کد خبر: ١٧٦١٥   نسخه چاپی  
  • تاریخ درج خبر:1399/11/04-٢٠:٢٢

برچسب زدن به معاون بهداشت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به عنوان فرمانده حوزه بهداشت اتفاقی عجیب محسوب می‌شود که پس از یکسال جدال شبانه‌روز با ویروس کرونا رخ داده و او را به ناحق زیر تیغ انتقاد قرار داده، در حالیکه او وظیفه ذاتی خود برای ارائه هشدارهای بهداشتی را انجام داده است.

 

به گزارش آبادان خبر، هشدارهای بهداشتی علی رضا رییسی در مقام معاون بهداشت وزارت بهداشت و سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا در جلسه هفته گذشته این ستاد به کام برخی خوش نیامد و در هفته‌ای که گذشت انواع برچسب‌ها را به او زدند.

این در حالی است که جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا دقیقا جایی است که باید همه ابعاد رعایت پروتکل‌های بهداشتی، فاصله گذاری اجتماعی، استفاده از ماسک در کشور در همین جلسه مطرح شده و برای اعمال محدودیت یا چاره اندیشی‌های دیگر تصمیم گیری شود.

سوال این‌جاست اگر قرار باشد گزارش‌های استانی از عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا مطرح نشود و اگر قرار بر این باشد که در برابر هر نوع قانون گریزی، گروهی اعتراض کنند، پس چرا چنین ستادی تشکیل شده است؟

واقعیت این‌که انتقاد بسیار عمل پسندیده‌ای است، اما اگر مسئولی در جایگاه خود به وظیفه ذاتی خود عمل نکند، باید این انتقادات را انجام داد و نه این‌که اگر مسئولی بر اساس وظیفه ذاتی، هشدار می‌دهد، او را آماج انتقاد کرد.

برخی پا را فراتر از مصوبات ستاد ملی می‌گذارند

در حالی که مقام معظم رهبری از ابتدای شکل گیری ستاد ملی مقابله با کرونا بارها تاکید فرمودند که باید مصوبات این ستاد اجرایی شود و حتی پس از برگزاری جلسه این ستاد در حضور ایشان، قرارگاه عملیاتی ستاد نیز تشکیل و تصمیم‌های مهم و موثری شکل گرفت و اجرایی شد و حتی این تصمیم‌ها به همراه اجرای طرح شهید قاسم سلیمانی منجر به کاهش موارد ابتلا و بستری و فوت شد، برخی افراد پا را فراتر از مصوبات این ستاد و تاکیدات مقام معظم رهبری گذاشته و به مباحثی که درون این ستاد ملی برای تصمیم گیری و مدیریت بحران کرونا مطرح می‌شود، اعتراض می‌کنند.

هشدار به معنی توهین نیست

علی رضا رییسی در جلسه هفته گذشته ستاد ملی مقابله با کرونا که به ریاست رییس جمهوری برگزار شده بود از بی توجهی به رعایت پروتکل‌های بهداشتی و عدم رعایت فاصله گذاری در قم و همچنین سفرهای مردم به جنوب و شمال کشور انتقاد کرده بود.

به نظر می‌رسد در این شرایط که وضعیت کشور از نظر مدیریت بیماری به نسبت ماه‌های گذشته به مراتب بهتر شده و تعداد شهرهای قرمز از روز شنبه (۴ بهمن) به صفر رسیده و روز به روز از تعداد شهرهای نارنجی به وضعیت زرد و آبی حرکت می‌کنیم و منتقدان خارج نشین سوژه‌ای برای حرف زدن ندارند، برخی تمایل دارند که سوژه‌ای جدید دست آن دیگران بدهند.

رییسی بارها در گفت‌ وگو با ایرنا اعلام کرد که همکاری و همراهی علما و مراجع در همه کشور بسیار مناسب بوده و اصولا هشدار دادن وظیفه نظام سلامت است و اگر هشدار ندهیم ممکن است وضعیت به سمت عادی انگاری برود.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا در این زمینه به خبرنگار سلامت ایرنا گفته بود: هشدار و تذکر دادن در مورد رعایت پروتکل‌های بهداشتی بد نیست و برخی شهرها در این زمینه مشکلاتی دارند. در برخی شهرها، مسافران و زائران ممکن است حاضر شده و پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نکنند. هر هفته در ستاد ملی مقابله با کرونا، گزارش‌های سراسر کشور ارائه می‌شود.

رییسی افزود: چند هفته بود که وضعیت استان مازندران در شرایط قرمز قرار داشت و تذکر داده می‌شد که موارد بهداشتی رعایت شود. با توجه به اینکه شهرهایی مانند مشهد و قم بسیار اهمیت دارند و همچنین این مناطق تبدیل به وضعیت آبی شده و منع تردد وجود ندارد، در نتیجه باید شدیدتر هشدار بدهیم که کوچک‌ترین غفلت می‌تواند منجر به بستری و فوت بیشتر شود.

وی اظهار کرد: بر اساس مسئولیت‌های تخصصی که داریم باید در این زمینه هشدار دهیم و اصلا قصد توهین یا بی احترامی نبوده است. همواره از علما و روحانیت و برگزار کنندگان نماز جمعه تشکر کردیم، زیرا یکی از بهترین همکاران ما در این مدت بودند. اگر سوءتفاهمی در این زمینه برای مردم قم پیش آمده، این طور نگاه نکنند. زیرا همه ما دلدادگان اهل بیت (ع) هستیم و اصلا قصدی در کار نبوده و فقط هشدار داده شده است. زیرا وقتی موارد بیماری افزایش پیدا کند، موارد بستری و مرگ و میر بیشتر می‌شود. در نتیجه هشدار و تذکر به معنی بی احترامی نیست و فقط هشدار پزشکی و بهداشتی است.

هشدار می‌دهیم تا مانند اروپا گرفتار نشویم

هشدارهای بهداشتی باید از طرف مسئولان نظام سلامت مطرح شود. قدر مسلم این هشدارها از منظر علمی و اجتماعی مطرح می‌شود و منظور و مقصودی علیه گروه‌های سیاسی و مذهبی وجود ندارد. آن هم از طرف معاون بهداشت وزارت بهداشت که نزدیک به یک سال است در صف اول مبارزه با ویروس کرونا قرار دارد. اگر این هشدارها داده نشود، عادی انگاری از طرف مردم و مسئولان بیشتر از آنچه در هفته‌های اخیر اتفاق افتاده، رخ می‌دهد و نتیجه برای همه روشن است.

رییسی بیان کرد: با ورود ویروس جهش یافته کرونا که در تهران مشاهده شده، ممکن است به شهرهای دیگر نیز برود و در نتیجه کار را دشوارتر کند. مقام معظم رهبری نیز بارها هشدار داده‌اند که پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنیم. اکنون مشاهده می‌شود که اروپا و آمریکا در چه شرایطی از نظر شیوع بیماری قرار دارند و باید هشدار داده شود تا به آن وضعیت گرفتار نشویم.

واکنش وزیر بهداشت و رییس سازمان نظام پزشکی

این ماجرا با کمی تاخیر با واکنش وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و همچنین رییس کل سازمان نظام پزشکی مواجه شد.

سعید نمکی وزیر بهداشت درباره مباحث مطرح شده مبنی بر محاکمه یا عزل معاون بهداشت وزارت بهداشت که از طرف برخی مطرح شده، روز گذشته (جمعه) در حساب اینستاگرام خود نوشت: در ۲۴ ساعت گذشته مرگ و میر کرونا در ایران سرافراز ۷۵، انگلیس ۱۲۹۰ و آلمان حدود هزار نفر بود.

وی ادامه داد: قرار است فرماندهانی که یک سال، غصه خوردند، نخوابیدند، بیمار شدند، شهید دادند تا در عرصه جهانی افتخار بیافرینند به درخواست پروتکل شکنان تادیب شوند. این است پاداش و قصه پرغصه ما.

محمد رضا ظفرقندی رییس کل سازمان نظام پزشکی نیز در همین رابطه در حساب توییتر خود نوشت: کسانی‌که به دلیل زیر پاگذاشتن ضوابط و دستورالعمل‌های بهداشتی ایام کرونا و تهدید جان مردم باید عذرخواهی و بلکه محاکمه شوند، خواستار عزل مسئولی هستند که بر اساس وظیفه انسانی و حرفه‌ای به این شرایط و بی‌قانونی‌ها اعتراض کرده‌ است. این ره به کجا می‌رود؟

به هر حال ستاد ملی مقابله با کرونا برای مدیریت بیماری کووید ۱۹ تشکیل شده و دقیقا همان جایی است که باید همه جزییات درباره این بیماری و روند شیوع آن در کشور و همچنین میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله گذاری‌ها و عدم التزام به قانون در این رابطه بحث کرد.

هرچند دلیل انتشار آن ویدیوی کوتاه همچنان جای سوال دارد، اما این دلیل نمی‌شود که گزارش دهی در حضور رییس جمهوری و اعضای ستاد ملی مقابله با کرونا زیر سوال برود و اصولا این وظیفه ذاتی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است که آخرین گزارش‌ها را به ستاد اعلام کند تا تصمیم گیری مناسبی انجام شود.

منبع:ایرنا

آبادان,خبر آبادان,اخبار آبادان,آبادان نیوز,آبادان خبر,خوزستان,خبر خوزستان,اخبار خوزستان

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: