کد خبر: ٢١٧٧٥   نسخه چاپی  
  • تاریخ درج خبر:1400/05/02-١١:٠٥

یک متخصص فیزیوتراپی گفت: فیزیوتراپی تنفسی در درمان مبتلایان به کووید ۱۹ بسیار موثر است.

 

به گزارش آبادان خبر، همایون ستوده، متخصص فیزیوتراپی درباره عملکرد و مزایای فیزوتراپی اظهار کرد: معمولا برای درمان بیماری‌ها می‌توان از روش‌های مختلف فیزیوتراپی استفاده کرد. تمام مراکز‌های بهداشتی و درمانی گرایش وسیعی نسبت به پیشگیری عوارض بیماری‌های گوناگون با انجام فیزیوتراپی دارند. در حال حاضر گام جدیدی برداشته شده تا بتوانیم از فیزیوتراپی در پیشگیری و درمان بیماری‌های مختلف بهره‌مند شویم.

او گفت: فیزیوتراپی یک درمان غیرتهاجمی است که می‌تواند در عوارض ناشی از بیماری‌های مختلف، صدمات و انواع آسیب‌ها را بر انسان با هزینه‌های کمتری رفع کند. کم هزینه بودن درمان‌های فیزیوتراپی نقش مهمی در کاهش بودجه‌های بهداشتی و درمانی کشور دارد.

ستوده با اشاره به بیماری‌های عروقی بیان کرد: سکته‌های مغزی، اختلالات عروقی که در مغز ایجاد می‌شود یا بدشکل گرفتن عروق بین شریانی و وریدی که موجب اختلالات حرکتی می‌شوند را می‌توان با انجام فیزیوتراپی درمان کرد.

این متخصص فیزیوتراپی ادامه داد: عمل جراحی بین عروق مغز و شریان‌های وریدی موجب از دست رفتن هوشیاری فرد بیمارمی شود اما با انجام فیزیوتراپی، هوشیاری او برخواهد گشت. افرادی که عمل جراحی دیسک انجام می‌دهند دچار گزگز شدن یا بی حسی اندام حرکتی می‌شوند که با اقدامات به موقع فیزیوتراپی، مشکلشان رفع خواهد شد.

او گفت: انواع بیماری‌های عصبی داریم که به شدت در حال انتشار بوده و به راحتی با اقدامات فیزیوتراپی می‌توان جلوی انتشار آن‌ها را گرفت. البته در مواردی گاهی این نوع عارضه‌ها با فیزوتراپی هم رفع نخواهند شد مانند بیماری پارکینسون. بیمار مبتلا به پارکینسون احساس فلجی را از ناحیه کف پا به بالا احساس می‌کند. این عارضه در اغلب بیماران با فلج شدن نیمی از بدن نمایان می‌شود، اما اگر دارو مصرف کنند و به موقع فیزیوتراپی را در روز‌های ابتدایی بیماری انجام دهند، نتایج خوبی مشاهده خواهند کرد.

ستوده تصریح کرد: در سال‌های گذشته هم که بیماری فلج اطفال شیوع پیدا کرد، تنها راهکار مناسب برای مقابله با آن فیزیوتراپی بود. امروزه شاهد اختلالات نرولوژیک و عروقی بسیاری در مبتلایان به دیابت هستیم که این‌ها را می‌توان با فیزیوتراپی میکروآنژیوپاتی‌ها یعنی ضایعات ریز عروق مویرگی را از بین ببریم تا بتوانیم اختلالات تورم عصبی را بهبود بخشیم.

فیزوتراپی و مشکلات نازایی در زنان

او گفت: یکی از معضلات جامعه، نازایی ثانویه در زنان است که باتوجه به بودن تمام سیستم هورمونی این افراد باز هم نازایی اتفاق می‌افتد. زمانی که عکس ماده حاجب از دستگاه تناسلی گرفته می‌شود، می‌بینیم که چسبندگی لوله اتفاق افتاده است. در این موارد ما یکسری راهکار‌های فیزوتراپی داریم که می‌توانند کمک کننده این نوع مشکلات باشند.

این پزشک متخصص تصریح کرد: بعد از عمل جراحی پروستات در آقایان یکسری اختلالات دریچه‌ای (اسفنکتر) ایجاد می‌شود که می‌تواند در کنترل ادرار این افراد موثر باشد. پس از جراحی، متخصص فیزیوتراپی بهترین روش برای تقویت عضلات کف لگن را به بیمار آموزش می‌دهد.

او یادآوری کرد: این روز‌ها با گسترش ویروس کرونا بسیاری از افراد دچار مشکلات حاد تنفسی می‌شوند. فیزیوتراپی تنفسی در درمان مبتلایان به کووید ۱۹ بسیار موثر است. فیزیوتراپی قفسه سینه یا فیزیوتراپی تنفسی روشی است که جهت به پاکسازی راه‌های هوایی و افزایش عملکرد دستگاه تنفسی کمک می‌کند.

به گفته دکتر ستوده فیزیوتراپی تنفسی اثرات معجزه آسایی بر روی آسم، پنومونی، اتلکتاری سی او، پی دی و تخلیه ریه تصحیح حجم‌های تنفسی دارد.

 

فیزیوتراپی،کووید ۱۹،کرونا،آبادان خبر،آبادان نیوز

منبع:باشگاه خبرنگاران جوان 

امتیازدهی
نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: