کد خبر: ٢١٤٦٢   نسخه چاپی  
  • تاریخ درج خبر:1400/04/17-١١:٤٤

گل خوشه آویز یا ارکیده مالزیایی از گیاهان زیبایی است دارای انواع بسیار متنوعی است و البته تفاوت های بسیاری در گونه های مختلف آن مشاهده می شود.

 

به گزارش آبادان خبر، گیاهان ارکیده مالزیایی که برخی آن را ارکیده ی فیلیپینی میخوانند ، درختچه هایی همیشه سبز متعلق به مناطق شبه جزیره مالایا ، فیلیپین و سواترا هستند. برگ های این گیاه به طول 36 سانتی متر می ‎باشند و طول این گیاهان ممکن است به 1 الی 1.5 متر برسد. البته می ‎توایند با هرس کردن آن ، از رشد بیش از حد این گیاه جلوگیری کنید. نام رایج این گیاهان رز انگور است.

گل خوشه آویز

انواع مختلف گیاه خوشه آویز

گیاه خوشه آویز دارای انواع بسیار متنوعی است و تفاوت های زیادی در گونه های مختلف آن به چشم می ‎خورد.

ارکیده رز انگور :این نوع از گیاهان ارکیده فیلیپینی بهترین گزینه برای افرادی است که دانش زیادی در رابطه با مراقبت از گل و گیاه ندارند. این گیاهان تحمل زیادی نسبت به نواسانات دمایی از خود نشان می ‎دهند.

گیاها ارکیده کریمسون :این گیاهان دارای گل های قرمز براقی هستند.

ارکیده کرال :این نوع گیاهان تا 30 سانتی متر رشد می‎کنند و دارای تنوع رنگ زیادی هستند.

ارکیده فیلیپینی صورتی :این گیاهان که تا 182 سانتی متر رشد می ‎کنند، مناسب پرورش دادن در باغ ها و باغچه ها هستند و دارای گل هایی به رنگ صورتی می ‎باشند.

گل خوشه آویز

شرایط مناسب برای رشد گیاه ارکیده فیلیپینی

خاک

گیاه خوشه آویز نیازمند خاک مغذی و دارای زهکشی مناسب می ‎باشد تا امکان گردش هوا برای آن فراهم شده و از بروز بیماری های مربوط به آبیاری بیش از حد گیاه جلوگیری شود. برای کاشت گیاه ارکیده فیلیپینی باید از گلدان های دارای سوراخ های زهکشی استفاده کنید و همچنین لازم به ذکر است که گیاه ارکیده در خاک های اسیدی دارای pH 6 از رشد بهتری برخوردار خواهد بود. بستر مناسب برای این گیاه بستر مبتنی بر زغال سنگ نارس است.

نور

گیاه خوشه آویز نیازمند نور غیر مستقیم است و بنابراین از قرار دادن گیاه در معرض نور مسقیم آفتاب خودداری کنید، در غیر اینصورت برگ های گیاه مورد نظر می ‎سوزد و شروع به ریزش خواهد کرد. قرار دادن گلدان در کنار پنجره های پوشیده شده با پرده برای رشد بهتر گیاه مناسب است.

انواع خوشه آویز

آبیاری

خاک این گیاه را از بهار تا پاییز به طور منظم و در اندازه متعادل آبیاری کنید. استفاده از گلدان های دارای سوراخ های زهکشی برای این گیاه از اهمیت بالایی برخوردار است چرا که به خروج آب اضافی از خاک کمک می ‎کند.

رطوبت

گیاه خوشه آویز به رطوبت نسبتا بالای نیازمند است و بنابراین از هر وسیله به منظور افزایش رطوبت محیط نگهداری این گیاه استفاده کنید.

دما

دمای رشد ایده آل برای پرورش گیاه ارکیده مالزیایی یا خوشه آویز دمای 21 تا 23 درجه سانتی گراد است و نگهداری گیاه در محیط های دارای درجه هوای کم تر از 10 درجه سانتی گراد منجر به زرد شدن برگ های گیاه خواهد شد.

این گیاه در طول زمستان در درجه هوای 15 تا 21 درجه فارنهایت به خواب زمستانی خواهد رفت و در اواخر زمستان، شروع به جوانه زنی خواهد کرد.

گیاه خوشه آویز

کوددهی

تغذیه گاه و بی گاه گیاه با استفاده از کود های مایع نیتروژن دار رشد گیاه را تسریع خواهد کرد.

این گیاه در طول زمستان نیازی به تغذیه شدن با کود نخواهد داشت.

تعویض گلدان

کیفیت خاک گلدان معمولا به مرور زمان کاهش پیدا خواهد کرد و جریان هوای درون آن نیز کمتر و کمتر خواهد شد. بنابراین برای حفظ فضای باز بین ذرات خاک بهتر است هر 2 سال یک بار گیاه را به گلدان دیگری با خاک تازه منتقل کنید و در هنگام خارج کردن گیاه از گلدان فعلی مراقب باشید تا به ریشه ها آن آسیبی وارد نشود و ریشه ها را به منظور جدا کردن قسمت های پوسیده آن به خوبی مورد بررسی قرار دهید.

تکثیر

برای تکثیر گیاهان ارکیده مالزیایی یا فیایپینی از روش قلمه زنی استفاده کنید. برای انجام این کار یکی از شاخه های گیاه را از آن جدا کرده و آن را به هورمون ریشه زایی آغشته کنید و سپس آن را درون خاک با بستر مناسب قرار داده و آن را در محیطی با شرایط دمایی و نور مناسب قرار دهید تا ریشه های جدید ایجاد شوند. پس از ایجاد ریشه ها ، گیاه را به گلدان جدیدی منتقل کنید تا شرایط مناسب رشد برای آن فراهم شود.

برای تکثیر این گیاه همچنین می ‎توانید بذر آن را نیز پرورش دهید. برای انجام این کار بذر را درون کاسه ای خیس کنید و اجازه دهید تا جوانه بزند. هر روز آب کاسه را تعویض کنید و بعد از جوانه زدن بذر ها ، آن ها را درون خاک گلدان بکارید و روی آن را با استفاده از اسفناج آسیاب شده بپوشانید تا از انتقال هرگونه بیماری به بذر ها جلوگیری شود و تا زمانی که جوانه ها از خاک سر برنیاوردند ، خاک را مرطوب نگه دارید.

بذر گل خوشه آویز

آفات و بیماری ها

در صورت آلوده شدن گیاه خوشه آویز به حشرات ، گیاه را با استفاده از پنبه آغشته شده به الکل پاکسازی کنید.

در صورتی که این گیاه در محیط خشک نگهداری شود ، این احتمال وجود دارد که کنه های عنکبوتی به گیاه مورد نظر حمله کند که در صورت تامین رطوبت مورد نیاز گیاه، این مشکل برطرف خواهد شد.

 

گیاه آپارتمانی،ارکیده،ارکیده مالزیایی،ارکیده فیلیپینی،آبادان خبر،آبادان نیوز 

منبع:نمناک

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: