کد خبر: ٢٥٣١٨   نسخه چاپی  
  • تاریخ درج خبر:1401/03/09-١٠:٥٨

دوم خرداد ماه امسال برای مردم ایران به خصوص مردم خوزستان روز تلخی است. ساعت از 11 صبح گذشته بود که زنگ سازمان آتش نشانی آبادان به صدا درآمد، یک‌ساعت نشد که تمام مردم ایران باخبر شدند : «متروپل آبادان فروریخت». آتش‌نشانان به صحنه رفتند. نیروهای مردمی و امدادی خود را به محل حادثه رساندند. از آن روز تا کنون همه پای کار آمدند تا شاید مرهمی بر دردهای مردم داغدیده خوزستان باشند.

 

آبادان نیوز : برج دوقلوی متروپل که به رغم هشدار های نظام مهندسی ساخته شد و بخشی از آن به بهره برداری رسید و هنوز به سال نرسیده فرو ریخت و تا دیروز جان 29 نفر را گرفت و بیش از ده‌ها مصدوم و 38 نفر مفقودی به‌جا گذاشت.

میثم سلطان‌ پور یکی از آتش‌نشانان صنعتی پتروشیمی سازمان منطقه ویژه ماهشهر است که این روزها مانند سایر نیروهای امدادی و همکارانش مشغول آوار برداری از برج دوقلوی متروپل است. این آتش‌نشان  اتفاقاتی که این روزها شاهدش بوده را بازگو کرد: لحظه‌ای که با همکارانم از ماهشهر به محل حادثه رسیدیم همه چی ویران شده بود. زنان و مردان و خانواده‌های قربانیان با گریه کمک می‌خواستند. کار کردن سخت بود. نیروهای مردمی دچار هیجان و نگرانی شدیدی بودند و از روی احساسات می‌خواستند کاری کنند اما به اینکه کار باید به شکل ایمنی پیش برود توجه نمی‌کردند. تا اینکه عملیات امداد رسانی آغاز شد. 

وی افزود: اینگه گفته شده مردم عادی در حین امدادرسانی به مصدومان آسیب بیشتری وارد کرده و باعث فوت برخی از مصدومان شده‌اند درست نیست. در ساختمان پلاسکو هم این اتفاق افتاد ، زمانی که مردم و نیروهای کمکی به محل سانحه رسیدند تا چندین ساعت اخباری مبنی بر اینکه پایین کسی با موبایل تماس گرفته تا از زیر آوار نجاتش دهند به گوش می رسید.

سلطان پور گفت: در حادثه متروپل وسعت حادثه به دلیل ابعاد وسیع  ساختمان بسیار زیاد است و گروه‌های کمکی زیادی کار امداد و نجات را انجام می‌دهند. بجز افرادی که در ارتفاع ساختمان بودند و ممکن است مثلا در ریزش ساختمان در گوشه‌ ای ایستاده و صدمات جزئی دیده باشند، بقیه افرادی که با آوار به سمت پایین سقوط کرده بودند در همان ابتدای حادثه جان باختند. 

این آتش نشان عنوان کرد: آب‌میوه فروشی‌ای که زمان حادثه خانواده‌ ای داخل آن بودند و بیشتر بار آوار شده ساختمان در آنجا ریخته است بیشترین تلفات را داشت ، خیلی بعید است در آن نقطه از ساختمان کسی زنده مانده باشد.

وی با قدردانی از مردم برای کمک به حادثه دیدگان و نیروهای آتش نشانی ادامه داد: مردم عادی به هیچ عنوان باعث صدمه رساندن به  کسی در این حادثه نشدند و حتی می‌توانم بگویم به نیروهای امدادی کمک هم کردند. البته جاهایی باعث کندی کار می شدند ولی در بسیاری از جاها کمک حال مان بودند.

وی گفت: در روز حادثه خیابانی که بین دو  قل ساختمان متروپل است حین ریزش به صورت کج فروریخت و آوار آن داخل خیابان را بسته بود. همان خیابانی که کافه‌ها داخلش بودند و روبه‌رویش یک آزمایشگاه بود. در این خیابان مقداری  وضعیت پیکر جان باختگان بهتر بود،یعنی اجسادی که از زیر آوار خارج می کردیم سالم‌تر بودند، اما متاسفانه در قسمت داخلی ساختمان و روی آب‌میوه فروشی، پیکرها سالم نبودند.

سلطان پور با اظهار تأسف از وقوع چنین حوادثی، از خداوند برای بازماندگان صبر و آرامش طلبید و ادامه داد: از لحظه‌ای که عملیات امداد و نجات آغاز شد -حداقل در گروه ما-کسی  به عنوان مصدوم بیرون کشیده‌ نشد و هر چه‌بود پیکر جان‌باختگان بود. خودم  هیچ مصدومی ندیدم و هر چه از زیر آوار بیرون کشیدم  پیش‌تر از دنیا رفته بودند. نیروهای آتش‌نشانی تهران، ایلام و فارس نیز همگی گفتند هر چه از زیر خروارها سنگ و بتن و خاک بیرون کشیدیم ، جسد بی جان عزیزان مردم بود. 

وی اضافه کرد: پیش از ورود گروه‌های امدادی در اولین ساعات حادثه، مردم عادی و آتش نشانان آبادان، افرادی که داخل خیابان  و یا در طبقات بالا و در قسمتی‌هایی از ساختمان  که کامل نریخته و گیر افتاده بودند را نجات دادند. امیدوارم روزی برسد که هیچ برج و سازه‌ای بر سر مردم به دلیل نبود نظارت مسئولان در حین ساخت ، آوار نشود و عزیزی داغدار عزیزانش نباشد.

منبع : ایلنا

 

پایگاه تحلیلی گفتمانی آبادان نیوز اخبار جنوب غرب کشور را بصورت تحلیلی، گفتمانی و خبری منتشر میکند.

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: