کد خبر: ٢٦٩٢٩   نسخه چاپی  
  • تاریخ درج خبر:1401/06/12-١٣:٠٧

ایران گردی

دیدنی های همدان

همدان یکی از شهرهای فرهنگی و ارزشمند ایران است که با داشتن آثار تاریخی باشکوه و زیبایی‌های طبیعی کم‌نظیر، به یکی از مقاصد اصلی گردشگری ایران تبدیل شده است.

 

آبادان نیوز : همدان شهری زیبا و مملو از جاذبه‌های گردشگری طبیعی و تاریخی محسوب می‌شود که سالانه گردشگران داخلی و خارجی بسیاری از آن بازدید می‌کنند. این شهر که با توجه به مستندات تاریخی، در دوران مادها احداث شده و نخستین پایتخت ایران زمین به شمار می‌رود، از مراکز مهم فرهنگ و تمدن ایران است.

بدیهی است که برای معرفی همدان با آثار باستانی برجای‌مانده از دل تاریخ، باید روزها و شاید هفته‌ها را در خدمت گرفت تا بتوان تمامی زیبایی‌های طبیعی و گردشگری را مشاهده کرد. بنابراین در این مقاله تنها به معرفی برخی از مهم‌ترین و محبوب‌ترین جاهای دیدنی همدان می‌پردازیم.

۱. آرامگاه بابا طاهر عریان

آسمان ابری همدان و آرامگاه باباطاهر

عکس‌ از وب‌سایت خبرگزاری ایسنا

در شهر همدان، مقبره‌ای متعلق به یکی از عارفان و شاعران مشهور ایرانی به نام باباطاهر عریان قرار دارد که اواخر قرن چهارم و اوایل قرن پنجم هجری قمری زندگی می‌کرده است؛ بزرگ‌مردی که بیشتر به‌دلیل دوبیتی‌هایش در بین جهانیان شهره است. تزیینات معماری صورت‌گرفته در این اثر، با دقت و ظرافت خاصی انجام شده و آن را به یکی از جاذبه‌های گردشگری این شهر تبدیل کرده است.

۲. غار علیصدر

قندیل‌های غار علیصدر در همدان

عکس‌ از وب‌سایت Wikipedia

غار علیصدر را می‌توان مشهورترین دیدنی همدان دانست که لقب طویل‌ترین غار آبی جهان را به خود اختصاص داده است و در ارتفاعات ساری قیه و در نزدیکی روستای علیصدر از توابع شهرستان کبودرآهنگ استان همدان قرار دارد. زیبایی‌های این پدیده‌ طبیعی همواره باعث شگفتی و حیرت بازدیدکنندگان می‌شود.

۳. آرامگاه ابوعلی سینا

برج آرامگاه ابن سینا درهمدان

عکس‌ از وب‌سایت خبرگزاری ایسنا

ابوعلی‌سینا شاعر، فیلسوف، پزشک و دانشمند مشهور ایرانی است که در قرن چهار هجری شمسی و در شهر همدان سکونت داشت. آرامگاه وی که طبق معماری برج قابوس ساخته شده است، امروزه در شهر همدان و در میدانی به نام همین دانشمند قرار دارد. این مکان با حضور درختان چنار و آب‌نماهای زیبا، به تفریحگاه تبدیل شده است و یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری همدان به شمار می‌رود.

۴. آرامگاه حیقوق نبی

  • آدرس:‌ استان همدان، تویسرکان، خیابان شهید اشرفی اصفهانی، انتهای خیابان حیقوق نبی (مشاهده در نقشه)

گنبد مخروطی آرامگاه حیقوق همدان

عکس‌ از وب‌سایت Wikipedia

در شهرستان تویسرکان استان همدان بنایی وجود دارد که آن را متعلق به حیقوق نبی (ع)، از پیامبران الهی قلمداد می‌کنند. قدمت این مقبره مربوط به دوران حکومت سلجوقیان و قرن هفتم هجری است.

۵. تپه هگمتانه

ویرانه های تپه هگمتانه همدان

عکس‌ از وب‌سایت تاریخ ما

هگمتانه پایتخت ام‍پراتوری مادها و نخستین پایتخت ایران‌زمین از قدیمی‌ترین شهرهای تاریخی است که در دل تپه‌ای وسیع به نام تپه‌ هگمتانه قرار دارد. این تپه‌ باستانی که پهناورترین تپه‌ تاریخی کشور به شمار می‌رود، در شهر همدان امروزی قرار دارد و از قدمتی حدود سه هزار سال برخوردار است.

۶. دهکده‌ گنج‌ نامه

  • آدرس:‌ همدان، ضلع شرقی میدان گنجنامه، دهکده فرهنگی ورزشی توریستی گنجنامه (مشاهده در نقشه)

کتیبه گنجنامه همدان

عکس‌ از وب‌سایت Wikipedia

در شهر همدان، مجموعه‌ای تفریحی، گردشگری و ورزشی قرار دارد که از آن به نام دهکده‌ گنج‌نامه‌ همدان یاد می‌شود و در نزدیکی سنگ‌نوشته‌های گنجنامه ساخته شده است. اقلیم مناسب، طبیعت دلچسب و مناظر زیبای پیرامون این مجموعه‌ تفریحی از مهم‌ترین دلایل محبوبیت آن بین گردشگران داخلی و خارجی بوده و همواره میزبان جمع زیادی از توریست‌های سراسر جهان است. تله‌کابین، پیست اسکی، آبشار، سنگ‌نبشته‌های باستانی و زیپ‌لاین، تنها بخشی از برنامه‌های تفریحی و ورزشی این دهکده است. کتیبه‌های تاریخی گنجنامه از دوران داریوش و خشیارشای هخامنشی برجا مانده‌اند.

۷. دشت میشان

جویبار و دشت سرسبز میشان در همدان

عکس‌ از وب‌سایت جاذبه‌ها

در دامنه‌های کوه الوند، دشت میشان قرار دارد که گزینه‌ مناسبی برای پیک‌نیک و کمپینگ و علاقه‌مندان به طبیعت‌‌گردی و کوه‌پیمایی است.

۸. سراب گیان

  • آدرس:‌ ۱۸ کیلومتری جنوب غربی نهاوند، ۲ کیلومتری تپه باستانی گیان (مشاهده در نقشه)

آبشار سراب گیان در همدان

عکس‌ از وب‌سایت مشرق‌نیوز

در ۳۰ کیلومتری جنوب نهاوند سرابی زیبا با چشم‌اندازی منحصربه‌فرد وجود دارد که از آن به نام سراب گیان یاد می‌شود و اطراف آن مملو از درختان کهنسال است. در دو کیلومتری این سراب، تپه‌ باستانی با چندین هزار سال قدمت قرار دارد.

۹. بازار همدان

  • آدرس:‌ همدان، محدوده خيابان‌های باباطاهر، اکباتان و شهدا (مشاهده در نقشه)

جمعیت بازار همدان

عکس‌ از وب‌سایت سیری در ایران

از دیگر جاذبه‌های تاریخی شهر همدان، می‌توان بازار تاریخی این شهر را نام برد که اکثر بناهای آن، متعلق به دوره حکومت قاجاریان است. بازاری که همانند بسیاری از بازارهای سنتی کشور، مسقف بوده و در برخی از بخش‌های آن پوشش گنبدی استفاده شده است.

۱۰. امامزاده حسین (ع)

گنبد خشتی امامزاده حسین همدان

عکس‌ از وب‌سایت ویکی‌شیعه

آرامگاه امامزاده حسین (ع)، یکی از مکان‌های ارزشمند شهر همدان است که با توجه به مستندات تاریخی، مقبره‌ یکی از نوادگان امام حسن مجتبی (ع) است. البته برخی از مدارک تاریخی، این مکان را متعلق به پسر امام حسن عسگری (ع) می‌دانند. معماری زیبا و محوطه‌ بیرونی آن از ویژگی‌های این مکان روحانی است.

۱۱. گنبد علویان

محوطه گنبد علویان همدان

عکس‌ از وب‌سایت Wikipedia

گنبد علویان یکی از شاهکارهای معماری و گچبری بعد از اسلام در شهر همدان است که امروزه به یکی دیگر از جاذبه‌های گردشگری و مذهبی این شهر تبدیل شده است. این اثر تاریخی متعلق به اواخر دوران حکومت سلجوقیان و قرن ششم هجری قمری است. ظرافت، تزیینات منحصربه‌فرد و خارق‌العاده‌ این عمارت تاریخی همواره مورد توجه گردشگران قرار دارد.

۱۲. دریاچه و سد اکباتان

خروج آب از مخاززن سد اکباتان همدان

عکس‌ از وب‌سایت Wikipedia

یکی دیگر از جاذبه‌های گردشگری طبیعی در شهر همدان، دریاچه و سد اکباتان است که در ۱۱ کیلومتری شرق همدان قرار دارد. فضای زیبای اطراف دریاچه و ورزش‌های آبی و نیز بهره‌مندی از امکانات گردشگری، این مکان را به تفریحگاهی دوست‌داشتنی تبدیل کرده است.

۱۳. موزه تاریخ طبیعی همدان

  • آدرس:‌ میدان مدرس، انتهای بلوار آزادگان، جنب دانشکده کشاورزی (مشاهده در نقشه)

تاکسیدرمی حیوانات در موزه تاریخ طبیعی همدان

عکس‌ از وب‌سایت همشهری آنلاین

موزه‌ تاریخ طبیعی همدان به‌دلیل حضور گونه‌های مختلف و متنوع حیوانی، گیاهی و طبیعی ایران و جهان و همچنین نمونه‌های زنده، سنگواره و تاکسی‌درمی شده از گونه‌های مختلف جانداران، یکی از کم‌نظیرترین موزه‌های کشور است.

۱۴. حمام قلعه

نورپردازی حمام قلعه همدان

عکس‌ از وب‌سایت خبرگزاری فارس

یکی از حمام‌های سنتی شهر همدان، حمام قلعه است که متعلق به دوران حکومت قاجاریان است. این حمام قدیمی از وسعتی بالغ بر ۱۵۰۰ متر مربع برخوردار بوده و از دو بخش گرم و سرد تشکیل شده است. این عمارت تاریخی، امروزه به موزه‌‌ مردم‌شناسی همدان تغییر کاربری داده و میزبان گردشگران است.

۱۵. برج قربان

  • آدرس:‌ همدان، بین چهارباغ شهید مدنی و خیابان طالقانی جنب دبیرستان اندیشه (مشاهده در نقشه)

دیوارهای آجری برج قربان همدان

عکس‌ از وب‌سایت تیشینه

از دیگر جاذبه‌های گردشگری شهر همدان، بنایی تاریخی و متعلق به قرن هفتم یا هشتم هجری است که از آن به‌عنوان برج قربان یاد می‌شود. به نظر می‌رسد که حسن بن عطار حافظ ابو العلا همدانی در این مکان دفن شده است. وجه تسمیه این اثر تاریخی به‌دلیل استفاده‌ قرار گرفتن آن توسط فردی به نام قربان به‌عنوان سنگرگاه، در شورش افغان‌ها و در دوران حکومت صفویان است.

۱۶. کلیسای آنجلی همدان

ایوان کلیسای آنجلی همدان

عکس‌ از وب‌سایت مشرق‌نیوز

کلیسای آنجلی همدان، بنایی متعلق به دوران حکومت قاجاریان است که در شهر همدان قرار دارد. این عمارت تاریخی، بهره‌مند از معماری زیبا و کلاف‌‌بندی‌های چوبی است که از زیباترین ویژگی‌های تزیینات به کار رفته در آن محسوب می‌شود. به نظر می‌رسد که کلیسا به همت رابی اسحاق ساخته شده و امروزه به یکی از جاذبه‌های گردشگری این شهر تبدیل شده است.

۱۷. ز

خانه‌های سنگی روستای ورکامه همدان

عکس‌ از وب‌سایت خبرگزاری تسنیم

در ۲۰ کیلومتری شهر همدان، روستای ورکانه، یکی از زیباترین روستاهای کشور قرار دارد که در گویش محلی، به‌معنای قرار گرفتن در کنار چشمه است. این روستا از قدمتی حدود ۴۰۰ سال برخوردار بوده و از طبیعتی زیبا و مناظر بکر و چشم‌اندازی منحصربه‌فرد برخوردار است که می‌تواند به‌عنوان گزینه‌ مناسبی برای گردشگری در نظر گرفته شود.

۱۸. آرامگاه استر و مردخای همدان

بنای تاریخی آرامگاه استر و مردخای همدان

عکس‌ از وب‌سایت Wikipedia

یکی از بااهمیت‌ترین مقابر و زیارتگاه‌های یهودیان در ایران و جهان، مقبره‌ استر و مردخای است که در شهر همدان قرار دارد. معماری صورت گرفته در این بنا با توجه به سبک بناهای اسلامی است و با توجه به اسلوب ساخت آن، به نظر می‌رسد که از قدمتی حدود ۸ قرن برخوردار است که احتمالا روی عمارتی که قدمت آن به قرن سوم هجری بازمی‌‌شود، احداث شده است.

از دیگر جاذبه‌های گردشگری شهر همدان می‌توان به تپه‌ عباس‌آباد، موزه‌ هگمتانه، شیر سنگی، باغ موزه‌ نظری، دره‌ مرادبیگ، تخت نادر، پیست اسکی برف، پیست اسکی چمن تاریک دره، چشمه ملک همدان، پارک مردم، پارک پرواز و ... اشاره کرد که هرکدام از آن‌ها، هرساله میزبان جمع زیادی از گردشگران و بازدیدکنندگان داخلی و خارجی است.

عکس‌ کاور از وب‌سایت سیری در ایران

پرسش‌های متداول

قدمت همدان به چه دورانی باز می‌گردد؟

دوران مادها

نخستین پایتخت ایران کجا بود؟

همدان

طویل‌ترین غار آبی جهان کجاست؟

غار علیصدر همدان

نام قدیم همدان چه بود؟

هگمتانه
منبع : کجارو

پایگاه تحلیلی گفتمانی آبادان نیوز اخبار جنوب غرب کشور را بصورت تحلیلی، گفتمانی و خبری منتشر میکند.

شما در این آژانس خبری علاوه بر اخبار آبادان، خبر خرمشهر و اخبار اروند کنار را همزمان با اخبار خوزستان خواهید خواند.

ما در آبادان خبر، خبر آبادان را  بصورت شبانه روزی برای شما در کنار خبر های مهم ایران و جهان منتشر خواهیم کرد.

برای خواندن مستند ترین اخبار، آبادان نیوز را دنبال کنید چون این پایگاه خبری به گواه رنک الکسا و گوگل یکی از شاخص ترین پایگاه خبری استان خوزستان و جنوب کشور است.

امتیازدهی
نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: