علاوه بر یارانه نقدی و معیشتی، دولت سیزدهم قرار است یارانه‌های دیگری هم به مردم پرداخت کند. از جمله یارانه نان که قرار است از ابتدای تابستان پرداخت شود. اما ماجرای یارانه نان چیست؟

 

آبادان نیوز : چند روز قبل استاندار زنجان از اجرای طرح آزمایشی پرداخت یارانه نان خبر داده و گفته قرار است تا دو ماه آینده طرح پرداخت یارانه نان در چند استان اجرا شود. احتمالا بعد از اجرای طرح پایلوت یارانه نان، این طرح در کل کشور اجرا می‌شود. اما جزئیات پرداخت یارانه نان چیست؟

یارانه ۴ هزار تومانی برای نان؟

هنوز هیچ جزئیاتی از پرداخت یارانه نان شامل مشمولان این یارانه و مبلغ آن منتشر نشده است. اما با توجه به بودجه سال جاری می‌توان گمانه‌هایی را درباره مبلغ یارانه نان اعلام کرد.

در بودجه سال جاری، چهار هزار میلیارد تومان به‌عنوان یارانه نان در نظر گرفته شده است. اگر قرار باشد این یارانه به کل جمعیت پرداخت شود، مبلغ این یارانه در سال برای هر فرد ۴۷ هزار تومان و در ماه حدود چهار هزار تومان است. این یعنی به هر نفر ماهانه فقط یک نان سنگک یارانه‌ای یا ۵ عدد نان لواش می‌رسد!

اما برخی از گمانه‌ها می‌گوید احتمالا یارانه نان شامل شش یا هفت دهک درآمدی جامعه می‌شود. با این حساب یارانه هر فرد ماهانه فقط پنج هزار و ۵۰۰ تومان می‌شود. به عبارتی یک خانوار چهار نفره ماهانه تنها ۲۲ هزار تومان یارانه نان دریافت می‌کند. معادل قیمت۳۰ عدد نان! بر این اساس یا دولت باید تعداد مشمولان یارانه نان را کاهش بدهد یا اینکه اعتبار پرداخت این یارانه را افزایش دهد.

یارانه ۱۰۰ هزار تومانی نان؟

پرداخت یارانه چهار یا پنج هزار تومانی برای نان نمی‌تواند توحیه اقتصادی داشته باشد و بعید است دولت چنین کاری انجام دهد. یعنی طرحی را اجرا کند که در آن به هر خانوار ماهانه چند عدد نان یارانه‌ای بدهد. برخی معتقدند که دولت احتمالا با حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی، یارانه جدیدی به مردم پرداخت می‌کند که شامل یارانه نان و یارانه گوشت و دیگر اقلام می‌شود. در این حالت با حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی، دولت وعده پرداخت یارانه ۱۰۰ تا ۱۵۰ هزار تومانی را داده بود.

شیوه پرداخت یارانه نان

محسن افشارچی، استاندار زنجان در توضیح یارانه نان گفته در این طرح مردم با نرخ پایین نان خود را از نانوایی‌ها تهیه می‌کنند و قیمت این نان با یارانه حساب می‌شود. به نظر می‌رسد هدف این طرح این است که قیمت نان افزایش پیدا نکند و نان با قیمت فعلی خود به دست مردم برسد.

 

 

از طرف دیگر، در این طرح، سهمیه آرد نانوایی‌ها حذف می‌شود و آنها باید آرد را با قیمت آزاد تامین کنند. سپس نانوایی‌ها نان را با قیمت یارانه‌ای به مردم می‌فروشند و دولت مابه‌التفاوت قیمت نان آزاد و یارانه‌ای را به نانوا پرداخت می‌کند.


مدیرکل پشتیبانی امور دام استان تهران گفت : توزیع گوشت گوسفندی به قیمت متوسط هر کیلوگرم ۸۵ هزار تومان و گوساله ۹۵ هزار تومان آغاز شد.

 

 

 

رضا سالمی مدیرکل پشتیبانی امور دام استان تهران اظهار کرد: در روزهای اخیر عرضه گوشت گرم به دلیل شرایط فصلی کمتر شده است زیرا دامداران به دنبال عرضه دام های خود  از تیر ماه هستند تا با استفاده از علوفه بهاری دام خود را با وزن بیشتری به فروش برسانند، به همین منظور شرکت پشتیبانی امور دام، گوشت مازادی که از خود دامداران در فصل فراوانی عرضه خریداری کرده است برای تنظیم بازار عرضه می‌کند.

وی افزود: توزیع گوشت تنظیم بازاری با قیمت متوسط ۸۵ هزار تومان ( ران و سردست) برای گوشت های گوسفندی و ۹۵ هزار تومان برای گوشت گوساله آغاز شد و این محصول بدون محدودیت دربسته های ۱.۵ تا ۲ کیلوگرمی توزیع می‌شود.

وی افزود: کلیه صنوف، فروشگاه های زنجیره ای ، تعاونی‌های توزیعی، مباشرین شهرستانی می‌توانند برای دریافت گوشت با قیمت ( پخش) ۷۹ تا ۸۰ هزار تومان برای گوشت گوسفندی و ۹۰ هزار تومان برای گوشت گوساله مراجعه کنند.

مدیرکل پشتیبانی امور دام استان تهران ادامه داد: این گوشت به صورت منجمد و از محل تولید داخل تولید شده است و برای توزیع این محصول در بازار هیچ محدودیتی وجود ندارد.

وی تصریح کرد: گوشت تنظیم بازاری  امکان عرضه در تمام فروشگاه های زنجیره ای، صنفی و تعاونی ها دارد و در صورت درخواست صاحبان کسب و کار حداقل تا پایان ماه مبارک رمضان در اختیار آنها قرار می‌گیرد. 

 

 

سالمی گفت:  با توجه به عرضه مازاد مرغ در بازار، خرید توافقی این محصول نیز آغاز شده است و مرغداران می توانند  هر کیلوگرم مرغ را با قیمت ۳۰ هزار تومان و ۳۳۶۶۰  تومان برای مرغ آرین به شرکت پشتیبانی امور دارم بفروشند.

منبع : همشهری

 

 

 

پایگاه تحلیلی گفتمانی آبادان نیوز اخبار جنوب غرب کشور را بصورت تحلیلی، گفتمانی و خبری منتشر میکند.

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: