کد خبر: ٢٥٧٥١   نسخه چاپی  
  • تاریخ درج خبر:1401/04/07-٠٠:١٧

سانسوریا خانواده ی بزرگی دارد و انواع متنوعی را در خانواده ی خود جای داده است. یکی از انواع محبوب و معروف سانسوریا، گونه ی ابلق آن است که هم به شکل پاکوتاه و هم به شکل شمشیری دیده می شود.

 

آبادان نیوز _ ارتفاع سانسوریا شمشیری در شرایط مناسب به ۵۰ سانتی متر هم می رسد. لبه ی برگ ها دارای نوار های زرد رنگ است، به همین خاطر به نور بیشتری نسبت به گونه سبز آن نیاز دارد.

خواص گل سانسوریا

همه اعضای خانواده سانسوریا هوای محیط خانه ی شما را تصفیه می کنند و حتی در هنگام شب هم اکسیژن سازی را ادامه می دهند. فرمالدئید، تولوئن و زایلن سمومی ست که در فضای خانه وجود دارد و سانسوریا آن ها را از بین می برد.

چرا پاجوش سانسوریا ابلق سبز میشود

برای حفظ رنگ پاجوش هایش به محیطی پرنور و خاک اسیدی نیاز دارد. به همین خاطر باید با کودهای آهن و هیومیک اسید آبیاری شود تا اسیدی بودن خاک حفظ شود. همچنین کود های فسفر بالا برای تغذیه اصولی گیاه و حفظ رنگ پاجوش ها مناسب هستند.

سمی یا غیرسمی ؟

سانسوریا در دسته گیاهان سمی قرار دارد و بلعیده شدن برگ ها، موجب بی حسی و تورم زبان می شود. پس بهتر است این گیاه را دور از دسترس کودکان و حیوانات خانگی قرار دهید.

گل دادن سانسوریا ابلق

گل سانسوریا ابلق معطر و خوشبوست. ساقه گل از بین برگ ها و در بخش میانی گیاه تشکیل می شود، سپس بر روی این ساقه ی سبز رنگ، گل هایی سفید رنگ که به گل یاس امین الدوله شباهت دارند می روید. دوره گلدهی در فصل پاییز است و بهتر است برای هدر نرفتن انرژی گیاه، ساقه گل را از انتها بچینید.

دکوراسیون

از سانسوریا ابلق در دکوراسیون بسیاری از خانه ها استفاده می شود. گلدان های کوتاه و پایه دار بهترین انتخاب برای سانسوریا شمشیری ست زیرا گیاه برگ های بلند و کشیده ای دارد و این تضاد، زیبایی خاصی را در گوشه ی خانه شما ایجاد می کند. همچنین می توانید این گیاه را در اتاق خواب خود نگهداری کنید زیرا شب ها اکسیژن تولید می کند و باعث بهبود خواب شما می شود.

تکثیر سانسوریا ابلق

بهتر است سانسوریا ابلق را از طریق قلمه زدن برگ تکثیر نکنید زیرا گیاهان جدید ابلق نمی شوند. این نوع از سانسوریا را با تقسیم بوته و پاجوش تکثیر کنید.

قلیایی شدن خاک

بهتر است سانسوریا ابلق را با آب جوشیده سرد شده آبیاری کنید تا املاح موجود در آب موجب قلیایی شدن و تجمع نمک در خاک گلدان نشود.

بهترین گلدان برای گل سانسوریا

سانسوریا ابلق مانند همه گونه های سانسوریا به گلدانی کوچک تر از سایز گیاهش نیاز دارد. با کاشتن سانسوریا در گلدان های کوچک به رشد بیشتر و پاجوش دهی آن کمک کنید.

 

سانسوریا ابلق یکی از زیباترین انواع سانسوریاست که شرایط نگهداری آسانی دارد و برای افراد مبتدی و تازه کار مناسب است. در ادامه می توانید شرایط نگهداری از این گیاه را مشاهده کنید.

آبیاری مورد نیاز

نیاز آبی پایینی دارد و می تواند خشکی خاک را تحمل کند. برای آبیاری مجدد نمی توان زمان دقیقی معین کرد زیرا شرایط نوری و دمایی که گیاه در آن قرار دارد در هر خانه ای متفاوت است. برای آبیاری مجدد خشکی خاک گلدان را با نوک انگشت یا خلال دندان چک کنید، اگر ۲ تا ۵ سانت از سطح خاک خشک بود زمان مناسبی برای آبیاری ست. اگر گیاه را بیش از اندازه تشنه نگه دارید برگ هایش خشک می شود و اگر بیش از حد آبیاری کنید برگ هایش دچار زخم و لک های قهوه ای رنگ می شود و در نهایت به خاطر پوسیدگی ریشه از بین می رود.

نور مورد نیاز

بهترین رشد را در محیطی روشن با نور غیرمستقیم دارد. در محیط های کم نور و اتاق های تاریک زیبایش را از دست می دهد و رنگ ابلقی که در دور تا دور برگ هایش وجود دارد محو می شود. حتی گونه های سبز سانسوریا هم محیط های روشن و نور کامل را دوست دارند اما می توانند سایه را تحمل کنند.

رطوبت مورد نیاز

می تواند خشکی محیط و کمبود رطوبت را به خوبی تحمل کند و رطوبت نسبی اتاق برایش مناسب است. می توانید هر از گاهی برگ هایش را با یک دستمال نخی و نمدار تمیز کنید تا گرد و غباری که بر برگ هایش نشسته است از بین برود و گیاه راحت تر نفس بکشد.

 

تغذیه مورد نیاز

گیاه را در فصل های بهار و تابستان با کودهای مخصوص گل های آپارتمانی تغذیه کنید. همچنین برای این گل می توانید از کودهایی که فسفر بالایی دارند استفاده کنید. کوددهی بیش از حد موجب نرم شدن برگ ها و خمیدگی آن ها می شود.

 

دمای مورد نیاز

بهترین بازه ی دمایی برای رشد این گیاه ۱۸ تا ۲۵ درجه است. در فصل زمستان می تواند تا ۱۰ درجه را هم تحمل کند اما بهتر است آن را در دمای ۱۶ درجه نگهداری کنید. دمای پایین هوا موجب یخ زدگی گیاه و سیاه شدن برگ هایش می شود. بهترین درجه برای سانسوریا در فصل تابستان ۲۴ درجه است.

خاک مورد نیاز

برای خاک گلدان سانسوریا می توانید از خاک های آماده ای که در گلخانه ها به فروش میرسد استفاده کنید. همچنین کمپوست یکی از بهترین انتخاب ها برای سانسوریاست. به طور کلی خاک های سبک با زهکشی بالا را دوست دارد.

منبع:الانت

 

پایگاه اطلاع رسانی احمد امیری ، صاحب امتیاز و مدیر مسئول پایگاه تحلیلی گفتمانی آبادان نیوز : لطفا کلیک کنید

 

پایگاه تحلیلی گفتمانی آبادان نیوز اخبار جنوب غرب کشور را بصورت تحلیلی، گفتمانی و خبری منتشر میکند.

شما در این آژانس خبری علاوه بر اخبار آبادان، خبر خرمشهر و اخبار اروند کنار را همزمان با اخبار خوزستان خواهید خواند.

ما در آبادان خبر، خبر آبادان را  بصورت شبانه روزی برای شما در کنار خبر های مهم ایران و جهان منتشر خواهیم کرد.

برای خواندن مستند ترین اخبار، آبادان نیوز را دنبال کنید چون این پایگاه خبری به گواه رنک الکسا و گوگل یکی از شاخص ترین پایگاه خبری استان خوزستان و جنوب کشور است.

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: