کد خبر: ٢٢٩٨٧   نسخه چاپی  
  • تاریخ درج خبر:1400/09/06-١٤:٠٣

ابوالقاسم قاسم زاده

 

آبادان خبر _ براساس اعلام رسمی وزارت بهداشت آمار فوتی‌های ناشی از بیماری کرونا در ۲۴ ساعت اخیر ۱۳۲نفر اعلام شده است. از شروع اپیدمی کرونا که همه کشورها درجهان را یک‌باره غافلگیر کرد، مراحل گوناگونی طی شد. نقد چگونگی برنامه‌ریزی و اجرای مقابله با آن در کشورمان مرحله به مرحله در مطبوعات کشور نگارش شده است. آن هم در حالی که به سرعت چند کشور از جمله چین، روسیه، آمریکا و چند کشور اروپایی پروژه تهیه «واکسن» را اجرایی می‌کردند و بعداز طی کمتر از یک‌سال چند نوع «واکسن» از این کشورها به بازارهای جهانی بهداشت و درمان ارائه شد، واکسیناسیون در کشور ما از ۲۰ بهمن سال گذشته برای کادر درمان آغاز و از ابتدای امسال با اولویت جمعیت عمومی جامعه فراگیر شد. هرچند که در این مدت تلاش کادر درمان وزارت بهداشت برای کنترل شیوع کرونا غیرقابل انکار است، اما تأکید به تهیه واکسن تولید داخلی و طی مراحل آن هر چند به طور نسبی موفق بود اما جوابگوی برآوردن نیازها نشد و اکنون انواع واکسن‌های مورد تایید سازمان بهداشت جهانی و وزارت بهداشت و درمان در دسترس قرار گرفته است.
همچنین براساس آخرین اعلام وزارت بهداشت تا روز گذشته، ۱۰۲ میلیون و ۷۴۹ هزار و ۳۴ دُز واکسن تزریق شده که از این تعداد، ۵۶ میلیون و ۸۳۰ هزار و ۷۴۱ نفر دُز اول، ۴۵ میلیون و ۱۱۵ هزار و ۳ نفر دُز دوم و ۸۰۳ هزار و ۲۹۰ نفر، دُز‍ سوم واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند. آمارها حکایت از تکمیل پوشش واکسیناسیون ۵۶درصدی ایرانی‌ها دارد. حالا براساس اعلام رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، تا اول آذر، ۶۵درصد جمعیت ۱۲ تا ۱۸ سال و ۸۳درصد جمعیت ۱۸ سال به بالا دُز اول واکسن خود را گرفته‌اند. این در حالی است که از گروه جمعیت واکسینه سالمندان بالای ۶۰ سال و گروه‌های پرخطر کشور در زمستان سال گذشته و اوایل سال جاری، بیش از ۴ ماه گذشته است و بر تزریق واکسیناسیون دُز سوم این گروه برای افزایش ایمنی در سیستم دفاعی تأکید می‌شود. به استناد آمارها، روند بستری‌ها و فوتی‌های کرونا نزولی است و مراجعات سرپایی هم کاهش چشمگیری یافته است. هر چند به گفته رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، وضعیت استان‌‌های ایلام، آذربایجان غربی، کردستان، یزد، خراسان جنوبی، سمنان، کرمان و چهارمحال و بختیاری همچنان نگران کننده است و باید تمهیداتی برای کاهش روند بیماری درنظر گرفته شود.

سیر صعودی و اکنون نزولی فوتی‌ها را یکی از روزنامه‌های صبح تهران چنین شرح داده است:

((پس از ۲۳۴ روز توفانی، آمار فوتی‌های کرونا دورقمی شد و روی عدد ۹۷ قرار گرفت؛ ۹۷ مرگ در اثر ابتلا به کرونا در ۲۴ ساعت اخیر. آخرین بار دوازدهم فروردین بود که شمار مرگ های روزانه کرونا، زیر ۱۰۰ نفر یعنی ۹۴ نفر بود پس از آن از سیزدهم فروردین، با ثبت فوت ۱۱۷ بیمار مبتلا به کرونا، موج بالا رونده مرگ‌های کرونایی در کشور آغاز شد و پرونده نخستین ماه از سال، با ۳۹۵ فوتی در آخرین روز، بسته شد. در اردیبهشت هم همین روند ادامه داشت. در خرداد، آمار فوتی‌ها کمی پایین رفت، طوری که از ابتدا تا انتهای این ماه، فقط۳ روز آمار فوت بالای ۲۰۰ نفر ثبت شد. این وضعیت در تیرماه به همین روال پیش رفت اما در مرداد بار دیگر روند صعودی به خود گرفت؛ طوری که میزان فوتی‌ها در این ماه با ۲۱۰ مرگ در نخستین روز، آغاز و با ۶۸۵ نفر، تمام شد. شهریور اما برای فوت و ابتلای کرونا، توفانی بود. ۶۱۰ فوتی در نخستین روز این ماه ثبت شد و یک روز بعد، آمار به ۷۰۹ مرگ در روز رسید و توانست رکورد تعداد فوتی‌های روزانه کرونا را از ابتدای شیوع، بشکند. روند فزاینده مرگ‌های کرونا تا ۱۸ شهریور ادامه داشت اما پس از آن، آمار به تدریج کاهش پیدا کرد و در سی و یکمین روز شهریور، به ۲۸۶ نفر رسید مهرماه، شرایط دیگری رقم خورد. شمار مرگ‌ها در روزهای اول این ماه بالا بود اما به تدریج، کم شد و در روز آخر به ۱۶۵ فوتی در روز رسید آبان اما وضعیت امید بخشی نسبت به ۶ ماه قبلش را تجربه کرد. تعداد فوتی‌ها به شکل قابل ملاحظه‌ای روند نزولی به خود گرفت و تا ۱۰۴ نفر در روز هم رسید اما در نخستین روز آذر بود که پس از گذشت حدود ۷ ماه و نیم، تعداد فوتی‌ها سرانجام به زیر ۱۰۰ رسید و عدد ۹۷ را ثبت کرد.))

تجربه عبور از مقابله با اپیدمی کرونا اگرچه در هر یک از کشورهای جهان متفاوت است، اما مرکزیت آن دریافت واکسن برای همه شهروندان است. در این تجربه همه کشورها «موج‌»‌های گوناگونی از هجوم ویروس کرونا را داشتند. از جمله در ایران که از موج اول تا چهارم آن طی شده است و اکنون نیز آژیر خطر موج پنجم را وزارت بهداشت و درمان می‌دهد. واقعیت این است که همه دولت‌ها و مسئولان بهداشت و درمان، همچنین مرکزیت سازمان بهداشت جهانی همچنان از پایداری و ماندگاری خطر کرونا هشدار می‌دهند هرچند سیر نزولی فوتی‌ها یا آمار مبتلایان به کرونا را انکار نمی‌کنند. دیروز این خبر از سوی وزارت بهداشت آلمان منتشر شده است که سرتیتر آن «توصیه خشن واکسیناسیون به شهروندان آلمانی همزمان با خطر موج چهارم کرونا» است. در حالی که با افزایش پاییزی آمار مبتلایان به کرونا در آلمان این کشور با موج چهارم همه‌گیری دوباره کرونا روبرو است.

براساس این گزارش با افزایش آمارهای ابتلا به کرونا در آلمان، بیمارستان‌های متعددی در بخش‌های مختلف این کشور با ازدیاد مراجعان روبرو شده‌اند و تخت‌های فراوانی به بستری بیماران کرونا اختصاص یافته است. با وجود اینکه واکسن «فایزر» با مشارکت و تلاش شرکت آلمانی «بیوان‌تک و گروه داروسازی فایزر» تهیه شده اما آلمان یکی از پایین‌ترین آمارهای واکسیناسیون در غرب اروپا را دارد و تاکنون ۶۸ درصد از جمعیت این کشور به‌طور کامل واکسینه شده‌اند. دولت آلمان اعلام کرد به زودی بخشنامه‌های جدید و سخت‌گیری افزون‌تر را برای «واکسیناسیون» شهروندان اعلام خواهد کرد. همین روال در فرانسه و انگلیس و چند کشور دیگر در اروپا هشدار داده شده است.

واقعیت این است که «واکسیناسیون» اگرچه ضروری، لازم و مهم‌ترین اقدام از سوی هر شهروندی است که از مرگ ناشی از کرونا پیش‌گیری کند، اما خطر کرونا همچنان در سراسر کشورهای جهان پایدار مانده است. سه اقدام:

۱ـ پوشش ماسک بطور دائمی و به ویژه در هنگام حضور عمومی و محل کار و...

۲ـ انجام واکسیناسیون در اسرع وقت آن هم با دستورالعمل رسمی مرکز بهداشت و درمان، بعد از دریافت دو مرحله از آن، انجام مرحله سوم که همچنان ضروری و لازم است.

۳ـ رعایت فاصله، به ویژه در اماکن عمومی و ضدعفونی کردن دست‌ها به‌صورت مستمر.

هنوز باید کامل رعایت شوند تا مگر از بروز موج جدید و مرگ‌آفرین کرونا در کشور در امان بمانیم. در کنار آن «آموزش» باید فرهنگ عمومی را در مقابله با کرونا همواره ارتقاء دهد و پایدار نگهدارد. امری که اکنون هم در صداوسیما و هم در دیگر رسانه ارتباطی، مطبوعات، تقریباً تعطیل شده است. انتشار بخشنامه‌های آموزشی و بالا بردن سطح فرهنگ عمومی برای ادامه مبارزه با اپیدمی کرونا، تعطیل‌بردار نیست که این روزها دیگر چندان حساسیتی برای ادامه آن دیده نمی‌شود. در یک کلام سیر نزولی فوتی‌ها ناشی از کرونا یا افول منحنی بیماران جدید آن، اگرچه موجب خوشحالی است اما به نظرهمه کارشناسان بهداشت و درمان، خطر ناشی از کرونا همچنان پایدار است و موج جدید مرگ‌آفرینی آن، بی‌صدا تهدید می‌کند.

 

 

وزارت بهداشت،کرونا،واکسیناسیون،واکسن کرونا،آبادان خبر،آبادان نیوز

منبع:اطلاعات

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: