کد خبر: ٢٣٣٦٢   نسخه چاپی  
  • تاریخ درج خبر:1400/10/06-١٠:٤٩

دیدنی های ساوه از جاذبه های گردشگری طبیعی گرفته تا سازه های تاریخی می تواند باعث شود تا ساوه یک مرکز گردشگری بسیار زیبا و مناسب برای سفر بعدی شما باشد. این شهر که دومین شهر بزرگ استان مرکزی است احتمالا بیشتر بخاطر انارهای درجه یک و سرخش در ذهن شما مشهور است اما باید بدانید که این شهر علاوه بر جاذبه های گردشگری طبیعی و زیبا شهر باستانی با قدمتی مربوط به دوران ساسانیان است و اماکن تاریخی زیادی دارد.

 

دریاچه مصنوعی ساوه

به گزارش آبادان خبر، دریاچه مصنوعی ساوه که یکی از دیدنی های ساوه است با ۳۳ هزار متر مربع سطح آبگیر، گنجایش ۶۰ هزار متر مربع آب را دارد. این دریاچه در شهر ساوه و در بلوار تختی قرار دارد و اگر به دنبال گذراندن اوقاتی آرامش بخش و زیبا و یا کمپ زدن در ساوه را هستید دیدن از این دریاچه را به شما پیشنهاد می کنیم.

این دریاچه یکی از مناسب ترین مکان های شهر ساوه برای تفریح و استراحت است. در کنار این دریاچه شهربازی و پارک آبی وجود دارد و اطراف آن فضای سبز مصنوعی زیبا و راحتی ساخته شده است. همچنین امکان استفاده از قایق های پدالی، پارویی و موتوری نیز در این دریاچه وجود دارد و با انتخاب هر کدام از آن ها می توانید هیجان و لذتی متفاوت را تجربه کنید. همچنین این پارک برای راحتی مسافران و بازدیدکنندگان دارای سرویس های بهداشتی و آبخوری است.

امکانات رفاهی و تفریحی این دریاچه به صورتی است که برای تمام سنین و افراد خانواده مناسب و سرگرم کننده است. امکان بازدید از دریاچه ۲۴ ساعته و رایگان است اما مراکز تفریحی شهربازی و قایق سواری فعالیت خود را از بعد از ظهر آغاز می کنند و هزینه بلیط های آن ها نیز متفاوت است.

دریاچه مصنوعی ساوهشهر تاریخی آوه از دیدنی های ساوه

شهر ساوه یکی از بخش های مرکزی شهرستان ساوه با آثار دیدنی بسیار زیادی است. جذاب ترین مکان دیدنی شهر آوه که مطمئنا جذبتان خواهد کرد شهر زیرزمینی و تاریخی آوه است که ساخت آن را به اردشیر بابکان نسبت می دهند و به این ترتیب این سازه قدمتی ۱۵۰۰ ساله پیدا میکند. شهر زیرزمینی آوه با تونل های زیر زمینی و تو در توی آن که زمانی در زیر این شهر قرار داشته در زمان حمله مغول ها به ایران خالی از سکنه بود و در زیر خاک مدفون شد. باستان شناسان در این محوطه و سازه های اطرافش به مساحت ۲۲۰ هکتار، آثار باستانی و سازه های باستانی را کشف کرده اند که مربوط به دوران تاریخی متفاوت از عصر آهن تا دوره میانی پس از اسلام بوده اند.

پیشنهاد ما به شما این است که اگر برای تماشای دیدنی های ساوه به این شهر سفر کردید حتما از شهر تاریخی زیرزمینی آوه و دیگر سازه های تاریخی اطراف آن مانند کاروانسرای شاه عباسی و آب انبار آن نیز دیدن کنید.

برای دسترسی به این شهر باید از شهر ساوه وارد آزادراه ساوه سلفچگان شوید بعد از آن پس از طی مسافتی حدود ۲۵ کیلومتر به شهر آوه خواهید رسید.

روستای گردشگری سامان

اگر از آن دسته گردشگرانی هستید که از روستاگردی و طبیعت زیبای آن ها نیز لذت می برید پس حتما باید از روستای زیبای سامان در شهر ساوه دیدن کنید. این روستا دارای آبشارهای بزرگ و کوچک و طبیعت و پوشش گیاهی زیبا و جذابی است که در کنار رود همیشه پر آب سامان فضایی زیبا و رویایی پدید آورده اند. همچنین علاوه بر طبیعت زیبا، بافت سازه های این روستای کهن نیز قدیمی و تقریبا دست نخورده مانده است.

این روستا در طور دوران های مختلف تاریخ کهن ایران از اهمیت سیاسی بالایی برخوردار بوده است. اگر در سفرتان برای مشاهده دیدنی های ساوه به این روستا نیز سفر کردید حتما از آسیاب آبی سامان در طول مسیر رودخانه سامان و قلعه سامان در غرب این روستا نیز دیدن کنید. برای دسترسی به این روستا از شهر به آزادراه ساوه همدان وارد شوید، پس از گذر از حدود ۵۰ کیلومتر به جاده نوبران قزوین خواهید رسید، در آن جا وارد جاده نوران قروه می شوید و تا جاده سامان پیش بروید.

روستای گردشگری سامان مسجد سرخ از سازه های قدیمی و دیدنی های ساوه

مسجد سرخ که یک از دیدنی های ساوه و مراکز گردشگری تاریخی این شهر است در دوران شاه اسماعیل صفوی ساخته شده است و قدمت چند صد ساله دارد. در ساخت این مسجد از کاشی ها و کتیبه ها و تزئینات سرخ و زرشکی رنگ استفاده شده است و به همین دلیل به نام مسجد سرخ معروف است. مسجد سرخ ساوه شامل صحن، سردر ورودی، گنبدخانه، ایوان، دو مدرسه، رواق، شبستان، مناره و یک مسجد تازه ساخت است. پیشنهاد ما به شما این است که اگر به سازه های تاریخی و معماری ایرانی اسلامی علاقه دارید حتما از این مسجد زیبا و مخصوصا گچ بری ها و نقاشی های بسیار زیبا در بخش محراب آن دیدن کنید. همچنین بازدید از گنبدخانه این مسجد و کتیبه های دیدنی و زیبا و تاریخی این مسجد را نیز از دست ندهید. این مسجد در شهر ساوه و در میدان انقلاب واقع شده است.

قلعه دختر ساوه

اگر به آثار باستانی قبل از اسلام در ایران و سبک معماری آن ها علاقه دارید حتما پیشنهاد می کنیم که از قلعه دختر ساوه دیدن کنید. این قلعه متعلق به دوران ساسانی است و روی بلندترین قسمت کوه ساخته شده است. باور این که در آن زمان و با آن میزان تکنولوژی توانستند قلعه ای با این عظمت را بر بالای کوه بسازند واقعا سخت است.

همچنین این قلعه دارای سازه های دفاعی فوق العاده و تدابیر امنیتی و دفاع است که شما را به تفکر وا می دارد. قلعه دختر یا قیز قلعه با جایگاه خاصی که دارد تقریبا به تمام دشت اطراف دید دارد و حتی می توان با چشم غیر مسلح قله دماوند را هم مشاهده کرد. همچنین تنها راه ورود به این قلعه از راه پلکانی است که در ضلع جنوبی قلعه قرار دارد و حتی این پلکان نیز کاملا استتار شده است و پیدا کردن آن کار راحتی نیست.

در چهار طرف این بنا برج های دیدبانی وجود دارد و در قسمت ورودی قلعه محراب و عبادتگاهی به سمت شمال وجود دارد که احتمالا برای پرستش الهه آناهیتا (الهه آب) ساخته شده است. این قلعه جزئی از آثار ملی ایران ثبت شده است. طبیعت زیبای اطراف این قلعه و کوهنوردی برای رسیدن به این قلعه، علاوه بر دیدن خود این قلعه زیبا می توانند دلایل خوبی برای بازدید از آن و از دیدنی های ساوه باشد.

برای رسیدن به این منطقه باید با خودروی شخصی وارد جاده قدیم ساوه همدان شوید.بعد از آن از طریق روستای آسیابک بند و روستای قیز قلعه تا پای کوه بروید. بعد از آن بعد از پیاده روی و کوهنوردی به اندازه ۳۰۰ متر می توانید خود را به این قلعه زیبا برسانید.

پل های یک چشمه و ۹ چشمه سرخده

رودخانه قره چای در نزدیکی سرخده قرار دارد و در ساحل جنوبی این رودخانه پلی مربوط به دوران صفویان وجود دارد که اهالی ترک زبان این منطقه آن را "دوفورگوز" می نامند وجود دارد که تماشای این سازه تاریخی که از دیدنی های ساوه است نیز خالی از لطف نیست.  این پل از سنگ و آجر ساخته شده و دارای دهانه هایی با طاق رومی است که ظاهر زیبایی به آن بخشیده است. این پل به صورت کلی دارای ۹ دهانه است که یکی از آن ها به علت آجر چینی مسدود شده است. طول این پل ۷۰ متر و عرض آن ۵ متر است.

در ۱۵۰ متری در سمت غربی این پل، پل دیگری به نام تک گوز یا یک چشمه قرار دارد که مربوط به دوران اولیه اسلامی است و اکنون تنها یک دهانه آجری از آن باقی مانده است. باستان شناسان با بررسی سبک ساخت و مصالح مختلف به کار رفته در این پل حدس می زنند که این پل قدیمی از زمان ساخت تا کنون و در این دوران طولانی چندین بار مرمت شده است. برای دسترسی به این پل باید وارد آزادراه ساوه سلفچگان شوید و بعد از حدود ۳۰ دقیقه به جاده تفرش خواهید رسید. برای رسیدن به این روستای خوش آب و هوا جاده تفرش به سمت سرخدره را ادامه دهید.

 

 

گردشگری،ساوه،دریاچه مصنوعی ساوه،مسجد سرخ ساوه،قلعه دختر ساوه،آبادان خبر،آبادان نیوز 

امتیازدهی
نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: