کد خبر: ٢٧٣٤٢   نسخه چاپی  
  • تاریخ درج خبر:1401/07/12-١٣:٢٥

جاذبه های گردشگری

دره انار کجاست؟

در این گزارش با دره انار گتوند ، یکی از جاذبه های طبیعی و گردشگری خوزستان آشنا می شویم.

 

به گزارش آبادان نیوز به نقل از کجارو ، استان خوزستان در جنوب غربی ایران قرار دارد. این استان با جمعیتی نزدیک به پنج میلیون نفر، پنجمین استان پرجمعیت ایران محسوب می‌شود. از لحاظ تاریخی خوزستان قدیمی‌ترین منطقه فلات ایران و از ابتدایی‌ترین نقاط شکل‌گیری تمدن است. رشته‌کوه‌های زاگرس از شمال و شرق و خلیج فارس از جنوب، این استان را احاطه کرده‌اند. خوزستان پر آب‌ترین استان ایران است؛ گرچه آب و هوایی گرم و خشک دارد.

دره انار گتوند از جاذبه‌های برجسته این استان است. آب و هوایی دلپذیر و طبیعتی سرسبز در دل بیابان‌های خشک خوزستان، برای هر شنونده‌ای جذابیت دارد. هرچه بیشتر در دره پیش می‌روید، بیشتر مسحور طبیعت می‌شوید. شهرستان گتوند جاذبه‌های بیشماری از خوزستان را در بر می‌گیرد. قدمت تمدن خوزستان، پیشینه‌ای قوی در فرهنگ و طبیعت برای منطقه به ارمغان آورده است.

دره انار گتوند کجاست؟

آبشارهای کوچک دره انار

منبع عکس: faradeed.ir

دره انار، در استان خوزستان، جنوب سردشت، شمال شهر گتوند و به فاصله‌ی ۷۱ کیلومتری شرق دزفول قرار گرفته است. این منطقه قدمتی بالا و تاریخی دارد. دره در محدوده منطقه کیارس، در بخش مرکزی شهرستان گتوند است. برای رسیدن به دره‌ انار باید از پل پرزین بگذرید.

ویژگی‌های منحصر‌به‌فرد این دره، با توجه به موقعیت آب و هوای گرم و خشک خوزستان، گردشگران زیادی را به تماشای زیبایی‌های این دره دعوت می‌کند؛ گرچه دره‌ انار با تمام جاذبه‌‌هایش همچنان خلوت و بکر باقی مانده است، اما برای کسانی که هیجان عبور از میان صخره‌های بلند و باریک آن را تجربه کرده‌اند، فراموش نخواهد شد.

چگونه به دره انار برویم؟

طبیعت زیبای دره انار

منبع عکس: irna.ir

برای رسیدن به دره‌ انار باید به خوزستان سفر کنید و در دزفول یا گتوند اقامت کنید. دزفول ۷۱ کیلومتر، چیزی در حدود یک ساعت ونیم، با دره فاصله دارد؛ اما گتوند نزدیک‌تر است. گتوند به فاصله‌ی ۲۵ کیلومتر در جنوب دره‌ انار قرار دارد.

پس از طی مسافتی ۳۰ دقیقه‌ای از گتوند، به پل پرزین  می‌رسیم. جاده گتوند تا پل انار آسفالت و تنها یک کیلومتر آن خاکی است. پس از ۳۰ دقیقه پیاده‌روی از پل پرزین، به ورودی دره‌ انار خواهید رسید. این مسیر گرچه هوایی مساعدتر دارد؛ ولی کمابیش خشک است. تصور منظره‌هایی که پس از ورود به دره خواهید دید، وصف ناپذیر است.

پس از پایین رفتن از پله‌های ورودی دره، انگار پا به سرزمین جدیدی گذاشته‌اید. هوا در این منطقه به وضوح خنک‌تر است. کم‌کم رد آب میان صخره‌ها و سنگ ها نمایان می‌شود و در طول مسیر حوضچه‌های زلال زیر آبشارهای کوچک خودنمایی می‌کنند. پس از مدتی پیاده‌روی به آبشاری بزرگ می‌رسید که پنج متر ارتفاع و زیر آن حوضچه‌‌ای مناسب برای آبتنی دارد. گرچه مسیر ناهموار و در بعضی جاها سخت است؛ اما هوای مطبوع همراه با صدای دلپذیر برخورد آب روی صخره‌ها و سنگ‌ها، دشواری مسیر را از یاد می‌برد.

ویژگی‌ های دره انار 

صخره‌های دره انار

منبع عکس: yjc.ir

شاید تصور هوای خنک، طبیعت سرسبز، آبشارهای روان روی صخره و حوضچه‌های زلال و سرد در دل بیابان بی آب و خشک، برای کمتر کسی ممکن باشد؛ اما دره‌ انار همه‌ی این ویژگی‌ها را دارد. دمای هوای داخل دره، ۱۰ تا ۱۵ درجه خنک‌تر از بیرون آن است. در دل برهوت تابستانی خوزستان، آب و هوای دلچسب منطقه و گیاهان سبز در گونه‌های مختلف، بسیار دلپذیر هستند. در طول مسیر دیواره‌های دره باریک‌تر می‌شوند. ارتفاع بلند دیواره‌ها و فضای باریک بین آن‌ها، سایه‌هایی همیشگی ایجاد می‌کند؛ که اصلی‌ترین دلیل خنکی منطقه است.

در شیارهای صخره‌ها و دیواره‌های دره، جریان آب برقرار و صدای برخورد آب با صخره‌ها، فضا را پر کرده است. در حوضچه‌های پای صخره‌ها ماهی‌های کوچک در گونه‌های متنوع شنا می‌کنند. در حوضچه‌های بزرگ‌تر آبتنی و شنا خستگی مسیر را از بین می‌برد.

در طول مسیر گاهی مجبور می‌شوید تنی به آب بزنید. بعضی جاها ارتفاع آب تا کمر می‌رسد. گاهی باید از روی سنگ‌های بزرگ‌تر عبور کنید یا خم شوید و از زیر صخره‌ای بگذرید. غارهای تاریک و نمناک با قندیل‌های آویخته از دیوار‌ها، مناظری زیبا ساخته‌اند. اطراف دره را کوه‌های بلند در بر گرفته‌اند که برای علاقه‌مندان کوهنوردی جذابیت محیط را دوچندان می‌کند.

پوشش گیاهی و جانوری دره انار 

گیاهان دره انار

منبع عکس: irandeserts.com

دره انار در میان محلیان به دره‌ اناری معروف است. بارزترین شاخصه‌ی پوشش گیاهی منطقه، درختان انار هستند. در کنار درختان انار، درختان انجیر هم دره را زیباتر کرده‌اند. در سر‌تاسر دره، درختچه‌های وحشی و بوته‌های خودرو روی دیواره‌ها و صخره‌ها روییده‌اند که روزنه‌های باقی مانده‌ی نور را می‌پوشانند. هر جا حوضچه‌ای تشکیل شده است، سرخس‌ها  کنارش رشد کرده‌اند. از شهریور فصل برداشت انار در شهرستان گتوند آغاز می‌شود و تا اواسط دی ماه ادامه دارد. گتوند همچنین باغ‌های انار، مرکبات، لیمو ترش، لیمو شیرین و نارنج دارد.

گتوند به‌دلیل شرایط مناسب آب و هوایی، زیستگاه بسیاری از گونه‌های جانوری و پرندگان است. در گتوند بیش از ۲۰۰ گونه از پرندگان وجود دارند. علاوه بر آن، گونه‌هایی از پرندگان مهاجر نیز، فصل پاییز و زمستان را در تالاب‌ها و آبگیرهای منطقه سپری می‌کنند.

جانوران گتوند

منبع عکس: irna.ir

خزندگان، پستانداران، دوزیستان و ماهی‌ها نیز در گونه‌های مختلف و متنوع، یافت می‌شوند. مار گردن و لاک‌پشت فراتی از گونه‌های جانوری خاص در منطقه هستند.

دیدنی‌های اطراف دره‌ انار 

پل پرزین

منبع عکس: faradeed.ir

پل پرزین در نزدیکی دره‌ انار، سازه‌ای قدیمی دارد. این پل در شمال شوشتر، در گذشته چوبی بوده است؛ که دلیل نام‌گذاری پل نیز همین است. پرزین ابزاری آهنی و مشبک دارد که خار و خاشاک را در خود جمع می‌کند. در گذشته مردم این منطقه سازه‌ی پل را با استفاده از چوب روی دره عمیق ساخته بودند؛ البته امروزه پلی فلزی جایگزین پل چوبی قدیمی شده است.

بیشتر جاذبه‌های دیدنی اطراف دره‌ انار مربوط به شهرستان گتوند است. شهر گتوند در مرکز این شهرستان، در شمال شوشتر و در استان خوزستان قرار دارد. اطراف گتوند جاذبه‌های طبیعی بسیاری یافت می‌شود.

گتوند دو رودخانه‌ی معروف دارد. یکی رودخانه‌ی گتوند یا رودخانه بزرگ کارون، که از کوه‌های بختیاری سرچشمه می‌گیرد و در ابتدای ورود به جلگه‌ی خوزستان، به شمال گتوند می‌رسد. این رودخانه توسط سد عظیمی مهار می‌شود که این سد تنظیمی به سد گتوند معروف است. رودخانه‌ی شور، رودخانه‌ی دیگر گتوند است که در جنوب آن از کارون جدا می‌شود و در نهایت به توابع مسجد سلیمان می‌رسد. این رودخانه نمک تولید می‌کند.

سد دیگر گتوند، برای تولید انرژی و ذخیره‌سازی آب، به نام سد گتوند علیا شناخته می‌شود.

آرامگاه قیصر امین‌پور

آرامگاه قیصر امین پور   منبع عکس: lastsecond.ir

در شهر گتوند چهره‌های برجسته و شاخصی پرورش یافته‌اند. قیصر امین پور شاعر معاصر ایرانی، در شهر گتوند دیده به جهان گشود و در همان شهر آرام گرفته است. آرامگاه این شاعر معماری زیبا به‌صورت گنبدی شکل و مدور دارد.

دره انار و پل پرزین از برجسته‌ترین جاذبه‌های گتوند هستند.

از دیگر جاذبه‌های اطراف گتوند می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ساحل رودخانه کارون
  • قلعه رستم
  • باغ‌های مرکبات
  • بیشه‌زارها
  • سنگ اژدها
  • کوه طبل‌خانه
  • گلوگرد
  • دخمه‌ها
گتوند تعداد بی‌شماری بقعه، آرامگاه و مکان‌های مذهبی و تاریخی را در خود جای داده است

گتوند تعداد بی‌شماری بقعه، آرامگاه و مکان‌های مذهبی و تاریخی را در خود جای داده است.

در سفر به دره  انار با خود چه ببریم؟

برای بازدید از دره بهتر است راهنما داشته باشید. مسیر ناهموار دیدنی‌های جذابی دارد؛ همراه داشتن کفش مناسب برای عبور از سنگلاخ‌ها و صخره‌ها و صندل مناسب برای قسمت‌هایی که وارد آب می‌شوید، به شما کمک می‌کند. لباس اضافه هم همراه داشته باشید. آب و مواد غذایی برای مصرف یک روز کافی است.

اقامت در دره انار

دره برای اقامت شبانه و کمپ کردن مناسب نیست. پیش از تاریکی هوا، با توجه به محل اقامتتان، برای برگشت برنامه‌ریزی کنید. اگر محل اقامتتان دزفول است، مسافت بیشتری باید طی کنید و اگر در گتوند مستقر شوید، مسیرتان نزدیک تر خواهد بود. اگر مایلید در کمپ اقامت کنید، به دزفول بروید و در حاشیه رود دز چادر بزنید. اطراف رود، مکان مناسبی برای کمپ کردن و برپایی چادر است و امکانات مناسب برای اقامت در فضای باز وجود دارد.

بهترین زمان سفر به دره انار

از اسفند تا اردیبهشت و شهریور و مهر، هوای منطقه معتدل و مرطوب می‌شود. در بهار دره بسیار سرسبز است. در تابستان گرچه هوای خوزستان گرم و طاقت‌فرسا و مسیر دسترسی به دره خشک می‌شود، اما هوای دره همچنان خنک و معتدل می‌ماند.

برای رفتن به دره هر‌چه زودتر حرکت کنید؛ صبح زود زمان مناسبی برای در امان ماندن از گرما و آفتاب شدید در طول مسیر است. بهتر است قبل از ظهر به دره برسید تا اوج گرمای شدید ظهر خوزستان را در خنکای دره بگذرانید. در زمستان به‌دلیل بارش های شدید در منطقه و جاری شدن سیلاب‌ها در دره، سرما و رطوبت و احتمال حادثه و غرق شدن بالا است؛ پس گرچه هوای خوزستان در این فصل مطبوع می‌شود، اما گردش در دره انار ممکن است خطرآفرین باشد./ جاذبه های گردشگری

امتیازدهی
نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: