کد خبر: ٢٦٤٩٥   نسخه چاپی  
  • تاریخ درج خبر:1401/05/18-١٣:١١

آبادان خبر

چشمه جوشک شیراز

چشمه جوشک شیراز در شمال غربی شهر شیراز قرار دارد. این چشمه یکی از قدیمی‌ترین چشمه‌های اطراف شیراز است. از جوشش این چشمه یک نهر به نام نهر اعظم نشأت می‌گیرد. نهر اعظم باغ‌های قصر دشت، منصور آباد و قصر قمیشه را سیراب می‌کند. اگر به شهر شیراز سفر کرده‌اید و علاوه بر آثار تاریخی شهر و نقاط دیدنی دیگر می‌خواهید به طبیعت بروید، چشمه جوشک شیراز گزینه مناسبی است.

 

آبادان نیوزچشمه جوشک یکی از جاهای دیدنی شیراز است که در ۲۴ کیلومتری شمال این شهر قرار دارد. در گذشته این چشمه در روستای قصر قمشه بود که امروزه به شهرک تبدیل شده است. اطراف چشمه را کوهستان و زمین‌های سنگلاخی فرا گرفته‌اند به همین دلیل پوشش گیاهی انبوهی مشاهده نمی‌شود. نیزار‌ها، استپ‌ها کوهی، بوته گل‌های وحشی و ... در اطراف چشمه جوشک شیراز قابل مشاهده هستند. در گذشته از چشمه آب فراوانی می‌جوشید که نهر اعظم را پر آب می‌کرد. نهر به مادی‌های مختلفی تقسیم می‌شد و بسیاری از باغ‌های اطراف شیراز را آبیاری می‌نمود. متأسفانه با بروز خشکسالی‌های پی در پی، میزان آب جاری در نهر اعظم کاهش پیدا کرده است. علاوه بر خشکسالی، ساخت و ساز‌هایی که در نزدیکی چشمه جوشک شیراز انجام شده، از جاری شدن آب در شهرهای شیراز جلوگیری می‌کند.

اگر عکس چشمه جوشک شیراز را در فضای مجازی مشاهده کرده باشید، برای بازدید از این منطقه تشویق می‌شوید. بسیاری از ساکنان شهر شیراز برای طبیعت گردی و پیک نیک چشمه جوشک را انتخاب می‌کنند.

جاهای دیدنی چشمه جوشک شیراز

وجود چشمه در میان کوهساران خود باعث می‌شود منظره‌ای زیبا و بکر به وجود بیاید. با این حال چشمه جوشک محیط جذابی را در اطراف خود پدید آورده است. این چشمه همچون شریان حیات در کوهستان بوده و زندگی بسیاری از جانداران به آن بستگی دارد.یک برکه کوچک در نزدیکی چشمه به وجود آمده که جان پناه حیوانات و پرندگان بسیاری است. در فصل پاییز و زمستان پرندگان مهاجر در مسیر سفر خود از شمال به جنوب، مدتی را در تالاب چشمه جوشک می‌گذرانند. این پرندگان از ماهی‌های کوچک، دو زیستان، گیاهان آبی و... تغذیه می‌کنند.

اگر به پرنده نگری علاقه دارید در فصل پاییز سری به چشمه جوشک و تور شیراز بزنید و از تماشای پرندگان لذت ببرید. پرندگان مهاجر مانند لک لک، حواصیل، فلامینگو، مرغابی و ... در تالاب چشمه جوشک توقف می‌کنند. در فصل بهار بوته گل‌های وحشی به گل می‌روند و منظره اطراف چشمه را دلنشین‌تر می‌نمایند. در فاصله کوتاهی از شهر شیراز می‌توانید از شلوغی شهر فاصله بگیرید و در دامن طبیعت اوقات خوش و آرامی را بگذرانید. امروزه شهرداری شیراز بسیاری از باغ‌های اطراف چشمه جوشک را خریداری کرده است تا از تخریب آن‌ها جلوگیری کند. امیدواریم با پیگیری‌های مستمر، طبیعت اطراف چشمه جوشک شیراز به عنوان یک گنجینه ملی حفظ گردد.

بازدید از چشمه جوشک شیراز

بهترین زمان برای بازدید از چشمه جوشک اوایل بهتر تا اوایل پاییز می‌باشد. می‌توانید با خودروی شخصی عازم چشمه جوشک شوید. توجه داشته باشید که امکانات رفاهی در اطراف این چشمه وجود ندارند بنابراین وسایل مورد نیاز را همراه ببرید.

آدرس چشمه جوشک شیراز

شیراز، شهرک قصر قمیشه، انتهای خیابان میعاد

 

منبع:تورگردان

 

پایگاه تحلیلی گفتمانی آبادان نیوز اخبار جنوب غرب کشور را بصورت تحلیلی، گفتمانی و خبری منتشر میکند.

شما در این آژانس خبری علاوه بر اخبار آبادان، خبر خرمشهر و اخبار اروند کنار را همزمان با اخبار خوزستان خواهید خواند.

ما در آبادان خبر، خبر آبادان را  بصورت شبانه روزی برای شما در کنار خبر های مهم ایران و جهان منتشر خواهیم کرد.

برای خواندن مستند ترین اخبار، آبادان نیوز را دنبال کنید چون این پایگاه خبری به گواه رنک الکسا و گوگل یکی از شاخص ترین پایگاه خبری استان خوزستان و جنوب کشور است.

امتیازدهی
نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: