کد خبر: ١٦٩١٦   نسخه چاپی  
  • تاریخ درج خبر:1399/09/12-١١:٥١

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در نامه ای به رئیس مجلس شورای اعلام کرد: طبق مصوبه ستاد ملی مدیریت کرونا برگزاری جلسات بیش از ۱۵ نفره در شهرهای با وضعیت قرمز مانند تهران ممنوع است و این مصوبه در برگزاری جلسات مجلس لحاظ شود.

 

به گزارش آبادان نیوز، سعید نمکی در این نامه به محمد باقر قالیباف رئیس مجلس نوشت: طبق مصوبه چهل و چهارمین جلسه ستاد ملی مدیریت کرونا در ۲۴ آبان ۹۹، برگزاری جلسات در شهرهای قرمز تا سقف ۱۵ نفر با رعایت بقیه پروتکل مربوطه مجاز است و کلان شهر تهران نیز مبتنی بر شاخص موجود تا دو هفته آینده از وضعیت قرمز برخوردار است. لذا خواهشمند است دستور فرمایید مفاد مصوبه مذکور در برگزاری جلسات مجلس محترم لحاظ گردد.

محدودیت‌های جدید کرونایی از شنبه اول آذر در ۴۴۸ شهر شامل ۱۶۰ شهر با وضعیت قرمز، ۲۰۸ شهر با وضعیت نارنجی و ۸۰ شهر با وضعیت زرد به مدت دو هفته اجرا می‌شود.

بر اساس این محدودیت‌ها مشاغل غیر ضروری در شهرهای قرمز و نارنجی تعطیل می‌شوند، ادارات دولتی در حد تعطیل و با حداقل کارکنان فعالیت می‌کنند، تردد بین شهری با خودروهای پلاک غیر بومی ممنوع است و هر گونه تردد با خودرو از ساعت ۲۱ تا چهار صبح در شهرهای قرمز ممنوع است. با اجرای این محدودیت‌ها ۸۷ شهر از وضعیت قرمز کرونا خارج شدند.

بر اساس این مصوبه برگزاری جلسات بالای ۱۵ نفر در شهرهای قرمز، جلسات بالای ۲۰ نفر در شهرهای نارنجی ممنوع است.

منبع:ایرنا

 

ارائه کارت ملی برای استفاده از حمل و نقل عمومی در روزهایی کرونایی

به گزارش آبادان خبر، «وضعیت در شبکه حمل و نقل تا هفته‌های قبل شرایط مطلوبی نداشت و افراد مبتلا به ویروس کرونا سوار وسایل نقلیه عمومی می‌شدند. امروز با استفاده از کارت شناسایی و سامانه فعال در عرض چند ثانیه می‌توانیم فرد مبتلا را کنترل کرده و او را برگردانیم.» این بخشی از اظهارت حجت الاسلام روحانی رئیس جمهور در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا در تاریخ هشتم آذر ماه امسال است.

علیرضا رییسی سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا در حاشیه ستاد ملی مقابله با کرونا در تشریح این تصمیم رئیس جمهور گفت: یکی از مصوبات امروز ستاد ملی کرونا که یکی از مصوبات خوب است، این است که فکر می‌کنم برای اینکه بتوانیم از حضور افراد کرونا مثبت در حمل و نقل عمومی و ادارات جلوگیری کنیم،

محمد علیخانی رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر در گفت‌وگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان، معتقد است که ارائه کارت ملی و چک کردن آن با بانک اطلاعات وزارت بهداشت برای استفاده از ناوگان حمل و نقل عمومی درون شهری امکان‌پذیر نیست و می‌گوید: به نظر می رسد منظور ستاد ملی مقابله با کرونا ارائه کارت ملی برای استفاده از حمل و نقل برون شهری باشد. برای ارائه کارت ملی از سوی مسافران در زمان استفاده از ناوگان حمل و نقل درون شهری باید ناوگان مجهز به سیستم مخصوص و متصل به سامانه وزارت بهداشت باشد تا از طریق آن بتوان متوجه شد که آیا فرد به بیماری کرونا مبتلا است یا خیر؟ 

وی ادامه داد: به نظرم ارائه کارت ملی از سوی مسافران برون شهری و چک کردن آن با بانک اطلاعاتی وزارت بهداشت در زمان دریافت بلیت هواپیما، قطار و اتوبوس‌های بین شهری بیشتر قابلیت اجرا شدن را دارد؛ ضمن اینکه بر اساس پیگیری هایی که انجام داده‌ام، هنوز ابلاغیه‌ای در این زمینه به شهرداری تهران واصل نشده است.

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران ادامه داد: برای ارائه کارت ملی و چک کردن آن با سامانه وزارت بهداشت جهت استفاده از ناوگان حمل و نقل عمومی به تجهیزات بسیار زیادی نیاز است، چون اولا تمام ناوگان حمل و نقل همگانی شهر تهران باید به سامانه وزارت بهداشت متصل باشند و همچنین از آنجایی که مسافران زیادی در هر ایستگاه با سرفاصله مشخصی سوار اتوبوس و یا مترو می‌شوند، انجام چنین طرحی امکان پذیر نیست.

علیخانی گفت: بنابراین بعید می‌دانم منظور رئیس جمهور و ستاد ملی مقابله با کرونا ارائه کارت ملی جهت استفاده از ناوگان حمل و نقل عمومی، حمل و نقل درون شهری باشد.

از سوی دیگر محمود ترفع مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی شهرداری تهران  در گفت‌وگو با خبرنگار ما اظهار کرد: به دلیل ایزوله نبودن ایستگاه‌های اتوبوس و عدم ارتباط ایستگاه‌ها به شبکه فیبر داده و تعداد بسیار زیاد ایستگاه‌ها نمی‌توان طرح استفاده از دوربین پردازش تصویر و کنترل مکانیزه کارت شناسایی از سوی مسافران را به صورت مکانیزه اجرا کرد. نه تنها ایستگاه‌های پایتخت از لحاظ زیرساخت‌ها آماده ایجاد محدودیت استفاده از ارائه کارت شناسایی نیستند، بلکه اتوبوس‌ها نیز از لحاظ زیرساخت‌ها مناسب نیستند.

وی معتقد است که اجرای طرح کنترل مسافران در ناوگان اتوبوسرانی پایتخت با استفاده از کارت شناسایی امکان‌پذیر نیست و با توجه به شرایط موجود که برآیندی از کمبود نیرو، نبود درآمد و نبود زیرساخت‌های لازم است پیش بینی من نا کارآمدی طرح است.

حال با توجه به اظهارات مسئولان و مدیران شهری به این نتیجه می‌رسیم پیشنهاد طرح ستاد ملی مقابله با کرونا مبنی بر ارائه کارت ملی از سوی مسافران در زمان استفاده از حمل و نقل عمومی به منظور غربالگری و پایش مبتلایان به ویروس کرونا، طرحی ناکارآمد خواهد بود؛ طرحی که ابتدا باید زیرساخت‌های آن فراهم شود و بعد به دنبال اجرای آن بود و باید به این توجه داشت که تنها ایستگاه‌های پایتخت از لحاظ زیرساختی آماده ایجاد محدودیت استفاده از ارائه کارت شناسایی نیستند، بلکه اتوبوس‌ها نیز از لحاظ زیرساختی مناسب نیستند.

منبع:باشگاه خبرنگاران جوان

 

اعمال منع تردد شبانه از شنبه در شهرهای قرمز و نارنجی

به گزارش آبادان نیوز، ذوالفقاری در پایان جلسه امروز ستاد فرماندهی عملیات مدیریت بیماری کرونا در تهران در تشریح وضعیت اعمال محدودیت ها در هفته آینده در تهران گفت: همانطور که پیشتر اعلام کرده ایم محدودیت ها هوشمند است به این معنا که شهرهای کشور بر اساس ارزیابی هفتگی وزارت بهداشت در وضعیت های زرد، نارنجی و قرمز قرار می گیرند. بی تردید با توجه به این وضعیت ها محدودیت های متناسب اعمال خواهد شد.

به این ترتیب از روز شنبه تا پایان هفته آینده بر اساس اعلام وضعیت شهرها محدودیت در آنها اعمال می شود.

وی افزود: خوشبختانه ظرف دو هفته گذشته تعدادی از شهرها از وضعیت قرمز خارج شدند به شکلی که از 160 شهری که در وضعیت قرمز بود در حال حاضر 64 شهر در وضعیت قرمز قرار گرفتند.

وی ادامه داد: نکته قابل توجه این است که دستگاه های دولتی، شرکت های خصوصی، مردم و آحاد جامعه اگر می خواهند محدودیت ها کاهش پیدا کند باید پروتکل های بهداشتی و محدودیت ها را به خوبی رعایت کنند. از شنبه تا پایان هفته آینده منع تردد خودروهای شهری از ساعت 21 تا 4 صبح در شهرهای با وضعیت قرمز و نارنجی اعمال خواهد شد تا به این ترتیب روند کنترل بیماری ادامه پیدا کند.

وی تاکید کرد: با توجه به محدودیت هایی که اعمال شده است 30 درصد فشار روی مترو و اتوبوس کاهش پیدا کرده اما باز هم شاهد ازدحام جمعیت هستیم و علت آن است که بسیاری ادارات بر اساس مصوبه ستاد ملی اعمال محدودیت ها را انجام نداده اند و به نوعی تخلف کرده اند که البته در موضوع نظارت ها با این موارد برخورد خواهد شد.

رئیس کمیته اجتماعی، انتظامی ستاد ملی مقابله با کرونا در بخش دیگری از صحبت های خود با تاکید بر اینکه طرح هوشمند مدیریت کرونا طرحی مستمر است، افزود: بی تردید تمام اعمال محدودیت ها با هدف تحقق فاصله گذاری اجتماعی است. اگر این محدودیت ها رعایت شود ولی مسائل دیگری همچون دورهمی ها افزایش پیدا کند قطعا با موفقیت همراه نخواهد بود. در حقیقت تمام مشکل بیماری با اعمال محدودیت ها حل نخواهد شد و همزمان باید محورهای دیگر همچون تست گسترده، آموزش پیشگیری و درمان در کنار یکدیگر برای تحت کنترل قرار گرفتن بیماری باید مد نظر قرار گیرد.

وی تاکید کرد: اجرای این طرح در مرحله اول دو هفته بود و از حالا به بعد روزهای دوشنبه وضعیت شهرها توسط وزارت بهداشت اعلام خواهد شد و بر مبنای آن از شنبه بعد اعمال محدودیت ها انجام می شود. در حقیقت در این طرح یک هفته و دو هفته نداریم. استمرار طرح تا زمان کنترل بیماری ادامه پیدا خواهد کرد.

منبع:ایسنا

 

برای اجرای محدودیت ها از نفس افتادیم

به گزارش آبادان نیوز، حسین ذوالفقاری، رئیس کمیته امنیتی و اجتماعی ستاد ملی مقابله با کرونا در جلسه ستاد کرونا کلانشهر تهران که امروز برگزار شد، اظهار کرد: در چندین جلسه اعلام کردیم که کاهش بیماری و اجرای محدودیت‌ها باید با هم اجرایی شود. اگر به یکباره محدودیت‌ها را برداریم، ممکن است بیماری برگردد و آن زمان اعمال محدودیت‌های مجدد هزینه بیشتری دارد.

رئیس کمیته امنیتی و اجتماعی ستاد ملی مقابله با کرونا ادامه داد: لازمه کاهش محدودیت ها کاهش فاصله گذاری اجتماعی است که مسئولان و مردم باید برای اجرای آن پای کار بیایند. اگر شیوه نامه‌های بهداشتی در این مدت رعایت می‌شد، امروز به اینجا نمی‌رسیدیم که روزی ۴۰۰ مرگ داشته باشیم و مجبور به اعمال محدودیت‌های شدید شویم.

شیوه نامه های بهداشتی به صورت جدی مورد توجه نبوده است

ذوالفقاری با بیان اینکه مشکل ما این است که شیوه نامه های بهداشتی به صورت جدی مورد توجه تمام اقشار قرار نگرفته است، ادامه داد: موضوع طرح جامع هوشمند محدودیت‌های کرونایی هر هفته اعمال می‌شود. در مرحله اول دو هفته ای اعمال شد که در حال پایان یافتن است، در نتیجه این محدودیت ها وضعیت تهران از قرمز به نارنجی تغییر پیدا کرد.

او ادامه داد: بر اساس این وضعیت در هفته پیش رو، محدودیت ها در تهران بر مبنای نارنجی اعمال می شود. آخر هفته آینده وضعیت تهران مورد ارزیابی قرار می‌گیرد. اگر همه رعایت کنند و روند کاهشی داشته باشیم، شاید به وضعیت زرد برسیم؛ اگر شیوه نامه ها رعایت نشود و به وضعیت قرمز برگردیم باز هم محدودیت های شدید اعمال می شود.

رئیس کمیته امنیتی و اجتماعی ستاد ملی مقابله با کرونا درباره معیارهای تعیین وضعیت قرمز، نارنجی و زرد برای استان ها از حیث شیوع کرونا توضیح داد: بر اساس آنچه وزارت بهداشت اعلام کرده است زمانی که به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر ۱۰ نفر بستری شوند، وضعیت قرمز است. اگر در روز بین ۶ تا ۱۰ بستری داشته باشیم وضعیت نارنجی محسوب می‌شود و اگر میزان بستری بین ۴ تا ۶ نفر در روز باشد وضعیت زرد محسوب می‌شود. این شاخصی بوده است که مبنای اعمال محدودیت هاست.

ذوالفقاری ادامه داد: روند اعمال محدودیت ها تا پایان سال تداوم خواهد یافت. اگر می‌خواهیم محدویدت ها کم شود، مردم و مسئولان باید شیوه نامه های بهداشتی را رعایت کنند.

او ادامه داد: تاکید نداریم که محدودیت‌ها می‌تواند کرونا را کنترل کند. محدودیت‌ها یکی از ۷ برنامه وزارت بهداشت برای کنترل ویروس کروناست. طرح «شهید قاسم سلیمانی»، طرح تست گسترده، آموزش و رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی سایر اقداماتی است که در حال اجراست. با اجرای این طرح‌ها می‌توانیم در یک بازه زمانی نسبتا بلند تاثیر این برنامه‌ها را بررسی کنیم.

ذوالفقاری گفت: در کمیته امنیتی، اجتماعی ستاد ملی مقابله با کرونا آمادگی داریم تا جلسه مخصوصی برای بررسی وضعیت پایتخت و در نظر گرفتن محدودیت‌ها برای تهران صحبت کنیم، اگر مسئولان این استان طرحی داشته باشند می‌توانیم یک الی دو جلسه از این کمیته را به بررسی طرح‌های مربوط به وضعیت پایتخت اختصاص دهیم. اولویت اول ما سلامت مردم است، اما این موضوع به این منزله نیست که به سایر موضوعات اجتماعی و اقتصادی توجه نکنیم. تهران به لحاظ گستردگی به نسبت سایر استان‌ها مهم است.

او ادامه داد: رویکرد فعلی این است که به دنبال کنترل ویروس به جای کنترل مردم برویم. کنترل کارت ملی می‌تواند به ما کمک زیادی کند. عده زیادی از افرادی که کرونا داشته اند در مدت اخیر برای مسافرت اقدام کرده اند. به جای اینکه مورد به مورد و جزیره‌ای بخواهیم با ویروس کرونا مقابله کنیم، بهتر است طرح جامعی داشته باشیم تا تمام بخش‌های فرهنگی اجتماعی و اقتصادی در آن مشارکت داشته باشند.

برای اجرای طرح محدودیت‌های کرونایی از نفس افتادیم

رئیس کمیته امنیتی و اجتماعی ستاد ملی مقابله با کرونا افزود: ما اکنون فقط در حال تصمیم گیری هستیم. باید یک تصمیم اصولی و حساب شده بگیریم و به دنبال اجرا برویم. در محدودیت‌های تردد همکاری بسیار خوب بود، اما خیلی‌ها بیان می‌کردند که خروج ممنوع است درصورتی که به این صورت نبود و خروج از استان‌ها در محدودیت‌های کرونایی ممنوع نیست بلکه ورود به شهر‌هایی که قرمز و نارنجی هستند، ممنوع است. برای اجرای طرح محدودیت‌های کرونایی از نفس افتادیم.

در ادامه علیرضا زالی، رئیس فرماندهی عملیات مدیریت بیماری کرونا در کلانشهر تهران اظهار کرد: از تمام دستگاه‌ها می‌خواهیم هر طرحی که برای اجرای بهتر طرح «جامع هوشمند محدودیت‌های کرونایی» دارند، ارائه دهند. فراهم شدن این زمینه برای استان تهران یک فرصت استثنایی است که برای ما فراهم شده است تا به این وسیله بتوانیم یک طرح متفاوت را برای تهران اجرایی کنیم.

رئیس فرماندهی عملیات مدیریت بیماری کرونا در تهران گفت: شورای فرماندهی مدیریت کرونا همواره درخواست داشته اند که طرح متفاوتی برای مقابله با کرونا در تهران با توجه به وضعیت آن در نظر گرفته شود.

منبع:باشگاه خبرنگاران جوان

 

محدودیت‌ها به منزله پایان کرونا نیست

به گزارش آبادان خبر، عضو ستاد ملی مقابله با کرونا با تاکید بر اینکه این خبر خوشحال کننده است اما نگرانی من مربوط به پس از پایان محدودیت های دو هفته ای خواهد بود، گفت: ادامه روند موجود و رعایت هرچه بیشتر پروتکل های بهداشتی توسط مردم سبب قطع زنجیره کرونا برای همیشه خواهد شد.

او با بیان اینکه مردم نباید با توجه به کاهش موقت بیماری و آمار مرگ و میر فکر کنند که ویروس کرونا از بین رفته، گفت: مردم نباید خاطر تلخ پس از اردیبهشت ماه امسال را فراموش کنند زیرا به رغم اینکه در دو ماه ابتدای سال آمار ابتلا و مرگ و میر بسیار کم شده بود به دلیل جدی نگرفتن آمار تلفات بیماری کرونا پس از خرداد تا ۱۰ روز پیش به مرز ۵۰۰ نفر هم رسید.

اگر پروتکل ها را رعایت نکنیم همان آش و همان کاسه

این متخصص بیماری های عفونی با تاکید بر اینکه اگر پروتکل های بهداشتی جدی گرفته نشود همان آش و همان کاسه در انتظار مردم خواهد بود، اظهار داشت: به نظر من آمار مراجعه به مراکز درمانی، ابتلا، بستری و انتقال بیماری کرونا به دیگران به حدود ۶۰ درصد کاهش یافته زیرا به عنوان مثال اگر تا ۱۰ روز پیش روزانه حدود ۳۰ بیمار به مراکز درمانی مراجعه می کرد این رقم به ۶ نفر رسیده است.

اجرای طرح محدودیت ها بسیار موثر بود

عضو ستاد ملی مقابله با کرونا با بیان اینکه اجرای طرح محدودیت ها از سوی دولت تاثیرات خوبی در کاهش و کنترل کرونا داشته، افزود: منع تردد بین شهری، جلوگیری از تردد شبانه و تعطیلی مکان های موجب تجمعات مردمی و دیگر سخت گیرهای اعلام شده با مشارکت خوب مردم سبب قطع زنجیره کرونا شد.

محرز با بیان اینکه مراجع مختلف در سطح کشور حکایت جدی از کاهش بیماری کرونا دارد، در خصوص ادامه تعطیلات توسط دولت برای هفته آینده نیز گفت: با توجه به برخی عوارض اجرای این طرح در خصوص مشکلات اقتصادی، بیکاری و آثار روانی آن موافق ادامه تعطیلات نیستم اما موافق ادامه اعمال برخی محدودیت ها از قبیل تعطیی رستوران ها، باشگاههای ورزشی و مکانهایی که موجب تشکیل تجمعات مردمی می شود، هستم.

مشکلات اقتصادی کمتر از کووید ۱۹ نیست

عضو ستاد ملی مقابله با کرونا با تاکید بر اینکه موضوع اقتصادی کمتر از کووید ۱۹ نیست، تصریح کرد: برای جلوگیری از آثار منفی و مشکلات آن دسته از افراد که با تعطیلی کسب و کار آسیب پذیر هستند باید توجه جدی شود که در این صورت می توان اینگونه طرح ها را به خوبی تا ریشه کنی کرونا ادامه داد.

او اظهار کرد: در مجموع علاوه بر مشارکت مردم اجرای طرح محدویت ها در قالب مسدود کردن جاده ها، جلوگیری از شب نشینی و دورهمی های خانوادگی با محدودیت تردد شبانه در حال حاضر شاهد کاهش و کنترل بیماری کرونا هستیم.

درخواست سازمان بهداشت جهانی برای پیش خرید واکسن کرونا

این متخصص بیماری های عفونی در خصوص آخرین وضعیت تایید واکسن کرونا نیز ادامه داد: شنیده ها حاکی از آن است که سازمان بهداشت جهانی برای پیش خرید واکسن کووید ۱۹ به کشورهای مختلف دنیا پیشنهاد داده است.

عضو ستاد ملی مقابله با کرونا در خصوص واکسن ایرانی نیز گفت: واکسن تولید شده به دست متخصصان ایرانی با موفقیت مراحل تست حیوانی را پشت سر گذاشته و منتظر نتیجه تست انسانی آن هستیم.

منبع:برنا

 

خوزستان،اخبارخوزستان،آبادان نیوز،خبرخوزستان،اخبار خوزستان،آبادان،خبرآبادان،اخبارآبادان،خبر آبادان،اخبار آبادان،منطقه آزاد اروند،آبادان خبر،خبر خوزستان

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: