کد خبر: ١٧٦٦٠   نسخه چاپی  
  • تاریخ درج خبر:1399/11/07-٠٩:٣٦

سخنگوی وزارت بهداشت با اشاره به وضعیت رعایت پروتکل های بهداشتی در کشور، گفت: مباحثی در زمینه تعمیم محدودیت های وضعیت قرمز و نارنجی به وضعیت زرد نیز مطرح شده و باید در کمیته امنیتی و اجتماعی ستاد ملی مقابله با کرونا مطرح و سپس در ستاد ملی مورد تصویب قرار گیرد.

 

به گزارش آبادان خبر، دکتر سیما سادات لاری درباره آخرین میزان رعایت پروتکل های بهداشتی در کشور، گفت: بر اساس آخرین بررسیهای انجام شده تا اول بهمن ماه ۱۳۹۹، میزان رعایت پروتکلهای بهداشتی در کشور به ۸۳.۸۸ درصد رسیده است. این میزان تقریبا بیشترین میزان رعایت پروتکلهای بهداشتی از ابتدای سال تاکنون محسوب می شود.

وی افزود: اکثر استانهای کشور در محدوده رعایت مناسب پروتکلهای بهداشتی قرار دارند و فقط میزان رعایت پروتکلهای بهداشتی در چهار استان سیستان و بلوچستان، خوزستان، کردستان و مازندران در محدوده ۷۲ تا ۷۵ درصد قرار دارد.

لاری با بیان اینکه همچنان ادارات و سازمانها بیشترین درصد رعایت پروتکلهای بهداشتی در اماکن عمومی را در اختیار دارند، گفت: این درحالی است که کمترین میزان رعایت پروتکلها مربوط به دفاتر پیشخوان دولت است.

سفرهای بین استانی 7 درصد افزایش یافته

سخنگوی وزارت بهداشت در ادامه درباره وضعیت سفرهای بین استانی، گفت: بر اساس اعلام وزارت راه و شهرسازی، متوسط تردد روزانه بین استانی از ۲۳ دی تا دوم بهمن ماه تا هفت درصد به نسبت مدت مشابه سال گذشته افزایش یافته است.

احتمال تعمیم محدودیت‌های وضعیت قرمز و نارنجی به وضعیت زرد
لاری همچنین درباره احتمال تشدید محدودیت ها با توجه به نزدیک بودن نوروز ۱۴۰۰، اظهار کرد: در زمینه اعمال محدودیت برای عید نوروز هنوز تصمیم جدیدی گرفته نشده است. البته باید روند فعلی در کاهش موارد ابتلا و بستری به علت کووید ۱۹ را با تمام توان حفظ کنیم و همراهی و همکاری مردم و مسئولان در این زمینه ادامه داشته باشد. در عین حال مباحثی در زمینه تعمیم محدودیتهای وضعیت قرمز و نارنجی به وضعیت زرد نیز مطرح شده و باید در کمیته امنیتی و اجتماعی ستاد ملی مقابله با کرونا مطرح و سپس در ستاد ملی مورد تصویب قرار بگیرد.

منبع:ایسنا

 

ویروس جهش یافته مرگ های بیشتری از کرونای معمولی دارد

به گزارش آبادان خبر، نوع پیشرفته و جهش‌ یافته ویروس کرونا که در کشور بریتانیا تشخیص داده شده، طبق برخی گفته ها تا ۷۰ درصد قابلیت انتقال بیشتری دارد. این گونه موتاسیون ویروس در سطح جهان در حال گسترش است و هر روز کشورهای بیشتری تشخیص آن را اعلام می‌کنند. ویروسی که به همراه شیوع، سوالات زیادی را برای متخصصین و مردم ایجاد کرده است.

مسعود مردانی، عضو کمیته کشوری ستاد مقابله با کرونا گفت: تا سه روز پیش کلیه اسناد و مدارک مبنی بر این بود که ویروس جهش یافته کرونا و با ویروس قبلی تفاوتی ندارد و فقط بین 60 تا 70 درصد امکان سرایت آن بیشتر است اما در میزان مرگ و میرها تفاوتی وجود نخواهد داشت.

او افزود: همین سه روز پیش بود که یکی از معتبرترین مجله های اروپایی اعلام کرد که این ویروس مرگ و میرهایی به مراتب بیشتری از کرونای معمولی دارد. این به تازگی ثابت شده است و مشخص شده است که میزان آلوده کنندگی آن تا 70 درصد بیشتر است.

عضو کمیته کشوری ستاد مقابله با کرونا خاطرنشان کرد: نکته حائز اهمیت این است که طبق بررسی ها راه های پیشگیری از کرونای جهش یافته با کرونای معمولی تفاوتی ندارد. شهروندان اگر پروتکل های بهداشتی را رعایت کنند، علاوه بر این که کرونا نمی گیرند، به کرونا جهش یافته نیز مبتلا نمی شوند.

مردانی ادامه داد: فاصله گذاری اجتماعی، عدم حضور در اجتماعات، استفاده از ماسک و ضدعفونی کردن دست ها از جمله مواردی است که در عدم شیوع ویروس کرونا جهش یافته موثر است.

او افزود: تا این لحظه واکسن های در دسترس در جهان علاوه بر این که بر کرونا معمولی موثر است، برای کرونا جهش یافته نیز موثر خواهد بود و می تواند از ابتلا به کرونا جهش یافته جلوگیری کند.

عضو کمیته کشوری ستاد مقابله با کرونا تصریح کرد: ویروس های دستگاه های فوقانی و تنفسی بسیار متغیر هستند. برای مثال ویروس آنفولانزا در طول سال چندین بار دچار تغییرهای کروموزمی می شود. به این معنا که اگر در این لحظه واکسن آنفلوآنزا استفاده می کنید برای مقابله با این بیماری، سال آینده با همان واکسن نمی توان به مقابله با آنفلوآنزا پرداخت.

مردانی با اشاره به این که ویروس جهش یافته ماهیت کلی کرونا را تغییر نداده است، گفت: تغییراتی که در کروموزوم های ویروس کرونا ایجاد شده است، کلیت و اصل این ویروس را تغییر نداده است و به همین علت است که واکسن بر روی گونه های مختلف کرونا تاثیر مثبت دارد.

این فوق تخصص بیماری های تنفسی اظهار کرد: شرکت های سازنده واکسن امروز برای همسان سازی واکسن با گونه های جهش یافته کار سختی ندارند و صرفا کافیست جای چند پروتئین DNA ویروس را عوض کنند تا همسان سازی صورت گیرد. کارخانه های واکسن سازی با یک تغییر جزئی در الگوها به واکسن های جدید برای ویروس های جهش یافته دست پیدا می کنند.
منبع:برنا

 

صدور گواهی آغاز کارآزمایی بالینی فازهای یک و ۲ نخستین واکسن نوترکیب ایرانی

به گزارش آبادان خبر، دکتر علی اسحاقی روز سه شنبه با بیان این که مجوز کمیته اخلاق برای آغاز کارآزمایی بالینی فازهای یک و ۲ واکسن کرونا موسسه رازی اخذ شد، گفت: پروپوزال و پروتکل مربوطه در جلسه کارگروه وزارتی اخلاق در پژوهش، مورد بررسی قرار گرفت و براساس مدارک ارسالی، در تاریخ ۲۷ دی ماه به تصویب کمیته اخلاق رسید.

وی افزود: کارآزمایی بالینی این واکسن به زودی آغاز شده و امید است به پشتوانه ۱۰۰ سال انباشت دانش و تجربه ملی و بین المللی موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی در واکسن سازی و انجام موفقیت آمیز تمام مراحل کارآزمایی بالینی، تولید این واکسن به عنوان واکسنی ایمن و کارا به زودی در کشور آغاز شود و مورد استفاده هموطنان عزیز قرار گیرد.

بررسی ایمنی و ایمونوژنیسیتی واکسن نوترکیب پروتئین اسپایک کووید-۱۹ تولید موسسه رازی، فاز یک را در جمعیت بالغین سالم ۱۸ تا ۵۵ ساله؛ طراحی موازی، چهار گروه شامل ادجوانت به تنهایی و واکسن در دوزهای پنج، ۱۰ و ۲۰ میکروگرم در ۲۰۰ میکرولیتر و فاز 2 در جمعیت ۱۸ تا ۷۰ ساله؛ طراحی موازی، ۲ گروه شامل ادجوانت به تنهایی و واکسن در دوز منتخب؛ کارآزمایی بالینی تصادفی شده، دو سوکور اجرا می شود.

وی اظهار داشت: فرزندان خمینی کبیر در مجموعه‌ وزارت جهادکشاورزی و موسسه‌ تحقیقات واکسن و سرم‌سازی رازی با تلاش جهادی و شبانه روزی خود در موسسه رازی و در آستانه چهل و  دومین سالگرد پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی این دستاورد را به پیشگاه رهبر معظم انقلاب و ملت بزرگ ایران تقدیم کرده و امید دارد فرزندان خود را در این مسیر از دعای خیر خود بهره‌مند سازند.

موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی از سال ۱۳۰۳ تاکنون فعالیت خود را در کرج آغاز کرده و موفق به تولید واکسن های انسانی، دامی و طیور زیادی شده به طوریکه با واکسن فلج اطفال تولیدی این موسسه این بیماری در کشور ریشه کن شد.

منبع:ایرنا

 

واکنش لاری به خبر تهیه  آمپول خاص برای درمان میناوند

به گزارش آبادان خبر، «سیما سادات لاری» سخنگوی وزارت بهداشت در واکنش به خبر تهیه  آمپول خاص برای درمان مهرداد میناوند که مبتلا به کرونا است، بیان کرد: بیماری کووید ۱۹ داروی اختصاصی ندارد و همه درمان‌ها برای هر فرد بیمار در کشور یکسان و بر اساس شیوه‌نامه‌ها و راهنمای درمانی کووید ۱۹ است که معاونت درمان وزارت بهداشت ابلاغ می‌کند.

وی ادامه داد: بیماران مبتلا به ویروس کرونا بر همین اساس مورد مراقبت‌های درمانی قرار می‌گیرند و به نظر می‌رسد برخی مباحث مطرح شده در فضای مجازی در زمینه دارو یا آمپول که به صورت کلی گفته می‌شود، برای مقاصد رسانه‌ای است.

لاری افزود: در تمام این مدت شیوع کرونا که نزدیک به یک سال شده، هر نوع درمان یا دارویی که در جهان در مورد کووید ۱۹ مطرح شده در اختیار همه بیماران قرار گرفته و حتی برخی از این داروها در کشور تولید شده است. 

سخنگوی وزارت بهداشت گفت: بنابراین مباحثی از این دست که در فضای مجازی مطرح می‌شود، به نظر می‌رسد که با نیت‌های شخصی یا جذب مخاطب منتشر می‌شود. 

وی در پایان افزود: برای وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، سلامت آحاد مردم ایران اولویت اصلی است و هرگونه درمان یا دارویی که مورد نیاز بیماران باشد، تهیه شده و در اختیار قرار می‌گیرد.

منبع:ایلنا

 

کودکان ۷ درصد از مبتلایان به کرونا را تشکیل می دهند 

به گزارش آبادان خبر، مرضیه بخشنده کارشناس ارشد اداره سلامت مادران وزارت بهداشت اظهار کرد: سازمان بهداشت جهانی و یونیسف استفاده از ماسک را در میان افراد برای جلوگیری از انتقال برخی ویروس‌ها از جمله ویروس کرونا توصیه می‌کنند. رعایت سایر اقدامات از جمله حفظ فاصله فیزیکی، بهداشت دست، رعایت تنفس و تهویه مناسب در محیط‌های داخلی برای کاهش شیوع کرونا امری ضروری است.

او ادامه داد: بر اساس مطالعات انجام شده تنها یک تا هفت درصد موارد کرونایی که از طریق تست‌های آزمایشگاهی تأیید شده مربوط به کودکان است که این آمار در مقایسه با سایر گروه‌های سنی کمتر است. 

بخشنده افزود: مطالعات نشان می‌دهد که کودکان بین ۵ تا ۱۱ سال در مقایسه با بزرگسالان، با پوشیدن ماسک به میزان قابل توجهی محافظت نمی‌شوند، که این موضوع به احتمال زیاد مربوط به عدم تناسب سایز ماسک است.

بخشنده بیان کرد: مطالعات نشان می‌دهد که قبل از سن پنج سالگی مراحل تکاملی مربوط به مهارت‌های استفاده از دست و هماهنگی حرکات ظریف کسب نشده و کودکان برای استفاده مناسب از ماسک نیاز به کمک دارند. 

کارشناس ارشد اداره سلامت مادران وزارت بهداشت افزود: زدن ماسک در میان کودکان باید با نظارت افراد بزرگ سال انجام شود. در هنگام حضور بستگان مسن و سالمند در خانه یا حضور در مدارس باید از ماسک استفاده شود. برای اطمینان از اینکه استفاده از ماسک باعث ایجاد احساس کاذب در امنیت یا بی توجهی به سایر اقدامات بهداشت عمومی توسط کودکان نمی‌شود، باید پیام‌های ویژه آموزشی و ارتباطی ایجاد شود.

او با اشاره به اینکه در کودکان و نوجوانان ۱۲ سال به بالا، باید از توصیه‌ها و دستورالعمل‌های استفاده از ماسک در بزرگسالان استفاده شود، بیان کرد: استفاده از ماسک پزشکی برای کودکان دارای نقص ایمنی یا برای کودکان مبتلا به فیبروز کیستیک یا برخی بیماری‌های دیگر مانند سرطان معمولاً توصیه می‌شود، اما باید این کار با مشورت پزشک انجام شود.

بخشنده گفت: در هنگام استفاده از ماسک در بین گروه‌های سنی مختلف، علاوه بر آسیب‌های احتمالی و اثرات معکوس استفاده از ماسک باید اپیدمیولوژی محلی و شرایط زمینه ای، از جمله شدت انتقال، توانایی فاصله اختلاف سن و تماس با سایر افراد آسیب پذیر در نظر گرفته شود.

او افزود: برای کودکانی که در خانه‌ها یا مناطق جغرافیایی با آسیب پذیری‌های اجتماعی و منابع محدود زندگی می‌کنند، باید ماسک به صورت رایگان در دسترس آن ها قرار بگیرد تا به اینصورت دسترسی عادلانه برای کودکان تضمین شود.

منبع:باشگاه خبرنگاران جوان

آبادان,خبر آبادان,اخبار آبادان,آبادان نیوز,آبادان خبر,خوزستان,خبر خوزستان,اخبار خوزستان

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: