کد خبر: ٢٦٨٤٠   نسخه چاپی  
  • تاریخ درج خبر:1401/06/07-١٢:٢١

اخبار گردشگری

دریاچه سقالکسار

استان گیلان تکه‌ای از بهشت در شمال کشور است و جای‌جای آن، پر از جاذبه‌های طبیعی حیرت‌انگیزی است که هر سال، گردشگران ایرانی و خارجی بسیاری را به‌سمت خود می‌کشاند. روستای سقالکسار و سد خاکی مشهور آن، یکی از دیدنیهای رشت است که بهتر است در سفر به این شهر، تماشای آن را از دست ندهید.

 

آبادان نیوز : روستای سقالکسار در فاصله بسیار کوتاهی از رشت، مکانی بی‌نظیر با امکانات مناسب است. دریاچه سقالکسار، پاک‌ترین دریاچه گیلان، شاید برای شما بسیار آشنا باشد؛ بله درست حدس زدید، این دریاچه لوکیشن فیلم ماهی و گربه است. در ادامه با ما همراه باشید تا شما را به سفری به میان این دریاچه نیلگون ببریم که آیینه‌ای شفاف از زیبایی‌های اطراف است و انعکاس درختان انبوه در آن، آرامش و سکونی عجیب را به گردشگران هدیه می‌کند؛ چشم‌اندازی که نمی‌توان از آن چشم برداشت.

سد خاکی سقالکسار

سقالکسار کجاست؟

طبیعت سرسبز سقالکسار

عکاس: نگین توکلی

روستای سقالکسار از توابع بخش مرکزی شهرستان رشت در استان گیلان است که در دهستان لاکان در ۱۶ کیلومتری جنوب شهر رشت (حدود نیم‌ساعت از مرکز شهر) و در جاده جیرده قرار دارد. بر اساس سرشماری سال ۱۳۹۵ در این روستا که با نام «سالکه سار» نیز شناخته می‌شود، ۶۸۹ نفر زندگی می‌کنند. روستای سقالکسار در ارتفاع ۵۰ متری از سطح دریا واقع شده است و آب‌وهوایی معتدل دارد. فاصله روستای سقالکسار تا تهران ۳۲۴ کیلومتر است و برای رسیدن به آن باید حدود چهار ساعت و نیم رانندگی کنید.

قایق سواری در دریاچه سقالکسار

عکاس: نامشخص

در اطراف مزار آقا سید شریف در نزدیکی شهرستان شفت، دریاچه‌های متعدد و جاذبه‌های طبیعی بسیاری وجود دارند که دارای طبیعت بکر و هیجان‌انگیزی هستند. سد خاکی سقالکسار، بزرگ‌ترین دریاچه این منطقه و دلیل شهرت این روستا است. مردم مهربان و خون‌گرم روستای سقالکسار اغلب به کشاورزی، دامپروری، زراعت برنج و پرورش ماهی مشغول هستند و شما به‌محض ورود به روستا با مزارع برنج و خوشه‌های طلایی رنگ و عطر دل‌انگیز شالی روبه‌رو می‌شوید.

  • آدرس: استان گیلان، رشت، فلکه انتظام، ۱۰ کیلومتری جاده جیرده، بعد از بقعه آقاسید شریف، روستای سقالکسار (مشاهده روی نقشه)

مسیرهای دسترسی به سقالکسار

دسترسی به سقالکسار

عکاس: نگین توکلی

جاده دسترسی به سد خاکی سقالکسار، کاملا هموار و آسفالت است

برای دسترسی به روستای سقالکسار از تهران، از طریق آزادراه تهران - کرج، کرج - قزوین و قزوین - رشت به‌سمت شهر رشت حرکت کنید. بعد از گذر از عوارضی رشت و پلیس راه، نرسیده به رشت در تقاطع روگذر به‌سمت فومن بروید. حدود ۱۴ کیلومتر در جاده فومن رانندگی کنید تا به بقعه آقاسید شریف برسید. به‌سمت چپ بپیچید و وارد روستای سقالکسار شوید. مسیر را ادامه دهید و با توجه به تابلوهای راهنما خود را به سد خاکی سقالکسار برسانید.

برای دسترسی به روستای سقالکسار از رشت چند راه وجود دارد. شما می‌توانید خود را به میدان گاز برسانید و وارد جاده لاکان شوید. ۱۰ کیلومتر رانندگی کنید تا به انتهای جاده لاکان برسید. از آن نقطه وارد جاده فومن شوید و چهار کیلومتر رانندگی کنید تا به بقعه آقاسید شریف برسید. به‌سمت چپ بپیچید و وارد روستای سقالکسار شوید. یک مسیر دیگر از رشت از فلکه رازی آغاز می‌شود. از این فلکه وارد جاده شیون فومنی و سپس جاده جیرده شوید تا به سقالکسار برسید.

عکاس‌ها به‌ترتیب: نسترن خلیلی، میثم عباسی، مهدی اسکندری، مجید مرادی، کورش گورانی، علی اسداللهی سوته، دکتر آزاد افشار، آرزو شریعتی، pedram_abkhezr، نامشخص، caesar_caligula، نامشخص

اگر نگران جاده‌های ناهموار و خاکی برای رسیدن به دریاچه هستید باید به شما بگوییم که اشتباه می‌کنید؛ زیرا جاده دسترسی به سد خاکی سقالکسار کاملا هموار و آسفالت است.

اگر قصد برپایی پیک نیک در اطراف دریاچه را دارید یا می‌خواهید با ماشین، دورتادور دریاچه را رانندگی کنید با ماشین وارد محوطه سد خاکی سقالکسار شوید؛ البته در این صورت باید هزینه ورودی (پنج هزار تومان در تابستان ۱۴۰۰) را پرداخت کنید. شما همچنین می‌توانید در روزهای شلوغ و تعطیلات ماشین خود را بیرون از سد خاکی در پارکینگ پارک کنید و پیاده وارد محوطه شوید؛ در این صورت نیازی به پرداخت ورودی نیست. در نظر داشته باشید که ورود به دریاچه تا ساعت هشت شب امکان‌پذیر است.

چرا روستای سقالکسار را روستای پاک می‌نامند؟

عکاس: نگین توکلی

به‌دلیل توجه مردم بومی به نظافت دریاچه سقالکسار و محیط اطراف آن در این منطقه زباله‌ها به چشم نمی‌آیند. به همین دلیل لقب پاک‌ترین دریاچه گیلان را به سقالکسار اختصاص داده‌اند. البته یک رسم جالب نیز در این دریاچه وجود دارد. در زمان ورود به سد خاکی سقالکسار، یک کیسه زباله به شما داده می‌شود و اگر شما زباله‌های خود را در طبیعت رها نکنید و در هنگام بازگشت این کیسه زباله را به‌صورت پر به نگهبانی تحویل دهید، بیش از ۵۰ درصد مبلغ ورودی به شما بازگردانده می‌شود. این طرح توسط شورای اسلامی این روستا از سال ۱۳۹۰ اجرایی و سبب تشویق مردم شد تا زباله‌های خود را در این مکان پاک نریزند. متاسفانه شنیده‌ها حاکی از این است که این رسم در حال کم‌رنگ شدن است و طرفداران پیشین را ندارد.

جالب است بدانید که از این زباله‌ها در تهیه ورمی‌کمپوست استفاده می‌شود. ورمی‌کمپوست متشکل از ورمی (کرم خاکی) و کمپوست (کود آلی) است که از فعالیت کرم خاکی حاصل می‌شود.

چرا این روستا سقالکسار نام دارد؟

پلی در دریاچه سقالکسار

عکاس: نگین توکلی

درباره وجه تسمیه سقالکسار چند نظریه وجود دارد؛ در نظریه اول گفته می‌شود که واژه سقالکسار از سه واژه سقا، لک و سار تشکیل شده است. سقا به‌معنای محل آبخوری و لک و سار نام دو پرنده زیبا است که دریاچه آن‌ها را سیراب می‌کند. پس این واژه به «محل آبخوری لک و سار» ترجمه می‌شود. به نظر می‌رسد که این وجه تسمیه اصلی سقالکسار باشد؛ زیرا در گذشته پرندگان بسیاری به نام سار (سیتی، لک‌لک و غیره) برای آب خوردن به این روستا مهاجرت می‌کردند؛ البته در آن زمان، سد خاکی وجود نداشت و آن‌ها از چشمه روستا آب می‌خوردند.

طبق نظریه دوم، سقالک معرب شده «سیالخ» به‌معنای خار سه پهلو است و سار، معنی سر را می‌دهد. به این ترتیب معنی سقالکسار، «سرِ خار سه پهلو» است. نظریه سوم نیز می‌گوید که سقالک به معنی تپه است و ترکیب آن با «ار» معنای بالای تپه را می‌دهد.

سد خاکی و دریاچه سقالکسار

دریاچه سقالکسار

عکاس: نگین توکلی

یک سد خاکی به نام سقالکسار در روستایی به همین نام، دریاچه‌ای بی‌نظیر و بی‌بدیل را در منطقه جنگلی و در احاطه انبوهی از درخت‌های سر به آسمان کشیده بلوط پدید آورده است

در کنار روستای سقالکسار یک سد خاکی به همین نام وجود دارد که دریاچه‌ای بی‌نظیر و بی‌بدیل را در منطقه جنگلی و در احاطه انبوهی از درخت‌های سر به آسمان کشیده بلوط پدید آورده است. این دریاچه با مساحت ۱۵ هکتار، ۶۰۰ متر طول و ۵۰۰ متر عرض دارد و گردشگران را از دور و نزدیک به‌سمت خود می‌کشاند. ارتفاع دریاچه سقالکسار از سطح دریا ۶۴ متر است و آب آن از ریزش‌های جوی و چشمه‌ساران منطقه تامین می‌شود. 

سد خاکی سقالکسار از ابتدا در این روستا وجود نداشت و بر اثر تلاش یکی از اهالی روستا به نام جعفر خوشحال احداث شد. آقای خوشحال که کشاورز بود در سال ۱۳۶۲ در این روستا به‌عنوان کشاورز نمونه انتخاب شد و برای دیدار از ریاست جمهوری به تهران رفت. مسئولان در تهران از وی خواستند که تقاضای خود را مطرح کند. او نیز به‌دلیل خشک‌سالی‌های آن سال‌ها از آن‌ها تقاضا کرد که یک سد خاکی در روستا احداث کنند تا مشکل آبیاری زمین‌های کشاورزی برنج و چای حل شود. به این ترتیب سد خاکی سقالکسار ساخته شد. تندیسی از این کشاورز جهت تشکر از زحمت‌های وی در ورودی سد خاکی بنا شده است.

خانه زیبای وسط دریاچه سقالکسار

عکاس: نامشخص

دیدنیها و تفریحات دریاچه سقالکسار

پیاده روی دور دریاچه و در فضای جنگلی

پیاده روی دور سقالکسار

عکاس: نگین توکلی

یکی از بهترین تفریحات در دریاچه سقالکسار پیاده روی دور آن است. با قدم زدن در دورتادور دریاچه می‌توانید تمام زیبایی‌های این دریاچه را کشف کنید و در طول مسیر با سگ‌های مهربان همراه شوید. در حین راه رفتن دور دریاچه قطعا با حیوانات اهلی چون گاو و گوسفند که در حال چرا هستند نیز روبه‌رو خواهید شد. اگر در فصل تابستان و کم آبی دریاچه به این منطقه سفر کنید، تنه‌های بیرون زده از آب را در قسمت‌هایی از دریاچه خواهید دید که مناظر جالبی را خلق کرده‌اند.

قایق سواری  

قایق سواری در سقالکسار

عکاس: نگین توکلی

در دریاچه سقالکسار، امکان قایق سواری برای گردشگران و مسافران فراهم شده است. با سوار شدن بر قایق‌های پدالی و پارویی چشم‌اندازهای اطراف را تماشا کنید و خاطره‌ای فراموش‌نشدنی از سفر خود بسازید. هزینه قایق سواری در این دریاچه بسته به زمان سفر و قایق سواری از ۳۰ هزار تومان به بالا متغیر است.

پیک نیک و عکاسی

پیک نیک در سقالکسار

عکاس: نامشخص

مکان‌های مناسبی در حاشیه دریاچه برای پیک نیک خانوادگی یا دوستانه وجود دارد. شما می‌توانید بساط پیک نیک را زیر سایه‌های درختان روی زمین‌های صاف و هموار یا در کنار دریاچه برپا کنید. یکی دیگر از فعالیت‌های محبوب که به‌هیچ‌وجه نباید از آن غافل شد، عکاسی از دریاچه، انعکاس تصویر درختان در آن و طبیعت سحرانگیز منطقه است.

شنا و ماهیگیری ممنوع

در نظر داشته باشید که شنا و ماهیگیری در دریاچه سقالکسار ممنوع هستند و اگر به‌دنبال این تفریحات هستید، بهتر است به مقصد دیگری فکر کنید.

امکانات دریاچه سقالکسار

کافه دریاچه سقالسکار

عکاس: نگین توکلی

در دریاچه سد خاکی سقالکسار، امکاناتی چون سرویس بهداشتی، نمازخانه، چایخانه‌های سیار، کافه رستوران با غذاهای محدود، امکانات قایق سواری، یک مغازه کوچک در ورودی دریاچه و محل پارک ماشین تعبیه شده‌اند.

کافه رستوران دریاچه سقالکسار با معماری سنتی، مکانی مناسب برای نوشیدن یک لیوان چای گیلانی یا غذاهای محلی و لذت بردن از منظره زیبای دریاچه و درختان اطراف آن است. در اطراف دریاچه، آلاچیق‌هایی با باربیکیو وجود دارند که شما می‌توانید از آن‌ها نیز استفاده کنید؛ البته برخی از این آلاچیق‌ها متعلق به کافه‌های دور دریاچه هستند و برای نشستن در آن‌ها باید هزینه پرداخت کنید؛ این کافه‌ها با سرو قلیان، چای، املت، بلال، باقالی، کباب و غیره از دیگر امکانات این سد خاکی هستند.

خانه پرماجرای میان دریاچه

خانه وسط سقالکسار

عکاس: نامشخص

در میان دریاچه سقالکسار، یک سازه غرق شده به چشم می‌خورد که داستان‌ها و روایت‌های زیادی درباره آن گفته می‌شود. برخی افراد محلی باور دارند که این سازه، یک خانه است که با بالا آمدن آب، نیمی از آن پنهان می‌شود و با پایین رفتن آب می‌توان آن را دید. برخی دیگر نیز این خانه را خانه سقالکسار می‌نامند و معتقد هستند این سازه قایقی به‌شکل خانه است که در میان آب لنگر اندخته است. البته باید بدانید که این خانه با سقف قرمز، جهت جذابیت بصری در این دریاچه ساخته شده است؛ پس اگر موفق به دیدن آن شدید، حتما از آن عکس بگیرید.

شب را در سقالکسار کجا بمانیم؟

انعکاس آسمان در سقالسکار

عکاس: Shahin

برای اقامت در روستای سقالکسار، گزینه‌های مختلفی وجود دارد. کمپینگ و شب مانی در طبیعت، یکی از محبوب‌ترین گزینه‌های اقامت در این منطقه به‌خصوص در میان طبیعت گردان است. البته در این صورت باید لوازم مورد نیاز برای شب مانی را همراه داشته باشید و مکان مناسبی را برای برپایی چادر پیدا کنید. 

اگر اهل کمپینگ نیستید، نگران نباشید؛ زیرا یک هتل تازه ساخت و چند اقامتگاه بومگردی در چند قدمی دریاچه سقالکسار وجود دارند. گزینه دیگر، اجاره ویلا یا کلبه‌های چوبی در این روستا یا مناطق اطراف است. البته شما می‌توانید پس از بازدید از دریاچه به شهر رشت در فاصله نیم ساعتی برگردید و در هتل‌های متعدد این شهر اقامت کنید.

هتل شاه بلوط

منبع عکس: اینستاگرام هتل رستوران شاه بلوط

هتل شاه بلوط در جاده رویایی و زیبای سقالکسار و در فاصله کوتاهی دریاچه واقع شده است. این هتل، یکی از زیباترین و مجهزترین هتل‌های این منطقه گردشگری است و اقامتی به‌یادماندنی را به شما پیشنهاد می‌دهد. هتل شاه بلوط، همچنین دارای یک رستوران و کافی‌شاپ شیک با چشم‌اندازی فوق‌العاده از طبیعت سرسبز روستا است که انواع غذاهای محلی، کباب‌ها و نوشیدنی‌های سرد و گرم را سرو می‌کند. لازم به ذکر است که صبحانه در این هتل رایگان است.

  • تلفن: ۰۹۱۱۶۱۴۱۶۱۸
  • آدرس: استان گیلان، شهرستان رشت، دهستان لاکان، روستای سقالکسار (مشاهده روی نقشه)

اقامتگاه بومگردی کُتام

منبع عکس: uspace.ir

بنای اقامتگاه بوم گردی کتام، یک خانه بومی آبی رنگ به سبک خانه‌های روستایی شمال است و در محوطه آن، حوضی کوچک با گلدان‌هایی زیبا قرار دارد

اقامتگاه بوم گردی کتام در روستای سقالکسار در بافت روستایی قرار گرفته است و امکان اقامتی راحت را برای گردشگران فراهم می‌کند. بنای این اقامتگاه، یک خانه بومی آبی رنگ به سبک خانه‌های روستایی شمال است و در محوطه آن، حوضی کوچک با گلدان‌هایی زیبا قرار دارد. ایوان هر دو طبقه اقامتگاه نیز با صنایع‌ دستی تزئین شده است. گردشگران می‌توانند برای استراحت و صرف میان وعده‌های سنتی و کلوچه‌های محلی روی میز و صندلی‌های این اقامتگاه بومگردی بنشینند و از محیط دلنشین آن لذت ببرند.

اقامتگاه سنتی کتام دارای چهار سوئیت مجزا و کف خواب است. هر سوئیت، هشت نفر ظرفیت دارد و از امکانات آن‌ها می‌توان به اینترنت، سرویس بهداشتی ایرانی و فرنگی و حمام  اختصاصی، تلویزیون، یخچال، سیستم سرمایشی و گرمایشی (اسپیلیت و شوفاژ) اشاره کرد. آشپزخانه در این اقامتگاه به‌صورت مشترک استفاده می‌شود و مسافران می‌توانند خودشان آشپزی کنند؛ البته گردشگران می‌توانند غذاهای محلی همچون ماهی، کولی، مرغ محلی، آلی مسما، سیر قلیه و فسنجان را با هماهنگی سفارش دهند.

منبع عکس: uspace.ir

اقامتگاه کتام همچنین دارای یک فروشگاه صنایع‌ دستی است؛ اتاقی رنگارنگ با محصولاتی که ساخت اهالی روستا است و مکانی فوق‌العاده برای خرید سوغات به شمار می‌آید.

  • تلفن: ۲۳۶۸ ۱۳۶ ۰۹۱۱
  • آدرس: استان گیلان، شهرستان رشت، دهستان لاکان، روستای سقالکسار (مشاهده روی نقشه)

مجتمع توریستی اقامتی سقالکسار

مجتمع توریستی اقامتی سقالکسار به مدیریت برادران غمزه، یک مجتمع تازه ساخت است که در فضایی دو هکتاری، امکاناتی چون فصای باز و آلاچیق‌‌‌های جداگانه، زمین بازی، باغ، قایق سواری و ماهیگیری، پارک تفریحی و رستوران و کافی‌شاپ با سرو انواع غذاهای محلی و چلوکباب‌ها، انواع آب‌میوه بستنی و فالوده و انواع نوشیدنی گرم و سرد و همجنین سوئیت‌هایی با تمام امکانات رفاهی برای خانواده‌ها برای اسکان شبانه را در اختیار گردشگران قرار می‌دهد.

  • تلفن: ۷۸۳۶ ۹۳۳ ۰۹۱۱
  • آدرس: استان گیلان، شهرستان رشت، دهستان لاکان، روستای سقالکسار، نرسیده به بازارچه (مشاهده روی نقشه)

اقامتگاه بوم گردی مهدیزاده

اقامتگاه بوم گردی مهدیزاده

منبع عکس: uspace.ir

اقامتگاه بوم گردی مهدیزاده در سقالکسار شامل دو واحد اقامتی است که هر واحد دارای دو سوئیت ۴۰ متری (۲۰ متر سوئیت و ۲۰ متر تراس) به‌صورت یک سوئیت در طبقه بالا و یک سوئیت در طبقه پایین هستند. این اقامتگاه درمجموع امکان اسکان و پذیرایی از حداکثر ۲۰ گردشگر را دارد. تمام سوئیت‌ها دارای سرویس بهداشتی (توالت ایرانی یا توالت فرنگی) و حمام اختصاصی هستند. 

در اقامتگاه بوم گردی مهدیزاده انواع غذاهای محلی و سنتی با هماهنگی قبلی با پرسنل مجموعه سرو می‌شوند. از دیگر خدمات این بوم گردی می‌توان به پارکینگ اختصاصی غیرمسقف، راهنمای محلی، سیستم گرمایش بخاری گازی و شوفاژ و سیستم سرمایش  اشاره کرد.

  • تلفن: ۷۳۴۹ ۳۳۱ ۰۹۱۱
  • آدرس: استان گیلان، شهرستان رشت، سقالکسار (مشاهده روی نقشه)

اقامتگاه بومگردی مناره

اقامتگاه بومگردی مناره

منبع عکس: uspace.ir

اقامتگاه بوم گردی مناره در فاصله سه کیلومتری سقالکسار در شهر شفت و در روستای جیرده قرار دارد. این اقامتگاه دارای چهار باب اتاق کف خواب به‌صورت دو اتاق چهار نفره، یک اتاق ۶ نفره و یک اتاق هشت نفره است و درمجموع امکان اسکان و پذیرایی از حداکثر ۲۵ گردشگر را دارد. تمام اتاق‌ها دارای سرویس بهداشتی (توالت ایرانی و توالت فرنگی) و حمام اختصاصی هستند. البته لازم به ذکر است که اتاق‌های طبقه بالا (دو اتاق چهار نفره و یک اتاق هشت نفره) دارای سرویس بهداشتی داخل اتاق هستند؛ اما سرویس بهداشتی اتاق ۶ نفره طبقه پایین، خارج از اتاق قرار دارد. 

در اقامتگاه بوم گردی متاره انواع غذاهای محلی و سنتی نظیر باقالاقاتوق، ترشی تره، میرزاقاسمی، سیرقلیه، اناربیج، ترشی کباب با مرغ، آبگوشت و کشک بادمجان سرو می‌شوند و مسافران می‌توانند با هماهنگی قبلی با مسئول اقامتگاه ،غذای مورد نظر خود را سفارش دهند. از دیگر امکانات این بومگردی می‌توان به پارکینگ اختصاصی غیر مسقف، راهنمای محلی، پرسنل مسلط به زبان انگلیسی، آشپزخانه، سیستم گرمایش بخاری گازی، سیستم سرمایش اسپیلت و پنکه اشاره کرد.

  • تلفن: ۹۱۲۲ ۳۳۱ ۰۹۱۱
  • آدرس: استان گیلان، شفت، روستای جیرده، خیابان بهشتی، کوچه کشاورز (مشاهده روی نقشه)

چه لوازمی را با خودمان به سقالکسار ببریم؟

نواختن گیتار در سقالکسار

عکاس: هادی احمدزاده

در سفر به روستای سقالکسار، اگر قصد پیاده روی دور دریاچه را دارید، به شما پیشنهاد می‌کنیم که کفشی راحت به پا داشته باشید. در ضمن، اگر به نیش حشرات حساسیت دارید، بهتر است از داروهایی که مانع گزش حشرات می‌شوند، استفاده کنید. به‌همراه داشتن داروهای پس از نیش حشرات و دیگر لوازم بهداشتی مورد نیاز خود را نیز فراموش نکنید.

ویلاها، هتل و بومگردی‌های سقالکسار از بالاترین میزان بهداشت برخوردار هستند؛ اما اگر حساس هستید، بهتر است که ملافه، روبالشی و پتوی خود را به‌همراه ببرید. اگر قصد پیک نیک یا شب مانی در طبیعت را دارید، نیز وسایل مورد نیاز خود را حتما در ماشین بگذارید.

بهترین زمان بازدید از سقالکسار کدام فصل است؟

عکاس‌ها: فرزانه علوی، علی اسداللهی سوته، نامشخص، ساسان رشت پور

پاییز با چهره‌ای هزار رنگ، زیباترین انعکاس طبیعت جنگل‌های اطراف را با رنگ‌های نارنجی، قرمز، سبز و زرد در دریاچه سقالکسار به نمایش می‌گذارد

روستای سقالکسار در تمام فصول سال، زیبا است؛ اما به گفته بسیاری از گردشگران، فصل بهار و پاییز، بهترین زمان سفر به این منطقه به شمار می‌آیند. فصل بهار در سقالکسار با تصویری از درختان تازه جوانه زده، باران‌های گاه و بیگاه و عطر و بوی تازگی همراه است؛ در حالی که پاییز با چهره‌ای هزار رنگ، زیباترین انعکاس طبیعت جنگل‌های اطراف را با رنگ‌های نارنجی، قرمز، سبز و زرد در دریاچه به نمایش می‌گذارد.

فصل تابستان در روستای سقالکسار و شمال کشور با آب و هوایی گرم و مرطوب همراه است؛ اما طبیعت در این زمان از سال در سبزترین حالت خود پدیدار می‌شود. هوا در فصل زمستان در سقالکسار سرد است؛ اما تماشای چهره برفی سقالکسار نیز لطف خودش را دارد و به شما پیشنهاد می‌کنیم که به‌هیچ‌وجه فرصت دیدن آن را در این زمان از سال از دست ندهید.

جاهای دیدنی اطراف سقالکسار

تالاب اژدراک

تالاب اژدراک

عکاس: نامشخص

تالاب اژدراک گیلان در نزدیکی دریاچه یا سد خاکی سقالکسار قرار دارد و به‌دلیل اینکه زیاد شناخته‌ شده نیست، فضایی دنج و آرام را برای طبیعت‌گردی در اختیار شما می‌گذارد. برای رسیدن به این تالاب از مردم روستا کمک بگیرید. اگر در یک روز بارانی به‌سمت این تالاب می‌روید، حتما چکمه یا پوتین مناسب به‌همراه داشته باشید؛ زیرا اطراف تالاب، حسابی گلی می‌شود.

روستای نارنجکل

روستای نارنجکل در مسیر روستای سقالکسار قرار دارد. این روستای کوچک و کم جمعیت، مکانی فوق‌العاده برای تماشای طبیعت بکر و تجربه سکوت و آرامش است.

  • فاصله از سقالکسار: چهار کیلومتر (۱۰ دقیقه)
  • آدرس: استان گیلان، شهرستان رشت، دهستان لاکان (مشاهده روی نقشه)

چشمه آب شور لاکان

چشمه آب شور لاکان

عکاس: نامشخص

چشمه آب شور لاکان در روستایی به نام «بالاشیخان» و در نزدیکی بقعه «آقا دانا پیر» در انتهای جاده رشت - لاکان قرار دارد. این چشمه خروشان در شرق روستا در دل جنگل‌های لاکان، دارای مقادیر بسیاری املاح نمک و گوگرد است و دیواره‌های آن با رسوب‌های آهکی پوشانده شده است. مردم روستا اعتقاد دارند که آب چشمه آب شور لاکان، شفابخش است و از آن برای درمان بیماری‌های پوستی استفاده می‌کنند.

مسیر دسترسی به چشمه آب شور لاکان کمی مشکل است و به همین دلیل، بسیاری از گردشگران به دیدن آن نمی‌روند؛ اما این چشمه، یکی از بکرترین دیدنیهای اطراف رشت است و بهتر است فرصت بازدید از آن را از دست ندهید. در مسیر رسیدن به این چشمه، در ابتدای جاده اصلی رشت- سراوان، تابلوی بقعه «آقا دانا پیر» و «روستای بالاشیخان» را می‌بینید. پس از رسیدن به روستا، بهتر است آدرس مسیر چشمه را از اهالی پرسید و با راهنمایی آن‌ها، راه خود را از میان جنگل پیدا کنید.

  • آدرس: رشت، انتهای جاده رشت-لاکان، روستای بالاشیخان

موزه میراث روستایی گیلان

موزه میراث روستایی گیلان

عکاس: نامشخص

موزه میراث روستایی گیلان، اولین موزه میراث روستایی ایران در پارک جنگلی سراوان است که تاریخ، فرهنگ، صنایع دستی، زندگی و سنت‌های گیلان را به نمایش می‌گذارد. شما با بازدید از این موزه، می‌توانید با معماری صد ساله مناطق جلگه‌ای و کوهستانی استان گیلان آشنا شوید و برای عزیزانتان سوغاتی بخرید.

  • فاصله از سقالکسار: ۱۶ کیلومتر (۱۸ دقیقه)
  • آدرس: جاده فومن سراوان، پارک جنگلی سراوان (مشاهده روی نقشه)

پارک جنگلی سراوان

پارک جنگلی سراوان

عکاس: نامشخص

پارک جنگلی سراوان، با ۱۴۸۷ هکتار وسعت در قسمت غربی جاده‌ رشت تهران قرار دارد و با وجود فضایی سرسبز و جادویی، یکی از زیباترین جاذبه‌های گردشگری اطراف رشت محسوب می‌شود. سراوان، یکی از قدیمی‌ترین زمین‌های جنگلی گیلان است که پوشش گیاهی منحصربه‌فرد آن در ارتفاع ۵۰ تا ۲۵۰ متری از سطح دریا، این پارک را تبدیل به مکانی با اهمیت و ویژه کرده است. درختان ممرز، انجیلی، توسکا، کاج، سرو نقره‌ای و زربین در کنار گونه‌های جانوری مانند خرگوش، کبک، قرقاول، دارکوب، جغد جنگلی و راسو، طبیعتی بی‌نظیر از یک جنگل را به نمایش می‌گذارند.

یک مرداب کوچک نیز در پارک جنگلی سراوان وجود دارد که با چند سکوی چوبی و امکان قایق سواری، مکانی مناسب برای عکاسی و لذت بردن از طبیعتی بکر است. زمین پینت‌بال، موتورهای چهار چرخ، آلاچیق، پارک مخصوص کودکان، سرویس بهداشتی، نیمکت، منقل و جاده جنگلی از دیگر امکانات تفریحی این پارک هستند. برای ورود به پارک جنگلی سراوان، باید مبلغی پرداخت کنید. در بدو ورود، به هر گردشگر برای حفاظت از جنگل، یک کیسه زباله نیز می‌دهند که اقدامی پسندیده و جالب توجه است. شما می‌توانید در پارک جنگلی سراوان چادر بزنید و یک شب جذاب و فوق‌العاده را در فضای زیبا و بکر جنگل سپری کنید. بازدید از ضلع شرقی پارک جنگلی سراوان و باریکه‌ای از رودخانه سفید رود و سیاهرود را نیز از دست ندهید.

  • فاصله از سقالکسار: ۲۰ کیلومتر (۲۳ دقیقه)
  • آدرس: جاده فومن سراوان (مشاهده روی نقشه)

آبگیر فشتام

عکاس: نگین توکلی

آبگیر فشتام با ۱۸ هکتار وسعت، در مسیر جاده سراوان به‌سمت جاده سیکل ترکیبی در روستای فشتام در دهستان اسلام آباد قرار دارد. این آبگیر در فصل پاییز و زمستان کاملا پر آب است و بازدید از آن در فصل پاییز، زمانی که درختان زرد و نارنجی اطراف آن را احاطه می‌کنند، به‌شدت توصیه می‌شود. عمق این آبگیر در فصل بهار و تابستان کاهش می‌یابد؛ اما سطح آبگیر از گل‌های صورتی نیلوفر آبی پر می‌شود که در کنار درختان سبز، منظره‌ای فوق‌العاده برای عکاسی خلق می‌کنند. یکی از بهترین ماه‌ها برای بازدید از این آبگیر، تیر ماه است؛ زمانی گل‌های خوشرنگ نیلوفر، سطح آبگیر را پر می‌کنند.

  • فاصله از سقالکسار: ۱۶ کیلومتر (۲۲ دقیقه)
  • آدرس: جاده سراوان، روستای فشتام (مشاهده روی نقشه)

فومن

فومن

منبع عکس: مجله میزبون

شهر فومن در نزدیکی رشت و در مسیر ماسوله قرار دارد. باغ‌ها، شالیزارها، مجسمه‌ها، درختان چنار و مناظر زیبای طبیعی در این سرزمین تاریخی با قدمتی از  ۲۵۰۰ تا ۳۰۰۰ سال قبل در کنار آب و هوایی معتدل و مطبوع، خوراکی‌های لذیذ، سوغات و صنایع دستی محلی و آثار تاریخی به جامانده از دوران باستان، فومن را تبدیل به یکی از بهترین مقاصد گردشگری در استان گیلان کرده‌اند.

قلعه رودخان

قلعه رودخان

عکاس: سید مصلح پور خزرائیان

قلعه رودخان در ۲۰ کیلومتری جنوب غربی فومن در نزدیکی روستای رودخان، بر فراز ارتفاعات جنگلی منطقه حیدرآلات و در میان جنگلی انبوه قرار گرفته است. ارتفاع قلعه رودخان از سطح دریا بین ۶۵۵ تا ۷۱۵ متر است و این قلعه از دو بخش ارگ (محل زندگی حاکم و حرم‌سرای وی) و قورخانه (محل فعالیت های نظامی و زندگی سربازان) تشکیل شده است. این قلعه مهم تاریخی، سال‌ها مرکز حاکمان گیلان بوده است و یکی از بزرگ‌ترین و باعظمت‌ترین دژهای نظامی گیلان و ایران به شمار می‌آید. قدمت این قلعه به دوره ساسانیان نسبت داده می‌شود.

برای رسیدن به قلعه رودخان باید از حدود هزار پله بالا بروید. مسیر کوهستانی رسیدن به قلعه به‌قدری زیبا است که گذشت زمان و سختی آن به چشم شما نمی‌آید. تماشای شکوه طبیعت و دژی با عظمت در قلعه رودخان، یکی از بهترین تجربیاتی است که می‌توان در استان گیلان به دست آورد.

آبشار دودوزن

آبشار دودزن

عکاس: نامشخص

آبشار دودوزن در منطقه کوهستانی و ییلاقی سیاهمزگی، یکی از بکرترین آبشارهای استان گیلان است که از چشمه‌های ارتفاعات سیاهمزگی سرچشمه می‌گیرد و دارای طبیعتی بی‌نظیر و تماشایی است. این آبشار در فاصله ۲۴ کیلومتری از شهرستان شفت و در منطقه خرم کش قرار دارد. پیک نیک، عکاسی، فرود از آبشار و عبور از پل چوبی در محوطه آبشار از جمله جذابیت‌های این منطقه هستند.

ماسوله

عکاس: نگین توکلی

ماسوله با وجود خانه‌‌های زردرنگ در پس‌زمینه سبز جنگل و کوه‌های خوش‌رنگ در دنیایی مه‌آلود، بیشتر شبیه به یک تابلو‌ نقاشی یا کارت پستال است

شهر ماسوله در جنوب غربی استان گیلان و در فاصله ۶۰ کیلومتری شهر رشت و ۳۵ کیلومتری فومن قرار دارد. این شهر با قدمتی از ۸۰۰ تا ۱۰۰۰ سال قبل با وجود خانه‌‌های زردرنگ در پس‌زمینه سبز جنگل و کوه‌های خوش‌رنگ در دنیایی مه‌آلود، بیشتر شبیه به یک تابلو‌ نقاشی یا کارت پستال است. ماسوله یکی از معدود شهرهای بدون وسیله نقلیه موتوری در دنیا است که با کوچه باغ‌های باریک و پله‌پله، تردد هرگونه وسایل نقلیه را غیرممکن کرده است. 

اگر به‌دنبال فرار از شلوغی شهر هستید، به ماسوله پناه ببرید؛ شهری که هر روز صبح با آواز خروس‌ها و بوی مطبوع نان محلی آغاز می‌شود. در سفر به ماسوله گیلان طوری برنامه‌ریزی کنید که حداقل یک شب در این شهر اقامت داشته باشید؛ زیرا پیاده‌روی شبانه و تجربه قدم زدن در صبحگاه مه‌آلود ماسوله به‌قدری فوق‌العاده است که نباید به‌سادگی از آن غافل شوید. بازدید از موزه ها، پارک جنگلی و آبشارهای متعدد در کنار صعود به قله های متعدد از جمله جاذبه‌های گردشگری ماسوله هستند.

  • فاصله از سقالکسار: ۶۰ کیلومتر (یک ساعت و ۲۰ دقیقه)
  • آدرس: فومن، ماسوله (مشاهده روی نقشه)

روستای امامزاده ابراهیم

روستای امامزاده ابراهیم

عکاس: علی درویشی

روستای امامزاده ابراهیم شفت، روستایی کوهستانی، چوبی و رنگارنگ است و مقصدی عالی برای گشت و گذار در طبیعت در استان گیلان به شمار می‌آید. در این روستا جاذبه‌هایی چون آبشار، رودخانه، امامزاده ابراهیم و بازار محلی وجود دارند و پیک نیک و عکاسی، شب نشینی، شکم گردی و اقامت در کلبه‌های چوبی از لذت‌بخش‌ترین تفریحات آن هستند.

  • فاصله از سقالکسار: ۳۷ کیلومتر (یک ساعت)
  • آدرس: استان گیلان، شفت (مشاهده روی نقشه)

پرسش‌های متداول

روستای سقالسکار کجاست؟

روستای سقالکسار از توابع بخش مرکزی شهرستان رشت در استان گیلان است که در دهستان لاکان در ۱۶ کیلومتری جنوب شهر رشت (حدود نیم ساعت از مرکز شهر) و در جاده جیرده قرار دارد.

معنی سقالکسار چیست؟

واژه سقالکسار از سه واژه سقا، لک و سار، تشکیل شده است. سقا به‌معنای محل آبخوری و لک و سار نام دو پرنده زیبا است که دریاچه آن‌ها را سیراب می‌کند. پس این واژه به «محل آبخوری لک و سار» ترجمه می‌شود.
منبع : کجارو

پایگاه تحلیلی گفتمانی آبادان نیوز اخبار جنوب غرب کشور را بصورت تحلیلی، گفتمانی و خبری منتشر میکند.

شما در این آژانس خبری علاوه بر اخبار آبادان، خبر خرمشهر و اخبار اروند کنار را همزمان با اخبار خوزستان خواهید خواند.

ما در آبادان خبر، خبر آبادان را  بصورت شبانه روزی برای شما در کنار خبر های مهم ایران و جهان منتشر خواهیم کرد.

برای خواندن مستند ترین اخبار، آبادان نیوز را دنبال کنید چون این پایگاه خبری به گواه رنک الکسا و گوگل یکی از شاخص ترین پایگاه خبری استان خوزستان و جنوب کشور است.

امتیازدهی
نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: