کد خبر: ١٨٤٩٨   نسخه چاپی  
  • تاریخ درج خبر:1399/12/16-١١:٢٨

یک ماه از خیز کرونا در خوزستان می‌گذرد؛ به گفته سخنگوی ستاد استانی مدیریت کرونا، بار مراجعه به بیمارستان‌ها بسیار زیاد و خیل مراجعه‌ کنندگان به مراکز بهداشتی برای نمونه‌گیری هر روز افزایش می‌یابد.

 

به گزارش آبادان خبر، خوزستان در روزهای پیچیده‌ای سرگردان است. وزیر بهداشت در جدیدترین اظهار نظرش درباره این وضعیت گفته که صحنه‌های دردناکی را در خوزستان شاهد هستیم.

مسئولان درمانی خوزستان بر مراجعه زودهنگام بیماران به بیمارستان‌ها تاکید دارند تا درمان زودتر آغاز شود تا شاید آمار مرگ و میر کاهش یابد. آنها هشدار می‌دهند که مرگ در کووید - ۱۹ بسیار دردناک و با زجر تنفسی بیمار همراه است و همه اینها در حالی است که خوزستان هنوز بین یک بام و دو هوای محدودیت‌ها معلق است؛ بازارها نصفه و نیمه باز، بازارچه‌ها شلوغ و مردم در رفت و آمد.

خروج تدریجی پرسنل درمانی از سیستم

رئیس بیمارستان امیرالمومنین(ع) اهواز با هشدار نسبت به افزایش درگیری کادر درمانی گفت: در حال ورود به مرحله افزایش ابتلای پرسنل هستیم و به تدریج خروج پرسنل از سیستم آغاز می‌شود و در نتیجه، کیفیت خدمات کاهش می‌یابد.

دکتر محمد آرزومند اظهار کرد: قطعا زمانی که لود مراجعه بیشتر و میزان بیماران بیش از ظرفیت بیمارستان‌ها شود، مخاطراتی برای پرسنل در پی خواهد داشت.

وی تصریح کرد: در این شرایط، بار مواجهه پرسنل با بیماران آلوده بیشتر می‌شود و ریسک درگیری بالاتر می‌رود که اکنون با این شرایط مواجه هستیم.

رئیس بیمارستان امیرالمومنین(ع) اهواز ادامه داد: هر کدام از پرسنل که درگیر بیماری شود، دو هفته از سیستم درمان خارج می‌شود و بار وظایف وی بر دوش دیگر پرسنل می‌افتد. از طرفی نیز میزان مراجعه بیماران کاهش نیافته است و بنابراین ریسک درگیری پرسنلی که در حال فعالیت هستند بالاتر می‌رود.

آرزومند با هشدار نسبت به افزایش درگیری کادر درمانی گفت: در حال ورود به مرحله افزایش ابتلای پرسنل هستیم و به تدریج خروج پرسنل از سیستم آغاز می‌شود و در نتیجه، کیفیت خدمات کاهش می‌یابد.

وی عنوان کرد: از مردم می‌خواهیم با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی سلامت خود را حفظ و به سیستم درمانی کمک کنند.

افزایش ظرفیت پذیرش کرونا در بیمارستان گلستان اهواز

رئیس مرکز آموزشی، پژوهشی و ‌درمانی گلستان اهواز از اختصاص ۵۰ تخت ICU و جنرال دیگر به بیماران مبتلا به کرونا در این بیمارستان خبر داد.

دکتر میثم معزی اظهار کرد: از شب گذشته (جمعه) ۵۰ تخت ICU و جنرال به تخت‌های اختصاص‌یافته به بیماران مبتلا به کرونا در بیمارستان گلستان افزوده شد.

وی افزود: در حال حاضر ۲۰۰ تخت بخش‌های بستری بیمارستان گلستان، مختص بیماران مبتلا به کرونا است.

مرزهای خوزستان تا ۲۰ اسفند بسته‌اند / همه مسافران باید تست بدهند

فرمانده قرارگاه نظارتی و عملیاتی ستاد مدیریت کرونا در خوزستان از تشدید کنترل ورودی‌ها و خروجی‌های استان از امروز خبر داد.

ولی‌الله حیاتی در خصوص نظارت بر خروج مسافران از خوزستان اظهار کرد: فرودگاه‌های استان خوزستان بدون در دست داشتن تست منفی کرونا اجازه ورود به مسافران را نمی‌دهند. مسافرانی که به راه آهن و پایانه‌های مسافربری نیز مراجعه می‌کنند حتما باید تست منفی کرونا را به همراه داشته باشد.

وی افزود: همه مسافرانی که قصد دارند با هواپیما، قطار و اتوبوس بین شهری تردد کنند حتما باید تست کرونا به همراه داشته باشند و در غیر این صورت از سوار شدن آن‌ها جلوگیری می‌شود.

فرمانده قرارگاه نظارتی و عملیاتی ستاد مدیریت کرونا در خوزستان گفت: کنترل ورودی‌ها و خروجی‌های استان خوزستان از امروز شنبه تشدید می‌شود.

حیاتی بیان کرد: کنترل مرزهای خوزستان در ترددهای بازارچه‌های صادراتی نیز تشدید می‌شود و از کارگران و کارکنان بازارچه‌های مرزی نیز تست سریع کرونا گرفته می‌شود.

وی افزود: نظارت بر اجرای پروتکل‌های بهداشتی و دستورات ستاد مدیریت کرونا در شهرها تشدید خواهد شد و مدیرانی که رعایت پروتکل‌ها در ادارات تحت تصدی آن‌ها به خوبی مورد توجه قرار نگرفته است، از استاندار خوزستان تذکر کتبی دریافت می‌کنند.

فرمانده قرارگاه نظارتی و عملیاتی ستاد مدیریت کرونا در خوزستان گفت: مرزهای خوزستان با کشور عراق برای تردد مسافران تا ۲۰ اسفندماه مسدود است و برای بعد از این تاریخ نیز تصمیم گرفته خواهد شد.

وزیر بهداشت شخصا وضعیت کرونا در خوزستان را مدیریت کند

نماینده دشت آزادگان گفت: انتظار داریم در شرایط فعلی، وزیر بهداشت شخصا به خوزستان سفر کند و وضعیت را از نزدیک و درون خود استان خوزستان مدیریت کند.

قاسم ساعدی با اشاره به شرایط گسترش شیوع کرونا در خوزستان اظهار کرد: وضعیت شیوع کرونا در استان خوزستان اصلا خوب نیست و در این شرایط، توجه چندانی نیز به خوزستان نمی‌شود.

وی افزود: انتظار داریم در شرایط فعلی، وزیر بهداشت شخصا به خوزستان سفر کند و وضعیت را از نزدیک و درون خود استان خوزستان مدیریت کند.

نماینده دشت آزادگان و هویزه در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در خوزستان ۱۱ شهرستان وضعیت قرمز و حتی بالاتر از قرمز دارند و ویروسی که در استان خوزستان گسترش یافته نیز از نوع جهش‌یافته انگلیسی است که دارای کشندگی بسیار بالایی است.

ساعدی افزود: روز به روز شاهد افزایش آمار تلفات ویروس کرونا در خوزستان هستیم و کرونای انگلیسی از کودکان و جوانان تا سالمندان را درگیر کرده و به هیچکس رحم نکرده است.

می‌توانیم شاهد موتاسیون ایرانی کرونا هم باشیم

سرپرست معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: با توجه به شدت سرایت ویروس در خوزستان، مراجعات به بیمارستان‌ها در واحد زمان نسبت به پیک‌های قبلی بیشتر شده است و این مساله ما را تحت فشار قرار داده است.

دکتر فرهاد سلطانی در خصوص شدت سرایت ویروس جهش‌یافته کرونا اظهار کرد: زمانی که شدت سرایت و تکثیر ویروسی زیاد می‌شود، جهش یا موتاسیون در آن اتفاق می‌افتد و این جهش، اجتناب‌ناپذیر است. این جهش ممکن است در هر کشوری رخ دهد و آنچه که در اهواز با آن مواجه هستیم سوش جهش‌یافته کرونا است.

وی افزود: آزمایش‌های میکروب‌شناسی انجام‌شده روی ویروس کرونا نشان می‌دهد که سوش ویروس با آنچه در پیک‌های قبلی کرونا در خوزستان با آن مواجه بوده‌ایم، متفاوت است و شدت سرایت آن نیز بسیار بیشتر است.

سرپرست معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز تصریح کرد: با توجه به این جهش به وجود آمده در ویروس، می‌توانیم شاهد موتاسیون ایرانی کرونا نیز باشیم و حتی ممکن است در ماه‌های آینده موتاسیون دیگری نیز شاهد باشیم زیرا این مساله در ماهیت ویروس است که وقتی به شدت زیاد سرایت می‌کند و منتشر می‌شود، موتاسیون در آن رخ می‌دهد و شاید نام‌گذاری برای آن، چندان علمی نباشد.

سلطانی گفت: این جهش یا موتاسیون می‌تواند در ایران برای ویروس کرونا اتفاق بیافتد و شاهد سوش جدیدی برای کرونا باشیم.

وی افزود: با توجه به شدت سرایت ویروس در خوزستان، مراجعات به بیمارستان‌ها در واحد زمان نسبت به پیک‌های قبلی بیشتر شده است و این مساله ما را تحت فشار قرار داده است.

این خبر تکمیل می‌شود

 

آبادان,خبر آبادان,اخبار آبادان,آبادان نیوز,آبادان خبر,خوزستان,خبر خوزستان,اخبار خوزستان

منبع:ایسنا

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: