کد خبر: ٢٥٥٢٩   نسخه چاپی  
  • تاریخ درج خبر:1401/03/22-١٥:٠٥

باستان شناسان در منطقه «گله دار» فارس سنگ نگاره‌هایی با قدمت پیش از تاریخ شناسایی کردند.

 

آبادان نیوز _ انجمن مطالعاتی و پژوهشی آثار باستانی گله‌دار می‌گوید مدت‌ها قبل با شناسایی سنگ نگاره‌هایی در دامنه‌های غربی منطقه گله‌دار، برای اولین‌بار آثار کنده‌کاری بشر به این شکل را در منطقه کشف کردیم اما از ترس هجوم غارتگران میراث فرهنگی، این موضوع را رسانه‌ای نکردیم، که امروز نیز از گفتن موقعیت دقیق این ناحیه معذوریم و تصاویر را نمی‌توانیم منتشر سازیم و تنها تصویر یک تخته سنگ را منتشر می‌کنیم؛ ای‌چه‌بسا افرادی سودجو به طمع گنج به آنجا روانه شوند و فقط آثار را تخریب کنند و این در حالی است که هیچ چیز هم نصیب‌شان نمی‌شود.

آثار حفاری غیرمجاز دیده می‌شود

سعید رحیمی دانشجوی دکتری باستان شناسی و پژوهشگر هنر صخره‌ای پس از بررسی سنگ نگاره‌های گله‌دار اظهار کرد: سنگ نگاره‌های گله‌دار شامل سه گروه نقوش انسانی، حیوانی و نمادین هستند که کلیه نقوش به سبک استیلیزه ایجاد شده‌اند و تکنیک ایجاد آنها کوبشی بوده است.

رحیمی در ادامه در رابطه با قدمت این آثار گفت: آنچه احتمال داده می‌شود قدمت سنگ‌نگاره‌های منطقه‌ی گله‌دار را می‌توان به دوره‌ی پیش از تاریخ، دوره‌ی مفرغ تا عصر آهن یعنی بین ۵۰۰۰ الی ۳۵۰۰ سال پیش نسبت داد.

وی افزود: دلیل این احتمال و ادعا چنین است که این سنگ نگاره‌ها نمی‌تواند متعلق به دوره‌ی نوسنگی یعنی ۱۰ هزار سال قبل باشد زیرا این اَشکال با ابزار فلزی ایجاد شده و لذا متعلق به زمانی است که فلز توسط بشر کشف شده است.

شناسایی سنگ نگاره‌های پیش از تاریخ در گله‌دار

وی گفت: نمی‌توانیم این سنگ نگاره‌ها را به دوران تاریخی نسبت دهیم زیرا بر اثر مرور زمان فرسایش زیادی پیدا کرده‌اند و گل‌سنگ‌های سیاه روی این نقوش پوشیده شده که این خود اطلاعاتی است که باعث گاه‌نگاری می‌شود و می‌توان با آن طول عمر را تخمین زد.

وی افزود: عدم وجود نقش اسب نیز در محوطه این نظریه را تقویت می‌کند.

رحیمی گفت: فقدان نقش شمشیر نیز در تخته سنگ‌های دیگر نیز مؤید همین نظریه است، همچنین می‌توان اشاره کرد که آثار کتیبه و نمادهای دوره‌ی تاریخی و دوره‌ی اسلامی در این سایت وجود ندارد که همه اینها قدمت پیش از تاریخ را ثابت می‌کند.

وی اذعان کرد: اگر گل‌سنگ‌ها به رنگ نارنجی بود می‌توان آنها را به دوران اسلامی نسبت داد اما این گل سنگ‌ها سیاه شده و نشان می‌دهد که در حال مردن هستند.

نویسنده کتاب فنجان نماهای ایران (جوغن) در رابطه با وجود جوغن‌ها بر روی سنگ نگاره‌های گله‌دار گفت: قدمت این فنجان نماها به قدمت همان نقوش می‌رسد اما احتمال این که متعلق به عصری دیگر باشد هم هست اما احتمال قوی‌تر آن است که قدمت آنها با قدمت نقوش برابر باشد.

شناسایی سنگ نگاره‌های پیش از تاریخ در گله‌دار

وی ادامه داد: این جوغن‌ها جنبه‌ی کاربردی ندارند بلکه بنظر می‌رسد جنبه آئینی داشته و یا حتی برای به تصویر کشیدن صور فلکی و اجرام آسمانی بوده که پیش از اسلام و یا حتی پیش از تاریخ از آن‌ها استفاده می‌کردند.

این محوطه و سنگ نگاره‌ها نیاز به بررسی‌های بیشتر و دقیق‌تری دارد که انجمن مطالعاتی و پژوهشی آثار باستانی گله‌دار نتایج را در آینده منتشر خواهد کرد.

منبع:مهر

 

پایگاه تحلیلی گفتمانی آبادان نیوز اخبار جنوب غرب کشور را بصورت تحلیلی، گفتمانی و خبری منتشر میکند.

شما در این آژانس خبری علاوه بر اخبار آبادان، خبر خرمشهر و اخبار اروند کنار را همزمان با اخبار خوزستان خواهید خواند.

ما در آبادان خبر، خبر آبادان را  بصورت شبانه روزی برای شما در کنار خبر های مهم ایران و جهان منتشر خواهیم کرد.

برای خواندن مستند ترین اخبار، آبادان نیوز را دنبال کنید چون این پایگاه خبری به گواه رنک الکسا و گوگل یکی از شاخص ترین پایگاه خبری استان خوزستان و جنوب کشور است.

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: