ابوالفضل امیری

 

آبادان نیوز : وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه شرایط ثبت نام در طرح نهضت ملی مسکن تغییر کرده است، گفت: در شرایط جدید، همه افراد از جمله کارکنان و کسانی که پیش از این حدود ۲۰ سال پیش وام دریافت کرده بودند یا مسکن دارند هم می‌توانند در این طرح ثبت نام کنند.

مسكن دولتي

رستم قاسمی درباره اقدامات وزارت راه و شهرسازی برای تامین مسکن اقشار کم‌برخوردار اظهار کرد: نحوه تامین مسکن برای دهک‌های پایین جامعه مثل اعضای بهزیستی، کمیته امداد و ... مورد بررسی قرار گرفت و مقرر شد سهم وام آن‌ها از محل صندوق ملی مسکن پرداخت شود.

وزیر راه و شهرسازی از واگذاری ۵۰۰ هزار مسکن به دهک‌های کم‌درآمد تا سال آینده خبر داد و گفت: سهم وام این اقشار از محل صندوق توسعه ملی پرداخت می شود.

وی با یادآوری این‌که ۵۰۰ هزار واحد مسکونی برای این افراد در دست اجراست و حداکثر ظرف یک سال آینده واگذار می‌شود، افزود:‌ برای تامین مسکن کارکنان دولت، وزارت راه و شهرسازی با همه وزارتخانه‌ها توافقنامه‌ای امضا کرد تا با زمین خود وزارتخانه‌ها یا با تامین زمین از سوی وزارت راه و شهرسازی ساخت مسکن انجام شود.

وزیر راه و شهرسازی با بیان این‌که با تاکید معاون اول رئیس جمهور، وزارتخانه‌ها موظف شده‌اند برنامه ساخت واحدهای مسکونی برای کارمندان خود را تا روزهای آینده ارائه دهند، اضافه کرد:‌ ساخت مسکن برای کارمندان نیز در قالب طرح نهضت ملی مسکن است.

قاسمی با بیان اینکه شرایط ثبت نام در طرح نهضت ملی مسکن تغییر کرده است، افزود: در شرایط جدید، همه افراد از جمله کارکنان و کسانی که پیش از این حدود ۲۰ سال پیش وام دریافت کرده بودند یا مسکن دارند هم می‌توانند در این طرح ثبت نام کنند.


رئیس کانون بازنشستگان تهران گفت: احکام بازنشستگان ظرف امروز و فردا در سامانه بارگذاری می‌شود و بازنشستگان می‌توانند آن‌ها را رویت و دریافت کنند.

حقوق بازنشستگان

بازنشستگان کارگری در تماس‌های مکرر می‌پرسند «امروز سیزدهم شهریور است اما هنوز احکام جدید بازنشستگان سایر سطوح صادر نشده»؛ علی دهقان کیا (رئیس کانون بازنشستگان کارگری تهران) در ارتباط با این مساله می‌گوید: بازنشستگان نگران نباشند؛ پیگیری‌های ما نشان داده احکام جدید مستمری‌بگیران سایر سطوح صادر شده و کار به پایان رسیده است.

او اضافه می‌کند: ظرف امروز و فردا احکام جدید در سامانه بارگذاری می‌شود و بازنشستگان می‌توانند آن‌ها را رویت و دریافت کنند.

دهقان‌کیا به اظهارات مدیرعامل تامین اجتماعی در چهارشنبه هفته قبل اشاره می‌کند و می‌گوید: مدیرعامل سازمان اظهار داشت که کار صدور احکام در حال انجام است و حقوق شهریور براساس احکام جدید پرداخت خواهد شد؛ بنابراین هیچ جای نگرانی نیست و این ماه بازنشستگان سایر سطوح افزایش ۳۸ درصدی به اضافه مبلغ ثابت ۵۱۵ هزار تومان را دریافت خواهند کرد.

او در ارتباط با زمان پرداخت معوقات پنج ماه اول سال گفت: همانطور که مدیرعامل وعده داده در ارتباط با زمان پرداخت به زودی اطلاع‌رسانی خواهد شد؛ ما انتظار داریم مقدمات پرداخت مابه‌التفاوت پنج ماه اول سال به زودی فراهم شود؛ بازنشستگان در انتظار دریافت معوقات خود هستند و در این شرایط اقتصادی به این پول نیاز دارند. 

پیش از این، عضو هیات مدیره کانون بازنشستگان تهران نیز درباره افزایش حقوق بازنشستگان گفت: طبق اخبار دریافتی ما در کانون، احکام جدید بازنشستگان کارگری صادر شده است که بازنشستگان می‌توانند در دو سه روز آینده این احکام را از سامانه مربوطه دریافت کنند.

علی اکبر عیوضی اضافه کرد: بازنشستگان می‌توانند در دو سه روز آینده این احکام را روی سامانه مربوطه ببینند و آن‌ها را دریافت کنند.

عیوضی در مورد فیش‌های حقوقی شهریور گفت: فیش‌های حقوقی نیز به زودی براساس احکام جدید بازنشستگان صادر خواهد شد؛ طبق اطلاعات ما همه این کارها در هفته‌ جاری انجام می‌شود.

این عضو کانون بازنشستگان در ارتباط با پرداخت مستمری شهریور مستمری‌بگیران سازمان تامین اجتماعی گفت: پرداخت مستمری شهریور براساس احکام و فیش حقوقی جدید، از بیستم شهریور آغاز می‌شود؛ پرداخت مستمری‌ها مثل همیشه براساس حروف الفبا است و از روز بیستم کلید می‌خورد.


مدیر عامل بانک تخصصی بخش مسکن از امضای تفاهم نامه سه جانبه این بانک ، وزارت راه و شهرسازی و شهرداری تهران برای ساخت ۲۰۰ هزار واحد اجاره‌ ای کوچک متراژ در جنوب پایتخت خبر داد.

مسکن

محمود شایان در همایش فناوری صنعت ساختمان و مسکن با بیان اینکه دوره مشارکت تسهیلات ساخت مسکن حداقل ۲۴ و حداکثر ۳۶ ماه است، اظهار داشت: به دلیل پایین بودن هزینه «پول» سازندگان تمایلی به کوتاه کردن دوره مشارکت ندارند در حالی که با فناوری‌های نوین ساختمان می‌توان دوره ساخت را به شش ماه کاهش داد.

وی افزود: تقریباً صد درصد تأمین مالی پروژه‌های مسکن از بازار پول است و از طریق بازار سرمایه نتوانستیم در تأمین مالی پروژه‌های مسکن ورود کنیم.

مدیر عامل بانک تخصصی بخش مسکن گفت: بانکداران تمایلی به فرآیند بازار سرمایه ندارند. حال آنکه باید در تأمین مالی پروژه‌ها به اصلاح روش روی آورده و به سمت تأمین مالی از بازار سرمایه برویم.

شایان تصریح کرد: برای تأمین مالی در شبکه بانکی نیز به سراغ عقود اسلامی رفتیم. و سراغ روش‌هایی چون تعهد و ال سی داخلی و ضمانت نامه بانکی نرفتیم.

وی افزود: بر اساس قانون جهش تولید مسکن بانک‌ها باید ۲۰ درصد تسهیلات پرداختی خود را به بخش مسکن بدهند اما غیر از بانک عامل بخش مسکن سایر بانک‌ها به ندرت ورود کرده‌اند.

مدیر عامل بانک تخصصی بخش مسکن تأکید کرد: بانکدار حاضر است بابت عدم اجرای قانون جهش تولید مسکن و ندادن تسهیلات، مالیات بدهد اما حاضر نیست به دلیل طولانی بودن دوره بازپرداخت تسهیلات مسکن متضرر بشود. به نظر من قانون درست تبیین شده چون در قانون جهش تولید مسکن نیامده که بانک تسهیلات جدید به مسکن بدهد بلکه ۲۰ درصد از تسهیلاتی که قبلاً می‌داده را باید به ساخت مسکن بیاورد.

شایان خاطرنشان کرد: در دولت قبل، سهم بخش مسکن از تسهیلات بانکی از ۱۸ به ۵ درصد کاهش یافت که نتیجه آن را در وضعیت کنونی بازار مسکن می‌بینیم. کل خط اعتباری مسکن مهر ۵۵ هزار میلیارد تومان بود اما بانک عامل بخش مسکن تاکنون برای پرداخت ۴۶ هزار میلیارد تومان قرارداد امضا کرده و ۲۶ هزار میلیارد تومان آن را پرداخت کرده است.

این مقام مسئول شبکه بانکی با اشاره به روش‌های تأمین مالی پروژه‌های مسکن از بازار سرمایه مانند صندوق‌های پروژه، صندوق‌های زمین و ساختمان و امثال آن گفت: در بانک عامل بخش مسکن به دنبال آن هستیم تا رژیم سپرده گذاری را تغییر دهیم. به عنوان مثال در حساب سپرده مسکن جوانان ۱۵ سال فردی باید سپرده گذاری کند و بعد از ۱۵ سال وامی دریافت کند که تأثیری در بازار ندارد و نمی‌تواند با آن خانه بخرد. بنابراین به دنبال روش فروش متری از طریق بازار سرمایه رفته‌ایم.

وی اظهار کرد: برای اجاره داری حرفه‌ای مسکن تفاهم نامه سه جانبه میان بانک عامل بخش مسکن، وزارت راه و شهرسازی و شهرداری تهران به امضاء رسیده تا بر اساس تأمین مالی این بانک، شهرداری نسبت به ساخت ۲۰۰ هزار واحد اجاره‌ای کوچک با تأمین مالی ۲۰۰ میلیون تومان با بازپرداخت ۱۰ ساله اقدام کند.

 

 

پایگاه تحلیلی گفتمانی آبادان نیوز اخبار جنوب غرب کشور را بصورت تحلیلی، گفتمانی و خبری منتشر میکند.

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: