کد خبر: ١٧٦٢٦   نسخه چاپی  
  • تاریخ درج خبر:1399/11/05-٠٩:٣٩

کمیسیون تلفیق مجلس سهم یارانه مردم از منابع هدفمندی یارانه‌ها را برای سال آینده 2 برابر کرد.

 

به گزارش آبادان خبر، در جلسه عصر روز شنبه کمیته مصارف تبصره 14 کمیسیون تلفیق بودجه سال 1400 مجلس مدل پرداخت یارانه نقدی و غیرنقدی برای سال آینده مشخص شد. براین اساس قرار است مجلس یارانه نقدی و معیشتی را ادغام و با اضافه کردن برخی منابع دیگر، یارانه جدیدی به مردم بدهد.

برای این موضوع 140 هزار میلیارد تومان منابع پیش بینی شده که بخشی ناشی از حذف ارز 4200 تومانی بوده که طبق مصوبه تلفیق بودجه قرار است با نرخ 17500 تومان تسعیر و محاسبه شود.

دولت در لایحه بودجه سال آینده کل رقم اختصاص یارانه به مردم را 73.8 هزار میلیارد تومان پیش بینی کرده بود.

براساس مصوبه کمیته مربوطه، 20 میلیون نفر از مردم که صرفا یارانه نقدی 45500 هزار تومانی دریافت می کنند میزان یارانه دریافتیشان سال آینده 2 برابر خواهد شد و به 91 هزار تومان در ماه می‌رسد. این 20 میلیون نفر افرادی هستند که در حال حاضر یارانه معیشتی بنزین دریافت نمی‌کنند. مجموع یارانه بگیران نقدی حدود 78 میلیون نفر هستند.

همچنین 58 میلیون نفری که یارانه نقدی و معیشتی بنزین دریافت می‌کنند سال آینده، با ادغام این دو یارانه‌ در مجموع هر نفر 136 هزار تومان در ماه یارانه دریافت خواهد کرد.

حدود 10 هزار میلیارد تومان از منابع ناشی از هدفمندی یارانه‌ها که قرار است به مردم اختصاص یابد، بین 10 میلیون نفری که تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی و بهزیستی هستند، توزیع خواهد شد که البته شیوه نقدی یا غیرنقدی بودن آن مشخص نیست. در صورتی که دولت تصمیم بگیرد این رقم را به یارانه نقدی این افراد اضافه کند، رقم یارانه دریافتی آنها از 136 هزار تومان به 220 هزار تومان در ماه افزایش می‌یابد.

وضعیت یارانه بگیران در سال 1400- تومان
عنوان یارانه نقدی-نفر یارانه معیشتی-نفر جمع یارانه جدید-نفر 1400
20 میلیون نفری که فقط یارانه نقدی می‌گیرند 45500 45500 91000
48 میلیون نفری که یارانه معیشتی‌ و نقدی می‌گیرند 45500 55000 100500 136000
10 میلیون نفر تحت پوشش نهادهای حمایتی 45500 55000 100500 220000

کل منابع هدفمندی برای پرداخت یارانه به مردم 140 هزار میلیارد تومان پیش بینی شده که مجموع پرداختی به مردم 126.5 هزار میلیارد تومان می‌شود و مابقی آن نیز در اختیار دولت قرار می‌گیرد که به روش نقدی یا کالایی بین مردم توزیع کند.

در این زمینه محمدباقر قالیباف رئیس مجلس در آیین تجلیل از پژوهشگران برتر مرکز پژوهش‌های مجلس، گفته است: «مابه التفاوت ارز بین ۷۰۰ تا ۸۰۰ هزار میلیارد تومان است که باید به جیب مردم رفته و مشکلات آن را حل کند و مجلس حتماً این کار را انجام می‌دهد. ما در مجلس توجه به سلامت، معیشت، محرومیت زدایی و تولید و اشتغال را در دستور کار قرار داده‌ایم».

همچنین حسینعلی حاجی‌دلیگانی نماینده مردم شاهین شهر در مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار فارس گفت: «با مصوبه امروز اعضای کمیسیون تلفیق، یارانه نقدی در سال 1400 دو برابر خواهد شد. بر این اساس، یارانه هریک از 78 میلیون یارانه بگیر در کشور در سال آینده 91 هزار تومان خواهد بود. همچنین طبق این مصوبه 48 میلیون نفر از اقشار ضعیف جامعه از 78 میلیون نفر یارانه‌شان یک‌ونیم برابر بیشتر یعنی 136 هزار تومان خواهد بود».

منبع:فارس

 

احتمال بازگشت روند صعودی بورس در دی ماه 

به گزارش آبادان خبر، "پیمان حدادی" امروز (یکشنبه) به روند معاملات بورس در ماه دی اشاره کرد و گفت: شاخص بورس در دی ماه حدود ٢٠ درصد افت را تجربه کرد و معاملات این بازار در دی‌ماه به عنوان منفی ترین ماه در سال ٩٩ تلقی می شود.

وی به عوامل تاثیرگذار ریزش شاخص بورس در ماه دی اشاره کرد و افزود: نخستین عامل، ترس بازار سهام از قیمت گذاری برخی از کالاها بود که این موضوع از محصولات فلزی و فولادی آغاز شد و باعث شد تا در بازار سهام چنین ابهامی وجود داشته باشد که ممکن است نتیجه قیمت گذاری دستوری در بازار دیگر کالاها مانند پتروشیمی تاثیرگذار باشد.

حدادی به دیگر عامل تاثیرگذار در ایجاد اصلاح سنگین معاملات بورس اشاره کرد و افزود: موضوع دیگر که باعث افت شاخص بورس در دی ماه شد کاهش قیمت دلار بود که در کنار موضوع اول باعث شتاب افت شاخص بورس در بازار ماه گذشته شد.

این کارشناس بازار سرمایه اظهار داشت: همچنین عدم تعیین تکلیف لایحه بودجه ١٤٠٠ که به عنوان مساله ای مهم برای فعالان بازار تلقی می شود در روند معاملات بازار سهام تاثیرگذار بود، به این دلیل که در بودجه مشخص می شود مبلغ و میزان تامین مالی دولت از بازار سرمایه از طریق اوراق بدهی و بازار سهام به چه میزان است.

به گفته وی، از نظر تحلیل تکنیکالی از دست دادن حمایت های  شاخص بورس باعث افزایش فشار فروش در دی ماه شد.

حدادی به انتشار گزارش شرکت ها تاکید کرد و گفت: در هفته پایانی دی ماه با توجه به اینکه هر سال شاهد انتشار گزارش ٩ ماه شرکت ها هستیم؛ بنابراین بازگشت رشد به معاملات این بازار پیش بینی شده بود که در روز پایانی معاملات هفته گذشته شاهد این اتفاق بودیم.

این کارشناس بازار سرمایه به نکات منفی معاملات بورس در دی ماه اشاره کرد و اظهار داشت: وجود ترس سرمایه گذاران برای سرمایه گذاری در این بازار  باعث شد تا ماه دی به عنوان یکی از بدترین ماه های قرن برای بازار سرمایه شناخته شود که امیدوار هستیم تا حدودی در بهمن ماه مسیر معاملات بورس تغییر کند و شاهد بازگشت روند صعودی به این بازار باشیم.

وی بر وجود نشانه هایی مبنی بر از بین رفتن برخی از عوامل ترس برای سرمایه گذاری در بورس تاکید و خاطرنشان کرد: قیمت دلار که در چند روز گذشته افت شدیدی را تجربه کرد اکنون در حال افزایش است و بازار نسبت به این موضوع آگاهی دارد که نهایت افت قیمت دلار در بازار نرخ ٢٠ هزار تومان خواهد بود.

به اعتقاد حدادی، از طرف دیگر گزارش ٩ ماهه شرکت ها برخلاف انتظارها بسیار مثبت بوده است و با سودآوری قابل قبولی همراه بودند.

 این کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: نکته دیگر این است، افرادی که به دنبال خروج از بازار بودند و باعث افزایش عرضه و ایجاد فشار فروش در بازار شده بودند اکنون دیگر از این بازار خارج شدند،  از طرف دیگر صحبت هایی که در چند روز گذشته در مجلس مطرح شده بود و نیز استعفای رییس سازمان بورس از جمله موارد حاشیه ای است که می تواند کمک کننده برای تداوم روند صعودی شاخص بورس باشد.

وی با اشاره به اینکه سهامداران نباید از بازار چنین انتظاری را داشته باشد که روند معاملات آن هر روز مثبت باشد، گفت: براساس پیش‌بینی‌های صورت گرفته به نظر می رسد بهمن نسبت به چند ماهی که بازار افت زیادی را تجربه کرد ماه خوبی برای بازار سرمایه باشد.

حدادی به صنایعی که مورد اقبال سهامداران در بازار قرار خواهد گرفت تاکید کرد و اظهار داشت: اکنون صنایع پالایشگاهی، پتروشیمی و فلزات جزو صنایعی هستند که ممکن است بازار به سمت آنها اقبال پبدا کند.

این کارشناس بازار سرمایه به مسایل تاثیرگذار در بهبود روند معاملات بورس اساره کرد و افزود: یکی از مهمترین مسایل تاثیرگذار، تعیین تکلیف بودجه سال ١٤٠٠ است، موضوع دیگر فرد جایگزین برای ریاست سازمان بورس است، فرد انتخاب شونده باید فردی باشد که مورد پذیرش اهالی بازار سرمایه باشد و از آشنایی لازم نسبت به ساختار و مکانیزم بازار سرمایه برخوردار باشد.

به گفته وی، اکنون با توجه به وضع حاکم در بازار با انتخاب یک فرد می توان اعتماد را به بازار بازگرداند.

حدادی تاکید کرد: اظهار نظرها نسبت به معاملات بورس باید کاهش پیدا کند زیرا وقتی مسوولی درباره بازار اظهار نظر کند باعث ایجاد انتظار در بازار می شود و در صورت عدم برطرف شدن انتظارها، بازار به شدت تحت تاثیر منفی قرار می گیرد و اثر تخریب کننده ای را در بازار خواهد گذاشت.

شاخص کل در بازار بورس دیروز (شنبه) ۳۸ هزار و ۹۲ واحد رشد داشت که در نهایت این شاخص به عدد یک میلیون و ۲۲۲ هزار واحد رسید.

منبع:ایرنا

 

آغاز بکار نمادها با افزایش تقاضا

به گزارش آبادان خبر، امروز یکشنبه (۵ بهمن ماه) بازار سرمایه با افزایش تقاضا و مثبت در بیشتر نمادها آغاز به کار کرد.

برترین صفوف تقاضا و عرضه در بورس و فرابورس در ۵دقیقه ابتدایی پیش گشایش

سنگین‌ترین صف‌های خرید و فروش سهام در ۵ بهمن ماه

سنگین‌ترین صف‌های خرید و فروش سهام در ۵ بهمن ماه

بازار امروز هم همانند روز گذشته با اقبال به بزرگان آغاز بکار خواهد کرد، اما با این تفاوت که شاهد قدرت نمایی خریداران در سقف قیمت روزانه و شکل گیری صفوف قابل توجه بروی اکثر نماد‌ها از جمله شپنا هستیم.

رشد ۲۰هزار واحدی نماگر بورس در ۱۰دقیقه اول شروع معاملات

شاخص کل بورس تهران در ساعت ۹:۱۰ در ارتفاع یک میلیون و ۲۴۲هزار واحد قرار گرفته است.

نماد‌های فولاد، شستا وفملی بیش‌ترین تأثیر مثبت و نماد‌های غپینو، وبهمن و دارو بیشترین اثر منفی را بر روند حرکت شاخص گذاشته‌اند.

فلزات اساسی امروز معاملاتی پر تقاضا را تجربه می‌کنند. فولاد, فملی, فاسمین, فخوز, کاوه, فجر, وتوکا, فایرا, فرآور, فخاس, فولاژ, فروی, زنگان و فسازان نماد‌های مورد توجه گروه اند. فمراد پر عرضه‌ی گروه است ذوب, فزرین, فسپا, فلوله و میدکو مثبت و متعادل اند.

در گروه فلزات اساسی نماد ذوب با افت بیش از ۲ درصد در قیمت ۵۱۴ تومان دنبال می‌شود.

منبع:باشگاه خبرنگاران جوان

 

تعطیلی بازارهای جهانی نرخ ارزها را تغییر نداد

به گزارش آبادان خبر، امروز هر دلار آمریکا ۴۲ هزار ریال، پوند انگلیس ۵۷ هزار و ۴۶۶ ریال و یورو ۵۱ هزار و ۱۳۲ ریال ارزش‌گذاری شد.

همچنین هر فرانک سوئیس ۴۷ هزار و ۴۴۲ ریال، کرون سوئد پنج هزار و ۲۸ ریال، کرون نروژ چهار هزار و ۹۵۲ ریال، کرون دانمارک ۶ هزار و ۸۷۲ ریال، روپیه هند ۵۷۶ ریال، درهم امارات متحده عربی ۱۱ هزار و ۴۳۷ ریال، دینار کویت ۱۳۸ هزار و ۷۹۲ ریال، یکصد روپیه پاکستان ۲۶ هزار و ۱۴۰ ریال، یکصد ین ژاپن ۴۰ هزار و ۴۷۶ ریال، دلار هنگ کنگ پنج هزار و ۴۱۸ ریال و هر ریال عمان ۱۰۹ هزار و ۲۳۱ ریال قیمت‌گذاری شد.

امروز در تابلوی بانک مرکزی، هر دلار کانادا ۳۲ هزار و ۹۸۰ ریال، دلار نیوزیلند ۳۰ هزار و ۲۴۵ ریال، راند آفریقای جنوبی ۲ هزار و ۷۷۳ ریال، لیر ترکیه پنج هزار و ۶۶۵ ریال، روبل روسیه ۵۵۸ ریال، ریال قطر ۱۱ هزار و ۵۳۹ ریال، یکصد دینار عراق دو هزار و ۸۷۷ ریال، لیر سوریه ۸۲ ریال، دلار استرالیا ۳۲ هزار و ۴۱۳ ریال، ریال سعودی ۱۱ هزار و ۲۰۰ ریال، دینار بحرین ۱۱۱ هزار و ۷۰۱ ریال، دلار سنگاپور ۳۱ هزار و ۶۱۳ ریال، یکصد تاکای بنگلادش ۴۹ هزار و ۵۶۴ ریال، ۱۰ روپیه سریلانکا ۲ هزار و ۱۲۳ ریال، کیات میانمار (برمه) ۳۲ ریال، یکصد روپیه نپال ۳۵ هزار و ۷۹۱ ریال، یکصد درام ارمنستان هشت هزار و ۱۰۱ ریال و دینار لیبی ۹ هزار و ۴۲۵ ریال ارزش‌گذاری شد.

همچنین هر یوان چین ۶ هزار و ۴۸۰ ریال، یکصد بات تایلند ۱۴۰ هزار و ۱۵ ریال، رینگیت مالزی ۱۰ هزار و ۳۸۹ ریال، یک‌هزار وون کره‌جنوبی ۳۷ هزار و ۹۹۰ ریال، دینار اردن ۵۹ هزار و ۲۳۸ ریال، یکصد تنگه قزاقستان ۹ هزار و ۹۷۸ ریال، لاری گرجستان ۱۲ هزار و ۷۲ ریال، یک‌هزار روپیه اندونزی دو هزار و ۹۸۱ ریال، افغانی افغانستان ۵۴۵ ریال، روبل جدید بلاروس ۱۶ هزار و ۴۷۲ ریال، منات آذربایجان ۲۴ هزار و ۷۰۷ ریال، یکصد پزوی فیلیپین ۸۷ هزار و ۳۶۲ ریال، سامانی تاجیکستان سه هزار و ۷۱۷ ریال، بولیوار جدید ونزوئلا چهار هزار و ۲۰۶ ریال و منات جدید ترکمنستان ۱۱ هزارو ۹۶۶ ریال قیمت خورد.

منبع:ایرنا

 

ارزش سهام عدالت چقدر است؟

به گزارش آبادان خبر، پس از آزادسازی سهام عدالت، مشمولان این سهام که روش مستقیم را برای مدیریت سهام خود انتخاب کرده بودند، می توانند با مراجعه به سامانه www.sahamedalat.ir  ارزش واقعی سهام و جزئیات دارایی خود را مشاهده کنند.

البته ارزش این سهام تحت تاثیر نوسانات بازار سرمایه افزایشی یا کاهشی می‌شود و در هفته گذشته ارزش واقعی سهام عدالت با ارزش اولیه ۵۳۲ هزار تومان حتی تا هشت میلیون تومان هم کاهش یافت. البته طی روزهای چهارشنبه و دیروز، با روند صعودی بازار سرمایه، ارزش واقعی سهام عدالت نیز رو به افزایش رفت.

بر این اساس ارزش واقعی سهام عدالت با ارزش اولیه یک میلیون تومان، روز شنبه ۲۷ دی ماه، ۱۷ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان، روز دوشنبه ۲۹ دی ماه ۱۶ میلیون و ۶۹۰ هزار تومان، روز سه شنبه ۳۰ دی ماه ۱۸ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان، روز چهارشنبه یکم بهمان ماه ۱۷ میلیون و ۵۴۰ و روز گذشته ۱۸ میلیون و ۱۷۰ هزار تومان بود.

ارزش واقعی سهام عدالت به ارزش اولیه ۵۳۲ هزار تومان نیز در روزهای شنبه، دوشنبه، سه شنبه و چهارشنبه هفته گذشته نیز به ترتیب ۹ میلیون و ۲۳۰ هزار تومان، ۸ میلیون و ۸۵۰ هزار تومان، ۸ میلیون و ۹۱۰ هزار تومان، ۹ میلیون و ۳۱۰ هزار تومان و در روز گذشته ۹ میلیون و ۶۴۰ هزار تومان بود.

البته این مباحث درحالی مطرح می‌شود که سهام داران شخاص امکان معامله سهام خود را ندارند.

منبع:ایسنا

آبادان,خبر آبادان,اخبار آبادان,آبادان نیوز,آبادان خبر,خوزستان,خبر خوزستان,اخبار خوزستان

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: