کد خبر: ١٦٩٤٤   نسخه چاپی  
  • تاریخ درج خبر:1399/09/14-٢٣:٥٨

محدودیت‌های جدید کرونایی در شهر‌های زرد و نارنجی خوزستان اعلام شد.

 

به گزارش آبادان نیوز، رضا نجاتی سخنگوی ستاد استانی مقابله با کرونا جزئیات محدودیتهای جدید در شهرهای نارنجی و زرد خوزستان را اعلام کرد که به شرح زیر است:
بر این اساس در شهرستان‌های نارنجی مشاغل گروه یک و ۲ مجاز به فعالیت هستند ولی مشاغل گروه ۳ و ۴ همچنان تعطیل هستند.
درباره فعالیت ادارات در شهرستان‌های نارنجی ادارات و سازمان‌های دولتی و غیردولتی این شهرستان نیز با یک سوم کارکنان فعالیت کرده و مابقی به صورت نوبت کاری خواهند بود، در ادارات خدمات دهنده همچون بانک‌ها نیز ۵۰ درصد کارکنان در محل کار حاضر باشند و مابقی در صورت نیاز با صلاحدید مدیران به صورت حضوری یا غیرحضوری فعالیت خواهند کرد.

همچنین درشهرستان‌های زرد کارکنارن ادارات و سازمان‌های دولتی و غیردولتی شهرستان نیز با دو سوم کارکنان فعالیت کرده و مابقی به صورت نوبت کاری خواهند بود، در ادارات خدمات دهنده همچون بانک‌ها نیز ۱۰۰ درصد کارکنان در محل کار حاضر باشند.

درباره نحوه تردد خودروها نیز در شهرهای نارنجی خوروهای با پلاک بومی اجازه خروج و خودروهای با پلاک غیربومی اجازه ورود ندارند و رفت و آمد در ساعت‌های ۲۱ تا ۴ بامداد ممنوع است.

همچنین ساکنان اهواز که خودروی با پلاک غیربومی دارند و ساکنان اهواز که محل کارشان خارج از این شهر است، می‌توانند با کارت شناسایی و گواهی محل خدمت تردد کنند و پلیس در این زمینه با آنها همکاری می‌کند.

در دسته بندی جدید وزارت بهداشت آبادان در وضعیت نارنجی و خرمشهر در وضعیت زرد قرار دارد.

منبع:خبرگزاری صداوسیما 

 

مقابله همگانی با انتقال ویروس کرونا 

به گزارش آبادان خبر، اکبر مجدالدین روز جمعه اظهار داشت: جلب اعتماد ملی در یک کشور که به تدریج (در طول زمان) حاصل می‌شود، یکی از اقدامات موثر در رعایت قواعد و ضوابط اجتماعی یک جامعه است.

وی تصریح کرد: به عبارت دیگر، جلب اعتماد اجتماعی سبب گفت وگو با مردم در مواقع بحران نظیر جنگ، بلایای طبیعی، بیماری و پذیرش عمومی به رعایت مقررات اجتماعی می‌شود.

مجدالدین ادامه داد: به عنوان مثال، با شیوع کرونا برخی شهروندان در خصوص آمار مبتلایان به این بیماری و جانباختگان با ابهام وتردید روبه‌رو بوده و براین اساس پذیرش همه ضوابط پیشنهادی مقابله با کرونا نیز مورد شبهه واقع می‌شد.

استاد بازنشسته دانشگاه شهید بهشتی افزود:‌ انطباق قواعد ومقررات پیشنهادی جامعه با واقعیات نیز یکی از مولفه‌های اصلی در پذیرش و رعایت ضوبط اجتماعی محسوب می‌شود. به عنوان مثال، تعطیلی کسب وکارها بدون تامین معیشت بیکاران عملا امکان‌پذیر نخواهد بود.

وی همچنین با اشاره به تحریم‌ها و مشکلات اقتصادی کشور یادآور شد: عدم فروش نفت و تحمیل هزینه‌های مقابله با کرونا بر بودجه ملی کشور نیز بی‌شک بر حمایت دولت از اقشار محروم اثرگذار بوده و سبب کاهش شدت عمل برای مقابله با این بیماری و تعطیلی بلندمدت مشاغل و مراکز تجاری و اقتصادی شده است.

مجدالدین تاکید کرد: قانون‌گرایی مسئولان و رعایت اصول بهداشت و درمان توسط آنها نیز بر تقویت رعایت همگانی قوانین اجتماعی موثر است. حضور مسئولان کشور در تجمعات، بازدید از برخی پروژه‌ها، مناطق محروم، حضور در جمع خبرنگاران و... هریک می‌تواند این مقابله همگانی را تضعیف و شرایط را عادی جلوه دهد.

وی ادامه داد: برگزاری اجتماعات در برخی اماکن مذهبی، هنری و... هم می‌تواند اذهان عمومی برای رعایت این اصول را کاهش دهد.

ضرورت ممنوعیت تردد وسائل‌نقلیه عمومی همگام با اعمال ممنوعیت‌ تردد جاده‌ای

مجدالدین خاطرنشان کرد: اعمال ممنوعیت‌ تردد جاده‌ای به منظور کاهش مسافرت‌ شهروندان نیز باید با ممنوعیت تردد وسائل نقلیه عمومی همچون قطار واتوبوس و هواپیما همراه باشد؛ شدت شیوع کرونا به دلیل مسافرت با تغییر وسیله نقلیه شخصی به عمومی تغییری در وضعیت ابتلا ایجاد نمی‌کند.

این جامعه‌شناس افزود: تبلیغات رسانه‌های جمعی با بهره‌گیری از اطلاعات پزشکی و بهداشتی نظیر ساخت آگهی تلویزیونی "هر ۴ دقیقه یک ایرانی به دلیل ابتلا به کرونا جان می‌بازد" و نمایش صحنه‌های ناگوار که به دلیل سهل‌انگاری در رعایت پروتکل‌های بهداشتی رخ داده است نیز می‌تواند یک عامل ترغیب کننده برای جامعه باشد.

وی تصریح کرد: استناد بر جنبه‌های اخلاقی و دینی واقعه نیز حفظ و مراقبت از سلامتی فردی و اجتماعی را تقویت می‌کند. در دین اسلام حفظ جان واجب است و نباید عامدانه و عالمانه خود را در معرض خطر قرار داد؛ بنابراین رعایت پروتکل‌های بهداشتی با اشاره به این مباحث نیر می‌تواند با هدف حفظ این مسئولیت اجتماعی تقویت شود.

منبع:ایرنا

 

مردانی: دوچرخه های عمومی هوشمند را ضدعفونی کنید

به گزارش آبادان خبر، دکتر مسعود مردانی روز جمعه اظهار کرد: دوچرخه های عمومی هوشمند مستقر در ایستگاه‌های مختلف سطح شهر با توجه به آنکه روزانه مورد استفاده افراد مختلف قرار می گیرند، می توانند عامل بسیار مهمی در انتقال ویروس کرونا به دیگران باشد.

وی با بیان اینکه ویروس کرونا بر روی هرگونه سطوح در فضای باز بعد از ۶ تا ۱۲ ساعت از بین می‌رود، تصریح کرد: افرادی که از دوچرخه های عمومی هوشمند مستقر در سطح شهر استفاده می کنند، لازم است برای حفظ سلامتی خود و در امان ماندن از ویروس کرونا همواره اسپری الکل را به همراه داشته و قسمت های قرار گرفتن دست ها را با الکل ضدعفونی کرده و پس از گذشت چند دقیقه از استفاده کنند.

سرویس های بهداشتی عمومی خطرناک هستند

عضو ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: سرویس های بهداشتی به خصوص توالت های فرنگی در اماکن عمومی و بوستان ها با توجه به عدم ضدعفونی مناسب و مکرر، می‌توانند عامل خوبی برای انتقال ویروس کرونا به دیگران باشند.

وی تاکید بر رعایت پروتکل های بهداشتی و استفاده صحیح از ماسک های استاندارد افزود:
باید برای کاهش هر گونه احتمال انتقال کرونا از طریق سرویس های بهداشتی عمومی با مواد ضد عفونی یا وایتکس رقیق شده در آب این گونه مکان‌ها به طور مکرر ضدعفونی و شستشو شوند زیرا با توجه به فضای عموما بسته، مکان خوبی برای انتقال کرونا یا هر گونه بیماری عفونی به شمار می رود.

پزشکان سونوگرافی کاورهای شفاف یکبار مصرف استفاده کنند

استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در پاسخ به سوال خبرنگار ایرنا مبنی بر اینکه آیا سونوگرافی می تواند عامل انتقال کرونا باشد نیز گفت: پزشکان پرتلاش سونوگرافی باید برای جلوگیری از انتقال احتمالی ویروس کرونا به دیگران از کاورهای پلاستیکی شفاف یکبار مصرف برای دستگاه‌های پروب خود استفاده کنند.
پروب به دستگاهی گفته می‌شود که پزشکان سونوگرافی توسط آن از قسمت های مختلف بدن تصویر برداری می کنند.

وی در خصوص آثار اجرای طرح محدویت های اجتماعی نیز گفت: با توجه به روند موجود، امیدوارم از اول ماه آینده شاهد کاهش شدید آمار مبتلا به ویروس کرونا باشیم.

به گزارش ایرنا، از زمان شیوع کرونا در جهان (اواخر سال گذشته) تا کنون حدود ۶۲ میلیون نفر از مردم جهان به این ویروس مبتلا شده و حدود یک میلیون ۵۰۰ هزار نفر جان باخته اند.

شمار تلفات ویروس کرونا در ایران نیز تا کنون به ۴۹ هزار و ۳۴۸ نفر رسیده است.

محدودیت‌های جدید کرونایی از شنبه اول آذر در ۴۴۸ شهر شامل ۱۶۰ شهر با وضعیت قرمز، ۲۰۸ شهر با وضعیت نارنجی و ۸۰ شهر با وضعیت زرد به مدت دو هفته اجرا می‌شود.

بر اساس این محدودیت‌ها مشاغل غیر ضروری در شهرهای قرمز و نارنجی تعطیل می‌شوند، ادارات دولتی در حد تعطیل و با حداقل کارکنان فعالیت می‌کنند، تردد بین شهری با خودروهای پلاک غیر بومی ممنوع است و هر گونه تردد با خودرو از ساعت ۲۱ تا چهار صبح در شهرهای قرمز ممنوع است. با اجرای این محدودیت‌ها ۸۷ شهر از وضعیت قرمز کرونا خارج شدند.

منبع:ایرنا

خوزستان،اخبارخوزستان،آبادان نیوز،خبرخوزستان،اخبار خوزستان،آبادان،خبرآبادان،اخبارآبادان،خبر آبادان،اخبار آبادان،منطقه آزاد اروند،آبادان خبر،خبر خوزستان

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: