کد خبر: ٢١٦٠٤   نسخه چاپی  
  • تاریخ درج خبر:1400/04/23-١١:٥٤

آبادان خبر

ییلاق ماسال

ماسال، شهر کوچکی در شمال غرب رشت، مرکز استان گیلان است.

 

به گزارش آبادان خبر؛ ییلاق‌های این منطقه با آب و هوایی پاک و بی‌نظیر، فضایی بکر و مه‌آلود، آرامش وصف‌نشدنی، آبشارهای بلند و مراتع سرسبز بی‌انتها، فرصت قدم زدن روی ابرها را در اختیار شما می‌گذارند. هر سال، مسافران بسیاری برای گذراندن یک تعطیلات آرام و به‌دور از شلوغی شهر، به ییلاقات ماسال پناه می‌آورند؛ منطقه‌ای که بدون شک، بخشی از بهشت در ایران و یک تابلوی نقاشی سورئالیستی است. در ادامه با ما همراه باشید تا شما را با ییلاقات ماسال، بهترین فصل سفر به این منطقه، جاذبه‌های گردشگری و امکانات آن آشنا کنیم.

ییلاقات ماسال

ییلاقات ماسال کجاست؟

ییلاق های ماسال

شهر ماسال در ۶۰ کیلومتری شهر تالش و ۵۵ کیلومتری رشت، مرکز استان گیلان قرار دارد. این شهر تا تهران، حدود ۳۸۰ کیلومتر فاصله دارد و برای رسیدن به آن باید حدود پنج ساعت رانندگی کنید. ماسال، پس از رودبار، دومین شهر مرتفع استان گیلان است. پس از عبور از شهر ماسال از طریق یک جاده پرپیچ‌و‌خم که از میان شهر می‌گذرد، به ییلاقات ماسال می‌رسید که در هر یک از آن‌ها، دنیایی از شگفتی وجود دارد.

درباره ماسال بیشتر بدانید

ماسال، سرزمین آبشارهای بلند، جنگل‌ها و رودخانه‌های پر آب است و برخی افراد، ییلاق‌های آن را با کلبه‌های رنگارنگ کج ایستاده روی تپه‌ها می‌شناسند. دو رودخانه خالکایی و رود مرغک، مهم‌ترین رودهای ماسال هستند. خالکایی از قله مرتفع و ۳,۱۵۰ متری شاه معلم سرچشمه می‌گیرد و پس از طی کردن ۴۰ کیلومتر، از داخل شهر می‌گذرد. یک پارک ساحلی نیز در کنار رودخانه خالکایی قرار دارد که مکانی محبوب برای وقت گذراندن است. مردم شهر ماسال، بسیار مهربان و مهمان‌نواز هستند. زبان اهالی ماسال، تالشی است و بیشتر آن‌ها به حرفه کشاورزی و دامداری مشغول هستند.

مسیر دسترسی به ییلاقات ماسال

مسیر ییلاقات ماسال

برای رسیدن به ییلاقات ماسال، باید از طریق جاده قزوین - رشت به‌سمت رشت حرکت کنید. قبل از اینکه به رشت برسید (حدود ۲۰ کیلومتری)، به‌سمت جاده فومن بروید تا پس از عبور از فومن و سپس صومعه‌سرا به روستای کلیدبَر برسید. مسیر را به‌سمت روستای طاهرگوراب ادامه دهید و سپس به‌سمت ماسال بروید. پس از ورود به ماسال، از بلوار بلندی عبور می‌کنید و درست از همان جاده، ییلاقات ماسال آغاز می‌شود. پس از حدود یک ساعت رانندگی در این جاده به بام سبز ماسال می‌رسید و تا جایی که چشم کار می‌کند، سرسبزی می‌بینید.

ییلاق ماسال اولسبلانگاه

ییلاق ماسال اولسبلانگاه

ییلاق اولسبلنگاه، بی‌شک زیباترین ییلاق ماسال است

ییلاق اولسبلنگاه، بی‌شک زیباترین ییلاق ماسال است. این ییلاق در ارتفاع ۱,۴۹۰ متری از سطح دریا و ۲۷ کیلومتری شمال غرب شهر ماسال قرار دارد و بر فراز آن، می‌توان کل شهر ماسال و تالش را زیر پای خود دید. آب‌وهوای این ییلاق به‌حدی خوب است که بومیان نیز برای گذراندن روزهای گرم تابستان به آنجا می‌روند. نام این ییلاق از دو بخش «اولَس» و «بِلَنگاه» به‌معنای «محل روییدن درخت ممرز» تشکیل شده است. درخت ممرز، اولس یا «شَرَم» بین ۱۵ تا ۲۵ متر رشد می‌کند و در جنگل‌های هیرکانی دیده می‌شود. این درخت تنها در ارتفاعات بالای ۶۰۰ متر با درختان راش و بلوط دیده می‌شود. برگ‌های درخت ممرز در پاییز زرد می‌شوند و در نیمه دوم زمستان می‌ریزند.

ییلاق اولسبلنگاه، جزو مناطق محافظت‌شده است و ساخت‌وساز در این منطقه تنها با مصالح چوبی امکان‌پذیر است؛ به همین دلیل این ییلاق، کلبه‌های چوبی، سقف‌های حلبی رنگی و بافت قدیمی خود را حفظ کرده است. از امکانات این ییلاق می‌توان به قصابی و دکه‌های کوچکی اشاره کرد که گوشت تازه، نان، تخم‌مرغ، خوراکی‌ها و محصولاتی مانند شیر، کره و پنیر محلی را به شما عرضه می‌کنند. 

آبی که در خانه‌های ییلاق اولسبلنگاه مورد استفاده قرار می‌گیرد، از چشمه‌های روستا گرفته شده و در تانکرهای آب ذخیره می‌شود. برق روستا نیز از موتور برق تامین می‌شود؛ اما بهتر است بدانید که این موتور برق نیز از ساعت ۱۲ شب به بعد خاموش می‌شود. سرویس‌بهداشتی نیز در این منطقه در خارج از کلبه‌ها قرار گرفته‌ است و برای استفاده از آن باید مسافتی را طی کنید. 

  • آدرس: شهرستان ماسال،۲۷ کیلومتری غرب ماسال 

ییلاقات ماسال سوچاله

ییلاقات ماسال سوچاله

ییلاق سوچاله، معروف‌ترین ییلاقات ماسال پس از اولسبلنگاه است. این ییلاق با خانه‌های رنگارنگ دو طبقه‌ای شناخته می‌شود که در زمان غروب آفتاب، منظره‌ای فوق‌العاده برای تماشا و عکاسی را به تصویر می‌کشند. ییلاق سوچاله در ۲۵ کیلومتری جنوب ماسال و در فاصله ۱۸۰۰ متری از سطح دریا قرار دارد. سوچاله در زبان محلی به‌معنای مکانی است که گیاه گلپر و خنجری در آن می‌روید.

تماشای مناظر بکر و جادویی ییلاق سوچاله و فضای مه‌آلودی که تمام دره را در یک لحظه می‌پوشاند، تجربه‌ای است که هر فردی باید حداقل یک بار آن را در عمر خود کسب کند. در سفر به این ییلاق، قدم زدن در عصرگاه را به‌هیچ‌وجه فراموش نکنید؛ زمانی که سوچاله در زیباترین شکل خود، تکه‌ای از بهشت را جلوی چشمان شما خواهد گذاشت.

سایر ییلاقات ماسال

ییلاق تلارگاه ماسال

ییلاق تلارگاه ماسال

ییلاق تلارگاه، یکی از زیباترین ییلاقات ماسال است که با وجود چشم‌اندازهایی بی‌بدیل از جنگل، دره، مه و ابر، بیننده را متحیر خواهد کرد. دسترسی به اینترنت در این ییلاق میسر نیست؛ اما نگران نباشید، دشت‌های سرسبز و زمردین ییلاق تلارگاه به‌قدری زیبا هستند که شما می‌توانید چند روز را به دور از دنیای اینترنت و گوشی در آن سپری کنید.

ییلاق ملومه بند ماسال

ییلاق ملومه بند، یکی از ییلاقات زیبا با آب و هوای بی‌نظیر در ماسال است که با مناظری زیبا و خارق‌العاده، خاطره‌ای جادویی از خود در ذهن شما به جا خواهد گذاشت.

ییلاق خندیله پشت ماسال

ییلاق خندیله پشت ماسال

فضای اطراف ییلاق خندیله پشت در احاطه کوه‌های بلندی است که چشم‌اندازی وصف‌نشدنی به این ییلاق اهدا کرده‌اند. در سفر به این ییلاق، حتی در فصل تابستان نیز باید به لباس‌های گرم و وسایل گرمایشی مجهز باشید؛ زیرا ییلاق خندیله پشت، یک منطق کوهستانی است و آب و هوایی بسیار سرد دارد.

 

ییلاق اسپی دشت ماسال

ییلاق اسپی دشت، یکی از ییلاقات محبوب در میان گردشگران در ماسال است. تصویر این ییلاق با اسب‌هایی که در طبیعت در حال دویدن هستند، گره خورده است. پدیده اقیانوس ابر را به‌سادگی می‌توان در ییلاق اسپی دشت مشاهده کرد. پدیده اقیانوس ابر به حالتی گفته می‌شود که در ارتفاعات بالا، ابرهای زیادی به هم می‌پیوندند و یک اقیانوس ابری را تشکیل می‌دهند.

ییلاق شنبه راه ماسال

شنبه راه ماسال

ییلاق شنبه راه، یک ییلاق سرسبز در کنار کوه در ماسال است که اهالی آن به دامپروری مشغول هستند. امکان اقامت در کلبه‌های چوبی در این ییلاق برای گردشگران فراهم است و شما می‌توانید یک شب به‌یادماندنی را در این منطقه بکر و روستایی سپری کنید.

  • آدرس: ماسال، گیلوان، ییلاق شنبه راه 

ییلاق واشیار ماسال

آبشار واشیار

ییلاق واشیار در کوه‌های سرسبز ماسال و در بخش شاندرمن واقع شده است و یکی از مشهورترین مکان‌های دیدنی آن، یک آبشار است. آبشار واشیار با عمق یک متر، مکانی مناسب برای گذراندن یک روز گرم تابستانی است. در سفر به این منطقه حتما لباس و کفش مناسب و اضافه به همراه داشته باشید.

  • آدرس: ماسال، شاندرمن، ییلاق واشیار 

در ماسال، ییلاق‌های کوچک‌تری همچون شالما، نسا، خریدول، سیاهدول، گامیشیان، گنذر و لیپا نیز وجود دارد که می‌توانید آن‌ها را به کمک محلیها پیدا کنید و از طبیعت بکر و دست‌نخورده آن‌ها نیز لذت ببرید.

جاذبه‌های گردشگری ییلاقات ماسال

دیدنیهای مسیر دسترسی به ییلاقات ماسال

رود خالکایی

طی کردن مسیر دسترسی به ییلاقات ماسال در جاده‌ای پرپیچ و خم و در احاطه درختان سرسبز و بلند، بدون شک یکی از لذت‌بخش‌ترین لحظاتی است که در سفر خود به این منطقه تجربه خواهید کرد. جاده‌ای که بیشتر به تونلی سبز می‌ماند و گاه و بی‌گاه در مه غرق می‌شود. 

رودخانه خالکایی، یکی دیگر از جاذبه‌هایی است که در مسیر ییلاقات ماسال با آن روبه‌رو خواهید شد؛ رودخانه‎‌ای که تا نیمه مسیر در جاده، همراه شما است. در جاده، همچنین آلاچیق‌ها و دکه‌های بین راهی را خواهید دید که شما را به یک فنجان چای ذغالی، یک کاسه آش یا یک بلال کبابی مهمان می‌کنند.

دیدنیهای ییلاقات ماسال

فضای روستایی در ییلاقات ماسال و شنیدن صدای پرندگان و وجود گله گاوها و گوسفندان، آرامشی را به شما عرضه می‌کند که هیچ‌گاه طعم آن را نچشیده‌اید

ییلاقات ماسال، یکی از بهترین مکان‌ها برای تجربه زندگی و فضای روستایی است. شما می‌توانید در این منطقه در خانه‌هایی چوبی که اغلب آن‌ها از امکانات شهری مانند برق، گاز و آب لوله کشی برخوردار نیستند، یک تجربه ناب بومگردی را به دست بیاورید. گرمایش این خانه‌ها با هیزم یا کپسول‌های کوچک گاز فراهم می‌شود و آب آن‌ها از چشمه می‌آید. در این ییلاقات، کوچه و خیابانی وجود ندارد و مسیرهای پاکوب هستند که راه را به شما نشان می‌دهند. فضای روستایی در ییلاقات ماسال و شنیدن صدای پرندگان و وجود گله گاوها و گوسفندان، آرامشی را به شما عرضه می‌کند که هیچ‌گاه طعم آن را نچشیده‌اید.

اگر صبح زود خود را به ییلاقات مرتفع برسانید یا شب را در روستا بمانید، به احتمال زیاد می‌توانید خود را بر فراز ابرها ببینید؛ چشم‌اندازی که به‌راستی فراموش‌شدنی نیست. در سفر به ییلاقات ماسال، عکاسی، طبیعت گردی، کوهنوردی و اسب‌سواری را نیز فراموش نکنید.

رستوران های ییلاقات ماسال

رستوران های ییلاقات ماسال

پس از عبور از شهر ماسال و طی کردن جاده سرسبز ییلاقات ماسال، تنها به برخی هتل رستوران‌ها و دکه‌های کوچک کنار جاده دسترسی خواهید داشت که برای شما، آش، چای و بلال سرو می‌کنند. البته یک هتل رستوران به نام «فردین معصومی» در ییلاق اوسبلانگاه وجود دارد که می‌توانید در آن در کنار تماشای چشم‌اندازی بی‌نظیر از طعم غذا نیز لذت ببرید. با توجه به نبود رستوران به شما گردشگران پیشنهاد می‌کنیم که وسایل مورد نیاز خود برای آشپزی را از شهر ماسال تهیه کنید تا بتوانید در طبیعت زیبای ییلاقات ماسال، غذا درست کنید.

شما همچنین می‌توانید در رستوران‌های شهر ماسال غذا بخورید و سپس راهی ییلاقات شوید. از جمله رستوران‌های مشهور و محبوب در شهر ماسال نیز می‌توان به رستوران خزر با کباب‌های خوشمزه و قیمت مناسب، رستوران هاراشید با چشم‌انداز فوق‌العاده و غذاهای گران و همچنین رستوران گیلان فود، یکی از رستوران‌های معروف با غذاهای محلی اشاره کرد.

اقامتگاه های ییلاقات ماسال

اقامتگاه های ییلاقات ماسال

در ییلاقات ماسال، می‌توان به گزینه‌های مختلفی برای اقامت از جمله کلبه‌های چوبی، اقامتگاه‌های بومگردی، هتل، ویلاها، مهمانسرا و همچنین کمپینگ فکر کرد. برخی از این اقامتگاه‌ها امکاناتی مانند پارکینگ و آلاچیق دارند و اگر به فضای خانه‌های روستایی عادت ندارید، به شما پیشنهاد می‌کنیم که به هتل‌ها و مهمانسراها بروید. در نظر داشته باشید که خانه‌های روستایی در ییلاقات ماسال، امکانات خاصی ندارند و بهتر است لوازم ضروری خود را همراه داشته باشید.

اگر قصد کمپ کردن در ییلاقات ماسال را دارید، به این نکته توجه کنید که شب‌ها در این منطقه بسیار سرد است و برای شب مانی در طبیعت باید حتی در فصل تابستان وسایل و لوازم گرمایشی به‌همراه داشته باشید. 

هتل رستوران فردین معصومی

هتل رستوران فردین معصومی

هتل رستوران فردین معصومی، یک هتل سه ستاره است که در منطقه اولسبلنگاه ماسال قرار دارد. این هتل دارای اتاق‌های دوتخته، سه تخته و چهار تخته است. اتاق‌های دو و چهار تخته در طبقات اول و دوم قرار دارند و دارای بالکنی با نمای رو به جنگل هستند. از امکانات هتل می‌توان به لابی، فروشگاه فضای سبز، پارکینگ، پذیرش ۲۴ ساعته، رستوران و کافی‌شاپ هتل در طبقه همکف اشاره کرد. رستوران این هتل با ظرفیت ۱۵۰ نفر برای مهمانان صبحانه، ناهار و شام سرو می‌کند.

  • تلفن: ۲۲۱۴ ۴۴۶۶ ۰۱۳
  • وب‌سایت: hotelfardin.blog.ir
  • آدرس: ماسال، گیلوان، اولسبلانگاه 

اقامتگاه افرا

اقامتگاه یا هتل رستوران افرا با اتاق‌های کوچک و یک رستوران غذای محلی، مکانی مناسب برای اقامت در ییلاقات ماسال است.

هتل رستوران آریانا ماسال

هتل رستوران آریانا ماسال

هتل سه ستاره آریانا ماسال در زمینی به مساحت ۱۷۰۰ متر مربع در کیلومتر هشت جاده ییلاقی واقع شده است. این هتل در سال ۱۳۹۸ افتتاح شده است و یکی از بهترین مکان‌های اقامتی در ییلاقات ماسال به شمار می‌آید. هتل سه طبقه آریانا دارای ۱۸ باب اتاق با ظرفیت ۸۰ نفر و ویوی جنگل، کوه، رودخانه و محوطه هتل است. از مزایای هتل آریانا می‌توان به رستوران با ظرفیت ۹۰ نفر، پارکینگ با ظرفیت ۳۰ خودرو، سیستم گرمایش و سرمایش، یخچال، تلویزیون، سرویس بهداشتی فرنگی و ایرانی در اتاق، دسترسی آسان به مناطق ییلاقی شهر ماسال و پرسنلی مجرب و آموزش دیده اشاره کرد.

  • تلفن: ۳۲۰۵ ۴۴۶۹ ۰۱۳
  • وب‌سایت: ariana-hotel.ir
  • آدرس: ماسال، کیلومتر هشت جاده ییلاقی، روستای گندز، هتل آریانا 

هتل رستوران سامان ماسال

هتل رستوران سامان ماسال دارای ۱۱ باب اتاق و سوئیت با ویوی جنگل، کوه و رودخانه با پرسنلی مجرب و آموزش دیده در دو طبقه است. این هتل در سال ۱۳۹۵ افتتاح شد و در سال ۱۳۹۸ مورد بازسازی قرار گرفت. از جمله امکانات هتل سامان می‌توان به رستوران با ظرفیت ۱۰۰ نفر، پارکینگ با ظرفیت ۱۰ خودرو، سیستم گرمایش و سرمایش، یخچال، تلویزیون و سرویس بهداشتی فرنگی و ایرانی در اتاق اشاره کرد.

  • تلفن: ۳۶۲۰ ۴۴۶۹ ۰۱۳
  • آدرس: ماسال، کیلومتر ۱۱ ماسال به‌سمت جاده ییلاقی 

هتل رویال ماسال

هتل دو ستاره رویال ماسال در زمینی به مساحت ۴۰۰۰ متر مربع در دو طبقه در سال ۱۳۹۸ افتتاح شد. این هتل دارای ۱۴ باب اتاق و سوئیت است و در کنار رودخانه و در محیطی بسیار دلنواز و زیبا با چشم‌انداز جنگلی و کوهستانی قرار دارد. با اقامت در این هتل می‌توانید به آسانی به ییلاقات ماسال دسترسی پیدا کنید و هم‌زمان به امکانات کامل رفاهی نیز دسترسی داشته باشید.

  • تلفن: ۳۸۱۲ ۴۴۶۹ ۰۱۳
  • وب‌سایت: www.masalhotelroyal.ir
  • آدرس: کیلومتر پنج جاده ماسال به گیلان، ابتدای جاده ییلاق، روستای تاسکوه، بعد از پمپ بنزین 

هتل رستوران رامینه

هتل رستوران رامینه در جاده ییلاقات ماسال قبل از منطقه اسب ریسه قرار گرفته است و با چشم‌اندازی زیبا از طبیعت، اقامت جذابی را به مسافران پیشنهاد می‌کند.

  • تلفن: ۰۷۶۸ ۴۴۶۶ ۰۱۳
  • آدرس: جاده ییلاقات ماسال 

بهترین فصل سفر به ییلاقات ماسال

بهترین زمان سفر به ماسال

بهترین زمان سفر به ییلاقات ماسال از ماه اردیبهشت تا ماه مهر است

آب و هوای ماسال در فصل پاییز و زمستان، سرد است و دما ممکن است تا زیر صفر درجه نیز برسد؛ اما این منطقه بهار و تابستانی معتدل با میانگین دمای ۱۸ درجه سانتی‌گراد را تجربه می‌کند و به همین دلیل، منطقه‌ای ییلاقی به شمار می‌آید. زمستان در ییلاقات به‌قدری سرد می‌شود که تقریبا هیچ فردی در کلبه‌ها نمی‌ماند و همه به شهر ماسال کوچ می‌کنند؛ بنابراین بهتر است از سفر در فصل زمستان به این ییلاقات خودداری کنید.

ییلاقات ماسال در فروردین ماه، شاهد بارش های برف و باران سنگین و ناگهانی هستند؛ پس بهتر است که در این ماه نیز به ییلاقات سفر نکنید. بهترین زمان سفر به ییلاقات ماسال از ماه اردیبهشت تا ماه مهر است. در اردیبهشت و خرداد میوه‌هایی چون آلوی جنگلی در ییلاقات ماسال قابل چیدن هستند و شهریور و مهر ماه نیز وقت رسیدن فندق‌ها است. اردیبشهت و خرداد بهترین دوران برای تماشای مه‌گرفتگی و پدیده اقیانوس ابر در ماسال است. البته شما می‌توانید در فصل زیبای پاییز نیز به این ییلاقات سفر کنید؛ اما باید در نظر داشته باشید که مه گاهی آن‌قدر غلیظ می‌شود که هیچ چیز قابل رویت نیست.

دیدنیهای اطراف ییلاقات ماسال

شاندرمن

شاندرمن

منطقه بکر و زیبای شاندرمن در ۱۰ کیلومتری شمال شهرستان ماسال قرار دارد و در گذشته، محل عبور کاروان‌‎ها به‌سمت تالش شمالی و خلخال بوده است. آب و هوای خنک و ییلاقی، چشم‌اندازهایی مسحورکننده و جادویی، غار شگفت‌انگیز آویشو با صدها قندیل، آبشار وزن و پهناورترین روستای استان گیلان به نام «سیاهمرد»، شاندرمن را تبدیل به مکانی جذاب برای طبیعت گردی کرده است. این منطقه نیز درست مانند ییلاق اولسبلنگاه، یکی از محبوب‌ترین جاذبه‌های گردشگری گیلان در نزدیکی رشت به شمار می‌آید که امکان اقامت در کلبه‌های چوبی در آن فراهم است.

دشت النزه

النزه

منطقه ییلاقی دشت النزه، یکی از بکرترین دیدنیهای گیلان در ماسال است که در بین کوه‌های سر به فلک کشیده شاندرمن قرار گرفته است. پوشش گیاهی زیبا، درخت افرایی با ۲۰۰ سال قدمت، آب و هوای مطبوع، گله اسب‌های وحشی، دام‌های در حال چرا و فضایی روستایی در این منطقه، شما را در سفری به گذشته به یاد کارتون هایدی و کوه آلپ می‌اندازد. آبشار واشیاره، بقعه امامزاده ابراهیم و یک چشمه از جمله جاذبه‌های گردشگری این منطقه هستند. بخشی از مسیر دسترسی به دشت النزه، جاده آسفالت و بخشی دیگر، جاده خاکی است؛ برای همین باید این مسیر را با ماشین‌های مخصوص کوهستان در کنید.

ارتفاعات آلاله

اگر از ییلاق اولسبلانگاه کمی بالاتر بروید و از میان کلبه‌ها و از کنار  گله‌های گاو و گوسفند در حال چرا عبور کنید، به ارتفاعات آلاله، یکی دیگر از جاذبه‌های بکر این منطقه خواهید رسید؛ جایی که تمام شهر، زیر پای شما است. 

محل شهادت میرزا کوچک‌ خان جنگلی

محل شهادت میرزا کوچک‌ خان جنگلی

محل شهادت میرزا کوچک‌ خان جنگلی کمی بالاتر از منطقه بکر اولسبلنگاه و در روستایی به نام «گیلوانه» قرار دارد. گفته می‌شود که میرزا کوچک خان در آن زمان در ارتفاعات آلاله پشته پناه گرفته بود و قصد داشت که از آنجا به خلخال برسد؛ اما در اثر کولاک کشته شد. در حال حاضر در این مکان، سنگ یادبودی نصب شده است که به یادمان میرزا کوچک خان جنگلی شهرت دارد.

  • ساعات بازدید: همه روزه، ۲۴ ساعته
  • قیمت بلیط: رایگان
  • آدرس: ماسال، ۴۵ کیلومتری مرکز شهر ماسال، روستای گیلوانه

بام ماسال

بام ماسال

بام ماسال در واقع به ارتفاعات زیبای ماسال گفته می‌شود. با حرکت از بخش مرکزی ماسال به‌سمت ارتفاعات ییلاقی اولسبلنگاه و عبور از جاده آسفالته و سرسبز آن به‌سمت بالا به بام ماسال می‌رسید؛ مکانی که آرامش را به شما هدیه می‌کند و چشم‌اندازی بی‌بدیل را در اختیار شما قرار می‌دهد.

غارهای ماسال

غارهای ماسال

غارهای ماسال، یکی از شگفت‌انگیزترین جاذبه‌های این منطقه هستند که در میان آن‌ها می‌توان به غار آویشو در دل کوه‌های شاندرمن اشاره کرد؛ غاری که با قندیل‌های بزرگ و حیرت‌انگیز، هفت آبشار و ستون‌های آهکی زیبا، شما را حیرت‌زده خواهد کرد. جالب است بدانید که بیش از ۱۷ غار جذاب و دیدنی در ییلاقات ماسال وجود دارد که به شما پیشنهاد می‌کنیم بازدید از آن‌ها را از دست ندهید.

آبشارهای ماسال

آبشارهای ماسال

آبشارهای ماسال، یکی دیگر از جاذبه‌های دیدنی ییلاقات ماسال و شاندرمن هستند. تعداد این آبشارهای مرتفع در ماسال به‌قدری زیاد است که برخی این منطقه را با نام شهر آبشارهای بلند می‌شناسند. آبشار ویوز در نزدیکی ییلاق النزه در شاندرمن، آبشار خون با ارتفاع بیش از ۱۵ متر، آبشار تولی نساء و آبشار رامینه با ارتفاع ۱۰ متر از جمله آبشارهایی هستند که تجربه‌ای متفاوت از طبیعت گردی را به شما پیشنهاد می‌کنند.

جاده ماسال به خلخال

جاده ماسال به خلخال

جاده نیمه آسفالته ماسال به خلخال، یکی از زیباترین جاده‌های ایران است که با طبیعتی بکر و سرسبز، خاطره‌ای فراموش‌نشدنی از یک سفر جاده‌ای برای شما رقم خواهد زد. این جاده از دل کوهستان‌های جنگلی می‌گذرد و یکی از زیباترین مسیرهایی است که می‌توان در آن کوهنوردی کرد. 

دیگر جاذبه‌های اطراف ییلاقات ماسال

بقعه آقا سید مهرعلی و آقا سید رضا علی، پسران امام موسی کاظم (ع) در روستای زیبا و زیارتی شالما در ۱۲ کیلومتری شهر ماسال و بقعه چسلی وقاع در روستای چسلی در فاصله ۱۴ کیلومتری مرکز شهر از جمله مکان‌های زیارتی هستند که در نزدیکی ییلاقات ماسال قرار گرفته‌اند. شما همچنین می‌توانید از جاذبه‌هایی چون طلاسکوه وآری دول، منطقه باستانی اسبه ریسه با غارهای و صخره‌های بلند‌، گردشگاه ریزه‌مندان، چلسی بیلگاه دون، صی فی، نم نم پشت، خشکه دریا، مناطق باستانی درخانه، گیله سرا و وردم نیز در این منطقه دیدن کنید.

توصیه‌های مهم در سفر به ییلاقات ماسال

شب‌های ییلاقات ماسال بسیار سرد است؛ پس حتما لوازمی مانند پتو مسافرتی، کیسه خواب و لباس گرم به‌همراه داشته باشید. در ضمن برای پیاده روی در این منطقه، یک کفش راحت انتخاب کنید. توجه داشته باشید که سوپرمارکت‌ها در ارتفاعات ماسال فقط لوازم ضروری را دارند؛ پس خرید خود را از شهر انجام دهید و سپس راهی مسیر ییلاقات شوید. به شما پیشنهاد می‌کنیم که در سفر به ییلاقات ماسال، با خود پشه‌بند داشته باشید؛ زیرا، کلبه‌ها چوبی هستند و حشرات ممکن است باعث آزار شما شوند.

بررسی جاده و وضعیت آب و هوایی را به‌هیچ‌وجه فرموش نکنید تا باران‌های ناگهانی، شما را غافلگیر نکنند. سعی کنید تا قبل از غروب آفتاب، خود را به روستا برسانید و شب را در جاده نمانید؛ زیرا جاده روشنایی ندارد و رانندگی در طول شب در آن خطرناک است. احترام گذاشتن به اعتقادها، زبان و نحوه زندگی مردم و اهالی ییلاق را از یاد نبرید. در ضمن به دام‌ها و کلبه‌ها صدمه‌ای نرسانید و مهم‌تر از همه مراقب محیط زیست و طبیعت باشید تا فضای بکر این ییلاقات زیبا حفظ شود. به‌همراه داشتن پاور بانک، کیسه زباله و چراغ قوه را نیز فراموش نکنید.

متاسفانه در سال‌های اخیر با ساخت‌وساز بی رویه هتل‌ها، مهمان‌خانه‌ها، خانه‌های اجاره‌ای و رستوران‌ها در ییلاقات ماسال، این منطقه نیز مانند دیگر مناطق ییلاقی شمال کشور در معرض آسیب است. امید می‌رود که با توجه مسئولان، از طبیعت بکر و دست‌نخورده ییلاقات ماسال، محافظت بیشتری به عمل بیاید تا نسل‌های بعدی نیز بتوانند از این مناظر خارق‌العاده لذت ببرند.

 

پرسش‌های متداول

فاصله ماسال تا تهران چقدر است؟

این شهر تا تهران، حدود ۳۸۰ کیلومتر فاصله دارد و برای رسیدن به آن باید حدود پنج ساعت رانندگی کنید.

مشهورترین ییلاق ماسال کجاست؟

ییلاق اولسبلنگاه، بی‌شک زیباترین و مشهورترین ییلاق ماسال است.

آیا به‌جز اولسبلنگاه ییلاق‌های دیگری در ماسال وجود دارند؟

بله. ییلاق سوچاله، ییلاق تلارگاه ییلاق ملومه ییلاق خندیله ییلاق اسپیییلاق شنبه و ییلاق واشیار از دیگر ییلاق‌های ماسال‌ هستند.

آیا امکان اقامت در ییلاقات ماسال وجود دارد؟

در ییلاقات ماسال، می‌توان به گزینه‌های مختلفی برای اقامت از جمله کلبه‌های چوبی، اقامتگاه‌های بومگردی، هتل، ویلاها، مهمانسرا و همچنین کمپینگ فکر کرد.
آبادان خبر،آبادان نیوز،ایرانگردی،گردشگری،ییلاق ماسال
منبع : کجارو
امتیازدهی
نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: