کد خبر: ٢٢٧٧٤   نسخه چاپی  
  • تاریخ درج خبر:1400/07/01-١٢:٠٦

در این مطلب به شرح نحوه تکثیر گل های آپارتمانی به طور کامل پرداخته ایم. یاد خواهید گرفت چطور خود به تنهایی به تکثیر گیاهان آپارتمانی‌تان بپردازید

 

به گزارش آبادان خبر، بسیاری از افراد علاقه مند به نگهداری از گیاهان آپارتمانی و دسته گلدر خانه خود هستند و دوست دارند تا با استفاده از این گیاهان بسیار زیبا و دوست داشتنی فضای زیبا و منحصر به فردی را در خانه خود ایفا نمایند، در حال حاضر تکثیر گل های آپارتمانی یکی از بهترین روش‌ها می‌باشد که با استفاده از آن می‌توانید به نگهداری از گیاهان بیشتری در محل زندگی خود بپردازید.

به طور کلی روش های بسیار زیادی برای تکثیر گل‌ها و  گیاهان آپارتمانی وجود دارد که همین امر دست شما را برای انجام این کار باز کرده است اما باید توجه داشته باشید که روش‌های تکثیر اکثر گیاهان با یکدیگر متفاوت می‌باشد. نحوه تکثیر گل های آپارتمانی به دو روش جنسی و غیرجنسی صورت می‌گیرد که در ادامه تمام این روش ها را برای شما عزیزان به طور کامل شرح داده ایم.

کاشت بذر برای تکثیر گیاه آپارتمانی

یکی از بهترین و بی دردسر ترین روش ها برای تکثیر انواع گیاه آپارتمانی کاشت بذر می‌باشد، بهتر است بدانید که کاشت بذر یکی از روش های غیر جنسی تکثیر گل های آپارتمانی بحساب می‌آید و می‌توان با انجام این کار هر روز شاهد رشد نهال خود باشید.

اگر در محیط زندگی خود گل خانه‌ای دارید بهترین گزینه برای افزایش گل‌هایتان همین روش است زیرا معمولا در تمام گل خانه‌ها آب و هوای مناسب برای رشد گیاهان وجود دارد.

تکثیر گل آپارتمانی از طریق قلمه زنی

همانطور که می‌دانید یکی دیگر از روش های تکثیر گیاهان قلمه زنی می‌باشد، برای انجام این روش بهتر است بدانید که تکثیر از این طزیق به صورت قلمه زنی  برگ و ساقه گیاه می‌باشد که در ادامه این دو روش قلمه زنی را برای شما توضیح داده ایم:

قلمه زدن برگ گیاه

بسیاری از گیاهان می‌توانند از طریق برگ تکثیر پیدا کنند که برای انجام این کار با استفاده از قیچی استریل شده می‌توانید برگ گیاه را جدا نمایید، بعد از انجام این کار برگ گیاه باید حدود یک روز استراحت کند تا برگ خشک شده و پوسیده نشود.

بعد از استراحت کردن برگ گیاه باید آن را به صورت ایستاده در خاک و یا آب قرار دهید تا گیاه بتواند فتوسنتز بکند، توجه داشته باشد که برگ گیاه شما باید رشد کافی خود را کرده باشد و سپس بریده شوند؛ از این روش می‌توانید برای تکثیر گل های آپارتمانی همچون یشم، بگونیا، بنفشه، زامیفولیا، اچوریا و بنفشه استفاده نمایید.

قلمه زنی از طریق ساقه

برای قلمه زنی ساقه گل و گیاه خود ابتدا باید برگ مناسب گیاه خود را انتخاب کنید و سپس ساقه را برده و بگذارید تا زخم بریده شده گیاه بعد از گذشت چند ساعت پینه ببندد؛ بعد از انجام این کار می‌توانید گیاه خود را داخل خاک قرار دهید تا شاهد تکثیر موفق آن بشوید. به طور کلی روش های قلمه زنی گیاهان متفاوت است که این روش ها شامل موارد زیر می‌باشد:

  • قلمه زنی چوب نرم گیاه
  • قلمه چوب خشبی یا همان چوب سخت
  • تکثیر گل های آپارتمانی با قلمه نیمه خشک
  • قلمه علفی گلهای آپارتمانی

خوابانیدن بهترین روش تکثیر گل های آپارتمانی

نحوه تکثیر کردن گل های آپارتمانی از طریق خوابانیدن کار بسیار آسانی است اما نیازمند به صبر و حوصله دارد، برای انجام این کار ابتدا باید ساقه محکم و مقاومی را انتخاب نمایید و سپس آن را به صورت عمودی داخل خاک قرار دهید و سر گیاه خود را بیرون از گلدان قرار دهید به صورتی که ساقه گیاه کامل در خاک فرو رفته باشد.

ساقه فرو رفته در خاک به مرور زمان ریشه می‌دهد و مواد مغذی گیاه را تامین می‌کند، بعد از انجام کامل این فرایند می‌توانید شاهد رشد جدید گیاه خود بشوید و حتی گیاه مادر را نیز جدا نمایید. به طور کلی می‌توانید از این روش برای تکثیر گیاهانی همچون پتوس، سلمک، پاپیتال و گندمی اقدام کنید.

تقسیم کردن گیاهان آپارتمانی

یکی دیگر از روش های تکثیر گل های آپارتمانی تقسیم کردن آن‌ها است، تقسیم کردن گیاهان کار بسیار آسانی است به طوری که می‌توانید در کم ترین زمان و به آرامی ریشه گیاه خود را به دو دسته تقسیم کنید؛ توجه داشته باشید که برای انجام این کار نباید هیچ گونه آسیبی به ریشه گیاه وارد شود زیرا در غیر این صوت تامین مواد مورد نیاز برای گیاه امکان پذیر نمی‌باشد.

گیاهان آپارتمانی مناسب برای تکثیر از طریق طریق تقسیم کردن شامل موارد زیر می‌باشند:

  • شبدر
  • کالاتیا
  • برگ عبایی
  • زبان مادر شوهر
  • چمچه ای
  • سرخس برگ شمشیری

پاجوش کردن گل ها

گاهی اوقات می‌توانید پاجوش‌های کوچکی را در کنار گیاه خود مشاهده نمایید که برای تکثیر گل های آپارتمانی می‌توان از روش پاجوش و یا همان پاگیاه استفاده کرد، برای انجام این کار گیاه باید ریشه کافی داشته باشد تا بتواند در گلدان دیگری مواد مورد نیاز خود را تامین کرده و زنده بماند.

توجه: در صورت بوجود آمدن گیاهچه بگذارید تا گیاه تازه متولد شده شما کمی رشد کند و بالغ بشود و سپس با استفاده از چاقوی تیزی گیاه خود را پاجوش بزنید و آن را در گلدان دیگری بکارید.

خلاصه مطلب

در بسیاری از خانه‌ها می‌توان افرادی را مشاهده کرد که عاشق نگهداری و پرورش گل و گیاه هستند، باید توجه داشته باشید که برای تکثیر گل های آپارتمانی روش های بسیار زیادی وجود دارد که ما در این متن تمام این روش‌ها را برای شما عزیزان شرح داده ایم.

سوالات متداول نحوه تکثیر گل های آپارتمانی

چه روش هایی برای تکثیر گل های آپارتمانی وجود دارد؟
برای تکثیر کردن گیاهان روش های متعددی وجود دارد که این روش‌ها شامل مواردی همچون قلمه زنی برگ و یا ساقه گیاه، پاجوش، خوابانیدن گیاه، کاشت بذر، تقسیم گیاه آپارتمانی، و ... می‌باشد.

اصول تکثیر گیاه آپارتمانی چه می‌باشد؟
هنگام تکثیر کردن گل های آپارتمانی اصولی وجود دارد که رعایت کردن آن‌ها بسیار مهم و الزامی است، به طور کلی موارد مهم برای تکثیر گیاه شامل موارد زیر است:

1.      برای رشد و تکثیر گیاه خود فضای مورد نیاز را بوجود آورید.

2.      از هورمونهای رشد برای تکثیر قطعی گیاه استفاده کنید.

3.      از خاک مناسب و یا آب بدون کلر برای ریشه زنی گیاه خود استفاده نمایید.

4.      هنگام تکثیر گل ها از وسایل مناسب و استریل شده استفاده کنید.

 

وسایل مورد نیاز برای تکثیر گیاهان چیست؟


به طور کلی برای تکثیر کردن گیاهان می‌توانید از وسایل بسیار معمولی‌ای استفاده کنید که این وسایل شامل مواردی همچون قیچی استریل شده، گلدان، چاقو، تشک گرمایشی (در صورت نیاز) و چاقو است.

 

گیاهان آپارتمانی،گل های آپارتمانی،قلمه زنی،آبادان خبر،آبادان نیوز 

منبع:خبرآنلاین 

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: