کد خبر: ١٦٧٥٩   نسخه چاپی  
  • تاریخ درج خبر:1399/09/01-١٢:٠٦

قلعه‌ها، به واسطه تاریخ و معماری در ایران به ازدیاد یافت می‌شوند. هر کدام از آن‌ها، روزگاری محل رفت و آمد و جلوس پادشاهان بوده‌اند و صدها خدم و حشم در تکاپو بودند تا شکوه آن حفظ شوند. گاهی هم طوفان حوادث دست تقدیرش را بر قلعه نشانه می‌رفت و محل تیر و ناخوش‌احوالی ایام می‌شد.

 

به گزارش آبادان خبر، از جمله قلعه‌های زیبا و تاریخی و دیدنی ایران، قلعه تُل است. قلعه تل ، نام شهری تاریخی در منطقه لرنشین خوزستان است که قلعه‌ای با همین نام در آن وجود دارد.

قلعه تل بر فراز بلندی

قلعه تل بر فراز بلندی

این قلعه در بخش مرکزی شهرستان باغ‌ملک قرار دارد و یکی از آثار باستانی ایران شمرده می‌شود. شهر تاریخی قلعه تل ، به گذشته‌ای بسیار دور در دوره حاکمیت پادشاهی ایلام باز می‌گردد که قدمتی چندهزار ساله دارد. با سفرزون همراه باشید تا گشتی در این منطقه زیبا بزنیم:

قلعه تل و پادشاهی ایلامی

پادشاهی ایلامی‌ها، در حدود پنج‌هزار سال پیش به وسعتی به اندازه جنوب غرب و غرب ایران کنونی وجود داشته و از چند شهر تشکیل می‌شده که معروف‌ترین آن‌ها، “آنزان” بوده که گمان می‌رود منطبق با اطراف شهر ایذه کنونی است. درگذشته از این قلعه برای فرماندهی سپاه استفاده می‌شد و در زمان جنگ و آماده‌باش، در موقعیتی حساس قرار می‌گرفت. موقعیت نظامی قلعه با قرار گرفتن بر روی زیگورات ایلام، بسیار شاخص بوده و همواره مورد استفاده خان‌ها و جنگوجویان محلی قرار می‌گرفته.

براساس دست‌نوشته‌ها و سفرنامه‌هایی که درباره این منطقه موجود است، احتمال می‌رود که جمعیت یکجانشین و همچنین کوچ‌نشین در این منطقه وجود داشته‌اند. این یکجانشینی به دلیل منابع آبی و خاکی مناسب برای کشاورزی و مرتع‌های وسیع و در کوه‌های اطراف قلعه تل بوده‌است. قلعه تل بر روی یک تپه بنا شده که زیر تپه شهر قرار دارد. این قلعه در حقیقت بلندترین نقطه و شاخص‌ترین نشانه شهر برای غریبه‌ها و تازه‌واردهای شهر است. همچنین در پایین قلعه رودخانه‌ای وجود دارد که منبع تامین آب زمین‌های کشاورزی است. جالب این است که در این منطقه صیفی‌جات و برنج کشت می‌شود.

آثار مشهود از دوران مختلف در قلعه تل

آثار مشهود از دوران مختلف در قلعه تل

شهر قلعه تل از آثار دوران ایلامی و یکی از آثار باستانی ایران است که در شرق اهواز و جاده ارتباطی اهواز_باغ‌ملک_ایذه_اصفهان قرار گرفته. این شهر میراث تاریخی ایلامیان است که آثار باستانی فروانی را از عهد ایلامی و ساسانی تا قاجار در خود جای داده‌است. 

معماری قلعه تل

بنای اولیه قلعه، در حدود سال ۱۷۹۰ میلادی بنا شده که قدمتی بسیار دور دارد و ساخت آن را به فردی به نام محمدتقی‌خان چهارلنگ بختیاری نسبت داده‌اند. در ساختمان بنا از مصالح سنتی، مانند خشت و گل استفاده شده و آن را با چهار برج مدور به شکل درهای نظامی قدیمی ساخته‌اند. مصالح به کار رفته در ساختمان بنا، به خشت و گل محدود نمانده و سنگ و قلوه های به کار رفته در آن نشانی از معماری دوره زندیه است.

از جمله آثار ایلامی کشف شده در این منطقه، دو سنگ بزرگ است که سال‌ها پیش هنگام حفر زمین برای ساخت و ساز، از زمین بیرون آورده شده. یکی از سنگ‌های استخراج شده از این منطقه، پایه ستون‌ و دیگری سنگی منقش به پیکره چهار نفر است که دو نفر رو با روی دو نفر دیگر و دست به سینه ایستاده‌اند.

توصیف یک شهروند انگلیسی از این منطقه، در سفرنامه‌ای قدیمی اشاره به خانه‌های گلی زیاد در پایین‌دست تپه است که ساکنان آن همگی کشاورز و دامدار بوده‌اند. در این سفرنامه به وجود حیوانات وحشی از جمله شیر و گراز در اطراف منطقه اشاره‌شده است.

برای سفر به منطقه باستانی و زیبای قلعه تل باید به استان خوزستان و شهرستان باغ‌ملک سفر کنید. برای این کار می‌تواند بر اساس بودجه مورد نظرتان، راه‌ هوایی با هواپیما و یا راه‌های زمینی با خودروی شخصی و اتوبوس‌های بین شهری را انتخاب کنید. از آن‌جایی که استان خوزستان بسیار وسیع و بزرگ است پیشنهاد می‌شود به شهرهای دیگر این استان هم سری بزنید و از جاذبه‌های طبیعی و زیبای این شهرها بهره‌مند شوید.

در سفرزون بخوانید
چه زمانی به قلعه تل برویم؟

بهترین زمان برای سفر برای دیدن این قلعه ، فصول سرد سال، پاییز و زمستان، است. هوای گرم این منطقه باعث شده که در فصل زمستان و اواخر بهار، گردشگران کمتری به این ناحیه سر بزنند اما در روزهای خنک سال دمای هوا در این منطقه معتدل و خنک است که می‌توانید از شب‌های پرستاره آن لذت ببرید.

قلعه تل در فصل پاییز

قلعه تل در فصل پاییز

برای اقامت در اطراف این قلعه ، می‌توانید میهمان خانه‌های روستایی این منطقه باشید و از پذیرایی گرم اهالی بومی بهره‌مند شوید و شبی خاطره‌انگیز را در آنجا رقم بزنید.

در این منطقه صنایع دستی زیبا و ارزشمندی وجود دارد که بیشتر آن‌ها ساخته دست اهالی این ناحیه است. خرید و حمایت از صنایع دستی و هنرهای مردم این منطقه می‌تواند به رونق کسب‌و‌کار و پیشرفت گردشگری کمک کند.

سوغات این ناحیه که نزدیک به باغ‌ملک است، انارهای سرخ و سفید شیرین و خوشمزه‌‌ای است که در باغ‌های این ناحیه و به صورت ارگانیک روییده‌است. همچنین به دلیل وجود باغ‌های انار، طرفداران رب انار می‌توانند رب‌ انار محلی تهیه کنند.

آبشاری بسیار زیبا در اطراف قلعه تل

آبشاری بسیار زیبا در اطراف قلعه تل

قلعه تل ، با پیشینه تاریخی غنی خود و جاذبه‌های گردشگری فراوان مکانی برای یک گشت تفریحی_تاریخی است که قدمت و زیبایی این قلعه باستانی، یادآور تاریخ کهن این سرزمین است.

منبع:سفرزون

خوزستان،اخبارخوزستان،آبادان نیوز،خبرخوزستان،اخبار خوزستان،آبادان،خبرآبادان،اخبارآبادان،خبر آبادان،اخبار آبادان،منطقه آزاد اروند،آبادان خبر،خبر خوزستان

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: