کد خبر: ١٦١٩٦   نسخه چاپی  
  • تاریخ درج خبر:1399/07/28-١٥:٢٩

یادداشتی بر مصاحبه احمد امیری شاعر معاصر

 

پارسا زمان
آبادان خبر _ مصاحبه ای که ذیل یاد داشت نگارنده مطالعه میکنید گفتگو احمد امیری  شاعر و منتقد معاصر است که بنوعی ادبیات دهه هشتاد را مورد بررسی خلاصه قرار داده است و نقطه نظرات قابل تاملی در این مصاحبه مطرح شده است . اما دهه هشتاد که گذشت  دهه نود نیز سال پایانی خود را طی میکند اما واقعا چرا در این بیست سالی که گذشت اتفاق چندان خوبی در عرصه  ادبیات ای ان خصوصا  شعر نیا فتاده است. براستی  بیست سالی که دوران  سکوت  شعر ایران است  در کم رنگ ترین دوران تاریخی خود بسر برد را میتوان به چه  دلایلی نسبت داد . اگر کمی به عقب بر گردیم  شاید بعد  از مرگ  منوچهر آتشی  شاهد به  خلسه رفتن شعر معاصر ایران بودیم البته به شهادت فضای که در حال حاضر بر ادبیات ایران مستولی است  .

خودباوری های بیجا بعضی شاعر نما ها ، عدم میل به مطالعه ،  حمایت نشدن کافی  شعر از سوی ناشران، ونداشتن سخنی جدید که بتوان مخاطبان را جذب کرد در کنارهزار یک دلیل دیگر  روزگار سختی را برای بر یکی از قدرت های ادبیات جهان گذرانده است
به گفته يك شاعر؛ اندازه ادبيات دهه 80 در حد ادبا و ادبيات بزرگ كشورمان نيست به همين خاطر مردم جامعه ادبی را تحريم كرده‌اند.
 
احمد اميري در گفت‌وگو با خبرنگار  (ايسنا) بيان كرد: نخستين مشكل جامعه ادبي اين است كه آن را مختص شاعران، نويسندگان و ناقدان مي‌داند در صورتي كه جامعه ادبي مخاطبان عام و مردم را نيز در بر مي‌گيرد.
 
وي افزود: متاسفانه در برگزاري همايش‌ها و جشنواره‌هايي كه در نهايت منجر به انتخاب برگزيدگاني مي‌شود، يك اصل اساسي كه همان نظر مخاطبان است، در نظر گرفته نمي‌شود.
 
او خاطرنشان كرد: اين در حالي بوده كه در ساير جوامع نخستين مساله‌اي كه در برگزيده كردن شاعران در جشنواره‌ها و جايزه‌هاي ادبي در نظر گرفته مي‌شود ميزان پذيرش اثر نويسنده و موفقيت آن در ميان مخاطبان است كه از اولويت‌هاي كاري اين جشنواره‌ها به شمار مي‌رود.
 اين شاعر توضيح داد: در حال حاضر نمي‌توان چنين تصوري را از برگزيدگان جشنواره‌ها و جايزه‌هاي ادبي داشت كه اثر آن‌ها مورد پذيرش و قبول تمامي جامعه ادبي آن حوزه باشد، زيرا برخي داوري‌ها و انتخابات سليقه‌اي است.
 اميري ادامه داد: زماني مي‌توان اثر نويسنده يا شاعري را به عنوان اثر برتر سال در نظر گرفت كه جامعه مخاطبان و عامه مردم نيز آن را انتخاب كرده باشند.
 او تصريح كرد: اثري كه مخاطب نداشته باشد را نمي‌توان برگزيده دانست به همين دليل اكثر افرادي كه در جشنواره‌ها و جوايز ادبي به عنوان منتخب معرفي مي‌شوند برگزيده نيستند زيرا آثارشان موفق به نفوذ در ميان مردم و جلب رضايت مخاطبان نشده‌ است.

آبادان،خبر آبادان،اخبار آبادان،آبادان نیوز،آبادان خبر،خبر  اروند،خبرآبادان،اخبارآبادان،آبادان  نیوز،آبادان  خبر،خبراروند   

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: