کد خبر: ٢٣٦٨٥   نسخه چاپی  
  • تاریخ درج خبر:1400/10/28-١٦:١٦

اگر شما هم از دسته پرتعداد آپارتمان‌نشین‌ها هستید و این سبک زندگی را انتخاب کرده‌اید به احتمال زیاد بارها به پرورش گیاهان آپارتمانی در منزل خود فکر کرده‌اید. یکی از گیاهانی که هم برای منزل و هم برای محیط‌های اداری و کاری مناسب می‌باشد؛ گیاه لیندا می‌باشد. این گیاه زیبا و کم‌توقع بومی مناطق جنوب غربی آمریکا و به ویژه کشور مکزیک می‌باشد. این گیاه از مقاوم‌ترین و در عین حال زیباترین گیاهان آپارتمانی محسوب می‌شود؛ منوط به اینکه در آبیاری آن افراط نشود. توصیه می‌کنیم اگر به تازگی تصمیم به خرید و پرورش این گیاه زیبا و یا هر گیاه دیگری گرفته‎‌اید؛ قبل از هر چیزی با شرایط نگهداری گیاهان آپارتمانی به خوبی آشنا شوید. بعد از آشنایی با این شرایط و بررسی وضعیت منزل خود، می‌توانید به راحتی گیاه لیندا را پرورش داده و از زیبایی‌های آن لذت ببرید.

 

به گزارش آبادان خبر، این گیاه را به نام " نخل دم اسبی " نیز می‌شناسند. نام انگلیسی و در واقع علمی آن " Beaucarena " می‌باشد و در انواع مختلفی پرورش و نگهداری می‌شود. مشهورترین گونه‌ی این گیاه، لیندای پافیلی نام دارد و آن را "دم تاتویی " نیز می‌نامند. این گونه به بی‌خیالی و بی دردسر بودن مشهور است. مدت زمانی که می‌توانید این گیاه را در منزل خود نگهداری کنید؛ بستگی به بلندی سقف خانه دارد. ارتفاع لیندای پافیلی گاهی تا ۹ متر نیز می‌رسد. زمانی که ارتفاع این گیاه بیشتر از آنی شد که بتوانید آن را در منزل نگهداری کنید؛ می‌توانید آن را به دورن حیاط اننتقال دهید. البته باید در سایه و به دور از نور آفتاب نگهداری شود و در زمستان نیز با یک ورق نایلون، روی ان را بپوشانید؛ وگرنه در حیاط دوام نخواهد آورد.
گیاه پنجه فیلی معمولا با یک تنه و البته در پاره‌ای از مواقع با چند تنه سر از خاک بیرون می‌آورد. هر تنه با تعداد زیادی از برگ‌هایی به پهنای یک سانتی‌متر پوشیده می‌شود. پایین تنه این گیاه در سطح خاک متورم شده و شکل پیاز بزرگی درمی‌آید. این پیاز با پوست چروکیده و رنگ قهوه‌ای کرم گونه‌اش، پای فیل را در ذهن تداعی می‌کند. به همین دلیل به گیاه لیندا، پافیلی گفته می‎شود. خاصیت این غده متورم این است که به صورت یک مخزن آب درمی‌آید و در مواقع بی آبی یا کم آبی، گیاه را از آب بی‌نیاز می‌سازد.
شرایط نگهداری گیاه لیندااین گیاه نیز مانند تمام گیاهان دیگر، برای رشد و پرورش نیاز به شرایط محیطی خاصی دارد. قبل از اینکه تصمیم به خریدن لیندا نمایید؛ شرایط محیطی منزل خود را با وضعیت مورد نیاز این گیاه مقایسه کنید. در صورت نزدیکی و تطابق منزل شما با محیط ایده‌آل رشد لیندا، با خیال راحت اقدام به خرید، رشد و پرورش گیاه نمیایید و از زیبایی آن لذت ببرید. البته همانطور که گفته شد؛ این گیاه بسیار کم توقع می‌باشد و در شرایط سخت نیز قابلیت رشد و سرسبزی را دارد.
نور
گیاه پنجه فیلی در جایی به خوبی رشد می‌کند که نور خورشید حداقل به مدت ۴ ساعت و به صورت مستقیم به آن بتابد( البته به جز ماه‌های تیر و مرداد ) . اگر قصد پرورش این گیاه را در محلی که امکان تابش نور مستقیم به آن وجود ندارد را دارید؛ نور مصنوعی نباید از ۸۰۰ شمع کمتر باشد. دقت کنید پس از فراهم کردن این میزان از نور مصنوعی، حداقل ۱۲ ساعت در طول شبانه روز باید گیاه در زیر این نور قرار بگیرد. این گیاه در نور درخشان و غیر مستقیمی که از چراغ‌های دیواری منتشر می‌شود؛ به خوبی زیست می‎کنند.
آبیاریاصلا در آبیاری این گیاه افراط نکنید. شما با گیاهی طرف هستید که اصلا نیازی به آبیاری مفصل ندارد. دقت کنید که در فواصل آب دادن به آن، حتما خاک گلدان خشک به نظر برسد. آویزان شدن برگ‌های فوقانی گیاه، نشانه افراط در آبیاری می‌باشد.
درجه حرارتدر طول روز، دمای محیط باید در بین ۲۰ تا ۲۵ درجه سانتی‌گراد باشد. البته گیاه لیندا تا ۳۰ درجه را نیز تحمل می‎کند. در مدت شب نیز سعی کنید دمای اتاق را بین ۱۰ تا ۱۵ درجه سانتی‌گراد تنظیم کنید. هرچند که این گیاه می‌تواند در دمایی تا ۵ درجه سانتی‌گراد نیز رشد کند. توصیه ما به شما این است که دما را در طول شبانه روز بین ۱۰ تا ۲۵ درجه تنظیم کنید تا گیاه، سریع‌تر و بهتر رشد نماید.
کود
از زمان کاشت و یا خرید این گیاه، تا یکسال به هیچ عنوان به آن کود ندهید. بعد از طی شدن این دوره یک ساله، هر سال یکبار و در فصل بهار، گیاه را با کودهای استاندراد تقویت کنید. تحت هیچ شرایطی از کود حیوانی برای تقویت گیاه لیندا استفاده نکنید.
فصل تعویض گلدانبرای این کار همیشه اواخر زمستان را در نظر بگیرید. در اوایل بهار فعالیت گیاه مجددا شروع می‌شود و شما دقیقا قبل از اینکه این اتفاق رخ دهد اقدام به تعویض گلدان نمایید. این کار را در محیطی سربسته و بدون کوران انجام دهید تا نتیجه بهتری دریافت کنید. تعویض گلدان در گیاه لیندا تقریبا امری مهم به شمار می‌رود و در رشد و سرسبزی بهتر آن تاثیر مستقیم دارد.
تکثیر گیاه لیندا
این گیاه از طریق کاشت بذر تکثیر می‌شود. در پاره ای از مواقع دو یا چند تنه از لیندا در یک گلدان و به طور متراکم در حال رشد و بزرگ شدن هستند. در فصل تعویض گلدان‌ها که همان اواخر زمستان می‌باشد؛ می‌توان آن‌ها را از هم جدا کرد و هر کدام را در یک گلدان جدید قرار داد. در طول انجام این کار باید به شدت مراقب باشید که ریشه‌ها آسیبی نبینند. از جریان آرام و کم فشار آب برای پاکسازی ریشه‌ها استفاده کنید. به کمک چاقو یا قیچی باغبانی،قسمت‌هایی از ریشه تنه‌ها را که در هم تنیده‌اند جدا کنید و بعد از تمیز کردن خاک اطراف ریشه، آن را در گلدانی که از قبل خاک آن را آماده کرده‌اید؛ قرار دهید. تا مدتی بعد از کاشت گیاه جدید، سعی کنید خاک گلدان را مرطوب نگه دارید؛البته در این مرحله نیز نباید در آبیاری افراط کنید.
آفات و بیماری‌های گیاه لیندا
مهم‌ترین آفت این گیاه، کنه قرمز می‌باشد. به محض رویت لکه‌هایی قرمز رنگ روی برگ‌های لیندا، سریعا آن‌ها را با دستمال از روی برگ‌ها و ساقه بردارید. در شرایطی که گیاه سالم باشد؛ هرگز نباید روی برگ‌های آن آب اسپری شود. اما در وضعیتی که لکه‌های قرمز بیشتر از آن بودند که بتوانید با دست آن‌ها را بردارید می‌توانید با آب‌پاشی آن‌ها را از بین ببرید. برای این‌کار یک لیتر آب را به همراه چند قطره مایع ظرفشویی در یک بطری افشان بریزیدو به آرامی آب مخلوط شده را بر روی لکه‌های قرمز بپاشید.
بیماری مهمی که معمولا سراغ لیندای زیبا خواهد آمد پوسیدگی ریشه خواهد بود. این اتفاق به دلیل افراط در آبیاری رخ خواهد داد. شما با آبیاری زیاد اجازه ورود هوا به خاک گلدان را نخواهید داد و در نتیجه ریشه‌های گیاه دلبندتان پوسیده خواهند شد. همانطور که قبلا عرض شد؛ تنها زمانی به این گیاه آب بدهید که خاک آن کاملا خشک شده باشد. لیندا احتیاجی به مزبوط بودن خاک گلدان ندارد.

 

 

 

گل های آپارتمانی،گیاهان آپارتمانی،لیندا،دم اسبی،آبادان خبر،آبادان نیوز 

منبع:ایده آل مگ

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: