کد خبر: ٢٧٠٨٥   نسخه چاپی  
  • تاریخ درج خبر:1401/06/19-١٤:٣١

گل و گیاه خانگی علاوه بر زیبا کردن محیط، بر روحیه و سلامت جسم و روان نیز تأثیر می‌گذارد و از جمله خواص دارویی گیاهان می‌توان به کاهش استرس و عصبانیت، افزایش کارایی، شادی و انرژی در محیط اشاره کرد.

 

آبادان نیوز  : وجود گل‌ها و گیاهان در محل زندگی انسان‌ها نه‌تنها باعث زیبایی و سرسبزی می‌شود بلکه برای سلامت انسان نیز مفید هستند و باعث افزایش تمرکز و ایجاد احساس آرامش و شادی می‌شوند. خواص و ویژگی‌های گیاهان با یکدیگر متفاوت است و بهتر است ابتدا از مضر نبودن گل‌ها و گیاهان اطمینان حاصل کنید، به‌ویژه اگر در خانه کودک دارید. گیاهان آپارتمانی مفید برای سلامتی 

فواید گیاهان آپارتمانیزی

باسازی فضای خانه یا محل کار

بهبود کیفیت هوا و عملکرد سیستم ایمنی بدن

تأثیر مثبت بر سلامت روانکاهش خستگی، اضطراب و استرس و درنتیجه بهبود فشارخون و ضربان قلب

کمک به تصفیه هوای محیط و کاهش سموم هوا شامل بنزن، فرمالدهید و آمونیاک کمک به دور شدن حشرات موذی 

گیاهان آپارتمانی مفید برای سلامتی 

پتوس گیاهی بالارونده است که رشد خوبی دارد. برگ‌های این گیاه به رنگ‌های سبز و ابلق (ترکیبی از رنگ‌های سبز و زرد یا سبز و سفید) وجود دارد. پتوس رتبه بالایی را در لیست گیاهانی دارد که به تصفیه هوا کمک می‌کنند به‌طوری‌که یکی از مقاله‌های هوای سالم ناسا به معرفی این گیاه اختصاص دارد. همچنین این گیاه باعث افزایش رطوبت محیط شده و با جذب دی‌اکسید کربن، اکسیژن را جایگزین آن می‌کند. پتوس می‌تواند مواد شیمیایی مثل تری‌کلرواتیلن و بنزن که در مواد شوینده، چسب و رنگ وجود دارد را از هوا حذف کند. ولی تأثیر چندانی بر پاک‌سازی فرمالدهید ندارد. نگهداری از این گیاه به دلیل داشتن مقاومت بالای آن بسیار راحت است و معمولاً در هر شرایطی رشد می‌کند. گل داوودیگل داوودی یکی ازگل‌های زیبا و محبوب در جهان است که اشکال، رنگ‌ها و اندازه‌های مختلفی دارد. بیشتر رشد آن در فصل بهار و تابستان است. این گیاه در رنگ‌های نارنجی، سفید، بنفش، زرد، قرمز و حتی دورنگ یافت می‌شود که محبوب‌ترین آن‌ها گل داوودی زرد است. این گل با کاهش میزان فرمالدهید، آمونیاک، بنزن و تولوئن محیط باعث افزایش کیفیت هوای محیط می‌شود. همچنین نتایج تحقیقات نشان می‌دهد که وجود این گل در کنار افراد به بهبود عملکرد حافظه کوتاه‌مدت و خلق‌وخو کمک می‌کند. گل داوودی نوز زیاد، ولی فیلتر شده نیاز دارد و وقتی خاک آن خشک شد باید آبیاری شود. آلوئه ورانگهداری از گیاه آلوئه ورا در خانه بسیار آسان است. محققان این گیاه را یکی از بهترین تصفیه‌کننده‌های هوا می‌دانند، چون در طول شب به‌صورت مداوم اکسیژن تولید می‌کند برای همین یکی از محل‌های مناسب برای نگهداری از آن اتاق‌خواب است. این گیاه باعث کاهش مواد مضر موجود در هوا مثل بنزن و فرمالدهید می‌شود. آلوئه ورا همچنین به دلیل خواص درمانی و ضدالتهابی که دارد بسیار محبوب است و برای درمان بیماری‌های پوستی و زخم‌ها مثل آفتاب‌سوختگی، سرمازدگی، آکنه، اگزما و سوریاس یا بیماری صدفی استفاده می‌شود. برای این منظور از ژل وسط برگ‌های آن استفاده می‌کنند. گیاه آلوئه ورا باید در مکان آفتابی نگهداری و هر سه‌هفتم یک‌بار آبیاری شود. 

گیاهان آپارتمانی مفید برای سلامتی 

 رز ماری علاوه بر اینکه طعم‌دهنده خوبی برای غذا است، نگهداری آن در محیط خانه نیز باعث کاهش سطح هورمون استرس به نام کورتیزول در خون می‌شود. بارزترین خواص رزماری بهبود حافظه و عملکرد شناختی است همچنین برای تقویت سیستم ایمنی، گردش خون و کاهش درد عضلات مفید است. این گیاه را می‌توان در فضای باز نیز نگهداری کرد. پاپیتال یا پیچک انگلیسیپاپیتال یا پیچک انگلیسی که بانام عَشَقه نیز شناخته می‌شود به افراد مبتلابه آسم و آلرژی کمک می‌کند تا شب بهتر نفس بکشند و خواب آرام داشته باشند. خواص گیاه پاپیتال کپک هوازی موجود در خانه و فرمالدهید هوا را کاهش می‌دهد و به همین علت به داشتن یک خواب راحت کمک می‌کند. این گیاه ذرات مضر موجود در هوا را نیز پاک‌سازی کرده و برای افرادی که به دود حساس هستند نیز مفید است. البته باید توجه کرد که‌برگ این گیاه سمی است و باید مراقب بود که کودکان یا حیوانات خانگی برگ آن را نخورند. پیچک انگلیسی به نور غیرمستقیم نیاز دارد و نباید خاک آن خشک شود. اسطوخودوساسطوخودوس هم یک گیاه زینتی است و هم در طب سنتی کاربرد زیادی دارد و از گل آن برای تهیه دمنوش استفاده می‌شود. این گیاه به خاطر داشتن بوی آرام‌بخش و مطبوع در رایحه‌درمانی نیز استفاده می‌شود. تحقیقات نشان می‌دهد که اسطوخودوس به رفع استرس و بی‌خوابی، تسکین بی‌قراری، ایجاد احساس آرامش و تمرکز کمک می‌کند و باعث کاهش استرس، اضطراب، عصبی بودن، افسردگی و درد‌های خفیف می‌شود. عطر این گیاه نیز باعث دفع حشرات موذی می‌شود. اسطوخودوس دوستدار آفتاب داغ و خاک نیمه‌خشک است و باید روزی ۶ تا ۸ ساعت نور خورشید را دریافت کند تا گله‌ای آن شکوفا شود. 

گیاهان آپارتمانی مفید برای سلامتی

 فیلودندرون یا برگ انجیری

برگ‌انجیری برای پاک‌سازی هوا از مواد شیمیایی مثل زایلن و فرمالدهید مفید است. زایلن سمی است که در تینر و گازوئیل وجود دارد. این گیاه مقاوم ماندگاری بالایی دارد و نیاز به مراقبت زیادی ندارد. این گیاه به نور متوسط و غیرمستقیم نیاز دارد و بهتر است در نزدیکی پنجره قرار داده شود. آبیاری این گیاه را هفته‌ای یک‌بار در تابستان و دو هفته یک‌بار در زمستان انجام دهید.

 

 

منبع:خبرگزاری صداوسیما 

 

 

پایگاه تحلیلی گفتمانی آبادان نیوز اخبار جنوب غرب کشور را بصورت تحلیلی، گفتمانی و خبری منتشر میکند.

شما در این آژانس خبری علاوه بر اخبار آبادان، خبر خرمشهر و اخبار اروند کنار را همزمان با اخبار خوزستان خواهید خواند.

ما در آبادان خبر، خبر آبادان را  بصورت شبانه روزی برای شما در کنار خبر های مهم ایران و جهان منتشر خواهیم کرد.

برای خواندن مستند ترین اخبار، آبادان نیوز را دنبال کنید چون این پایگاه خبری به گواه رنک الکسا و گوگل یکی از شاخص ترین پایگاه خبری استان خوزستان و جنوب کشور است.

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: