کد خبر: ١٧٦٧١   نسخه چاپی  
  • تاریخ درج خبر:1399/11/07-١٢:٠٨

در میان ساده‌ترین گلهای آپارتمانی، بنفشه آفریقایی يكي از زیباترین‌ها به شمار می‌رود.

 

آبادان خبر _ این نوع گل آپارتمانی دارای انواع مختلفی با گل‌هایی به رنگ بنفش، آبی، قرمز، صورتی و سفید است و چندین بار در سال گلدهی خواهد داشت. شاخ و برگ این گیاهان خانگی نیز به تنهایی زیبا بوده و جنبه تزئینی دارد. در یک پنجره روشن، این گیاه تقریباً به طور مداوم و چندین بار در سال شکوفا می‌شود.

شرایط نگهداری از بنفشه آفریقایی

تأمین آب مورد نیاز این گیاه به عواملی مانند گرما، نور، خاك، جنس و حجم گلدان و سن گیاه بستگی دارد. اما الگوی ساده برای آبیاری صحیح این نوع از گلهای آپارتمانی، صبر کردن تا خشک شدن جزئی سطح رویی خاک است. با قرار دادن انگشتتان بر سطح خاک می‌توانید متوجه میزان رطوبت آن شوید. اگر هنوز خاك خیس است به گیاه آب ندهید؛ زیرا ریشه‌های این گیاه آپارتمانی به آب زیاد حساس است و دچار پوسیدگی می‌شود.

این گل آپارتمانی زیبا را می‌توان هم در کنار یک پنجره روشن و هم در یک محیط کم نور پرورش داد. در صورتی كه بخواهیم بنفشه آفریقایی را در آپارتمانی كم نور پرورش دهیم، می‌توان از نور مصنوعی (لامپ‌های فلورسنت یا مهتابی) استفاده كرد. در تمام طول سال دمای ۱۶ درجه سانتی‌گراد برای این گیاه مناسب بوده و در شرایط جوی با رطوبت بالا، گیاه تا دمای ۲۵ درجه سانتی‌گراد هم مقاومت می‌کند.

این گل آپارتمانی به خاطر خاصیت گلدهی بالا به کود نسبتاً زیادی احتیاج دارد. منظور از زیاد اینجا تعداد دفعات بیشتر است نه غلظت زیاد. هنگام آبیاری با يك كود رقيق حاوي فسفر بالا (۱۴-۱۲-۳۶) گیاه را تغذيه کنید. دقت کنید که در صورت پیروی از این الگو، باید هر ۲ الی ۳ ماه یک‌بار شستشو دهید تا جایی که خاک قبلی گلدان با خروج كامل آب از زهكش كف گلدان كاملاً شسته شود. برای حفظ تعادل و تنوع می‌توانید از کودهای خانگی نیز استفاده کنید.

این گیاهان برای رشد به خاک‌برگ در گلدان‌های پلاستیکی نیاز دارند. این گلدان‌های پلاستیکی از این رو برای گلهای آپارتمانی مناسب هستند که سرما را جذب نمی‌کند. بنفشه آفریقایی نسبت به سرما حساس بوده و در صورت جذب سرما قهوه‌ای شده و سپس از بین می‌رود. اگر گلدان برای ریشه‌ها کوچک شد؛ آن را در فصل بهار تعویض کنید.

 اسپاتی فیلوم (peace lily)

یکی از رایج‌ترین گیاهان آپارتمانی به دلیل رشد آسان و زیبایی، اسپاتی فیلوم یا زنبق صلح است. این گلهای آپارتمانی، گیاهان گرمسیری و همیشه سبز هستند که در کف جنگل شکوفا شده و در آنجا از نور خورشید و رطوبت مداوم برخوردار می‌شوند. همسان‌سازی این شرایط در خانه، مهم‌ترین نکته برای سلامت گیاه و گلدهی آن است. تمام قسمت‌های گیاه زنبق صلح حاوی اگزالات کلسیم است – ماده‌ای که اگر مقدار زیادی مصرف شود باعث سوزش معده و تنفس می‌شود. از این رو، گیاه اسپاتی فیلوم از گلهای آپارتمانی سمی تلقی شده و باید دور از دسترس کودکان و حیوانات خانگی نگه داشته شود.

شرایط نگهداری از گل اسپاتی فیلوم

خاک را مرطوب نگه دارید، اما بیش از حد آبیاری نکنید. آن‌ها می‌توانند دوره‌های کوتاه خشکی خاک را تحمل کنند، اما در صورت غفلت خیلی طولانی برگ‌های آن‌ها شروع به قهوه‌ای شدن می‌کنند. برای آبیاری نیز از آب‌های فیلترشده و فاقد مواد شیمیایی مانند فلوراید استفاده کنید. مواد شیمیایی باعث قهوه‌ای شدن نوک برگ‌ها می‌شود.

این گیاهان خانگی رطوبت دوست هستند. برای تأمین رطوبت مورد نیاز آن‌ها می‌توانید چندین تکه سنگ را در یک سینی قرار داده و میان آن‌ها آب بریزید، سپس گلدان را بر روی سینی قرار دهید. توجه کنید که انتهای گلدان بر روی سینی باشد و در آب غرقاب نشود.

گلهای آپارتمانی‌ای مانند اسپاتی فیلوم نیازمند تغذیه و کود دهی‌های سنگین نیستند. بنابراین، برای تشویق رشد در بهار و تابستان، هر ۶ هفته با کود متعادل یا انواع مختلفی از کودهای خانگی را تغذیه کنید.

زنبق صلح یک گیاه گرمسیری است؛ بنابراین آن را در دمای بالاتر از ۱۶ درجه سانتی‌گراد و به دور از پنجره‌های سرد نگه دارید. این گیاهان خانگی در دماهای بالاتر از ۲۱ درجه سانتی‌گراد بهترین کارکرد را دارند. مراقب باشید که این گل را در مقابل نور مستقیم خورشید قرار ندهید؛ زیرا باعث ایجاد سوختگی در سطح آن می‌شود.

نگهداری از گل داوودی

یکی دیگر از گلهای آپارتمانی محبوب میان علاقه‌مندان، گل داوودی است. این گیاه خانگی انواع مختلفی در شکل‌ها و رنگ‌های متفاوت و زیبایی داشته و از گیاهان نسبتاً مقاوم محسوب می‌شود. شايد بيشتر از زيبايي، فوايد دارويي این گل آپارتمانی، بر شهرت بی‌نظیر آن افزوده است. دفع سموم بدن، تقویت چشم‌ها، کاهش عفونت‌های ویروسی به علت ويتامين C موجود در آن، خاصیت آرام‌بخشی، کاهش تيرگي دور چشم، افزايش گردش خون و كاهش ميزان كلسترول و فشارخون از مزاياي اين گل و محصولات فرآوری شده از آن هستند. دقت کنید که برگ گل داوودی برای کودکان و حیوانات خانگی سمی است.

گل‌های داوودی بسیار نور دوست بوده و روزانه به حدوداً ۶ ساعت نور خورشید نیاز دارند. این گلهای آپارتمانی هر چه نور بیشتری دریافت کنند، رشد بهتری خواهند داشت. با این حال، این گلهای آپارتمانی را باید از نور خورشید هنگام عصر دور کرد زیرا نور بیش از حد داغ باعث سوختگی برگ‌ها و ساقه‌های گیاه می‌شود. دمای متعادل برای این گل‌ها ۱۵ تا ۱۸ درجه سانتی‌گراد است. در فصل‌های گرم، سرعت رشد این گیاه و ریشه‌هایش افزایش‌ یافته و ممکن است نیاز به تعویض گلدان باشد. اگر گیاه فضای کافی برای توسعه ریشه‌هایش نداشته باشد؛ گلدهی نیز صورت نخواهد گرفت.

گل آپارتمانی داوودی رطوبت هوا بین ۵۰ تا ۷۰% و خاک مرطوب را دوست دارد. خاک مرطوب به معنای زیاده‌روی در آبیاری تا حدی که آب در زیرگلدانی جمع شود نیست. زیاده‌روی در آبیاری تنها باعث گندیدن آن می‌شود. هنگام آبياري دقت کنید که آب روي برگ‌ها و ساقه‌ها پاشيده نشود، اگر بريزد، برگ‌ها و ساقه‌ها دچار لکه‌های قهوه‌ای مي‌شوند. به طور کلی در فصل‌های بهار، تابستان و پاییز آبیاری مداوم و منظم انجام داده و در فصل زمستان باید کمتر این کار را انجام دهید.

از آنجایی که رشد اصلی این گیاه در بهار و اوایل تابستان اتفاق می‌افتد؛ این فصول زمان ایده آل برای کوددهی و تغذیه گیاهان است. کودهای مناسب این گیاه را می‌توان از گلخانه‌ها نیز تهیه کرد.

 

آبادان,خبر آبادان,اخبار آبادان,آبادان نیوز,آبادان خبر,خوزستان,خبر خوزستان,اخبار خوزستان

منبع:ایده آل مگ

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: