کد خبر: ٢٥٧٦٣   نسخه چاپی  
  • تاریخ درج خبر:1401/04/07-١٩:٠٢

اخبار گردشگری و ایران گردی

دیدنی‌ های بهبهان

بهبهان یکی از شهرهای استان خوزستان محسوب می‌شود که از جاذبه‌های گردشگری زیادی برخوردار است و هرکدام از آن‌ها، به‌تنهایی زیبا خاص خود را دارند.

 

آبادان نیوز : بهبهان یکی از شهرهای زیبای استان خوزستان در ۲۰۵ کیلومتری جنوب‌شرقی اهواز است که پیشینه تاریخی ۱۰,۰۰۰ ساله دارد. جالب است بدانید که قدیمی‌ترین نرگس‌زار ایران و زادگاه اصلی آن نیز به بهبهان تعلق دارد. گفته می‌شود که رنگ طلایی گل نرگس و عطرش به‌قدری زیاد است که از دور دیده می‌شود و عطر آن به مشام هر رهگذری می‌رسد. بهبهان شهر اولین‌ها نیز نامیده می‌شود؛ زیرا اولین چاه نفت ایران، اولین تصفیه خانه آب کشور، اولین باشگاه گلف ایران، اولین زمین فوتبال رسمی ایران، اولین باشگاه اسکواش در کشور و اولین کارخانه گچ کشور نیز در این شهر قرار دارند. جاهای دیدنی بهبهان بسیار متنوع است و گردشگران زیادی را به‌ خود جلب می‌کنند.

نرگس زار

قدیمی‌ترین نرگس‌زار طبیعی ایران و منطقه زاگرس در استان خوزستان و شهر بهبهان جای گرفته است و پیشینه تاریخی آن به پیش از میلاد مسیح می‌رسد. مساحت این نرگس‌زار ۵۰۰ تا ۷۰۰ هکتار است و از میدان بید بلند کنونی تا منطقه تکاب و حتی کردستان بهبهان کشیده می‌شود.

 

تنگ تکاب 

غروب خورشید و دورنمای تنگ تکاب

عکس‌ از وب‌سایت بهترینو

تنگ تکاب گذرگاه کوهستانی جاده قدیمی بین‌النهرین به استخر و جاده دوره اسلامی خوزستان به استان فارس بوده است. طول این تنگ پنج کیلومتر است و رودخانه مارون در میان آن جریان دارد. تنگ تکاب از لحاظ تاریخی دارای اهمیت زیادی است.

پلاژ مارون

عکس هوایی از منطقه سرسبز پلاژ مارون

عکس‌ از وب‌سایت گردشگری 724

پلاژ مارون بهبهان مجموعه‌ای دلنشین در فضای سبز زیبا است که از گونه‌های گیاهی متنوعی برخوردار است و با چشم‌اندازهای زیبا در جنب دریاچه سد مارون واقع شده است. این پلاژ دارای امکاناتی نظیر رستوران، کافی‌شاپ، پارکینگ، فضای سبز جهت پیاده‌روی، آلاچیق، زمین فوتبال، زمین اسکیت، قایق‌سواری، دوچرخه‌سواری و والیبال است.

محوطه باستانی ارجان

محوطه باستانی ارجان جنب رودخانه مارون در ۱۲ کیلومتری شمال‌شرقی بهبهان قرار گرفته است. وسعت این محوطه حدود ۵۰۰ هکتار است و قدمت آن به دوران ساسانیان نسبت داده می‌شود.

عکس هوایی از محوطه باستانی ارجان

عکس‌ از وب‌سایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

قدمت محوطه باستانی ارجان به دوران ساسانیان بازمی‌گردد

یکی از کشفیات مهم این محوطه تاریخی که از جاهای دیدنی خوزستان به شمار می‌رود، جام طلایی ارجان است. شکل حلقه طلایی ارجان شبیه به یک نیلوفرآبی و حامل پیام‌های اساطیری زیادی است. گفته می‌شود که قدمت این حلقه به قرن هشتم قبل از میلاد می‌رسد.

  • آدرس: ۱۲ کیلومتری شمال‌شرقی بهبهان

امامزاده اباذر در ۴۰ کیلومتری جنوب شهر بهبهان جای گرفته است. نقاشی‌ها، مشبک‌کاری‌ها و گچ‌بری‌های این بنا شبیه به کار استادان شیرازی در روزگار زندیه و اوایل قاجاریه است.

  • آدرس: ۴۰ کیلومتری جنوب شهر بهبهان

قلعه گلاب

ویرانه های باستانی قلعه گلاب

عکس‌ از وب‌سایت بهترینو

قلعه گلاب یکی از بناهای تاریخی استان خوزستان است که در روستای چم‌بوستان بهبهان در جوار ساحل جنوبی رودخانه زهره جای گرفته است. این قلعه یادگاری از دوره ساسانیان است که در دوران اسلامی نیز مورد استفاده قرار گرفته است.

دریاچه چاه ماری

تصویر پانوراما از دریاچه چاه ماری

عکس‌ از وب‌سایت بهترینو

سد دریاچه چاه‌ماری با ۱۰ متر ارتفاع، قابلیت ذخیره بیش از ۷۰۰,۰۰۰ مترمکعب آب را دارد و به‌منظور جلوگیری از بروز سیل، فرسایش، رسوب و ذخیره آب جهت مصارف کشاورزی احداث شده است. در اطراف این بند می‌توانید شاهد گونه‌های گیاهی متنوع از جمله اوکالیپتوس، کنار و کهور باشید.

پل بکان

پل بکان، پلی به‌جای مانده از دوران حکومت ساسانیان است که در شهر زیبای بهبهان روی رودخانه مارون قرار دارد. این پل از جمله اولین آثار ثبت شده در شهر بهبهان است و متاسفانه در حال حاضر روبه‌تخریب است.

  • آدرس: ۱۰ کیلومتری بهبهان، منطقه ارجان

حمام تاریخی بکان

معماری سنگی حمام تاریخی بکان

عکس‌ از وب‌سایت گردشگری 724

حمام تاریخی بکان در شهر قدیمی ارجان قرار دارد و از دوران حکومت ساسانیان در کنار رودخانه مارون و در نزدیکی روستای امام‌رضا به‌جای مانده است. معماری این حمام به‌صورت چهار ایوانی است و اکنون پلان آن به‌خاطر اینکه کف آن تا ارتفاع زیادی بر اثر ریزش سقف‌ها و سنگ‌های کناره دره پر شده است، به‌خوبی دیده نمی‌شود.

پارک بوعلی سینا

پارک بوعلی سینا یکی از محبوب‌ترین و پرطرفدارترین بوستان‌های شهر بهبهان است که اکنون به‌دلیل عدم رسیدگی به آن، با مشکلات و کمبودهای زیادی مواجه شده است.

منطقه شکار ممنوع کوه بدیل

رودخانه خروشان در منطقه شکار ممنوع کوه بدیل

عکس‌ از وب‌سایت همشهری

منطقه شکار ممنوع کوه بدیل در استان کهگیلویه و بویراحمد و استان خوزستان واقع شده است. رشته‌کوه بدیل از ارتفاعات مشرف به سد مارون و روستای پشگر شروع و تا ارتفاعات پیرآباد تشان و در آخر به حیات‌آباد خلیفه و مجید ختم می‌شود. این ناحیه به‌عنوان یکی از نقاط شکار ممنوع کشور شناخته می‌شود که دارای پوشش گیاهی و جانوری متنوعی است.

قدمگاه امام رضا

قدمگاه امام رضا، بنایی تاریخی است که در جوار رودخانه مارون در ۱۰ کیلومتری شمال‌شرقی بهبهان قرار گرفته است. مردم محلی بر این باور هستند که این بنا محل استراحت امام رضا در هنگام عزیمت به خراسان بوده است. قدمت این بنا به دوران دیالمه می‌رسد و در دوره‌های بعدی نیز تعمیراتی روی آن صورت گرفته است.

  • آدرس: ۱۰ کیلومتری شمال‌شرقی بهبهان

غار خفاش

خفاش ها در حال استراحت در غار خفاش

عکس‌ از وب‌سایت بهترین‌ها

غار خفاش در تنگ تکاب در شهرستان بهبهان قرار گرفته است. اهالی منطقه و ساکنان درباره این غار داستان‌ها و افسانه‌های زیادی نقل می‌کنند. در سمت راست ورودی این غار، کتیبه‌ای تاریخی وجود دارد. گفته می‌شود که عمق غار خفاش حدود ۲۰ متر است.

موزه بهبهان

موزه بهبهان از آذر ماه سال ۱۳۸۲ با جمع‌آوری اشیا برای قسمت مردم‌شناسی شروع به کار کرد. پس از گذشت پنج ماه از افتتاح این موزه، اشیای متنوعی نظیر وسایل زینتی، ابزار کشاورزی، پوشاک سنتی و ظروف با کمک مردم شهر بهبهان و مردم روستاهای اطراف در این موزه گردآوری شد. موزه بهبهان به‌طور رسمی در دو بخش باستان‌شناسی و مردم‌شناسی در سال ۱۳۸۴ افتتاح شد.

  • آدرس: بهبهان، فرهنگسرای بهبهانیان، طبقه دوم، موزه مردم شناسی و باستان‌شناسی (مشاهده در نقشه)

نظرهای خود را راجع به دیدنی‌های بهبهان با ما یه اشتراک بگذارید.

عکس‌‌ها  از وب‌سایت Wallpaper Cave

پرسش‌ های متداول

بهبهان کجاست؟

بهبهان یکی از شهرهای زیبای استان خوزستان در ۲۰۵ کیلومتری جنوب‌شرقی اهواز است

قدمت بهبهان چقدر است؟

بهبهان پیشینه تاریخی ۱۰,۰۰۰ ساله دارد.

شهر بهبهان به چه چیزی شهرت دارد؟

گل نرگس

مساحت نرگس‌زار بهبهان چه قدر است؟

مساحت این نرگس‌زار ۵۰۰ تا ۷۰۰ هکتار است و از میدان بید بلند کنونی تا منطقه تکاب و حتی کردستان بهبهان کشیده می‌شود.
 
منبع : کجارو

 

 

 

 

 

پایگاه اطلاع رسانی احمد امیری ، صاحب امتیاز و مدیر مسئول پایگاه تحلیلی گفتمانی آبادان نیوز : لطفا کلیک کنید

 

 

 

پایگاه تحلیلی گفتمانی آبادان نیوز اخبار جنوب غرب کشور را بصورت تحلیلی، گفتمانی و خبری منتشر میکند.

شما در این آژانس خبری علاوه بر اخبار آبادان، خبر خرمشهر و اخبار اروند کنار را همزمان با اخبار خوزستان خواهید خواند.

ما در آبادان خبر، خبر آبادان را  بصورت شبانه روزی برای شما در کنار خبر های مهم ایران و جهان منتشر خواهیم کرد.

برای خواندن مستند ترین اخبار، آبادان نیوز را دنبال کنید چون این پایگاه خبری به گواه رنک الکسا و گوگل یکی از شاخص ترین پایگاه خبری استان خوزستان و جنوب کشور است.

امتیازدهی
نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: