کد خبر: ٢١٧٣٤   نسخه چاپی  
  • تاریخ درج خبر:1400/04/30-١٤:٥٩

گلهای آپارتمانی زینتی زیبایی را به خانه شما می آورد به شرطی که رازهای مراقبت و نگهداری از این گیاهان را به خوبی بدانید و با نیاز های گل و گیاه های مختلف آشنا باشید.

 

به گزارش آبادان خبر، گیاهان داخل ساختمانی، رنگ، زیبایی و گرما را به خانه اضافه می کنند ؛ آنها با بهبود کیفیت هوا امکان باغبانی را برای شما فراهم می کنند. پرورش بسیاری از گیاهان آپارتمانی آسان است، اما باید به آن ها توجه مناسبی داده شود تا به خوبی رشد کنند. از آنجایی که گیاهان آپارتمانی رشد خود را از گلخانه ها و در شرایط ایده آل آغاز کرده اند ، انتقال آنها به آپارتمان نیاز به توجه و مراقبت بیشتری دارد.

گلهای آپارتمانی زینتی آبیاری، روشنایی و نوردهی مناسب، مهم ترین اجزای مراقبت از گیاهان در فضای داخلی هستند، اما رطوبت و دما نیز نقش مهمی در رشد گیاه ایفا می کنند. ترفند مناسب این است که شرایط آب و هوایی محل رشد گیاه را در منزل شبیه سازی کنید.

گیاهان گرمسیری در محیط های گرم و مرطوب رشد می کنند، در حالی که گیاهان کاکتوسی و گیاهان آبدار، آب و هوای گرم و خشک را ترجیح می دهند. البته، فضای آپارتمان نمی تواند همه چیز را برای گیاهان تامین کند، اما شما می توانید نوع مناسبی از گیاهان را برای منزل خود انتخاب کنید تا بتوانید محیط مناسب را فراهم کنید. با چند ترفند می توانید گیاهان را در محیطی ایده آل پرورش دهید.

گلهای آپارتمانی زینتی

با استفاده از تجهیزات مناسب، رشد گیاهان زیبا آسان می شود!

برای پرورش گیاهان به این موارد نیاز داریم:

گلدان، خاک ، کودهای شیمیایی، چراغ های بزرگ برای شبیه سازی انرژی پاک خورشید در داخل خانه.

انتخاب گیاه و گلهای آپارتمانی زینتی :

اولین چیزی که هنگام انتخاب یک گیاه آپارتمانی باید در نظر بگیرید این است که می خواهید آن را در کدام قسمت منزل بگذارید. سپس با الزامات گیاه مطابقت دهید و نور مورد نیاز را راه اندازی کنید.

آیا شما یک پنجره بزرگ آفتابگیر دارید و یا یک فضای کوچک با نور ملایم؟

آیا به دنبال گیاهی با برگ های سبز زیبا هستید و یا گیاه گلدار را ترجیح می دهید.برخی از گیاهان آپارتمانی،گیاهان گلدار فصلی هستند، در حالی که برخی دیگر تنها یکبار در سال شکوفه می دهند.

نکته دیگر این است که چقدر زمان برای رسیدگی به گیاه صرف می کنید؟یک گیاه گندمی تقریباً هر مقدار مراقبت (یا بی توجهی) را در بر می گیرد، در حالی که یک ارکیده نیازمند توجه مهرآمیز و دوست داشتنی است.

گلهای آپارتمانی

آب مناسب گلهای آپارتمانی زینتی :

خاک گلدان باید مرطوب نگه داشته شود، اما خیس نشود البته چنانچه در نمناک توضیح میدهیم ، همیشه استثنا وجود دارد. به طور مثال بهتر است بین دو آبیاری گیاهان آبدار و گوشتی، خاک آنها خشک شود.

اگر خاک بیش از حد خشک یا مرطوب نگه داشته شود، ریشه های گیاه شروع به پوسیدن خواهد کرد که می تواند منجر به رشد ناکافی و یا حتی مرگ گیاه شود. روش های متعددی برای تعیین نیاز به آبیاری گیاه وجود دارد.

اگر خاک گلدان بی رنگ و یا ترک دار شود، احتمالاً زمان آبیاری آن فرا رسیده است. گیاه خود بعد از آبیاری وزن کنید. پس از چند بار مشخص می شود که گیاه چه زمانی به آبیاری نیاز دارد. البته می توانید با نگه داشتن انگشت خود در خاک میزان رطوبت آن را بسنجید.

برای گیاهان بزرگ، استفاده از یک کنتور هوشمند دستی ممکن است بهترین روش برای تعیین میزان حضور آب در اطراف ریشه گیاه باشد.

کم آبی گلهای آپارتمانی زینتی :

اجازه ندهید که گیاهان به نقطه ای برسند که پژمرده شوند و یا خاک از لبه گلدان بیرون بریزد. این نشانه ها حاکی از کمبود آب هستند و در این زمان گیاه به شدت استرس زده می شود و ریشه های آن آسیب می بینند.

گلهای زینتی

علائم کم آبی گیاه عبارتند از:

  • رشد آهسته برگ
  • برگ های نیمه شفاف
  • ریختن زودرس گل ها و برگ ها
  • لبه های قهوه ای، زرد یا کج شده برگ ها

"شوریچ بوردی" یک آبرسان اتوماتیک موثر برای گیاهان است که نه تنها برای آبیاری گیاهان مفید است، بلکه یک وسیله تزئینی زیبا هم می باشد.

می خواهید به تعطیلات بروید؟ نمی توانید به درستی گیاهان خود را آبیاری کنید؟ به سادگی این وسیله را با آب پر کنید و مطمئن باشید که گیاه شما برای بیش از چهار روز کاملاً آبیاری خواهد شد.

آبیاری زیاد گلهای آپارتمانی زینتی :

آبیاری بیش از حد، به اندازه آبیاری خیلی کم مضر است. در پاسخ به سوال شما کاربران از بخش نکات باغبانی در نمناک باید بگوییم که نیروهای آبیاری مداوم ، خاک را از هوا تخلیه می کنند و در را برای رشد باکتری ها و قارچ باز می کنند. آبیاری زیادی قاتل شماره یک گیاهان است.

علائم پر آبی گیاهان آپارتمانی، عبارتند از:

  • قارچ و یا کپک روی سطح خاک
  • ریشه های قهوه ای نرم (شاید بوی زننده) در ته گلدان
  • ماندن آب در کف ظرف
  • برگ هایی با لکه های قهوه ای پوسیده

گیاهان آپارتمانی

آب دادن با توجه به نیاز و تقاضای گیاه:

برخی گیاهان هستند که نیاز به آب بیشتر و برخی دیگر نیاز به آب کمتری دارند.

گیاهانی که نیاز به آب بیشتری دارند عبارتند از:

  • گیاهان گلدار
  • گیاهانی که در گلدان های رسی هستند
  • گیاهانی که در گلدان های کوچک رشد می کنند
  • گیاهان واقع در نور مستقیم خورشید
  • گیاهان با برگهای بزرگ یا برگ های نازک
  • گیاهانی که بومی مناطق مرطوب هستند
  • گیاه اخیراً جا به جا شده
  • گیاهانی که در رطوبت بالا رشد می کنند
  • گیاهانی که در یک اتاق خنک واقع شده اند
  • گیاه گلدانی در ظروف بدون تخلخل
  • گیاهان با برگ های ضخیم و یا لاستیکی
  • گیاهانی که در یک ترکیب آب رشد می کنند

گیاه آپارتمانی

برخی افراد بیش از حد به برنامه آبیاری منظم توجه می کنند و نیاز به چک کردن هر 3 تا 4 روز دارند، برای این افراد چندین ابزار آبیاری در دسترس می باشد.

به طور مثال یک توپ پنبه ای خیس میتواند آب مورد نیاز را به ریشه ی گیاه شما برساند.

کیفیت آب برای گلهای آپارتمانی زینتی :

دمای آب شیر باید با دمای اتاق برابر باشد، حتی اگر کلرین یا فلورید به آب شهر شما اضافه شود. گیاهان آب باران و یا برف ذوب شده را دوست دارند (مگر اینکه در منطقه ای با باران اسیدی زندگی کنید).

از استفاده مداوم آب نرم اجتناب کنید، زیرا ممکن است حاوی سدیم باشد.

چگونکی آبیاری گلهای آپارتمانی زینتی :

گیاهان می توانند از بالا یا پایین آبیاری شوند. زمانی که گیاه را از بالا آبیاری می کنید، سعی کنید شاخه و برگ ها را مرطوب نکنید، اما کل خاک مرطوب شود. آب اضافه باید از حفره های پایین گلدان خارج شود.

اگر ترجیح می دهید که گیاهان شما خود، عمل جذب آب را انجام دهند، گیاه را در ظرفی از آب قرار دهید تا ریشه ها (و عمل مویرگی در خاک) هر چیزی که نیاز دارند را جذب کنند. این روش، به عنوان آبیاری از پایین شناخته می شود.

توصیه:یک ساعت پس از آبیاری، آب اضافی گلدان را خالی کنید.

آبیاری گلهای آپارتمانی

زه کشی گلهای آپارتمانی زینتی :

زه کشی خوب برای داشتن گیاهان آپارتمانی سالم ضروری است.با یک خاک گلدان خوب شروع کنید (نه خاک معمولی) که به طور خاص برای باغبانی داخل خانه مخلوط شده است.

یک گلدان را با سوراخ های زه کشی انتخاب کنید و یا یک لایه سنگریزه را در کف یک ظرف بدون سوراخ قرار دهید. نکته این است که اجازه ندهید گیاه در آب بماند. گاه چک کنید که حفره ها مسدود نشده باشند و همیشه آب مانده در کف ظرف زیر گلدان را خالی کنید.

نور مناسب گلهای آپارتمانی زینتی :

همانند آبیاری، هر گیاهی به نوری متفاوت نیاز دارد. بسیاری از گیاهان نور خورشید مستقیم را ترجیح می دهند، اما فراهم کردن آن در محیط خانه ممکن است سخت باشد. قرار دادن یک گیاه جلوی یک پنجره ممکن است به اندازه کافی نور را جذب کند، اما برخی از گیاهان آپارتمانی نیاز به نور متفاوتی برای رشد دارند.

نور مورد نیاز گل

در نگهداری گلهای آپارتمانی زینتی چه چیزی اهمیت دارد؟

گیاهان گلدار:

به طور کلی رشد گیاهان گلدار در نور نسبتاً روشن انجام می شود، به همین دلیل پنجره های واقع در سمت جنوب، شرق یا غرب خانه برای گیاه گلدار بهتر است.

استفاده از نورهای مصنوعی در نزدیکی گلدان ، نور بیشتر و گرمای کمتری نسبت به نور استاندارد دریافتی از مهتابی به گیاه میرساند.

گیاهان شاخ و برگ دار:

گیاهان پر شاخ و برگ را می توان به سه دسته تقسیم کرد:گیاهانی که نیاز به نور کم، نور متوسط و نور بالا دارند.

  1. برای گیاهانی که در نور کم رشد می کنند، یک اتاق کم نور کافی است .
  2. گیاهان با نور متوسط، یک پنجره رو به رو را ترجیح می دهند، نور از طریق پرده نازک یا بدون آفتاب مستقیم پخش می شود.
  3. گیاهان داخل ساختمان که نور بالایی را ترجیح می دهند، باید در یک پنجره با نمای جنوب یا زیر نور مستقیم باشند.

برخی از گیاهان برای رشد بهتر، باید زمانی را در تابستان در فضای آزاد باشند تا نور بیشتری را جذب کنند.

گیاهان شاخ و برگ دار

دمای گلهای آپارتمانی زینتی:

گیاهان آپارتمانی در دوره رشد نیاز به دمای معتدل و تقریبا ثابت و در دوره استراحت نیاز به دمای پائین تر دارند.

حداکثر دما برای بسیاری از گیاهان آپارتمانی به شرطی که رطوبت هوا تامین شود:27 الی 30 درجه سانتی گراد

حداکثر دما برای بسیاری از گیاهان آپارتمانی به شرطی که رطوبت هوا تامین نشود:21 الی 24 درجه سانتی گراد

حداقل دما برای گیاهان ظریف:13 الی 16 درجه سانتی گراد

مانند :آکالیفا، آگلنما، آنتوریوم

حداقل دما برای گیاهان نیمه سخت جان:10 الی 13 درجه سانتی گراد

مانند:آفلاندرا، آسپاراگوس،بگونیاو ..

حداقل دما برای گیاهان سخت جان:5 الی 7 درجه سانتی گراد

مانند:کلیویا، برگ بیدی، یوکا،هدرا، فاتسهدرا،و....

دمای گلهای آپارتمانی

رطوبت گلهای آپارتمانی زینتی:

تقریبا 80% گیاهان در رطوبت بالا رشد می کنند. متاسفانه، اغلب خانه ها خشک تر هستند، به خصوص در زمستان که گرمای اجباری حتی می تواند رطوبت را کاهش دهد.

استفاده از مرطوب کننده می تواند کمک کند، اما راه های دیگری برای افزایش رطوبت هوا در نزدیکی گیاهان وجود دارد. یک سینی کوچک حاوی سنگریزه و آب می تواند رطوبت محلی را افزایش دهد.

مرطوب کردن روزانه برگ ها هم می توانند به رطوبت آن ها کمک کنند. نگهداری برخی از گیاهان مانند گاردنیا و ارکیده، در حمام و یا آشپزخانه (هر دو معمولاً دارای رطوبت بالاتر هستند) می تواند کمک کند.

کود گیاهان آپارتمانی زینتی:

با هر بار آبیاری گیاه، مقداری از مواد مغذی خاک از گلدان خارج می شود. برخلاف گیاهانی که در باغ و باغچه های خارج از منزل زندگی می کنند، گیاهان آپارتمانی منبع منظمی از تامین غذای مغذی ندارند مگر اینکه آن ها را به طور منظم کود دهی کنید.

کوددهی هر ماه یک بار آنها برای زمانی که گیاهان، گلدار یا در حال رشد هستند، عالی است. در طول زمستان، زمانی که گیاهان راکد یا به طور کلی زیاد رشد نمی کنند، دادن کودهای شیمیایی را می توان متوقف کرد.

ریزش برگ های گیاه، رشد ضعیف و یا رنگ زرد را نشان می دهد که ممکن است به کود بیشتری نیاز داشته باشد.

هم چنین ممکن است به نور بیشتر یا کم تر و یا آب نیاز داشته باشد، پس قبل از کوددهی، زمانی را صرف تجزیه و تحلیل تمام شرایط گیاه کنید. افزودن کود شیمیایی در زمانی که یک گیاه به آن نیاز ندارد، می تواند شرایط را بدتر کند.

نکته:اگر گیاهی پژمرده می شود، ابتدا آبیاری را امتحان کنید و سپس کودهی را انجام دهید.

مراقبت از گل آپارتمانی

انواع کود دهی:

یک کود آلی خاص را برای گیاهان آپارتمانی خود انتخاب کنید و دستورالعمل آن را به دقت بخوانید. کودهای طبیعی نسبت به کودهای ترکیبی کمتر باعث سوزاندن یا آسیب زدن به گیاهان می شود، بنابراین استفاده مقدار صحیح آن ها اهمیت دارد.

به طور کلی، گیاهانی که در نور کم رشد می کنند، به اندازه گیاهانی که در بیرون یا در نور روشن رشد می کنند، کود شیمیایی زیادی نیاز ندارند.برای شروع، از حدود 1 / 4 مقدار کود توصیه شده بر روی برچسب در ماه استفاده کنید.

سپس، اگر رنگ گیاه روشن تر می شود، مصرف کود شیمیایی به هر 2 هفته افزایش می یابد.

نکته:نمک های حلال از کودهای ترکیبی می توانند در طول زمان ایجاد شوند و یک لایه پوسته پوسته از رسوبات نمک در سطح خاک ایجاد کنند. این لایه را بردارید و هر 4 تا 6 هفته خاک را با مقدار مناسبی آب برای کمک به جلوگیری از ایجاد نمک سمی خارج کنید.

نمک های بیش از حد می توانند به ریشه ها آسیب بزنند و گیاه را در معرض بیماری و حمله حشرات قرار دهند.

پرورش گیاهان آپارتمانی

جا به جا کردن گلدان:

اگر گیاهان شما به خوبی رشد می کنند و راهی که شما می خواهید را در پیش میگیرند، در نهایت به یک گلدان بزرگ تر یا ترکیبی از گلدان ها نیاز خواهند داشت، در ادامه این توضیحات در نمناک اشاره شده است که گیاهان را در بهار که تازه شروع به رشد می کنند جا به جا کنید.

رشد ریشه ای زیاد این امکان را به گیاه می دهد که به سرعت خود را با ظرف جدید تطبیق دهد. وقتی نوبت به جا به جایی گلدان می رسد, یک گلدان بدون خاک آلی را انتخاب کنید که به طور خاص برای گیاه شما (شاید حتی مختص گونه های شما) مناسب باشد.

گزینه های زیادی برای انتخاب و خرید وجود دارند، شما می توانید خود نیز آنها را بسازید.

یک گلدانی را انتخاب کنید که بزرگ تر از ظرف فعلی باشد، اما نه خیلی بزرگ تر. گلدان بیش از حد بزرگ می تواند پوسیدگی ریشه ای و مشکلات دیگر را همراه داشته باشد، به این دلیل که خاک برای چند روز مرطوب باقی می ماند.

به دقت خاک اطراف ریشه را بدون لمس خاک محکم کنید. فضای کافی را در بالای ظرف جدید برای آبیاری گیاه نگه دارید.

 

گلهای آپارتمانی،گیاهان آپارتمانی،گیاهان آپارتمانی زینتی،آبادان خبر،آبادان نیوز

منبع:نمناک

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: