کد خبر: ٢٣٤٩٤   نسخه چاپی  
  • تاریخ درج خبر:1400/10/15-١٥:٣٤

آبادان خبر

راز جنگل جیغ

مطمئنم کمتر کسی را می توان یافت که احساس ترس برایش خوشایند نباشد. سالهاست که ترشح آدرنالین با وجود اینکه برای بعضی از افراد خوشایند نیست اما برای بعضی دیگر یک سرگرمی و تفریح محسوب می شود. به شخصه علاقه زیادی به حس ترس دارم و اگر احساس کنم آدرنالین خونم کم شده است ترجیح میدهم که شب هنگام قبل از خواب و در تنهایی اتاقم یک فیلم ترسناک تماشا کنم. البته مکان ها و فضاهای رعب آور و ترسناک در جهان اطراف ما کم نیستند اما واقعیت این است که گاهی اوقات قرار گرفتن در این مکان ها شجاعت نیست بلکه حماقت است. مقاله امروز در مورد یکی از مکان های ترسناک در ایران است. این مقاله در مورد جنگل جیغ مشهد با شما صحبت کند. برای پی بردن به راز این جنگل تا انتهای مقاله با ما باشید.

 

آبادان خبر _ مطمئنم کمتر کسی را می توان یافت که احساس ترس برایش خوشایند نباشد. سالهاست که ترشح آدرنالین با وجود اینکه برای بعضی از افراد خوشایند نیست اما برای بعضی دیگر یک سرگرمی و تفریح محسوب می شود. به شخصه علاقه زیادی به حس ترس دارم و اگر احساس کنم آدرنالین خونم کم شده است ترجیح میدهم  که شب هنگام قبل از خواب و در تنهایی اتاقم یک فیلم ترسناک تماشا کنم. البته مکان ها و فضاهای رعب آور و ترسناک در جهان اطراف ما کم نیستند اما واقعیت این است که گاهی اوقات قرار گرفتن در این مکان ها شجاعت نیست بلکه حماقت است. مقاله امروز در مورد یکی از مکان های ترسناک در ایران است. این مقاله در مورد جنگل جیغ مشهد با شما صحبت کند. برای پی بردن به راز این جنگل تا انتهای مقاله با ما باشید.

مکان یابی جنگل جیغ مشهد

در استان خراسان رضوی و در بخش طرقبه روستایی با نام روستای سربرج قرار دارد که جنگل جیغ مشهد یکی از مناطق بسیار دیدنی این روستا به حساب می آید. روستای سربرج در جنوب شهر مشهد قرار گرفته فاصله آن تا مرکز شهر ۳۲ کیلومتر تخمین زده شده است. برای رسیدن به روستای سربرج با در نظر گرفتن فاصله مکانی، ساعت حرکت و همچنین بار ترافیکی تقریباً ۴۰ تا ۵۰ دقیقه وقت نیاز دارید.اما اگر قرار باشد از شهر تهران به سمت روستای جیغه حرکت کنید باید مسافتی معادل ۹۲۴ کیلومتر را در مدت زمان ۱۱ ساعت طی کنید. اجازه بدهید تا آدرس روستای سربرج را نیز به شما بدهیم و اگر قصد کردید با ماشین شخصی به این روستا بروید در راه گم نشوید. استان خراسان رضوی، جنوب مشهد، بخش طرقبه، دهستان طرقبه و در نهایت روستای سربرج.

مکان یابی جنگل جیغ مشهد

در استان خراسان رضوی و در بخش طرقبه روستایی با نام روستای سربرج قرار دارد که جنگل جیغ مشهد یکی از مناطق بسیار دیدنی این روستا به حساب می آید. روستای سربرج در جنوب شهر مشهد قرار گرفته فاصله آن تا مرکز شهر ۳۲ کیلومتر تخمین زده شده است. برای رسیدن به روستای سربرج با در نظر گرفتن فاصله مکانی، ساعت حرکت و همچنین بار ترافیکی تقریباً ۴۰ تا ۵۰ دقیقه وقت نیاز دارید.اما اگر قرار باشد از شهر تهران به سمت روستای جیغه حرکت کنید باید مسافتی معادل ۹۲۴ کیلومتر را در مدت زمان ۱۱ ساعت طی کنید. اجازه بدهید تا آدرس روستای سربرج را نیز به شما بدهیم و اگر قصد کردید با ماشین شخصی به این روستا بروید در راه گم نشوید. استان خراسان رضوی، جنوب مشهد، بخش طرقبه، دهستان طرقبه و در نهایت روستای سربرج.

بهترین زمان سفر به جنگل جیغ مشهد

منطقه ییلاقی روستای سربرج در دهستان طرقبه، همیشه دمای هوایی چند درجه خنک تر از شهر مشهد دارد. در این منطقه بیشتر گردشگران فصل بهار و تابستان را برای سفر به جنگل جیغ مشهد انتخاب می کنند. آن ها معتقدند که در این دو فصل از سال جنگل جیغ مشهد با مناظری سرسبز زیبا و چشم‌نواز بی صبرانه انتظار آن ها را می کشد.  البته برای اطلاع شما عرض می کنم که در تمام طول سال صدای جیغ از این جنگل شنیده نمی شود.

پس اگر بی صبرانه منتظر  این هستید که به این جنگل سفر کنید و صدای جیغ آن را بشنوید، پیشنهاد می کنیم فصل خرداد را انتخاب کنید چون تنها در این فصل است که صدای جیغ ممتد از این جنگل به گوش می‌رسد. البته ناگفته نماند که به هیچ عنوان فصل پاییز و زمستان را برای سفر به جنگل جیغ مشهد انتخاب نکنید.  علت آن هم این است که در این دو فصل از سال این منطقه به شدت سرد است و اگر به این منطقه سفر کردید بدون شک با بارش های سیل آسا و برف و کولاک فراوان روبرو خواهید شد.

راز پنهان جنگل جیغ مشهد

در این قسمت از مقاله تصمیم داریم تا  توضیح علمی علت شنیده شدن صدای جیغ در جنگل جیغ مشهد بپردازیم. اما پیش از آن باید به این نکته اشاره کنیم که جنگل جیغ مشهد در دره و درست در جوار رودخانه سربرج که یکی از سرچشمه های سد طرقبه است قرار گرفته.

به گفته افراد محلی رودخانه سربرج در گذشته رودخانه بسیار پرآب و خروشان بوده است. اما در حال حاضر تبدیل به یک رودخانه خشک شده که تنها در برخی از فصول سال در آن آب جاری می شود. اما به طور کاملا ناگهانی در سال ۱۳۹۰ این رودخانه پر آب شد و پر آب شدن این رودخانه دقیقاً همزمان بود با شنیده شدن صدای جیغ و سوت در این جنگل افراد محلی شاهدانی بر صحت این امر هستند. در این بین نکته بسیار جالب و جذاب قضیه این است که به محض شنیده شدن صدای جیغ، رودخانه پر آب شده و در تمام فصول این آب در آن جریان دارد. بعلاوه در هیچ فصلی نیز دیگر بی آب نمی شود.

همین موضوع سبب شد تا داستان های زیادی گوش به گوش در میان افراد محلی نقل شود و افسانه های عجیبی را خلق کند. برخی معتقدند جنگل جیغ مشهد محل تجمعی برای اجنه و شیاطین است که درست با شروع  شب این ارواح سرگردان و نفرین شده شروع به پرسه زدن در روستا می کنند و صداهای رعب آور و دلخراشی را از خود در می آورند. عده ای دیگر اعتقاد دارند که در گذشته نه چندان دور زنی در این جنگل کشته  و سپس سوزانده شده است. به همین دلیل هر شب با صدای ناله و جیغ به خون خواهی از قتل خود به دنبال قاتل می گردد. در این بین تحقیقات فراوانی برای پی بردن به علت این سر و صدای مرموز شروع شد.

  •   تئوری اول

اولین تئوری ارائه شده این بود که در سال ۱۳۹۰ روستای سربرج مورد هجوم ملخ ها قرار گرفت. تجمع غیر معمول ملخ ها سبب شد تا صداهایی وحشتناک در این جنگل شنیده شود. بر این باور بودند که این صدای جیغ مانند به دلیل وزیدن باد در میان شاخ و برگ ها می باشد.

البته ناگفته نماند و بسیاری از شب ها که صدای جیغ و ناله از این جنگل به گوش می رسد حتی یک نسیم هم در جنگل جیغ مشهد نمی وزد. کدام از این نظریه ها نتوانست پاسخی محکم برای علت سر و صدای جنگل جیغ مشهد باشد.  البته این تئوری ها خود باعث به وجود آمدن سوال های بی شمار دیگری نیز شد، مانند اینکه اگر این منطقه مورد هجوم ملخ ها قرار گرفته پس چرا ملخ خسارتی به این روستا وارد نکرده اند و یا چرا باد از سال ۱۳۹۰ به بعد شروع به وزیدن در این جنگل کرده است؟!

  •   تئوری دوم

در روزهای نخست اهالی روستا به افراد بومی و توجهی به این صداهای  گوش خراش نداشتند اما با گذشت زمان و طولانی شدن قضیه دهیار مستقر در روستای سربرج از بخش طرقبه تصمیمی جدی برای پیگیری این موضوع گرفت. جناب آقای ابراهیم عرب، دهیار روستای سربرج درباره این موضوع و منبع تولید صدای جیغ در جنگل جیغ مشهد این گونه توضیح می دهند که با گذشت زمان و بالا رفتن حساسیت افراد محلی و گردشگران نسبت به شنیده شدن صدای جیغ، موضوع را به بخشداری منتقل کردیم و بخشدار با اعزام یک تیم متخصص و محقق، دستور بررسی اوضاع در جنگل جیغ مشهد را صادر کرد.

تیم محققان بعد از انجام دادن بررسی های لازم اینگونه توضیح دادند که این صدا مربوط به یک نوع خاص از جیرجیرک است. به این موجود در زبان محلی کز یا چز نیز می گویند. سال هایی که بارش در این جنگل و منطقه زیاد می شود آب فراوانی در رودخانه سربرج روان شده و به همین دلیل این جیرجیرک ها به سمت این منطقه پرواز می کنند و در لابه لای شاخه و برگ گیاهان و درختان پنهان می شوند.

بر اساس تخمین های انجام شده بر روی هر درخت ممکن است ۳۰۰۰ جیرجیرک مشاهده شود. فاصله این جیرجیرک ها تا حاشیه رودخانه تقریباً دو کیلومتر است و این آواز دسته جمعی جیرجیرک هاست که وقتی با یکدیگر شروع می کنند صدای تولید شده از آن شبیه به جیغ و یا زوزه به نظر می رسد. جیرجیرک های نامبرده شده تقریباً تا ۴۰ روز در این منطقه زنده هستند و زندگی می‌کنند و بعد از آن از بین می‌رود.

  •   نقاط مبهم در راز جنگل جیغ مشهد

با اینکه تحقیقات انجام شده راز سر به مهر جنگل جیغ مشهد را افشا کرد، اما هنوز نقاط مبهمی در این قضیه دیده می‌شود. مثلا اینکه چرا به طور ناگهانی این رودخانه از سال ۱۳۹۰ به بعد پرآب شد و دیگر به صورت فصلی عملکردی ندارند و در تمام فصول سال پر آب است؟ و یا اینکه چرا تاکنون هیچ گردشگر و یا مسافری موفق به دیدن این جیرجیرک ها در اطراف این منطقه نشده است؟ تا این زمان که ما این مقاله را برای شما به نگارش درآورده ایم هیچ کس واقعا ً نتوانسته پاسخ روشن و دقیقی برای این سوال ها ارائه دهد.

عده‌ای معتقدند تئوری وجود جیرجیرک ها تنها به واسطه ماموران دولتی برای از بین بردن رعب و وحشت در منطقه ارائه شده است و هیچ صحت و واقعیتی ندارد. در عین حال باید به این موضوع اشاره کنیم که شایعات به وجود آمده برای روستائیان و افراد محلی مشکلات زیادی را ایجاد کرده است. به عنوان مثال زمین ها در این منطقه ارزان شده‌اند و افراد غیر بومی تمایلی به خرید زمین و باغ در این منطقه از خود نشان نمی دهند. درست است که جنگل جیغ مشهد یک جاذبه رعب آور گردشگری به حساب می آید اما کم نیستند مسافران و گردشگرانی که برای بازدید از روستای کوهستانی و تاریخی سربرج به این منطقه نیامده و یا به هیچ وجه دوست ندارند که شب را در این منطقه سپری کنند.

گردش در جنگل جیغ مشهد و اقامت در آن

در هر حال ما پیشنهاد می کنیم که از جنگل جیغ مشهد دیدن کنید، اما نه به صورت انفرادی بلکه بهتر است از تورهای گردشگری و طبیعت گردی که به صورت گروهی افراد را برای بازدید به این جنگل می‌برند استقبال کرده و با آن ها همراه شوید. توصیه ما به شما این است که عاقلانه رفتار کنید، داستان روستای برج طرقبه یک افسانه نیست و به طور حتم در دنیای واقعی این صدا ها در جنگل جیغ مشهد به وضوح و در طول شب شنیده می‌شوند. پس اگر از بیماری خاصی مانند بیماری های قلبی یا حملات پانیک رنج می برید یا حتی احساس می کنید که توانایی تحمل این حجم از وحشت و ترس را ندارید به طور جدی از گردش در این جنگل خودداری کنید.

پیشنهاد بعدی ما به شما این است که به هیچ عنوان و تحت هیچ شرایطی از روی کنجکاوی و صرفاً برای ماجراجویی نیمه شب را برای بازدید از جنگل جیغ مشهد انتخاب نکنید. فراموش نکنید که تحقیقات کاملی در این باره انجام نشده پس بهتر است از همراه بردن کودکان در بازدید از این جنگل جدا خودداری کنید. اگر دوست داشتید در روستای سربرج طرقبه اقامت داشته باشید بهتر است اقامتگاه بوم گردی را انتخاب کنید یا به فکر اجاره خانه روستاییان باشید. البته زمانی که به صورت گروهی به این جنگل سفر می‌کنید یکی از گزینه‌های پیش رو برای اقامت شما برپایی کمپینگ در خود جنگل جیغ مشهد است.

کمپ زدن در یک منطقه پر ترس و وحشت تجربه ای خوب است که می‌توانید آن را امتحان کنید البته در صورت تمایل و اگر جسارت انجام این کار را دارید. ناگفته نماند که تاکنون مسافران و گردشگران مشتاق زیادی در این جنگل کمپ زده‌اند اما همگی اظهار داشته اند که صدا های جیغ شبانه در این منطقه واقعا آزار دهنده و ترسناک است. ضمن اینکه شب هنگام جنگل جیغ مشهد هوای بسیار سردی دارد که بهتر است برای تامین رفاه و آسایش خود و همراهانتان وسایل گرمایشی مانند کیسه خواب و دیگر وسایل ضروری را همراه داشته باشید.

آدرس جنگل جیغ در مشهد

در مورد این جنگل بسیار حکایت و داستان وجود دارد منتهی دلیلی که شما از بخش دار منطقه نقل قول کردید عموم روزهای سال را شامل نمیشه بلکه فقط بین یک الی دو ماه از سال دلیل صداها میتون باشه. درحالی که تمام سال در این جنگل صداهایی را شب هنگام می تونین بشنوید. اون افرادی که مشهدی هستن و به این مسائل علاقه مند هستن حتما داستان های زیادی در مورد این جنگل شنیدن که باور بفرمائید یا خیر اسم این منطقه بسیار نزدیک به ماهیت اون هست.

با سلام اعلام شده که از طرف بخشداری کارشناس آوردن نظرشون جیرجیرک یا کز یا چز بوده. نظریه ۱۰۰% اشتباه اولا از هر کشاورزی که گندم میکاره بپرسین تو تابستون چز تو مزرعه گندم به مدت ۲۰ تا ۳۰ روز فراوان پیدا میشه نه در جنگل و با صدای چز با صدای ملخ هیچ تفاوتی نداره. دوما چزها در روز سروصدا ایجاد میکنن نه در شب. چند سال پیش در باغ یکی از دوستان بودم صدایی جیغ دلخراش و وحشتناکی بگوش میرسید که از صدای جیغ انسان بلندتر و و وحشتناک تر بود. شبیه صدای جیغ زنی که در آتش میسوزد ولی بمراتب بلندتر این صدا حدودا ۴۵ دقیقه شنیده میشد مکانی که من و دوستانم در آنجا بودیم ویلاها وباغ های زیادی با درختان سرو و چنار فراوان بود. در کل نظریه کارشناسی تیم بخشدار طرقبه اشتباه است.

 

 

مشهد،جنگل،جنگل جیغ،آبادان خبر،آبادان نیوز 

منبع:الی گشت

امتیازدهی
نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: