کد خبر: ٢٥٤٤٧   نسخه چاپی  
  • تاریخ درج خبر:1401/03/17-١٥:٣٥

استان لرستان با داشتن جاذبه‌های طبیعی بی‌شمار، یکی از مقاصد مهم طبیعت‌گردی ایران است. شهر دورود این استان نیز با داشتن طبیعت بکر و چشم‌نواز لقب پایتخت طبیعت ایران را به خود گرفته است و گردشگران زیادی را به سوی خود جذب می‌کند. آبشارهای زیبا و سحر انگیزی چون «بیشه پوران»، غار «منو» و غار شگفت‌انگیز «وقت ساعت»، تالاب «ازگن» یا «قارون» و تنگ «لی لی» از جمله دیدنی‌ های لرستان است.

 

آبادان نیوز _ تنگ لی لی یکی از بی‌نظیرترین جاهای دیدنی دورود است.

تنگ لی لی کجاست؟

در گوشه گوشه از خاک کشورمان مکان‌های شگفت‌انگیزی وجود دارد که شبیه به صحنه‌هایی است که در فیلم‌ها دیده‌اید یا در قصه‌ها و داستان‌های شنیده‌اید. بسیاری با این مکان‌های آشنا نیستند و حتی نام آن را نشنیده‌اند. لی لی از جمله جاهایی است که حتما با دیدن آن شگفت‌زده و محو تماشای آن خواهید شد. مکانی رویایی با صخره‌هایی بلند و تنگه‌ای تنگ، که در آن رود «ماربره» با جریان خود آهنگ دلکشی از طبیعت را می‌نوازد.

لی لی جایی در دل صخره‌های استوار زاگرس جای دارد و در طی سالیان دراز در اثر فرسایش‌های آبی و بادی شکل گرفته است. فرسایش صخره‌ها باعث به‌وجود آمدن سطوح صاف و صیقلی در سنگ‌ها شده و دیواره‌هایی با اشکال عجیب به‌وجود آورده است. رود ماربره با عبور از میان آن حیات و زندگی را به آن هدیه بخشیده است. اینکه چرا به این رود، نام «ماربره» را به خود گرفته است به گذشته برمی‌گردد؛ گفته می‌شود در قدیم چون در این رود مارهای زیادی وجود داشته است، به ماربره معروف شده است. ماربره با گذر از میان لی لی، تشکیل حوضچه‌ها و استخرهای طبیعی می‌دهد که با داشتن آب خنک بهترین مکان برای گذران روزهای گرم تابستان و آب‌تنی کردن است. این حوضچه‌ها در زمانی بارندگی و فصول پر آب سال گاهی عمق‌شان به دو متر نیز می‌رسد.

چطور به تنگ لی لی برویم؟

تنگ لی لی نیز از جمله این مکان‌های تماشایی در شهر دورود است که در مجاورت روستای چمنار از توابع بخش مرکزی دورود، در دهستان حشمت آباد و نرسیده به روستای سمیرم واقع است. فاصله‌ این تنگ تا دورود حدود ۲۰ کیلومتر است. (مشاهده روی نقشه)

برای رفتن به دورود و دیدن این مکان تماشایی باید خود را به روستای چمنار برسانید. این روستا در ۱۴ کیلومتری دورود، در غرب دریاچه گهر و قله اشترانکوه واقع شده است. این تنگ بین این روستا و روستای «سیره» یا «لاسوره» قرار دارد. از چمنار حدود ۴۵ دقیقه و از سیره یک ساعت پیاده‌روی لازم است تا به لی لی برسید.

اگر از خرم آباد به این مکان سفر می‌کنید، باید ابتدا مسیری را به‌سمت دو روستای «سیرم» و چمنار رانندگی کنید. این مسیر زمانی حدود دو ساعت طول می‌کشد. اما اگر در دورود هستید، پس از حدود ۲۰ دقیقه رانندگی به روستای چمنار خواهید رسید. در طول راه نیز از مناظر دل‌نواز اطراف جاده لذت خواهید برد.

چرا به این تنگ، لی لی می‌گویند؟

لی لی نامی است که محلی‌های به این تنگ داده‌اند. در این منطقه درختان گیلاس وجود دارد و آن‌ها به گیلاس‌هایی که اندازه‌ کوچک داشته باشد، لی لی می‌گویند. همچنین به‌دلیل آن که پلی به نام «سورپیلو» در نزدیکی تنگه قرار دارد، با این نام نیز شناخته می‌شود.

تفریح در تنگ لی لی

  • قایق‌سواری: قایق‌سواری و گذر از تنگه با جریان خروشان آب اصلی‌ترین تفریح لی لی است. پس قایق بادی خود را فراموش نکنید.
  • شنا و آب تنی کردن: بدون شک وجود حوضچه‌های آب و جریان رود زیبای ماربره شما را برای یک شنای لذت‌بخش وسوسه خواهد کرد. آب لی لی خنک و سرد است و علت آن نیز صخره‌های بلندی است که با جلوگیری از تابش خورشید و ایجاد سایه باعث خنکی آب شده‌اند.
  • تماشای منظره‌ی لی لی: اگر شناگر حرفه‌ای نیستید یا قایق‌تان را با خود نبردید، پیشنهاد می‌دهیم تماشاگر زیبایی‌های لی لی باشید؛ چراکه عبور از تنگ نیاز به قایق دارد و شنا در آن نیز به‌دلیل جریان آب و عمق آن ممکن است خطر داشته باشد. پس از دیدن چشم‌اندازهای زیبا، شنیدن صدای پرندگان و موسیقی زیبای طبیعت تنگ لذت ببرید.

لازم است بدانید داخل تنگ لی لی، صخره‌ای قرار دارد که برای طی کردن آن باید با اصول اولیه‌ی کوهنوردی آشنا باشید و همراه داشتن وسایل کوهنوردی هم ضروری است. نکته‌ی دیگر در آن که، هنگام شنا کردن در حوضچه‌ها کاملاً مواظب و مراقب خودتان باشید چراکه امکان غرق شدن به‌ویژه در زمانی که عمق بیشتری دارند وجود دارد.

بهترین زمان سفر به تنگ لی لی کدام فصل است؟

در هر فصل، تنگه لی لی زیبایی و مناظر چشم‌نواز خود را دارد. در فصل سرسبز بهار لی لی پر آب است و در فصل تابستان و گرمی هوا بهترین مکان برای آب تنی و شنا کردن در آب خنک آن است و پیشنهاد می‌کنیم در این دو فصل به این منطقه سفر کنید.

در سفر به تنگ لی لی چه وسایل و تجهیزاتی با خود ببریم؟

زمانی که به این تنگه می‌روید قایق بادی را فراموش نکنید تا لذت تماشای این مکان برایتان چند برابر شود. با توجه به اینکه رسیدن به لی لی نیازمند پیاده‌روی است، پس کفش مناسب به پا داشته باشید. همچنین اگر اهل صخره‌نوردی و کوه‌نوردی هستید، وسایل لازم این تفریح‌ها و ورزش‌ها را به‌همراه داشته باشید.

در سفر به تنگ لی لی، کجا اقامت کنیم؟

در منطقه تنگ لی لی اقامتگاه بوم‌گردی تنگ لی لی وجود دارد که می‌توانید بعد از گردشی به‌یادماندنی در دل طبیعت تماشایی لی لی، شب را با خاطراتی دلنشین در کنار دوستان و خانواده سپری کنید. راه دیگر برپایی کمپ و چادر زدن در مکانی مناسب، با اجازه و راهنمایی مردم است.

تنگ لی لی کجاست؟

تنگ لی لی یکی از جاهای دیدنی دورود در استان لرستان است.

چرا این تنگه به تنگ لی لی شهرت دارد؟

در این منطقه درختان گیلاس وجود دارد و آن‌ها به گیلاس‌هایی که اندازه‌ کوچک داشته باشد، لی لی می‌گویند.

آیا امکان شنا در تنگ لی لی وجود دارد؟

شنا در آن نیز به‌دلیل جریان آب و عمق آن ممکن است خطر داشته باشد.

بهترین زمان سفر به تنگ لی لی کدام فصل است؟

فصل تابستان و گرمی هوا بهترین مکان برای آب تنی و شنا کردن در آب خنک آن است.

اطلاعات جاذبه گردشگری


 

منبع:کجارو

پایگاه تحلیلی گفتمانی آبادان نیوز اخبار جنوب غرب کشور را بصورت تحلیلی، گفتمانی و خبری منتشر میکند.

شما در این آژانس خبری علاوه بر اخبار آبادان، خبر خرمشهر و اخبار اروند کنار را همزمان با اخبار خوزستان خواهید خواند.

ما در آبادان خبر، خبر آبادان را  بصورت شبانه روزی برای شما در کنار خبر های مهم ایران و جهان منتشر خواهیم کرد.

برای خواندن مستند ترین اخبار، آبادان نیوز را دنبال کنید چون این پایگاه خبری به گواه رنک الکسا و گوگل یکی از شاخص ترین پایگاه خبری استان خوزستان و جنوب کشور است.

امتیازدهی
نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: