کد خبر: ٢٦٨٩٥   نسخه چاپی  
  • تاریخ درج خبر:1401/06/10-١٢:٥٢

ابوالفضل امیری

 

آبادان نیوز : مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی گفت: کاهش ۱۰۰ لیتری اعتبار کارت های سوخت ۳۰۰۰ تومانی، هیچ تاثیری بر مقدار سهمیه اصلی خودرو های شخصی ندارد.

پمپ بنزین

جلیل سالاری گفت: در حال حاضر ۱۹ میلیون خودروی سواری در کشور داریم که این خودروها دارای یک سهمیه ۶۰ لیتری با قیمت هزار و ۵۰۰ تومان هستند که قابلیت ذخیره سازی تا ۹ ماه را دارد.

وی افزود: در کنار این سهمیه اصلی، یک اعتبار سوخت هم برای کارت های خودروهای شخصی ایجاد کرده ایم که بین مردم به همان بنزین آزاد و یا سه هزار تومانی مشهور است با ظرفیت ۲۵۰ لیتر که در صورت استفاده نشدن، این اعتبار از بین می رود.

سالاری ادامه داد: از سال ۱۳۸۶ که ما نظام سهمیه بندی سوخت را اجرا کرده ایم این اعتبار متفاوت بوده و بسته به شرایط موجود تغییر کرده است. مثلا در یک سال هایی ۵۰۰ لیتر بوده و در سال هایی هم ۳۰۰ لیتر و حالا با پایش سامانه هوشمند سوخت و داده هایی که ما جمع آوری کرده ایم به این نتیجه رسیده ایم که ظرفیت اعتبار بنزین با نرخ آزاد و سه هزار تومانی را به ۱۵۰ لیتر برای هر کارت سوخت خودروی شخصی کاهش دهیم.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی تاکید کرد: مردم توجه داشته باشند این اتفاق درحالی انجام شده است که در تمام جایگاه های سوخت کشور، کارت جایگاه دار هم وجود دارد و مردم به راحتی می توانند سوخت مورد نیاز خود را در جایگاه های سوخت دریافت کنند.

وی در ادامه عنوان کرد: اگر مقدر مصرف بنزین در زمان پیک را حدود ۱۰۵ میلیون لیتر درنظر بگیریم، حدود ۵۴ میلیون لیتر بنزین با سهمیه اول یعنی همان بنزین هزار و ۵۰۰ تومانی مصرف می شود و حدود ۵۱ میلیون لیتر با نرخ دوم و آزاد یعنی همان بنزین سه هزار تومانی مصرف می شود.

وی ادامه داد: مهم ترین دلایل این کاهش ۱۰۰ لیتری از اعتبار کارهای سوخت، مهاجرت کارت های سوخت به مناطق مرزی است به طوری که در همان لحظات ابتدایی که سهمیه هر ماه کارت های سوخت شارژ می شود، ظرف مدت یک هفته تمام اعتبار سوخت کارت ها در مناطق مرزی تخلیه می شود.

به گفته سالاری، این درحالی است که طبق آمارها باید یک خودرو برای اینکه بتواند تمام اعتبار سوخت خود را مصرف کند، یک پیمایش سه هزارکیلومتری داشته باشد که عملا این موضوع نشدنی است و از طرفی برای توزیع عادلانه سوخت در سراسر کشور این اتفاق امری ضروری است.

وی گفت: مردم باید دقت داشته باشند که در مرز هشدار مصرف سوخت بنزین قرار گرفته ایم و این زنگ خطری است برای آنکه دوباره کشورمان به یک کشور وارده کننده بنزین تبدیل شود .

سهمیه بنزین ۳۰۰۰ تومانی در کارت‌های سوخت شخصی از ۲۵۰ لیتر در ماه به ۱۵۰ لیتر در ماه در سراسر کشور کاهش یافت. اکنون کارت‌های سوخت یک سهمیه ٦٠ لیتری و یک سهمیه ١٥٠ لیتری دارند.

جلی سالاری همچنین در یک برنامه تلویزیونی اعلام کرد: در برخی از کشورهای همسایه قیمت بنزین تا ۴۰ و ۵۰ هزار تومان هم می رسد و به همین دلیل شاهد مهاجرت کارت های سوخت به مناطق مرزی هستیم.


رئیس اتحادیه بارفروشان گفت : با توجه به کاهش تقاضا ناشی از شرایط اقتصادی ، بازار میوه رونقی ندارد.

بازار میوه و تره بار

مصطفی دارایی نژاد گفت: با توجه به فراوانی عرضه، بازار میوه در آرامش و تعادل نسبی به سر می برد.

به گفته او ، قیمت کنونی هر کیلو آلو شابلون ۲۰ تا ۳۵ هزار تومان، انجیر سیاه ۲۰ تا ۳۵ هزار تومان، انگور بی دانه زرد ۲۵ تا ۴۵ هزار تومان، انگور عسگری ۱۵ تا ۳۰ هزار تومان، توت فرنگی ۵۰ تا ۹۵ هزار تومان، سیب گلاب ۳۰ تا ۵۰ هزار تومان، شلیل شبرنگ ۲۰ تا ۳۵ هزار تومان و آلوقطره طلا ۲۰ تا ۳۵ هزار تومان است.

دارایی‌ نژاد می‌گوید: هم‌اکنون هر کیلو خیار اصفهان با نرخ ۸‌تا ۱۵ هزارتومان، خیار بوته ای ۱۲ تا ۲۰ هزار تومان، شلیل شمس ۳۵ تا ۴۵ هزار تومان، طالبی ۸ تا ۱۳ هزار تومان، جانا ۸‌ تا ۱۲ هزار تومان، خربزه ۶ تا ۱۳ هزار تومان، موز ۳۵ تا ۴۲ هزار تومان، هلو انجیری ۲۰ تا ۳۵ هزار تومان، انگور رطبی ۱۵ تا ۲۵ هزار تومان و انگور بی دانه قرمز ۴۰ تا ۶۰ هزار تومان در میدان و با احتساب ۳۰ درصد سود در خرده فروشی عرضه می‌شود.

رئیس اتحادیه بارفروشان گفت: با توجه به شرایط اقتصادی، تقاضا در بازار برای خرید میوه ۵۰ درصد کاهش یافته است.

به گفته او، قیمت کنونی هر کیلو سیب زمینی در میدان ۱۰ تا ۱۴ هزار تومان بوده که نسبت به هفته های اخیر نوسانی نداشته است.

بررسی های میدانی نشان می دهد که قیمت کنونی هر کیلو انجیر سیاه ۳۵ تا ۶۰ هزار تومان، انگور بی دانه زرد ۳۵ تا ۴۵ هزار تومان، انگور بی دانه قرمز ۵۰ تا ۷۵ هزار تومان، شلیل شبرنگ ۳۵ تا ۵۵ هزار تومان، سیب گلاب ۴۰ تا ۶۰ هزار تومان، هلو انجیری ۳۵ تا ۵۵ هزار تومان، موز ۳۵ تا ۵۰ هزار تومان، توت فرنگی ۶۰ تا ۱۰۰ هزار تومان و خیار ۱۲ تا ۲۵ هزار تومان است.

بنابر گفته رئیس اتحادیه بارفروشان، با توجه به شرایط فعلی عرضه و تقاضا پیش بینی می شود که نوسان چندانی تا بعد از ایام‌ محرم و صفر نداشته باشیم.

 

 

پایگاه تحلیلی گفتمانی آبادان نیوز اخبار جنوب غرب کشور را بصورت تحلیلی، گفتمانی و خبری منتشر میکند.

شما در این آژانس خبری علاوه بر اخبار آبادان، خبر خرمشهر و اخبار اروند کنار را همزمان با اخبار خوزستان خواهید خواند.

ما در آبادان خبر، خبر آبادان را  بصورت شبانه روزی برای شما در کنار خبر های مهم ایران و جهان منتشر خواهیم کرد.

برای خواندن مستند ترین اخبار، آبادان نیوز را دنبال کنید چون این پایگاه خبری به گواه رنک الکسا و گوگل یکی از شاخص ترین پایگاه خبری استان خوزستان و جنوب کشور است.

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: