کد خبر: ٢٢٦٣٧   نسخه چاپی  
  • تاریخ درج خبر:1400/06/24-١٣:٠٧

با نزدیک شدن فصل سرما این سوال رایج همواره پیش می‌آید که چه زمانی برای دریافت واکسن آنفلوآنزا مناسب است.

 

به گزارش آبادان خبر، چه زمانی بهترین زمان برای دریافت واکسن آنفلوآنزاست؟ به نظر می‌رسد که بهترین زمان برای دریافت واکسن آنفلوآنزا و پیشگیری از ابتلا به این ویروس همان زمانی است که ویروس در دسترس قرار می‌گیرد اما ممکن است یک یا دو ماه صبوری برای دریافت آن بتواند در واقع ایمنی بهتری را ایجاد کند. این پیشنهاد جذابی است که توسط پزشکان لستر در حال بررسی است.

در تحقیقی که بر روی ۴۰۰ کارمند مراقبت‌های بهداشتی انجام شد، دانشمندان به دنبال بررسی این مسئله هستند که آیا واکسن آنفلوانزا دو ماه پس از شروع معمول برنامه واکسیناسیون، موثرتر است یا خیر.

ایده این است که ایمنی در برابر ویروس ممکن است در طول زمان کاهش یابد، حتی با گذشت چند هفته تفاوت ایجاد می‌کند، بنابراین جلوگیری از واکسیناسیون به این معناست که دفاع مردم در عمق زمستان، زمانی که آنفلوآنزا در اوج خود است، قوی‌تر می‌شود.

دکتر مانیش پریک، مشاور بیماری‌های عفونی در بیمارستان سلطنتی لستر، توضیح می‌دهد: شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد اگر واکسن خیلی زود تزریق شود، از اثر آن تا پایان فصل آنفلوانزا کم می‌شود. ما می‌خواهیم ببینیم آیا فرصتی برای تزریق واکسن آنفلوانزا وجود دارد که بهترین محافظت را در طول فصل آنفلوانزا ارائه دهد یا خیر.

یک مطالعه نشان می‌دهد فرآیندی به نام تداخل ویروسی که در آن عفونت با یک ویروس دیگر، موقتا مانع از کنترل ویروس دوم می‌شود، ممکن است از افرادی که به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند در برابر ابتلا به آنفلوانزا محافظت کند.

این به این دلیل است که اینترفرون، پروتئین محافظتی که توسط سیستم ایمنی بدن هنگام حمله ویروس ساخته می‌شود، از همه ویروس‌های دیگر جلوگیری می‌کند.

این نگرانی وجود دارد که شیوع پایین آنفلوانزا در زمستان گذشته منجر به کاهش ایمنی طبیعی ما در برابر ویروس شده است. همچنین کاهش موارد جهانی آنفلوانزا ممکن است ساخت واکسن موثر را دشوارتر کرده باشد، بنابراین دریافت واکسن ممکن است کافی نیاشد اما بدون شک بسیار موثر است.

چندین مطالعه نشان داده‌اند که واکسن به تدریج از اثر کمتری برخوردار می‌شود. مطالعه سال ۲۰۱۷ مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها در آمریکا نشان داد که محافظت در برابر ابتلا به آنفلوانزا در ۱۴ روز پس از واکسیناسیون به اوج خود رسیده و سپس تا ۱۱ درصد در ماه کاهش می‌یابد.

مجله Clinical Infectious Diseases گزارش داد که ایمنی برای برخی از انواع آنفلوانزا سریع‌تر از بقیه کاهش می‌یابد و در برخی موارد همه محافظت‌ها پس از پنج ماه یا بیشتر از بین می‌رود.

دکتر پریک می‌گوید: این نگرانی مضاعف وجود دارد که هرگونه واکسیناسیون بعدی می‌تواند منجر به کشته شدن بسیاری از افراد برای حداکثر محافظت شود و بنابراین تعادل باید برقرار شود، یک تمایل طبیعی وجود دارد که مردم کار‌ها را تا آخرین لحظه به تعویق بیندازند. این به این دلیل است که زمان لازم است تا واکسن آنفلوانزا اثر کند. واکسن باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود تا آنتی بادی‌هایی را بیابد که در بدن به دنبال ویروس آنفلوانزا هستند. اما تولید آنتی بادی پیچیده است و دو تا سه هفته طول می‌کشد تا سطح کافی ایجاد شود. البته هرگونه تغییر در برنامه واکسیناسیون فوری نیست و هرکسی که در زمستان واکسن می‌زند نباید منتظر بماند.

ایان جونز، پروفسور ویروس شناسی در دانشگاه ریدینگ می‌گوید: واکسیناسیون مهمتر از تلاش برای تعیین زمان دقیق آن است، به ویژه افراد مسن باید واکسن خود را دریافت کنند، این تا حد زیادی امن‌ترین گزینه است.

 

واکسن آنفلوآنزا،واکسیناسیون،ویروس آنفلوآنزا،آبادان خبر،آبادان نیوز 

منبع:باشگاه خبرنگاران جوان 

امتیازدهی
نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: