کد خبر: ٢٥٨٣٩   نسخه چاپی  
  • تاریخ درج خبر:1401/04/12-٠٠:٤٩

در محله پونک، جایی دور از هیاهوی ماشین‌ها و دور از سایه برج‌های بلندبالا، زیر سایه چنارهای بلند و قدیمی آرامگاه، دو امامزاده نمایان می‌شود. امامزاده عینعلی و زینعلی (ع) مکانی مقدس و سرشار از حس خوب بندگی است؛ گزینه‌ای مناسب برای سیاحت و زیارت در قلب محله‌ای که روزگاری به نام پونه معروف بود و امروز نامش پونک است.

 

آبادان نیوز - سمیرا باباجانپور: امامزادگان عینعلی و زینعلی (ع) که نسبتشان به امام زین‌العابدین (ع) می‌رسد، حدود ۱۱۵۰ سال قبل در این محل به شهادت رسیدند. طبق روایاتی که ساکنان و خادمان این زیارتگاه متبرکه نقل می‌کنند، امامزاده عینعلی (ع) در زمان شهادت ۷ یا ۱۱ساله و امامزاده زینعلی۱۳ یا ۱۵ساله بوده‌اند که در این مکان به شهادت رسیدند. دو امامزاده‌ای که همراه با حضرت معصومه (س) به ایران می‌آیند و سپس از جور خلفای ظالم آن دوران به ده پونک پناه می‌آورند، اما به طرز مظلومانه‌ای به شهادت می‌رسند و مردم این منطقه به دلیل ارادت به این دو بزرگوار پس از مدتی، آن‌ها را دفن و برایشان بقعه‌ای بنا می‌کنند. بعضی از اهالی بر این اعتقادند که اسامی این دو امامزاده «عون ابن علی» و «زید ابن علی» است که توسط میرابی به نام علی عمران و با ضربه بیل به شهادت رسیده‌اند. البته تمامی مطالب ذکرشده از زبان قدیمی‌ترهای این محله نقل‌شده است و مبنای تاریخی و مستند ندارد.

 

بوسه بر ضریح معروف‌ترین برادران پونک

 

تاریخچه ساخت بنای امامزادگان

امامزاده وسط یک حیاط زیبا قرار دارد که اهالی این منطقه عزیزان خود را در آن به خاک سپرده‌اند و درختانی کهنسال در این حیاط فضایی روحانی ایجاد کرده‌اند. تاریخ ساخت بنای این زیارتگاه به زمان فتحعلی‌شاه برمی‌گردد و بنای کنونی آن در سال ۱۳۳۷ به دست ناصر فرمانفرما ساخته‌ شده‌است. در زمان ناصرالدین‌شاه یک ایوان در سمت مشرق بقعه و مسجد کوچکی در غرب آن ساخته‌ شده‌است؛ در سال ۱۳۵۸، تغییرات و تعمیراتی در آن انجام شده و درهای کوچک غربی و غسال‌خانه برداشته‌ شده‌اند. به‌مرور، در سال ۱۳۷۶ شمسی، مرحوم فریدون پرهیزگار، آخرین بازسازی را به پایان برده و در سال ۱۳۸۰ ضریح جدید، اثر ابوالحسنی میبدی جایگزین حرم چوبی و مشبک چهارضلعی شده است.

 

بوسه بر ضریح معروف‌ترین برادران پونک

 

بقعه‌ای متبرک در خیابان پونه

بقعه متبرکه امامزادگان عینعلی (ع) و زینعلی (ع) در غرب منطقه ۲ شهرداری تهران، بالاتر از میدان پونک، بلوار پونه یک، خیابان پونه ۳، واقع‌شده‌است. بنابر منابع مکتوب، این بنا متعلق به دوران فتحعلی‌شاه قاجار است که اصل آن از بیرون ۸ ضلعی و از داخل مربع شکل بوده و با طول و عرض چهار مترمربع احاطه‌ شده‌است.

گرچه باوجود کوچه‌های تنگ منتهی به این مکان مقدس و نبود پارکینگ، رفت‌وآمد زائران کمی با مشکل مواجه است، اما فضای دل‌انگیز و زیبای این بقعه متبرکه در کنار حضور این دو آقای بزرگوار که از نوادگان امام زین‌العابدین (ع) هستند، آرامشی عجیب بر جان زائران و میهمانان می‌نشاند. برای رسیدن به این امامزاده مسیر خوبی پیش روی شماست. اگر بخواهید از مترو استفاده کنید باید در ایستگاه مترو صادقیه پیاده شوید. اتوبوس‌های بی‌آرتی شما را یکراست از مسیر بزرگراه اشرفی اصفهانی به میدان پونک می‌رسانند.

 

 

بوسه بر ضریح معروف‌ترین برادران پونک

درخت کهنسال و خرافات عوام

روایت‌های قدیمی از درختی کهنسال در این امامزاده نشان از قدمت آن دارد، قدمتی که به هزار سال پیش آن را نسبت می‌دهند. متأسفانه خرافات و نقل‌قول‌های مردم باعث شد تا حکایتی با مضمون جاری شدن خون از تنه این درخت در روز عاشورا سر زبان‌ها بیفتد. هرچند قدیم‌ترها هم می‌گویند ما این صحنه را ندیدیم و نقل خاطره از پدرانمان است.

بوسه بر ضریح معروف‌ترین برادران پونک

میهمان امامزادگان شویم

آستان این دو امامزاده اکنون در زمینه‌های آموزشی، فرهنگی و همچنین در ایام و مناسبت‌های خاص مذهبی، پذیرای علاقه‌مندان بسیاری است؛ توجه و نزدیکی به این مکان مقدس در تاروپود مردم بومی این منطقه متجلی است. ​​​​

منبع:همشهری آنلاین 

 

پایگاه اطلاع رسانی احمد امیری ، صاحب امتیاز و مدیر مسئول پایگاه تحلیلی گفتمانی آبادان نیوز : لطفا کلیک کنید

 

پایگاه تحلیلی گفتمانی آبادان نیوز اخبار جنوب غرب کشور را بصورت تحلیلی، گفتمانی و خبری منتشر میکند.

شما در این آژانس خبری علاوه بر اخبار آبادان، خبر خرمشهر و اخبار اروند کنار را همزمان با اخبار خوزستان خواهید خواند.

ما در آبادان خبر، خبر آبادان را  بصورت شبانه روزی برای شما در کنار خبر های مهم ایران و جهان منتشر خواهیم کرد.

برای خواندن مستند ترین اخبار، آبادان نیوز را دنبال کنید چون این پایگاه خبری به گواه رنک الکسا و گوگل یکی از شاخص ترین پایگاه خبری استان خوزستان و جنوب کشور است.

امتیازدهی
نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: