کد خبر: ٢٣٥٨٣   نسخه چاپی  
  • تاریخ درج خبر:1400/10/21-١٧:١٠

شهروندان در تزریق دز سوم واکسن شتاب کنند، تزریق ۲ دُز واکسن در برابر اُمیکرون ایمنی ایجاد نمی‌کند.

 

به گزارش پایگاه تحلیلی گفتمانی آبادان نیوز، رییس دانشگاه علوم پزشکی آبادان با اشاره به اینکه تزریق ۲ دُز واکسن در برابر اُمیکرون کافی نیست گفت: تزریق سه نوبت واکسن برای در امان ماندن از اُمیکرون ضروری است لذا مردم باید هر چه سریعتر واکسیناسیون خود را تکمیل کنند.
دکتر شکراله سلمان زاده اظهار داشت: نگرانی از سویه اُمیکرون به جا و درست است، زیرا سرایت پذیری این ویروس بیش از ویروس‌های قبلی است به گونه‌ای که سویه دلتا می‌توانست پنج تا هفت نفر را آلوده کند، اما اُمیکرون تا ۱۰ نفر را آلوده می‌کند.

وی افزاد: متاسفانه در جامعه عادی انگاری رواج پیدا کرده و رعایت شیوه نامه‌ها از سوی مردم و اصناف پایین آمده است. صرف نظر از اینکه ما با چه گونه‌ای از کرونا سر و کار داریم، اقدامات پیشگیرانه یکسان است.

مهمترین راهکار در برابر اُمیکرون واکسیناسیون است

رییس دانشگاه علوم پزشکی آبادان مهمترین راهکار در برابر کرونا و سویه اُمیکرون را واکسیناسیون دانست و گفت: رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی مثل استفاده از ماسک، عدم حضور در تجمع و رعایت فاصله گذاری اجتماعی به پیشگیری از همه گونه‌های کرونا و حتی آنفلوآنزا کمک می‌کند و اگر به خوبی رعایت شود ایمنی خوبی در برابر بیماری ایجاد می‌کند.کاهش مرگ ناشی از کرونا در جنوب غرب خوزستان

وی وضعیت کنترل بیماری در جنوب غرب استان را خوب عنوان کرد و افزود: در ۲۴ ساعت گذشته فقط یک مورد مثبت در این منطقه شناسایی شد که در شهرستان آبادان بود، اکنون فقط ۱۲ بیمار کرونایی در جنوب غرب خوزستان بستری هستند و تنها یک بیمارستان این منطقه درگیر کرونا است.

سلمان زاده گفت: در حال حاضر بیمار مثبت کرونایی بستری در آی سی یو نداریم و در چند روز اخیر هیچ مورد مرگی در این منطقه گزارش نشده است.

اُمیکرون در جامعه غالب شود با شرایط بسیار بدی مواجه خواهیم شد

وی ادامه داد: اوضاع بسیار شکننده است و اگر اُمیکرون در جامعه غالب شود با شرایط بسیار بدی رو به رو خواهیم شد و ممکن است دورانی مشابه پیک قبلی داشته باشیم لذا باید این موضوع را جدی گرفت. مردم می‌توانند با رعایت شیوه نامه‌های به داشتی نقش تعیین کننده‌ای داشته باشند و کمک کنند تا وارد پیک نشویم.

رییس دانشگاه علوم پزشکی آبادان با بیان اینکه بیماری کرونا همپوشانی زیادی دارد افزود: در خصوص گونه اُمیکرون، درگیری دستگاه تنفسی فوقانی مثل آبریزش بینی، عطسه و گلودرد بیش از سایر گونه‌ها بوده و دستگاه تنفسی تحتانی کمتر درگیر می‌شود لذا اُمیکرون می‌تواند شبیه آنفلوآنزا و سرماخوردگی باشد.

مردم هر گونه علائم تنفسی و سرماخوردگی را کرونا فرض کنند

وی با اشاره به اینکه مردم باید هر گونه علائم تنفسی را کرونا و اُمیکرون فرض کنند افزود: افراد مبتلا می‌توانند با قرنطینه کردن خود در منزل و مصرف مایعات و دارو‌های ساده این دوره را طی کنند، ولی اگر دچار سرفه و تنگی نفس شدند حتما به پزشک مراجعه کنند.

سلمان زاده گفت: بیماری کرونا یک سری علائم اختصاصی مثل از دست دادن حس چشایی و بویایی داشته که اگر این اتفاق رخ داد تشخیص کرونا آسان‌تر است لذا هر گونه علائم تنفسی را باید کرونا فرض کرد و لازم است که افراد مبتلا بلافاصله خود را از دیگران جدا کرده و در تجمع حضور پیدا نکنند.

عفونت‌های ویروسی همچون کرونا در کودکان خفیف‌تر است

وی افزود: اصولا عفونت‌های ویروسی در کودکان خیلی خفیف‌تر از بزرگسالان است همچنین تجربه نشان داده که علائم کووید ۱۹ در کودکان خفیف‌تر است و از این بابت جای نگرانی نیست.

رییس دانشگاه علوم پزشکی آبادان گفت: با توجه به واکسیناسیون گروه سنی بالای ۱۲ سال این احتمال وجود دارد که اگر دچار پیک کرونا شویم درگیری افراد زیر ۱۲ سال بیشتر باشد، ولی در کل جای نگرانی نیست مگر اینکه علائم شدیدی در کودک ظاهر شود که باید به پزشک مراجعه کرد.

در حال حاضر تمام شهر‌های خوزستان در وضعیت آبی کرونایی قرار دارند.

 

 

 

آبادان،خبر آبادان،اخبار آبادان،آبادان خبر،آبادان نیوز 

منبع:خبرگزاری صداوسیما 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: