کد خبر: ٢٠٧٧٨   نسخه چاپی  
  • تاریخ درج خبر:1400/03/11-١١:٣٥

قرار دادن چند گلدان با گیاهان سبز در آپارتمان علاوه بر ایجاد زیبایی، می‌تواند فضای دنج و صمیمی‌تری در خانه ایجاد کند. شما می‌توانید در این گلدان‌ها گیاهان زینتی، گیاهان دارویی و یا سبزی‌های معطر بکارید. مثلا نگهداری گیاه آلوئه‌ورا آسان است و علاوه بر شکل زیبایی که دارد، می‌توانید از ژل تسکین‌دهنده‌ی آن هم استفاده کنید. با وجود تمام این مزایا، تعدادی گیاه آپارتمانی سمی و خطرناک هم وجود دارد که می‌تواند مشکلات سلامتی ایجاد کند.

 

به گزارش آبادان خبر، اگر این گیاهان توسط سالمندان درگیر با آلزایمر، کودکان یا حیوانات خانگی له شده یا بلعیده شوند می‌توانند آن‌ها را مسموم کرده و مشکلات گوارشی ایجاد کنند. به دلیل حساسیت این موضوع و جلوگیری از پیش آمدن چنین اتفاقاتی، تصمیم گرفتیم امروز به معرفی ۱۰ گیاه آپارتمانی سمی برای کودکان و حیوانات خانگی بپردازیم. پس تا آخر این مقاله با ما باشید تا بدانید کدام گلدان‌ها باید از خانه خارج شوند.

راه‌های مسموم شدن با گیاهان

گیاه آپارتمانی خطرناک - راه‌های مسموم شدن با گیاهان

قبل از اینکه با ۱۰ گیاه آپارتمانی خطرناک آشنا شویم بهتر است راه‌های مسمومیت با آن‌ها را بهتر بشناسیم. استفاده‌ی گیاهان به روش‌های زیر می‌تواند ایجاد مسمومیت کند:

  • خوردن یا لمس برگ‌ها
  • بلعیدن میوه، شکوفه یا ریشه‌ی آن‌ها
  • تماس پوست با شیره یا آب میوه‌ی آن‌ها
  • خوردن خاک
  • نوشیدن آب زیرگلدانی

معمولا مراکز فروش گل هیچ اطلاعاتی مبنی بر سمی بودن گیاهان روی گلدان نمی‌نویسند و این موضوع ممکن است سلامت افراد آسیب‌پذیر خانواده‌ی شما را به خطر اندازد. در جدول زیر به صورت خلاصه اطلاعات کلی درباره‌ی گیاهان خطرناک و آسیب‌زا بودن آن برای هر گروه را ذکر کرده‌ایم و در ادامه به بررسی کامل‌تر آن‌ها می‌پردازیم.

نام گیاه برای انسان سمی است برای سگ سمی است برای گربه سمی است
فیلودندرون کمی کاملا کاملا
پتوس کاملا کاملا کاملا
گیاه پیکان کمی کمی کمی
زنبق نسبتا نسبتا کاملا
سوسن صلح کاملا کاملا کاملا
دیفن‌باخیا نسبتا نسبتا نسبتا
خرزهره بسیار زیاد بسیار زیاد بسیار زیاد
کالادیوم کاملا کاملا کاملا
زبان مادرشوهر یا گیاه پوست ماری نسبتا نسبتا نسبتا
پیچک کمی کاملا کاملا

۱. فیلودندرون

گیاه آپارتمانی خطرناک - فیلودندرون

این گیاه یکی از محبوب‌ترین گیاهان خانگی است که به راحتی در محیط خانه رشد می‌کند. قرار دادن یک یا چند گلدان حاوی فیلودندرون دکوراسیون خانه را چند درجه جذاب‌تر می‌کند اما باید بدانید که این گیاه با بلورهای اگزالات کلسیمی که دارد برای انسان‌ها و حیوانات سمی است.

فیلودندرون ممکن است شاخه‌های رونده هم داشته باشد و همین موضوع باعث دسترسی بیشتر آن‌ها برای کودکان یا حیوانات خانگی می‌شود. بهتر است گیاهانی که شاخه‌ی رونده دارند را در قفسه‌هایی که در شیشه‌ای دارند قرار دهید تا دسترسی به آن‌ها آسان نباشد.

عوارض مصرف در انسان‌ها: خوردن این گیاه در انسان‌ها، حتی در کودکان کوچک، عوارض جانبی خفیفی مثل واکنش‌های درماتیت و تورم دهان و دستگاه گوارش ایجاد می‌کند. البته موارد نادری از مرگ کودکان به دلیل خوردن مقدار زیادی فیلودندرون ثبت شده است. پس بهتر است اگر کودکی در خانه دارید حتما این گلدان را دور از دسترس او قرار دهید.

عوارض مصرف در حیوانات خانگی: عوارض مصرف فیلودندرون در حیوانات خانگی به مراتب شدیدتر از انسان است. اگر آن‌ها از این گیاه بخورند دچار اسپاسم، تشنج، درد و تورم می‌شوند. میزان سمی بودن این گیاه برای گربه‌ها بیشتر از دیگر حیوانات است.

۲. پتوس

گیاه آپارتمانی خطرناک - پتوس

پتوس، که به نام پیچک شیطان هم شناخته می‌شود، انواع مختلفی دارد و رنگ برگ‌های آن بسیار متنوع است. این گیاه بسیار سریع رشد می‌کند و فضای سبز خانه‌ی شما را تامین می‌کند. همچنین پتوس تصفیه‌کننده‌ی خوبی ربای هوا است و از آن به عنوان بهترین گیاه برای از بین بردن آلودگی‌های هوا یاد می‌شود.

روش تکثیر این گیاه از طریق قلمه زدن است و همین موضوع باعث شده که تقریبا همه یک گلدان پتوس در خانه داشته باشند. قلمه‌ی این گیاه چند روز پس از قرار گرفتن در آب ریشه می‌زند و می‌تواند به صورت مستقل زندگی جدیدی را آغاز کند.

پتوس برای انسان خطرناک نیست و می‌توانید با خیالی راحت از آن نگهداری کنید، اما اگر در خانه از حیوانات خانگی نگههداری می‌کنید می‌تواند برای آن‌ها عوارض جانبی جدی ایجاد کند. همچنین بعضی از افراد که بدن حساسی دارند ممکن است در صورت بلعیدن این گیاه دچار مشکل شوند.

عوارض مصرف در انسان: سوزش دهان، تحریک پوست، تورم لب و زبان و گلو، استفراغ، اسهال.

عوارض مصرف در حیوانات خانگی: آروغ زدن، خفگی، تورم دهان و زبان، مشکلات تنفسی،‌ ناراحتی معده. خوردن این گیاه در حیوانات می‌تواند منجر به نارسایی کلیه یا مرگ شود.

۳. گیاه پیکان

گیاه آپارتمانی خطرناک - گیاه پیکان

این گیاه هم‌خانواده‌ی گیاه فیلودندرون است و روش مراقبت بسیار آسانی دارد. این گیاه معمولا به صورت ترکیبی با گیاهان دیگر، که روش نگهداری مشابهی دارند، در گلدان کاشته می‌شوند. گیاهان جوان برگ‌هایی به شکل قلب دارند و گیاهان قدیمی هم ساقه‌های ضخیم و برگ‌هایی به شکل نوک پیکان دارند. گیاه پیکان همیشه در حال رویش برگ جدید و ریزش برگ‌های قدیمی است بنابراین بهتر است این گلدان را در محلی قرار دهید که افراد حساس یا حیوانات خانگی به برگ‌های ریخته شده دسترسی نداشته باشند.

عوارض مصرف در انسان و حیوانات خانگی: تحریکات پوستی، مشکلات معده و استفراغ.

۴. زنبق

گیاه آپارتمانی خطرناک - زنبق

تعداد گل‌هایی که به زیبایی زنبق هستند بسیار کم است. انواع مختلف زنبق از زمانی که شکوفه می‌دهند تا زمانی که گل به صورت کامل باز می‌شود زیبا و چشم‌نواز است. همه‌ی زنبق‌ها سمی نیستند اما بعضی از آن‌ها برای حیوانات، مخصوصا گربه‌ها، خطرناک هستند. پس اگر مطمئن نیستید چه نوع زنبقی دارید گلدان را بیرون از خانه قرار دهید. اگر تصمیم به کاشتن بوته‌ی زنبق دارید بهتر است آن را در دورترین قسمت حیاط بکارید تا حیوان خانگی‌تان به آن دسترسی نداشته باشد. در لیست زیر می‌توانید با سمی‌ترین انواع زنبق آشنا شوید.

زنبق کالا می‌تواند برای کودکان کشنده باشد!
  • زنبق کالا
  • زنبق عید پاک
  • زنبق روبروم
  • زنبق ببری
  • زنبق روز
  • زنبق آسیایی

هر زنبق در انسان و حیوانات خانگی علائم متفاوتی ایجاد می‌کند. همچنین باید بدانید که گربه‌ها بیشتر از سگ‌ها دربرابر زنبق حساس هستند و دچار مسمومیت قوی می‌شوند.

عوارض مصرف در انسان: مشکلات معده، استفراغ، سردرد، تاری دید، تحریکات پوستی.

عوارض مصرف در گربه‌ها: تمام قسمت‌های این گیاه آپارتمانی سمی و خطرناک در گربه‌ها ایجاد مسمومیت می‌کند. علائم مسمومیت گربه با زنبق شامل استفراغ، بی‌حالی و کم‌اشتهایی است. همچنین ممکن است گربه در اثر مصرف زنبق دچار نارسایی کلیوی و کبدی شود که در صورت عدم درمان، منجر به مرگ می‌شود.

۵. سوسن صلح

گیاه آپارتمانی خطرناک - سوسن صلح

سوسن صلح یا Spathiphyllum از خانواده‌ی سوسن‌ها نیست، پس نمی‌توان آن را یک سوسن واقعی به شمار آورد. سوسن صلح انواع مختلفی دارد و محبوب‌ترین آن‌ها ماونالوآ (Mauna Loa) است. این گیاه همیشه سبز گیاه بومی آمریکای جنوبی است و برگ‌های براق و شکوفه‌های سفید منحصربه‌فردی دارد.

سوسن‌ها سایه دوست هستند و به همین دلیل است که در آپارتمان به راحتی رشد می‌کنند. این گیاه آپارتمانی سمی یک تصفیه‌کننده‌ی هوای عالی است. در صورتی که این گیاه توسط انسان یا حیوانات خورده شود باعث ایجاد علائم دردناک در آن‌ها شده و گاهی ممکن است باعث مرگشان شود.

عوارض مصرف در انسان‌ها: سوزش و تورم لب و دهان و زبان، مشکل در گفتار یا بلع، استفراغ، حالت تهوع و اسهال.

عوارض مصرف در حیوانات خانگی: اطلاعاتی که درباره‌ی مسمومیت سوسن در حیوانات خانگی ثبت شده‌ است در بعضی موارد متناقض است اما در تمام مراجع معتبر عنوان شده است که این سوسن صلح برای سگ‌ها و گربه‌ها سمی است. علائم مسمومیت به صورت سوزش دهان، ترشح بزاق زیاد، اسهال، کم‌آبی بدن، کم‌اشتهایی و استفراغ دیده می‌شود. در صورتی که مسمومیت با سوسن درمان نشود می‌تواند منجر به نارسایی کلیه شود.

۶. دیفن‌باخیا

گیاه آپارتمانی خطرناک - دیفن‌باخیا

دیفن‌باخیا با نام عصای گنگ هم شناخته می‌شود و هم‌خانواده‌ی فیلودندرون است؛ در نتیجه بلورهای اگزالات در این گیاه آپارتمانی سمی و خطرناک هم وجود دارد. دیفن‌باخیا ساقه‌های ضخیم و برگ‌های گوشتی به رنگ سبز ابلق و گاهی سبز و زرد است.

معمولا احتمال بلعیده شدن برگ یا ساقه‌ی این گیاه زیاد است چون برگ‌های بزرگی داشته و در گلدان‌های بدون پایه نگهداری می‌شود. برعکس فیلودندرون، خورده شدن این گیاه توسط انسان یا حیوانات باعث بروز علائمی خفیف می‌شود.

عوارض مصرف در انسان و حیوانات خانگی: درد شدید در دهان، ترشخ بزاق، احساس سوزش و تورم و بی‌حسی در گلو.

۷. خرزهره

گیاه آپارتمانی خطرناک - خرزهره

خرزهره ظاهری زیبا دارد و به نظر نمی‌آید که یک گیاه آپارتمانی سمی و خطرناک باشد اما میزان سمی بودن آن آنقدر زیاد است که خوردن کمی از شهد آن همه می‌تواند باعث ایجاد علائم مسمومیت شود. اگر یک انسان بالغ یک برگ گیاه خرزهره را بخورد باعث مرگ او می‌شود! اما مصرف به میزان کمتر فقط می‌تواند ایجاد حساسیت کند. این موضوع برای کودکان بسیار خطر آفرین‌تر است و باید گلدان خرزهره را از آن‌ها دور نگه داشت.

عوارض مصرف در انسان: آریتمی قلبی، سرگیجه و لرزش.

عوارض مصرف در حیوانات خانگی: آریتمی قلبی، استفراغ و حالت سرماخوردگی.

۸. کالادیوم

گیاه آپارتمانی خطرناک - کالادیوم

کالادیوم گیاهی است که از طریق پیاز تکثیر می‌شود، خاستگاه آن آمریکای جنوبی است و شاخ‌وبرگی ماندگار دارد. کالادیوم به عنوان گیاه آپارتمانی و برای ایجاد زیبایی بیشتر در محوطه‌ی خارجی آن استفاده می‌شود. این گیاه آپارتمانی سمی و خطرناک با نام‌های گوش فیل و بال فرشته هم شناخته می‌شود.

تمام قسمت‌های انواع کالادیوم‌ها برای انسان و حیوانات سمی است.

کالادیوم‌ها انواع مختلفی دارند که مشهورترین آن‌ها کالادیوم قرمز، صورتی و سفید است. استفاده از آن‌ها در بین گیاهان با برگ سبز زیبایی چشم‌گیری ایجاد می‌کند. کالادیوم‌ها در نور کم به خوبی رشد می‌کنند و گاهی شکوفه‌هایی شبیه به گل سوسن هم در آن‌ها دیده می‌شود.

عوارض مصرف در انسان: در صورتی که هر قسمت از این گیاه توسط انسان بلعیده شود دچار سوزش و تورم دردناک دهان و زبان و گلو، دشواری در تنفس، دشواری در گفتار، دشواری در بلع و انسداد مجاری تنفسی می‌شود. همچنین ممکن است در صورت انسداد مجاری تنفسی منجر به مرگ شود.

عوارض مصرف در حیوانات خانگی: حالت تهوع، استفراغ، تشنج، لرزش سر، گیجی، توهم و دشواری در تنفس.

۹. زبان مادرشوهر یا گیاه پوست ماری

گیاه آپارتمانی خطرناک - زبان مادرشوهر یا گیاه پوست ماری

گیاه پوست ماری برگ‌هایی با حالت چرمی و ظاهری شبیه به شمشیر نوک تیز دارد که آن را به یکی از محبوب‌ترین گیاهان آپارتمانی تبدیل کرده است. این گیاه به دلیل صاف و محکم  بودن برگ‌هایش می‌تواند مکمل خوبی برای قرار گرفتن در کنار گیاهان رونده، گل‌دار یا با ظاهری نرم‌تر باشد.

برگ‌های این گیاه به صورت ابلغ و خالدار است و طیف کاملی از رنگ سبز را همراه با سفید، زرد و نقره‌ای به ما می‌دهد. عده‌ای اعتقاد دارند که این گیاه می‌تواند از خانه در برابر شیطان محافظت کند و به همین دلیل به آن گیاه خوش شانسی هم می‌گویند. البته این گیاه آپارتمانی سمی خیلی هم برای حیوانات خانگی خوش شانسی نمی‌آورد.

عوارض مصرف در انسان: میزان مسمومیت آن کم است و در صورت بلعیدن برگ آن علائم کوتاه‌مدتی مثل درد دهان، افزایش بزاق دهان و کمی حالت تهوع ایجاد می‌کند. همچنین در موارد نادر می‌تواند باعث ایجاد علائم پوستی شود.

عوارض مصرف در حیوانات خانگی: بلعیدن آن می‌تواند باعث ترشح بزاق زیاد، درد، حالت تهوع، استفراغ و اسهال شود.

۱۰. پیچک

گیاه آپارتمانی خطرناک - پیچک

این گیاه زیبا وقتی به دیوارهای سنگی یا آجری بچسبد و روی آن‌ها رشد کند فرشی به رنگ سبز همراه با شادابی و خنکی ایجاد می‌کند. اگر می‌خواهید در خانه از پیچک نگهداری کنید باید آن را در یک گلدان آویز قرار دهید تا ظاهری عاشقانه داشته باشد.

از پیچک در تزئین دسته‌ها یا تاج‌های گل استفاده می‌شود. همچنین می‌تواند به بوی پخش شده از مدفوع را از بین ببرد پس گزینه‌ی مناسبی برای قرار گرفتن در خانه‌هایی است که حیوانات خانگی در آن‌ها زندگی می‌کنند.

عوارض مصرف در انسان: پیچک می‌تواند باعث ایجاد تحریکات شدید پوستی شود. همچنین خوردن آن باعث ایجاد سوزش در دهان و گلو، انسداد گلو، تشنج، تب و بثورات جلدی می‌شود. هرچه میزان گیاه خورده شده بیشتر باشد، شدت عوارض آن هم بیشتر می‌شود.

عوارض مصرف در حیوانات خانگی: اسهال، بیش‌فعالی، نفس نفس زدن، ضعف، لرزش، گیجی و استفراغ.

نکاتی ایمنی درباره‌ی انواع گیاه آپارتمانی سمی

گیاه آپارتمانی خطرناک و نکات ایمنی

مسموم بودن این ۱۰ گیاه به این معنا نیست که نمی‌توانید از آن‌ها در آپارتمانتان نگهداری کنید. با رعایت بعضی از نکات و رعایت موارد ایمنی می‌توانید از زیبایی این گیاهان بهره ببرید و در کنار هم زندگی مسالمت آمیزی داشته باشید. نکاتی که در ادامه آورده شده است به شما کمک می‌کند که به راحتی از هر گیاه آپارتمانی خطرناک نگهداری کنید.

  • گیاهان را در مکانی دور از دسترس قرار دهید. می‌توانید آن‌ها را در اتاق‌هایی که ورود فرزندان یا حیوانات خانگی به آن‌ها ممنوع است بگذارید.
  • به گیاهان دائم رسیدگی کنید تا برگ‌های مرده یا شاخه‌های جدا شده در دسترس کودکان یا حیوانات خانگی نباشد.
  • با چسباندن برچسب روی گلدان‌ها، سمی یا غیرسمی بودن آن‌ها را مشخص کنید.
  • در زمان رسیدگی به گیاهان سمی دستکش بپوشید با پس از رسیدگی بلافاصله دست‌هایتان را بشویید.
  • قلمه‌های گیاهان را در جایی دور از دسترس قرار دهید.
  • به کودکانتان آموزش دهید که نباید به گیاهان دست بزنند.
  • گیاهان خود را هرس کنید تا کودکان یا حیوانات خانگی به شاخ‌وبرگ آن‌ها دسترسی نداشته باشند. هرس کردن باعث رشد بهتر گیاه شما می‌شود و شاخ‌وبرگ‌های تازه‌ی آن‌ها هوا را بهتر تصفیه می‌کند.
  • اگر قرار است این گیاهان را در حیاط بگذارید ممکن است به حشرات یا حیوانات دیگر آسیب بزند. بهتر است آن‌ها را در گلدان پایه‌دار قرار دهید و تا حد امکان در قسمت ایوان نگه دارید.
  • همیشه ظرف آب حیوانات خانگی را پر از آب تازه و تمیز نگه دارید تا برای آب خوردن به سمت زیرگلدانی‌ها نروند. آب جمع شده در زیرگلدانی گیاه آپارتمانی خطرناک هم مانند شاخ‌وبرگ‌هایش سمی است و می‌تواند به حیوانات آسیب بزند.
  • برای اینکه گلدان‌ها را از دسترس گربه‌ها دور کنید می‌توانید آن‌ها را در قفس پرنده قرار داده و از سقف آویزان کنید. با این کار هم از گیاهان محافظت بیشتری کرده‌اید هم زیبایی ظاهری خاصی به خانه بخشیده‌اید.
  • گلدان‌ها را دائم بررسی کنید تا مطمئن شوید حشرات در آن لانه نکرده یا خاک آن‌ها کپک نزده است.
  • گلدان‌های آسیب دیده را عوض کنید و گیاه را در گلدان سالم قرار دهید.
  • مطمئن شوید قفسه‌ای که گلدان در آن قرار دارد به اندازه‌ی کافی محکم است و با کشیده شدن توسط کودک یا حیوانات خانگی بیرون نمی‌افتد.
  • اگر گلدان‌ها را به سقف آویزان کرده‌اید مطمئن شوید قلاب متصل به سقف به میزان کافی مقاوم است و می‌تواند وزن گلدان را تحمل کند.
  • اگر در خانه از گربه نگهداری می‌کنید بهتر است چند گلدان با گیاهان بی‌خطر برای حیوانات خانگی تهیه کنید تا با آن‌ها سرگرم شده و سراغ گلدان‌های دیگر نرود.

سخن آخر

همیشه در مورد سمی یا غیرسمی بودن گیاهان اختلاف نظرهایی وجود دارد. البته بهتر است جانب احتیاط را رعایت کرده و گیاهانی که به عنوان گیاه آپارتمانی خطرناک شناخته می‌شود را در دسترس گروه‌های حساس یا حیوانات خانگی قرار ندهید. البته سمی بودن به این معنا نیست که همه‌ی آن‌ها کشنده هستند ولی بهتر است آن‌ها را دور از دسترس قرار دهیم تا بتوانیم بدون نگرانی از زیبایی‌شان لذت ببریم.

جالب است بدانید که گیاهان غیرسمی هم می‌توانند برای بعضی از افراد بالغ، کودکان و حیوانات خانگی مشکل ایجاد کنند. کودکان یا حیوانات خانگی می‌توانند میوه‌های کوچک، ساقه یا برگ‌های گیاهان را بخورند و با آن‌ها خفه شوند! برگ‌های نوک تیز می‌تواند پوست آن‌ها را زخم کند یا گیاهان سنگین روی آن‌ها سقوط کرده و به بدنشان آسیب برساند. قفسه‌های محکم و بلند و همچنین سبدهای آویز بهترین مکان برای نگهداری گیاهان سمی هستند. با استفاده از آن‌ها سلامت اطرافیانتان را تامین کرده و از مزایای گیاهان سالم هم استفاده می‌کنید.

 

گیاهان آپارتمانی،حیوانات خانگی،آبادان خبر،آبادان نیوز

منبع:دیجی کالا مک

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: