کد خبر: ٢٣٨٥٣   نسخه چاپی  
  • تاریخ درج خبر:1400/11/10-١٢:٠٣

کردلین گیاهی زیبا و شیک با برگهای رنگارنگ است که برای داخل آپارتمان بسیار مناسب است. این گیاه با نام انگلیسی Flaming dragon tree ( اژدهای آتشین ) و نام علمی Cordyline terminalis شناخته می‌شود. همچنین در فارسی اصیل به آن گوپال به معنای گرز هم می‌گویند. اما در کل این گیاه در ایران با نام کردلین یا گل کردیلین خوانده می‌شود. قیمت این گیاه با توجه به اندازه و کیفیت آن می‌تواند متفاوت باشد.

 

به گزارش آبادان خبر، گیاه کردلین دارای ۱۵ گونه است که این گیاه از خانواده درختچه های همیشه سبز است. ارتفاع گیاه کردلین به ۱۰۰ سانتی متر نیز می‌رسد اما نگران نباشید این متراژ تنها در محیط باز اتفاق می‌افتد. این گیاه بومی آسیای شرقی می‌باشد و برگهای این گیاه نیزه‌ای و به رنگ سبز تیره و براق با حاشیه قرمز متمایل به صورتی است.

شرایط نگهداری گیاه کردیلین ترمینالیس :
رطوبت :
گیاه کردلین به طور کلی به رطوبت بالا نیازمند است پس بهتر است هر روز غبار پاشی انجام گیرد یا یک ظرف آب به منظور تامین رطوبت در کنار گلدان آن قرار داده شود. در بعضی مناطق به دلیل خشکی بیش از حد هوا و اتمسفر، نگهداری این گیاه زیبا در خانه مشکل می‌شود اما با استفاده از راههای تامین رطوبت برای گیاهان، مانند ایجاد جزیره، قرار دادن آب در کنار گلدان و غبار پاشی می‌توان به راحتی نیاز های رطوبتی گیاه را برطرف کرد. به طور کلی خاک همیشه مرطوب و رطوبت نسبی 70 تا 90 درصد برای این گیاه لازم است.

نور :
گیاه کردلین به نور متوسط غیر مستقیم اما زیاد نیاز دارد، نور مستقیم باعث خراب شدن برگ ها می‌شود. به طور کلی گیاهان زینتی با برگ های رنگی به نور بیشتری احتیاج دارند وگرنه رنگ زیبای آنها از بین می‌رود. بنابراین در صورت مشاهده ی بی رنگ شدن برگ ها، بهتر است گل کردیلین را به جایی با نور بیشتر منتقل کنید.

کود دهی :
جهت رشد بهتر گیاه کردلین میتوانید از کود و تقویت کننده مخصوص گیاهان آپارتمانی استفاده کنید. بهتر است کوددهی در فصول رشد گیاه کردلین یعنی از اردیبهشت تا آبان و هر 2 هفته یکبار صورت گیرد.

خاک :
بهترین خاک برای گیاه کردلین ، خاک برگ یا خاک و کود آماده می‌باشد. علت در نظر گرفتن خاک های سبک و دارای زهکش بالا، نیاز کردلین به خارج شدن آب اضافی آن است.

دما :
دمای مناسب برای گیاه کوردیلین حدود 15-25 درجه سانتی گراد می‌باشد. این گیاه زیبا بودن در هوای گرم معمولی و یا زیاد را دوست دارد.

آبیاری :
برای آبیاری اجازه دهید رویه خاک مابین دوبار آبیاری کاملا خشک شود. اما در فصل های گرم تر فواصل بین دو آبیاری را کمتر کنید و هر چه محیط گرم تر باشد مقدار آب بیشتری باید به گیاه بدهید.

این گیاه همچنین به کلر موجود در آب حساس است و باید قبل از آبیاری آب را به مدت 24 ساعت در محل ثابتی نگه داری کنید تا کلر موجود در آب، سبب سوختن برگهای کردلین نشود و گیاه سالم تر و سرحال تری داشته باشید.

تعویض گلدان :
بهتر است هر 2 یا 3 سال یکبار اقدام به تعویض گلدان کنید. علائمی مانند بیرون زدن ریشه ها، بیحال بودن برگها با وجود مناسب بودن همه ی شرایط و ... نشان از زمان تعویض گلدان می‌دهند.

تمیز کردن برگ ها :
شما می‌توانید جهت تمیز کردن برگ ها، از آب بدون کلر و اسفنج استفاده کنید و در صورت لزوم در ماه یکبار ، از براق کننده های شیمیایی استفاده کنید. بهتر است قبل از استفاده از براق کننده های شیمیایی یا گیاهی، از محلول رقیق شیر و آب استفاده کنید و با اسپری کردن برروی برگ ها و پاک کردن با دستمال نرم، علاوه بر استفاده از مزایای مفید شیر برای گیاهان، از خاصیت پاک کنندگی آن نیز استفاده کنید.

هرس :
چنانچه گیاه شما برگهای زیرین خود را از دست داده و ساقه لخت شده است، می‌توانید آن را هرس کنید. برای این کار گیاه را از بالای محلی که برگ ها ریخته اند، قطع کرده و برای جلوگیری از ورود عوامل بیماری زا به محل قطع شده محلول قارچ کش اسپری کنید، پس از چند هفته جوانه های جدید ظاهر شده و شروع به رشد می‌کنند.

 

 

 

گل های آپارتمانی،گیاهان آپارتمانی،کردیلین،آبادان خبر،آبادان نیوز 

منبع:ایران درخت

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: