کد خبر: ٢١٥٥٩   نسخه چاپی  
  • تاریخ درج خبر:1400/04/21-١٠:٢٢

وقتی صحبت از طبیعت و طبیعت گردی می شود خیلی از ما فورا یاد جنگل های سرسبز و دریای آبی بی کران با ساحل سفید شنی می افتیم اما طبیعت فقط به این ها ختم نمی شود، طبیعت می تواند یک کویر داغ و بی انتها و یا حتی یک دره ی عمیق و ترسناک باشد! بله درست است دره هایی که حتی اسمشان یادآور خطر هستند یکی از زیباترین جلوه های طبیعت محسوب می شوند. در گذشته شاید شنیدن اسم دره فقط واژه های منفی ای مثل سقوط، خطر و ... را به یادمان می آورد اما امروزه بسیاری از افراد متوجه شه اند که به هیچ وجه نمی توان از این پدیده های طبیعی و گاه زیبا چشم پوشی کرد. در هر منطقه از ایران دره هایی وجود دارد اما شاید هیچ کدام به اندازه ی دره عشق چهارمحال بختیاری دیدنی نباشند.

 

به گزارش آبادان خبر، دره ها از آن دست جاذبه های طبیعی ای هستند که واقعا مظلوم واقع شده اند و کسی اسمی از آن ها به عنوان یک جاذبه ی گردشگری و یا یک مقصد سفر نمی برد با این حال این قضیه درباره ی دره عشق چهارمحال بختیاری کمی فرق دارد. دره ای که در استان چهارمحال بختیاری قرار دارد و طولانی ترین رود ایران یعنی رود کارون در آن جریان دارد که یکی از تفریحات رایج در آن رفتینگ است.

چطور به دره عشق برویم؟

مسیر رسیدن به این دره هم واقعا دیدنی است اول از همه باید به جاده ی شهرکرد به ایذه بروید جاده ای که پر است از درخت های بلوط در دامنه های زاگرس، این جاده لقب خطرناک ترین و پر پیچ و خم ترین جاده ی ایران را دارد. البته سفر شما بعد از این جاده تمام نمی شود مدتی که در مسیر این جاده به راهتان ادامه دادید باید راهتان را به سمت روستای جوزان و بعد دروک کج کنید ادامه ی مسیر این روستا شما را به دره ی پر از عشق، دره عشق چهارمحال بختیاری می رساند.

دره ی عشق بیشتر جلوه های زیبای طبیعت مثل آبشار و رودخانه ها را در خود جا داده است و همه ی این ها باعث شده تا روح خشن دره از بین برود و آرامش جای آن را بگیرد. جالب است بدانید که آب و هوا در یک جای این دره با جای دیگر آن بسیار متفاوت است و برای مثال در یک جای آن ممکن است هوا سرد باشد در حالی که در جای دیگر دره هوای گرم حکمفرما باشد در هر صورت همین اختلاف دما باعث شده تا حتی جنس سنگ ها و دیواره های صخره ها هم با هم متفاوت باشد و شما را عاشق طبیعت این منطقه کنند.

چرا به این دره دره عشق می گویند؟

البته هنوز دقیقا مشخص نیست که این اسم چرا و چطور روی این دره گذاشته شده است اما از آن جا که این دره، طبیعت عجیب و دل فریبی دارد بعضی ها می گویند که هر کسی بلافاصله بعد از دیدن دره عشق چهارمحال بختیاری عاشق آن می شود و به همین دلیل این اسم را روی آن گذاشته اند. بعضی از محلی های این منطقه هم می گویند که در زمان های گذشته ۲ نفر دلباخته ی هم می شوند که یکی از آن ها در یک سمت دره و نفر دیگر در سمت دیگر دره بوده است، در آن دوران پلی وجود نداشته است که این دو نفر را به هم برساند و به همین دلیل هم این ۲ شخص خودشان را داخل آب دره می اندازند تا به هم برسند اما هر دو می میرند.

یکی از زیباترین جلوه های طبیعت در این دره وجود شالیزارها و باغ های انار در آن است که چشم انداز شگفت انگیز آن را دوچندان کرده است و همان طور که در بالا هم گفته شد این ها تنها دیدنی های دره نیستند، یکی از مهم ترین المان های این در رودخانه ی کارون است که از بین دره می گذرد. رودخانه کارون به عنوان مهم ترین رود این استان و پر آب ترین رودخانه ایران و البته طولانی ترین رود کشور یکی از اصلی ترین جابه های دیدنی دره عشق است.

از دیگر دیدن های دره عشق چندین و چند آبشار بزرگ و کوچک آن است که بعضی از این آبشارها دائمی و بعضی ها موقت (فصلی) هستند که یکی از اصلی ترین و بزرگ تری این آبشارها  ۱۰۰ متر ارتفاع دارد و بسیار هم پر آب است. در کنار آبشار های بزرگ و کوچک و رود پر جوش و خروشان کارون، روستاها هم از دیگر جلوه های دیدنی این دره محسوب می شوند که از مهم ترین آن ها می توان به گل سفید، دورک، دره یاس و دره عشق اشاره کرد فرم قرار گیری این روستا ها و این خانه های روستایی در میان سرسبزی این دره به گونه ای است که فورا تصویری از روستاهای شمال را به ذهن می آورد.

باغ های انار از دیگر جاذبه های دره عشق هستند که به واسطه ی آب رود کارون این باغ های پر رنگ و لعاب به وجود آمده اند و رنگ این دره را رنگین تر کرده اند. در این منطقه، معروف ترین و بهترین باغ های انار را روستای دورک دارد و این در حالی است که در منطقه ی قبل از روستا خبری از حتی یک درخت انار هم نیست. در بعضی از بخش های این دره هم عشایر کوچ نشین و چادرهایشان را می توانید ببینید و مدتی را هم در کنار آن ها بگذرانید.

اما از هر چه که بگذریم از رود کارون نمی توان گذشت تماشای این رود مهم و حیرت آور به یک طرف و اما رفتینگ در آن در کفه ی دیگر ترازو قرار دارد و این یکی از بهترین تفریحاتی است که در آن می توانید داشته باشید. بسیاری از گردشگران ماجراجو ترجیح می دهند تا رفتینگ را برای بار اول در دره ی عشق چهارمحال بختیاری و در رود کارون تجربه کنند. دره عشق علیرغم زیبایی وصف ناپذیرش آن قدر که باید مورد توجه قرار نگرفته است اما باید دانست که کمی تبلیغات و سرمایه گذاری می تواند آن را به یکی از قطب های گردشگری تبدیل کند.

 

چهار محال و بختیاری،طبیعت گردی،گردشگری،دره،دره عشق،رود کارون،زاگرس،ایذه،آبادان خبر،آبادان نیوز

منبع:الی گشت

امتیازدهی
نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: