کد خبر: ١٦٢٦٠   نسخه چاپی  
  • تاریخ درج خبر:1399/08/01-١٠:٢٨

قیمت گوشت، مرغ، سبزیجات و در نهایت انواع غذا در رستوران‌ها بالا رفته و لذت یک تفریح بدون دغدغه کمی از ما گرفته شده است.

 

آبادان خبر _ تا چند ماه پیش اگر رفتن به یک فست‌فود یا رستوران ایرانی متوسط به‌صورت میانگین ۵۰ هزار تومان هزینه می‌برد الان به بیش از ۱۰۰ هزار تومان رسیده و با این وضعیت نابسامان اقتصادی، این لذت گذرا را از بسیاری از خانواده‌ها گرفته است. خانواده‌ها هم برای خرج کمتر به رستوران‌هایی با قیمت پایین‌تر می‌روند و در این روند کیفیت پایین و استفاده نکردن از موادغذایی مرغوب، سلامت خانواده‌ها را دچار مشکل می‌کند. غذاهایی که مصرف آن حداقل یک روز در هفته هم به سلامت خانواده کمک می‌کند هم به اقتصاد خانواده فشار نمی‌آورد.

کوکو اسفناج

مواد لازم:

اسفناج: ۳۰۰ گرم

تخم مرغ: ۳ عدد

پیازچه: ۲ عدد

پیاز: ۱ عدد

آرد سفید: ۲ قاشق غذاخوری

زردچوبه: به میزان لازم

فلفل سیاه: به میزان لازم

نمک: به میزان لازم

دستور پخت و طرز تهیه:

۱. ابتدا اسفناج و پیازچه را به خوبی می‌شوییم و خرد می‌کنیم. حالا پیاز را به صورت نگینی خرد می‌کنیم و با مقدار کمی روغن در یک تابه می‌ریزیم و خوب تفت می‌دهیم. پس از اینکه رنگ پیاز تغییر کرد اسفناج و پیازچه را به تابه اضافه می‌کنیم.

۲. مواد داخل تابه را خوب تفت می‌دهیم تا آب اضافی سبزیجات تبخیر شود. بعد از اینکه آب اضافی سبزیجات تبخیر شد، آنها را کنار می‌گذاریم تا سرد شوند. برای تهیه مایه کوکو سبزیجات تفت داده شده را داخل یک کاسه می‌ریزیم.

۳. توجه داشته باشید که سبزیجات باید به دمای محیط برسند تا هنگام اضافه کردن تخم مرغ باعث سفت شدن تخم مرغ نشوند. حالا تخم مرغ‌ها را به صورت جداگانه در یک ظرف دیگر می‌شکنیم و خوب می‌زنیم و به مواد کوکو اضافه می‌کنیم.

۴. در اینجا آرد سفید را کم کم اضافه می‌کنیم و مواد را هم می‌زنیم تا آرد گوله نشود. ادویه‌ها (نمک، فلفل سیاه و زردچوبه) را نیز به مایه کوکو اضافه می‌کنیم. مواد کوکو را خوب مخلوط می‌کنیم تا کاملا یک‌دست و صاف شوند.

۵. تابه‌ای روی حرارت قرار می‌دهیم و مقداری روغن به آن اضافه می‌کنیم. پس از اینکه روغن داغ شد مانند کوکو سبزی مایه کوکو را به صورت کامل داخل تابه می‌ریزیم. مایه کوکو را با قاشق در همه نقاط تابه به صورت یکسان پخش می‌کنیم.

۶.  در تابه را می‌گذاریم و حرارت زیر تابه را ملایم می‌کنیم تا قسمت زیرین کوکوی ما سرخ شود. پس از اینکه سمت زیرین کوکوی اسفناج سرخ شد آن را با دقت بر می‌گردانیم و اجازه می‌دهیم سمت دیگرش نیز سرخ شود.

کوکو بادمجان

مواد لازم:

بادمجان: ۵ عدد

تخم مرغ:  ۲ الی ۳ عدد

پیاز: ۱ عدد

سیر رنده شده: ۱ قاشق چایخوری

نمک، فلفل و زرچوبه به مقدار لازم

دستور پخت و طرز تهیه:

۱. ابتدا باید پیاز رو با سایز درشت رنده کرده و بعد آبش را می‌گیریم.

۲. بادمجان‌ها را پوست کنده و با سایز درشت رنده می‌کنیم. در صورتی که نیاز به گرفتن تلخی بادمجان بود حتما قبل از رنده کردن به بادمجان‌های پوست‌کنده نمک بزنید و اجازه دهید تلخی‌اش برود و بعد رنده کنید.

۳. حالا پیاز رنده شده، بادمجان رنده شده و کمی روغن رو داخل ماهیتابه می‌ریزیم و با حرارت ملایم تفت می‌دهیم.

۴. وقتی پیاز و بادمجان کمی نرم شدند و آب انداختند حرارت را کمی زیاد می‌کنیم تا آب آنها کشیده شود و نمک، فلفل و زردچوبه هم به مواد می‌زنیم و دوباره تفتشان می‌دهیم.

۵. وقتی موادمان خوب پختند و آبشان کشیده شد و کمی هم سرخ شدند سیر را هم اضافه کرده و دو الی سه دقیقه تفت می‌دهیم. حالا اجازه می‌دهیم تا مخلوطمان سرد شود.

۶. وقتی مخلوط سرد شد داخل کاسه‌ای می‌ریزیم و با تخم‌مرغ‌ها و کمی نمک مخلوط می‌کنیم. بهتر است ابتدا دو عدد از تخم‌مرغ‌ها را بریزیم و مخلوط کنیم و اگر کم بود و مایه منسجم نشده بود سومی را اضافه کنیم.

۷. حالا داخل ماهیتابه روغن ریخته و اجازه می‌دهیم تا خوب داغ شود و بعد مایه کوکو را داخلش می‌ریزیم و در ماهیتابه را هم می‌گذاریم و اجازه می‌دهیم تا کوکو با حرارت ملایم بپزد.

۸. حالا کوکو را برمی‌گردانیم تا طرف دیگر هم طلایی شود، در این مرحله احتیاجی نیست در ماهیتابه بسته باشد

دمی گوجه

مواد لازم:

یک و یک‌دوم پیمانه برنج

۶ عدد گوجه فرنگی متوسط

۲ عدد پیاز

۱ قاشق غذاخوری رب گوجه فرنگی

۳۰ گرم کره

نمک، فلفل و زرچوبه به مقدار لازم

مواد لازم برای تهیه دمی گوجه

مواد لازم برای تهیه دمی گوجه

دستور پخت و طرز تهیه:

۱. ابتدا گوجه‌ها را شسته و رنده کنید یا در مخلوط‌کن پوره کنید.برنج را بشویید و آن را به همراه دو لیوان آب و گوجه‌فرنگی پوره شده و نمک بگذارید دو ساعت خیس بخورد.

۲. در ظرف مناسب پیاز داغ کنید و زعفران آب‌کرده و کمی زردچوبه و فلفل و نمک را در آن بریزید و آن را به برنج اضافه کنید .

۳. برنج را با همان آب اضافه شده روی شعله بگذارید و سیب‌زمینی‌های نگینی‌شده را به آن اضافه کنید و اجازه دهید بجوشد تا آب آن تمام شود و فقط در حدود چند قاشق آب برای دم کشیدن باقی بماند. برنج را دم بیندازید و اجازه دهید آماده شود.

۴. می‌توانید از سیب‌زمینی و بادمجان نگینی‌شده هم در این ترکیب استفاده کنید.

کتلت سویا

مواد لازم:

۱۲۰ گرم سویا

۳ عدد سیب زمینی متوسط

۱ عدد پیاز درشت

۱ عدد هویج متوسط

۲ عدد تخم مرغ

۱ عدد فلفل دلمه کوچک

۱ قاشق غذاخوری آرد نخودچی

روغن به مقدار لازم

یک قاشق غذاخوری آردنخودچی

نمک و فلفل و زردچوبه به مقدار لازم

دستور پخت و طرز تهیه:

۱. ابتدا سویاها را کمی میکس کنید تا نرم و یک‌دست شود، سپس سیب زمینی‌ها را رنده کنید و  آبش را بگیرید. پیاز را هم رنده کنید و آبش را بگیرید. پیاز را با رنده درشت رنده کنید. فلفل دلمه و هویج را هم رنده کنید و کنار بگذارید. در ادامه سویا را در حد ۱ دقیقه با آب ولرم چند دقیقه خیس کنید و بعد خوب آبش را بگیرید

۲. سپس همه مواد را با هم مخلوط کنید و تخم مرغ‌ها و ادویه‌ها را هم اضافه کنید.

۳. سپس خوب همه مواد را با هم مخلوط کنید و در ظرف را ببندید و بگذارید نیم‌ساعت در یخچال بماند.

۴. بعد از ۳۰ دقیقه از یخچال بردارید، در تابه مورد نظر کمی روغن بریزید و از مواد به اندازه یک نارنگی بردارید و به هر شکلی که دوست دارید داخل روغن سرخ کنید.

۵. بعد کتلت‌ها را یکی یکی بعد از سرخ شدن بگذارید روی دستمال کاغذی تا روغن آن کمی گرفته شود.

منبع:ایرنا
آبادان،خبر آبادان،اخبار آبادان،آبادان خبر،آبادان نیوز،خبرآبادن،اخبارآبادان،منطقه آزاد اروند،آموزش آشپزی
نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: