کد خبر: ٢٧٧١٤   نسخه چاپی  
  • تاریخ درج خبر:1401/08/17-١٤:٤٠

جاذبه های گردشگری

ام الدبس کجاست؟

در این گزارش با ام الدبس، یکی از جاذبه های طبیعی و گردشگری استان خوزستان آشنا می شویم.

 

آبادان نیوز _ اگرچه اغلب اما کویر را به گرمای طاقت‌فرسا و بی‌آبی آن می‌شناسیم، اما در جنوب خوزستان جنگل و کویر ام الدبس بستان وجود دارد که می‌تواند این تصور را در شما تغییر دهد. در واقع این منطقه بی‌نظیر که در ایران است، مشابه آن را در هیچ کجای دیگری نمی‌بینید. در این جا شما می‌توانید یک جنگل را در دل بیابان مشاهده کنید.

سفر به ام الدبس و تپه های شنی و جنگلی

صحنه‌ای که ارزش مسافت دور آن را دارد. این منطقه در حقیقت در حدفاصل بین روستای بستان و زمین‌های کشاورزی کرخه قرار دارد. این کویر از منطقه شمال به کوه‌های میشداغ و از شرق هم به تپه‌ها ماهور چذابه منتهی می‌شود.

 

پایگاه تحلیلی گفتمانی آبادان خبر


در حقیقت منطقه‌ ام الدبس تا چند دهه قبل به‌عنوان یکی از مناطق بیابانی ایران شناخته می‌شد. اما بعد از تثبیت طرح شن‌های روان، درختان زیادی در این منطقه کشت شد. همین مورد باعث شده است تا یک جنگل سرسبز و زیبا در دل کویر ایجاد شود. صحنه‌ای که محال است بتوانید مشابه آن را در جای دیگری پیدا کنید.

شما می‌توانید در سایه‌سار درختان و بر روی ماسه‌های روان این بیابان استراحت کنید. از طرفی هوای مطبوع در زیر سایه‌ها می‌تواند حس و حال بی‌نظیری را به شما بدهد. احساسی که بسیار نایاب است.

افزون بر این موارد، در نزدیکی این منطقه می‌توانید چشمه‌های پراکنده و برکه‌های کوچک را هم ببیند که با نی‌زارها احاطه شده‌اند. همچنین وجود تنوع جانوری فراوان در این منطقه سبب شده است تا به‌عنوان یکی زیباترین و البته منحصربه‌فردترین نواحی خوزستان قلمداد شود.

نکته قابل‌توجه این است که جنگل و کویر ام الدبس بستان تا چند دهه گذشته محل عبور رزمندگانی بود که برای حفظ مرزهای ایران از جان خود مایه گذاشتند.

 

پایگاه خبری تحلیلی آبادان نیوز

 

در حقیقت منطقه بستان در نزدیکی مرز چذابه واقع شده و دورانی محل جنگ ایران و عراق بوده است. همین مورد سبب شده است تا این ناحیه از لحاظ تاریخ دوران دفاع مقدس هم اهمیت بسیار بالایی داشته باشد.

جنگل و کویر ام الدبس بستان

چرا بازدید از جنگل و کویر ام الدبس بستان را پیشنهاد می‌کنیم؟

جنگل و کویر ام الدبس بستان ناحیه‌ای زیبا و بی‌نظیر است که دیدن آن می‌تواند تصور شما از بیابان‌های خوزستان را به طور کامل تغییر دهد. دلایل زیادی برای مشاهده این منطقه زیبا و بی‌نظیر وجود دارد که ما در ادامه آن را برای شما ذکر کرده‌ایم.

• گشت‌وگذار در جنگل‌های بستان
• تجربه مشاهده جنگل و بیابان در یک قاب
• استراحت در سایه درختان و بر روی شن و ماسه‌های بیابان
• بازدید از مناطق تاریخی اطراف این ناحیه
• مکان مناسب برای کمپینگ و دیدن شب‌های پرستاره این منطقه

 

پایگاه تحلیلی گفتمانی آبادان خبر

 

ویژگی‌های طبیعی و گردشگری برجسته

همان گونه که اشاره کردیم، کویر ام الدبس تا چند دهه پیش یک بیابان مملو از تل‌های رمل و تپه‌های شنی بود. اما از سال ۱۳۶۸ این ناحیه شامل طرح تثبیت طرح شن زدایی قرار گرفت. به همین جهت هزاران درخت در این منطقه کشت شد. از جمله این درختان می‌توان به پانی کوم، آکاسیا، ویکتوریا، گز شاهی، کهور، استبرق، پنی زتوم و اسکنبیل اشاره نمود .

تقریباً یک‌چهارم از وسعت این بیابان یعنی حدود ۲۵۰۰۰ هکتار به‌وسیله این درختان پوشیده شده است. البته باید عنوان کنیم که قبل از آن هم به‌صورت معدود در این ناحیه درختانی وجود داشت. افزون بر این موارد، منطقه‌ام الدبس از دیرباز زیستگاه آهو بوده است. این موضوع باتوجه‌به کویری بودن آن بسیار حیرت‌انگیز است.

اما اکنون مازاد بر آهو، جانداران دیگری نظیر هوبره، درنا، آنقوت، باقرقره شکم سیاه و شکم سفید، سار، کبک، کبوتر چاهی، قمری، گلاریول، عقاب دشتی، جغد کوچک، عقاب طلایی، انواع چک چک‌ها، چکاوک، تیهو، دم‌جنبانک زرد، دم‌جنبانک ابلق، دم سرخ، سینه‌سرخ، کبوتر کوهپایه‌ای، گنجشک‌ها و.. هم در این ناحیه زندگی می‌کنند. این موضوع باعث شده تا تنوع زیستی بسیار زیادی داشته باشد.

مهم‌ترین مؤلفه‌ای که گردشگران را به سمت این ناحیه جذب می‌کند، تلاقی کویر و جنگل با همدیگر است. این موضوع به نوبه خود بسیار نایاب است. عموماً گردشگران در سایه درختان این جنگل و بر روی ماسه‌های شنی به استراحت می‌پردازند. این تجربه بی‌نظیر بخصوص در فصل‌های خنکی همچون زمستان، بسیار منحصربه‌فرد است. همین مورد هم عاملی است که این منطقه را برای مردم جذاب‌تر می‌کند.

 

پایگاه خبری تحلیلی آبادان نیوز

 

چگونه به جنگل و کویر ام الدبس بستان برویم؟

برای دیدن این منطقه باید ابتدا به اهواز بروید. اگر در تهران هستید، می‌توانید از طریق شیوه‌های آنلاین ابتدا یک بلیط ارزان هواپیما به مقصد اهواز تهیه کنید. از اهواز و از سه‌راه خرمشهر به سمت جنوب غربی بروید. یعنی جاده‌ای که در مسیر سوسنگرد و حمیدیه قرار دارد. زمانی که به سوسنگرد برسید، یک دوراهی وجود دارد.

یکی از این راه‌ها به رفیع و هویزه می‌رود و جاده دیگر هم شما را به منطقه بستان، فکه، چذابه و... می‌برد. راه دوم همان مسیری است که باید در پیش بگیرید تا به بستان برسید. جنگل و کویر ام الدبس از توابع این منطقه است.

جنگل و کویر ام الدبس بستان

جاهای دیدنی نزدیک به جنگل و کویر ام الدبس بستان

جنگل و کویر ام الدبس بستان به‌تنهایی آن‌قدر جذابیت دارد که می‌تواند شما را مجذوب خود کند. اما بد نیست بدانید که در اطراف آن نواحی دیگری هم وجود دارد که می‌تواند شما را محو خود کند.

روستای بردیه

در مسیر رسیدن به منطقه ام الدبس روستایی به نام بردیه وجود دارد. در این روستا مهمان‌سرای زیبایی وجود دارد که چشم هر بیننده‌ای را به خود خیره می‌کند. توصیه می‌کنیم تا در مسیر خود حتماً از این منطقه هم دیدن کنید.

منطقه میشداغ

میشداغ ناحیه است که در جوار ام الدبس قرار دارد. این منطقه جزو نواحی شکار ممنوع به‌حساب می‌آید. در این ناحیه طبیعت بی‌نظیری وجود دارد. از کوه‌های مختلف گرفته تا تپه‌های شنی، برکه‌های کوچک و... را می‌توان در این منطقه مشاهده کنید. لذا حتماً چرخی هم در آن بزنید.

رود زیبای کرخه

کرخه را می‌توان از زیباترین رودهای ایران دانست. اگرچه فاصله این رود تا منطقه بستان اندکی زیاد است، اما تماشای آب نیلگون آن ارزش طی‌کردن این مسافت را دارد. 

 

پایگاه تحلیلی گفتمانی آبادان خبر

 

هتل‌ها و اقامتگاه‌های نزدیک به جنگل و کویر ام الدبس بستان

متأسفانه در فاصله کمتر از ۵ کیلومتری این ناحیه هیچ‌گونه اقامتگاه رسمی وجود ندارد. همین مورد هم تا حدی در کاهش گردشگران جنگل و کویر ام الدبس بستان مؤثر بوده است. اما شما می‌توانید شب را به کمپینگ در این ناحیه بپردازید و یا خانه‌های محلی در روستاهای اطراف را اجاره کنید.

 

 

 

پایگاه تحلیلی گفتمانی آبادان نیوز اخبار جنوب غرب کشور را بصورت تحلیلی، گفتمانی و خبری منتشر میکند.

امتیازدهی
نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: