کد خبر: ٢٢٠٥٥   نسخه چاپی  
  • تاریخ درج خبر:1400/05/18-٢١:٢٣

آشپزخانه یکی از مهم ترین قسمت‌های خانه است. یکی از بهترین گزینه‌ها برای تزیین فضای آشپزخانه، استفاده از گیاهان آپارتمانی است. گل‌های آپارتمانی می‌توانند هوای آشپزخانه را تصفیه کنند و ظاهر زیبا و دلنشینی به این قسمت از خانه بدهند. در ادامه چند گیاه آپارتمانی برای نگهداری در آشپزخانه را معرفی می‌کنیم.

 

به گزارش آبادان خبر، در مورد اینکه چه گیاهی را باید در آشپزخانه نگهداری کنید، یک قانون کلی وجود ندارد. چون آشپزخانه‌ها در خانه‌های مختلف شرایط کاملاً متفاوتی دارند. مقدار نور، دمای هوا، تعداد پنجره‌ها و... در هر آشپزخانه‌ای متفاوت است. اما گیاهانی که در ادامه معرفی می‌کنیم در دسته‌ی گیاهان آپارتمانی مقاوم قرار می‌گیرند که تقریباً در هر شرایطی می‌توانند دوام بیاورند و رشد کنند.

در مجموع آشپزخانه‌ها معمولاً دارای پنجره هستند و نور ملایم تا زیاد دریافت می‌کنند. به خاطر پخت ‌وپز، هوای آن‌ها کمی مرطوب است. شاید دوست داشته باشید که فضای کانتر آشپزخانه خالی بماند و گلدانی روی آن نگذارید. در این صورت، گلدان‌های آویز بهترین انتخاب برای قرار دادن در آشپزخانه است.

گیاهان آپارتمانی مناسب برای آشپزخانه

با توجه به شرایط آشپزخانه مثلاً میزان نوری که دریافت می‌کند، میزان رطوبت و دمایی که دارد می‌توانید یک یا چند مورد از گیاهان آپارتمانی زیر را انتخاب کنید. این گیاهان معمولاً مقاوم هستند و حتی اگر تازه‌کار باشید از پس نگهداری آن‌ها برمی‌آیید.

۱. پوتوس

پوتوس بدون شک یکی از راحت‌ترین گیاهان آپارتمانی برای کاشت و نگهداری است. اگر دنبال فهرست گیاهان آپارتمانی مقاوم باشید، معمولاً نام پوتوس را می‌توانید در تمام فهرست‌ها به عنوان گیاه سازگار و مقاوم در شرایط مختلف ببینید.

پوتوس به راحتی با شرایط مختلف سازگار می‌شود و می‌تواند شرایط نوری مختلف را تحمل کند. این گیاه آپارتمانی در برابر خشکی هم مقاومت زیادی دارد. یعنی اگر فراموش کنید به آن آب بدهید برای مدت تقریباً طولانی، شرایط را طاقت می‌آورد و زود خراب نمی‌شود. علاوه بر این، پوتوس یکی از گیاهان آویز بسیار زیبا است به همین دلیل برای نگهداری از آن لازم نیست بخش زیادی از اپن آشپزخانه را به گذاشتن گلدان اختصاص دهید. بدون اینکه فضایی را روی کانتر اشپزخانه بگیرد، می‌توانید آن را از جایی آویزان کنید و از زیبایی خیره‌کننده‌ای که به آشپزخانه می‌دهد لذت ببرید.

اگر گیاه پوتوس شما دارای رگه‌های سفیدرنگ روی برگ‌ها است، ممکن است در نور کم خوب رشد نکند و اگر نور محیط بسیار کم باشد ممکن است رنگ آن کاملاً سبز شود. فقط قسمت‌های سبز گیاه می‌توانند برای گیاه انرژی تولید کنند به همین دلیل گیاهان وقتی نور کافی دریافت نکنند، ممکن است رگه‌های رنگی خود را از دست بدهند و سبزتر شوند.

پوتوس را می‌توانید به راحتی با قله زدن ساقه تکثیر کنید. برای این منظور بخشی از ساقه را داخل آب بگذارید تا ریشه بزند و بعد داخل یک گلدان دیگر بکارید. با این روش می‌توانید چندین گلدان دیگر درست کنید و آن را به دوستان و عزیزان خود هدیه دهید.

۲. فیلودندرون

فیلودندرون

یکی دیگر از گیاهان آپارتمانی مقاوم که معمولاً به نگهداری و مراقبت کمی نیاز دارد، گیاه فیلودندرون است. فیلودندرون هم برای کاشتن در گلدان‌های آویز مناسب است به همین دلیل جای زیادی روی کانتر آشپزخانه نمی‌گیرد. فیلودندرون هم مثل پوتوس نسبت به خشک ماندن مقاومت زیادی دارد. این گیاه برای رشد مناسب به نور متوسط تا زیاد نیاز دارد. به همین دلیل اگر آشپزخانه‌ای دارید که پنجره‌های بزرگ دارد و نور کافی دریافت می‌کند می‌توانید فیلودندرون را برای نگهداری انتخاب کنید. البته نور مناسب برای فیلودندرون باید غیرمستقیم باشد.

فیلودندرون رنگ‌ها و انواع مختلفی دارد و یکی از گیاهانی است که آن را به عنوان تصفیه‌کننده‌ی هوا می‌شناسند.

فیلودندرون را می‌توانید به راحتی با قلمه گرفتن از ساقه تکثیر کنید و معمولاً قلمه زدن آن موفقیت‌آمیز خواهد بود. این گیاه، خاک با رطوبت متوسط را دوست دارد. در بهار و تابستان می‌توانید مقداری کود مایع مخصوص گیاهان آپارتمانی پای آن بریزید. برای اینکه فیلودندرون رشد خوبی داشته باشد، بد نیست که گاهی برگ‌های آن را با پارچه‌ی نم‌دار به آرامی از غبار پاک کنید. در مجموع این گیاه سرعت رشد زیادی دارد و خیلی زود می‌توانید آن را تکثیر کنید و به عزیزانتان هدیه کنید.

۳. سبزی

اگر آشپزخانه‌ی بزرگ و نورگیر دارید، یکی از چیزهایی که می‌توانید بکارید و از آن‌ها برای تهیه‌ی غذا هم استفاده کنید، انواع سبزی است. هیچ چیزی بهتر از آشپزی کردن با سبزی‌های تازه و معطر نیست. این کار نه تنها لذتی وصف‌ناشدنی دارد بلکه باعث می‌شود بتوانید از خواص بی‌نظیر سبزی‌ها در رژیم غذایی خود بهره‌مند شوید. با این روش در تمام طول سال به سبزی‌های تازه و ارگانیک دسترسی دارید.

برای اینکه بتوانید در آشپزخانه‌ی خود سبزی بکارید، باید ابتدا مطمئن شوید که آشپزخانه‌ی شما در بیشتر ساعت روز نور زیاد و مستقیم دریافت می‌کند. در این صورت سبزی‌ها خیلی خوب رشد می‌کنند. البته با کمک نور مصنوعی هم می‌توانید نور مورد نیاز برای گیاهان را تأمین کنید. از جمله سبزی‌هایی که کاشت آن‌ها در خانه راحت است می‌توان به پیازچه، جعفری، نعناع، آویشن، رزماری، ریحان و گشنیز اشاره کرد.

یکی از مزایای کاشت سبزی در خانه این است که می‌توانید از هدر رفتن آب جلوگیری کنید. آبی که برای شستن میوه و سبزی و برنج استفاده می‌کنید، نگه دارید و آن را برای آبیاری کردن گلدان سبزی‌ها استفاده کنید. با این کار هم آب کمتری را راهی فاضلاب می‌کنید و هم به سبزیجات تازه و معطر دسترسی دارید.

۴. گیاهان گوشتی یا ساکولنت‌ها

ساکولنت

اگر یک پنجره‌ی روشن و آفتابی در آشپزخانه دارید، ساکولنت‌ها گزینه‌ی خوبی برای نگهداری در این محیط هستند. از کلمه‌ی ساکولنت برای دسته‌بندی گیاهانی استفاده می‌شود که می‌توانند آب را در اندام‌های مختلف خود ذخیره کنند مثلاً در ساقه یا در برگ‌ها. به همین دلیل ساکولنت‌ها معمولاً در برابر کم‌آبی دوام می‌آورند و نسبت به بسیاری از گیاهان آپارتمانی دیگر، به مراقبت کمی نیاز دارند.

ساکولنت‌ها تنوع بسیار زیادی دارند و در شکل‌ها و رنگ‌های مختلف دیده می‌شوند. حتی اندازه‌ی آن‌ها هم متنوع است. از مشهورترین و محبوب‌ترین ساکولنت‌ها می‌توان به ساق عروس یا اکوریا، هاوورتیا، آلوئه‌ورا، کراسولا، کالانکوئه، ناز و... اشاره کرد.

اگر فضای آشپزخانه‌ی شما مناسب است اما وقت کافی برای نگهداری از گل و گیاه ندارید، با خیال راحت می‌توانید یکی از انواع ساکولنت‌ها را انتخاب کنید.

۵. گیاه گندمی

گیاه گندمی یکی از محبوب‌ترین گیاهان آپارتمانی است که تقریبا در خانه‌ی همه‌ی علاقه‌مندان به گل و گیاه می‌توانید آن را پیدا کنید. یکی از دلایل محبوبیت این گیاه این است که به راحتی می‌توانید از آن نگهداری کنید و مراقبت بسیار کمی نیاز دارد. از طرفی، تکثیر کردن آن بسیار راحت است و در مدت خیلی کم می‌توانید چندین گلدان گندمی درست کنید و خودتان نگه دارید یا به دیگران هدیه دهید.

گیاه گندمی یکی از گیاهان آویز است؛ یعنی می‌توانید آن را در یک گلدان مخصوص بکارید و در ارتفاعی آویزان کنید. این گیاه اگر در شرایط خوبی قرار بگیرد، گل‌های سفید و زیبایی می‌دهد. این گلدان را نباید زیر نور مستقیم آفتاب قرار دهید چون تابش مستقیم آفتاب برگ‌های آن را می‌سوزاند. گیاه گندمی از گیاهان آپارتمانی مقاوم است و بدون دردسر می‌توانید آن را در قسمت‌های مختلف خانه از جمله آشپزخانه نگهداری کنید.

۶. سانسوریا

سانسوریا یا گیاه ماری یکی دیگر از گیاهان آپارتمانی محبوب است. محبوبیت این گیاه دلایل متعددی دارد از جمله اینکه نگهداری از آن تقریباً راحت و بدون دردسر است. گیاه ماری در رنگ‌ها، شکل‌ها و اندازه‌های مختلف دیده می‌شود و با کمترین مراقبت و صرف کمترین زمان می‌توانید به خوبی از آن نگهداری کنید و از داشتن یک گلدان زیبا در اشپزخانه لذت ببرید.

این گیاه در نور توسط تا کم می‌تواند دوام بیاورد و به رشد خود ادامه دهد به همین دلیل لازم نیست بخش زیادی از طاقچه‌ی پنجره را به نگهداری از این گلدان اختصاص دهید. حتی یک گوشه‌ی کم‌نور و خالی آشپزخانه می‌توانید آن را بگذارید و مطمئن باشید که با مشکلی مواجه نمی‌شود.

تکثیر کردن سانسوریا با قلمه زدن انجام می‌شود راحت است اما باید این نکته را به خاطر بسپارید که این گیاه به ماندن در آب حساس است و خیلی زود خراب می‌شود. به همین دلیل برای قلمه زدن بهتر است که از خاکی که زهکشی مناسبی داشته باشد استفاده کنید. حدود ۷۰ نوع گیاه سانسوریا وجود دارد که بومی مناطق نیمه‌استوایی هستند. این گیاه به آب زیاد نیاز ندارد به خصوص در فصل زمستان باید تعداد دفعاتی که به آن آب می‌دهید کاهش دهید.

۷. فیکوس الاستیکا یا گیاه لاستیک

اگر دنبال یک گیاه بزرگ برای نگهداری در آشپزخانه هستید گیاه فیکوس الاستیکا انتخاب مناسبی است. این گیاه در شرایط مختلف می‌تواند رشد کند و خیلی زود با محیط سازگار می‌شود. این گیاه اگر در شرایط مناسب مثل زیستگاه طبیعی خود قرار بگیرد، به اندازه‌ی یک درخت رشد می‌کند.

اگر می‌خواهید آن را در فضای بسته و در خانه نگهداری کنید باید مرتب هرس کنید تا در شکل و اندازه‌ای که می‌خواهید، باقی بماند. این گیاه هم شکل‌ها و رنگ‌های متنوعی دارد و متناسب با دکوراسیون آشپزخانه‌ی خود می‌توانید هر کدام را که مناسب بود انتخاب کنید.

فیکوس الاستیکا به مراقبت‌های کمی نیاز دارد و در نور کم به خوبی رشد می‌کند. تنها چیزهایی که باعث از بین رفتن گیاه می‌شود این است که آن را به مکانی تاریک‌تر و سردتر منتقل کنید، زیاد جابه‌جا کنید یا اینکه بیش از حد لازم آب بدهید. کاهش ناگهانی دما برای این گیاه مناسب نیست. بنابراین در زمان تغییرات فصول، سعی کنید آن را کنار درز درها و پنجره‌ها که باد سرد از آن وارد می‌شود، قرار ندهید.

این گیاه در نور کم دوام می‌آورد ولی بهتر است آن را جایی بگذارید که نور متوسط و البته غیرمستقیم دریافت کند. رطوبت نرمال اتاق برای این گیاه مناسب است.

۸. گیاه قهوه

گیاه قهوه

فرقی نمی‌کند که عاشق قهوه باشید یا نه، گیاه قهوه یکی از بهترین گیاهان آپارتمانی است که می‌توانید به آشپزخانه‌ی خود اضافه کنید. البته برداشت کردن دانه‌ی قهوه از یک گیاه آپارتمانی تقریباً ممکن نیست اما برگ‌های براق و درخشان و الگوی رشد جذاب این گیاه باعث شده که یک گیاه محبوب و زیبا برای نگهداری در خانه باشد. گیاه قهوه به نور زیاد و غیرمستقیم نیاز دارد و برای اینکه رشد خوبی داشته باشد باید آن را مرتب آب بدهید.

این گیاه در بهار گل‌های سفید زیبایی می‌دهد. این گل‌ها بعدا به میوه‌ای تبدیل می‌شوند که رنگ آن از سبز به سمت قهوه‌ای تغییر می‌کند. هر میوه دارای دو دانه است که طی فرایندی دانه‌ی قهوه را از آن تهیه می‌کنند. این گیاه در منطقه‌ی بومی خودش به یک درخت متوسط تبدیل می‌شود. اما اگر می‌خواهید آن را در خانه نگهداری کنید باید مرتب هرس کنید تا اندازه‌ی آن بیش از اندازه بزرگ نشود.

برای اینکه این گیاه به بهترین شکل رشد کند باید شرایطی را که در زیستگاه طبیعی آن وجود دارد فراهم کنید؛ یعنی محیطی با رطوبت زیاد، آب زیاد با زهکشی مناسب، دمای نسبتاً خنک و خاک غنی و کمی اسیدی. این گیاه رطوبت‌دوست است و باید خاک آن همیشه مرطوب باشد ولی ریشه‌ها نباید در آب بمانند.

۹. زامیفولیا یا جواهر زنگبار

اگر دنبال یک گیاه آپارتمانی می‌گردید که به مراقبت کمی نیاز داشته باشد، گیاه زامیفولیا یکی از گزینه‌هایی است که می‌توانید انتخاب کنید. این گیاه بسیار سازگار است و تقریباً با هر شرایطی کنار می‌آید. فرقی نمی‌کند که آشپزخانه‌ی شما پرنور باشد یا نور کمی دریافت کند در هر صورت گیاه زامیفولیا با آن سازگار می‌شود.

چون این گیاه از زمین‌ساقه یا ریزوم رشد می‌کند، به آب زیاد نیاز ندارد و به همین دلیل در برابر خشک ماندن، برای مدتی طاقت می‌آورد. اگر وقت کمی برای نگهداری از گل و گیاه دارید، می‌توانید زامیفولیا را با خیال راحت انتخاب کنید. این گیاه در برابر بیماری‌ها و آفت‌های رایج گیاهان آپارتمانی هم مقاوم است. از اواسط تابستان تا اوایل پاییز گل می‌دهد البته گیاهانی که در فضای داخلی خانه نگهداری می‌شوند ممکن است به ندرت گل بدهند. گل‌های این گیاه بسیار ریز است.

زامیفولیا ریزوم‌های بزرگی شبیه سیب‌زمینی دارد که آب را درون خودشان نگه می‌دارند. به همین دلیل است که این گیاه در برابر خشک ماندن دوام می‌آورد. این گیاه را می‌توانید با کاشت مجدد همین ریزوم‌ها تکثیر کنید.

۱۰. بنفشه‌ی آفریقایی

بنفشه آفریقایی

اگر دوست دارید در آشپزخانه‌ی خود گیاهان گل‌دار با رنگ‌های زیبا و خیره‌کننده داشته باشید، بنفشه‌ی آفریقایی بهترین انتخاب است. بنفشه‌ی آفریقایی اگر در شرایط مناسبی نگهداری شود، در تمام طول سال گل می‌دهد. گل‌های بنفشه‌ی آفریقایی تنوع رنگ بسیار زیادی دارند. این گیاه آپارتمانی کوچک، نور زیاد و غیرمستقیم را ترجیح می‌دهد و آن را باید مرتبا آب بدهید.

جمع‌بندی

آشپزخانه یکی از قسمت‌های خانه است که وقت زیادی را در آن می‌گذرانیم و گل‌های آپارتمانی می‌توانند بهترین گزینه برای نگهداری در آشپزخانه باشند. گیاه آپارتمانی مناسب برای آشپزخانه را باید با توجه به شرایط آشپزخانه‌ی خود انتخاب کنید. ابتدا شرایط محیط را بررسی کنید و با توجه به میزان نور و رطوبت و دما و با توجه به مقدار وقتی که می‌توانید برای نگهداری گل و گیاه بگذارید، بهترین گیاه را برای آشپزخانه انتخاب کنید.

استفاده از گل‌های آپارتمانی در آشپزخانه می‌تواند جلوه‌ای خیره‌کننده و زیبا به محیط بدهد و با وجود این گل‌ها از حضور در آشپزخانه‌ی خود و نگهداری از آن‌ها لذت خواهید برد.

 

گیاهان آپارتمانی،آبادان خبر،آبادان نیوز

منبع:دیجی کالا مگ

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: