وزیر خارجه آمریکا مدعی شد که خطر حمله روسیه به اوکراین یک بحران با پیامدهای جهانی است.

 

آبادان خبر: آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا مسئله اوکراین را بحرانی با پیامد‌های جهانی توصیف کرد.

به نقل از خبرگزاری رویترز، بلینکن در اظهاراتی در نشست موسسه آتلانتیک بروکه در آلمان مدعی شد: من زمانی به برلین آمده ام که برای اروپا‏، آمریکا و جهان لحظه حساسی است. روسیه در حال شدت بخشیدن تهدید خود علیه اوکراین است. ما این را بار دیگر در چند روز گذشته با لفاظی‌های جنگجویانه فزاینده‏ و تقویت نیرو‌ها در مرز‌های اوکراین مشاهده کرده ایم. روسیه نمی‌تواند از توافقنامه‌هایی که دهه‌ها موجب صلح شد‏، روی برگرداند. اصول حاکم بر امنیت و صلح بین الملل که در دوران جنگ جهانی و جنگ سرد به وجود آمدند، حق یک کشور را برای تغییر مرز‌های کشور دیگر با توسل به زور رد می‌کند.

بلینکن در ادامه با اشاره به آنچه تهدیدات مسکو علیه کی یف خواند، تاکید کرد: اگر اجازه دهیم روسیه این اصول را بدون مجازات نقض کند، همه خود را به دوره ای بسیار خطرناک و بی ثبات برده ایم. ما همچنین این پیام را به جهان می‌فرستیم که این اصول پایدار است. به همین جهت آمریکا و متحدان ما و شرکای ما در اروپا نسبت به آنچه که در اوکراین در حال وقوع است‏، بسیار هوشیار هستند. این مسئله فراتر از مناقشه بین دو کشور است. این مسئله فراتر از روسیه و ناتو است. این بحرانی با پیامد‌های جهانی است و نیاز به توجه و اقدام جهانی دارد.

این مقام آمریکایی با درخواست برای کاهش تنش ها میان دو طرف افزود: مسکو ادعا می‌کند این بحران به امنیت ملی روسیه مربوط بوده و مدعی است این مسئله به رزمایش نظامی و سامانه‌های تسلیحاتی و توافقنامه‌های امنیتی ارتباط دارد. اگر این طور باشد، ما نمی‌توانیم مسائل را به صورت مسالمت آمیز و دیپلماتیک حل کنیم. آمریکا، روسیه و کشور‌های اروپایی می‌توانیم گام‌هایی برای افزایش شفافیت و کاهش خطرات و پیشبرد کنترل تسلیحاتی و ایجاد اعتماد برداریم. ما در گذشته به صورت موفقیت آمیز این کار را کردیم و می‌توانیم بار دیگر این کار را انجام دهیم. در حقیقت، ما هفته گذشته تلاش کردیم با گفتگو‌های راهبردی بین آمریکا و روسیه، گفتگو‌ها در شورای ناتو - روسیه و سازمان همکاری و امنیت اروپا سطح تنش ها را بکاهیم. آمریکا و متحدان اروپایی بار‌ها با پیشنهادات دیپلماسی سراغ روسیه رفتند. تاکنون آمادگی ما برای تعامل بر اساس حسن نیت رد شده است، زیرا در واقع این بحران به خاطر تسلیحات یا پایگاه‌های نظامی نیست بلکه درباره حاکمیت مستقل و حق تعیین سرنوشت اوکراین است. این مسئله در حقیقت رد اروپای بعد از جنگ سرد است.

زمینه برای حمله به اوکراین آماده است

بلینکن ادامه داد: دولت ما تمایل خود را برای روابط پایدار، گفتگو درباره کنترل تسلیحاتی از جمله احیای پیمان استارت و اقدام مشترک در برابر بحران آب و هوایی و همکاری برای احیای توافق هسته‌ای ایران نشان داده است. روسیه در برخی از این تلاش‌ها با ما تعامل کرده است. با وجود تهدیدات مسکو علیه اوکراین و با وجود بسیج خطرناک نظامی، آمریکا و متحدان و شرکای ما مسیر دیپلماتیک را پیشنهاد کردند. به همین جهت من به اروپا بازگشتم و با سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه دیدار خواهم داشت و بار دیگر به دنبال راه‌های دیپلماتیک خواهیم رفت. ما مطمئنا دیپلماسی را بر گزینه‌های دیگر ترجیح می‌دهیم.

وزیر امور خارجه آمریکا گفت: تلفات انسانی حمله مجدد روسیه بسیار بیشتر از امروز خواهد بود. روسیه اقدامات خود را اینطور توجیه می‌کند که اوکراین تهدیدی برای امنیتش است. این حقیقت ندارد. کدام کشور ارتش بزرگ‌تری از دیگری دارد؟ کدام کشور تسلیحات هسته‌ای دارد؟ آیا اوکراین متجاوز است؟ اوکراین فقط تلاش می‌کند نجات یابد. هیچ کس نباید تعجب کند از این که روسیه اقدامی تحریک آمیز برای بروز حادثه انجام می‌دهد و تلاش می‌کند از آن برای توجیه دخالت نظامی استفاده کند.

بلینکن مدعی شد: پیش بینی‌های زیادی درباره نیت رئیس جمهور پوتین انجام می‌شود، اما نیاز به حدس زدن نیست. او بار‌ها به ما گفته است که زمینه را برای حمله آماده کرده است، زیرا باور ندارد اوکراین یک کشور مستقل است. او در سال ۲۰۰۸ به رئیس جمهور بوش این را گفت. او گفت: ”اوکراین یک کشور واقعی نیست». او در سال ۲۰۲۰ گفت: ”اوکراینی‌ها و روس‌ها یک مردم هستند“. همین چند روز پیش، وزارت امور خارجه روسیه در توئیتی از جشن سالگرد الحاق اوکراین به روسیه در ۱۶۵۴ خبر داد. مسئله فقط حمله و جنگ نیست بلکه مسئله این است که آیا اوکراین به عنوان کشوری مستقل حق موجودیت دارد یا خیر. مسئله این است که آیا اوکراین حق داشتن دموکراسی را دارد؟

روابط اوکراین و روسیه از سال ۲۰۱۴ (۱۳۹۳) و پس از الحاق کریمه به روسیه به تیرگی کشیده شد. اوکراین از آن زمان به بعد خواستار بازگشت آنچه سرزمین‌های از دست‌رفته می‌خواند، به قلمرو خود است؛ ولی روسیه می‌گوید این مناطق بخشی از خاک این کشور است.

ادعای حمله روسیه به اوکراین از ماه اکتبر در کانون توجه بین‌المللی قرار گرفته است. غرب، روسیه را به تجمع نظامی در نزدیکی مرز اوکراین متهم و آن را به اعمال بسته دیگری از تحریم‌ها تهدید کرده است.


رهبران جمهوری خواه در مجلس نمایندگان آمریکا می‌گویند بایدن به طور مداوم بر سر راه تحقیقات درباره دیپلماسی دولتش با ایران مانع تراشی می‌کند.

 

در گزارش جمهوری خواهان مجلس نمایندگان آمریکا آمده است: دولت بایدن در بیش از ۱۲ مورد از درخواست‌های کنگره برای انجام تحقیقات در مورد دیپلماسی دولت فعلی در قبال برنامه هسته‌ای ایران سنگ اندازی کرده است.

به گفته واشنگتن فری بیکن، کمیته مطالعات جمهوری خواهان در کنگره فاش کرد بیش از ۱۲ نامه به دولت بایدن ارسال کرده که در آن اطلاعاتی درباره عدم اجرای تحریم‌ها بدون پاسخی قانع کننده به کمیته بازگشت خورده است.

کمیته جمهوری خواهان مجلس در آخرین ارزیابی خود در گزارشی عنوان کرده است: یک سال پس از ریاست جمهوری جو بایدن، ایران در تمامی زمینه‌های هسته‌ای قوی‌تر و پیشرفته‌تر شده است. این در حالیست که دولت بایدن در قبال سیاست‌های هسته‌ای ایران هیچ اقدام عملی انجام نداده است.

جمهوری خواهان در این گزارش مدعی هستند که جو بایدن بار‌ها وعده‌های خود مبنی بر اجرای تحریم‌های گسترده علیه برنامه هسته‌ای ایران را زیر پا گذاشته و عملاً در قبال پیشرفت‌های تهران حرکتی انجام نداده است.

جمهوری خواهان همچنین در این گزارش گفته اند: گرچه عملاً جو بایدن هیچ یک از تحریم‌های اعمال شده از سوی دونالد ترامپ علیه ایران را لغو نکرده، ولی با اجرا نکردن سفت و سخت تحریم‌ها عملاً به تهران امتیازاتی داده تا بر سر میز مذاکرات حاضر شود.

گفته می‌شود پیش از تهیه این گزارش رهبران جمهوری خواه مجلس آمریکا با مقامات بلندپایه امنیت ملی و تحلیلگران اندیشکده‌های مهم جلساتی برگزار کرده اند و درباره این که بایدن چگونه با اجرای سیاست‌های خود عملاً اقدامی در برابر ایران انجام نداده بحث و گفتگو کرده اند.

در این گزارش ادعا شده است که تجارت "غیرقانونی" نفت ایران با کشورهایی چون چین، روسیه، سوریه و ونزوئلا در سال ۲۰۲۱ بیش از ۴۰ درصد افزایش داشته است.

بین الملل،آمریکا،اوکراین،آبادان خبر،آبادان نیوز
ابوالفضل امیری
امتیازدهی
نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: