کد خبر: ٢٢٦٧١   نسخه چاپی  
  • تاریخ درج خبر:1400/06/26-٢٣:٣٤

درود، پایتخت طبیعی ایران با جاذبه‌های طبیعی فوق‌العاده زیبا مانند آبشار شوی، دریاچه گهر و آبشار بیشه، یکی از زیباترین شهرهای استان لرستان و البته ایران است.

 

به گزارش آبادان خبر؛ شهر دورود در شرق استان لرستان و در فاصله ۸۶ کیلومتری شرق خرم‌آباد واقع شده است. این شهر که آب و هوایی معتدل و کوهستانی دارد، به‌قدری زیبا و دیدنی است که لقب پایتخت طبیعت ایران را با خود دارد؛ زیرا به جرات می‌توان گفت که هیچ یک از شهرهای ایران مانند دورود این‌چنین از مواهب طبیعی الهی برخوردار  نیست یا حداقل تعداد بسیار کمی از شهرهای ایران از نظر طبیعی این‌چنین غنی هستند. پیشنهاد می‌کنیم اگر تاکنون به این شهر سفر نکرده‌اید، در آینده حتما این کار را انجام دهید و از زیبایی‌های بکر و بی‌بدیل این شهر لذت ببرید. هر گوشه‌ای از طبیعت اطراف این شهر جلوه‌ای بی‌نظیر از قدرت طبیعت و توانایی پروردگار عالم را به دیدگان شما هدیه می‌دهد. در ادامه شما را بهترین جاهای دیدنی دورود آشنا می‌کنیم.

تفرجگاه باباهور

گردشگران در حال پیاده روی در تفرجگاه باباهور

عکس‌ از وب‌سایت لرنا

تفرجگاه باباهور یکی از تفرجگاه‌های شهر دورود با مساحت ۵۰۰ هکتار است که در گذشته مورد غفلت واقع شده بود، اما چند سالی است که به همت شهرداری دورود جان تازه‌ای گرفته است و قرار است در آینده با اجرای پروژه‌های عمرانی عظیم مانند هتل، شهربازی، پارک صخره‌ای، استخر و مکانی برای قایقرانی، به یکی از بزرگترین تفرجگاه‌های کشور تبدیل شود

رود سزار

مراتع سرسبز اطراف رود سزار

عکاس: احمد مصطفی پور

رود سزار یکی از رودهای اصلی و از جاهای دیدنی لرستان است که از مناطق کوهستانی دورود، الیگودرز، ازنا و اشترینان می‌گذرد و در مسیر راه‌آهن جنوب حرکت خود را به‌سمت جنوب ایران ادامه می‌دهد. وجود این رودخانه باشکوه، خروشان و  پر و پیج در دل کوه‌های زاگرس زیبایی استان لرستان و مناطق بکر دو رود را دو چندان کرده است. 

دریاچه گهر

چادر زدن طبیعت گردان اطراف دریاچه گهر

عکس‌ از وب‌سایت لرنا

آب شفاف و بلورین یکی از ویژگی‌های منحصربه‌فرد دریاچه گهر است

در دامنه کوه‌های زاگرس و در منطقه حفاظت‌شده اشترانکوه، دریاچه‌ای زیبا به نام دریاچه گهر قرار دارد، از دو بخش گهر بزرگ و گهر کوچک تشکیل شده است. گهر بزرگ که دارای ۱۷۰۰ متر طول، ۴۰۰ تا ۸۰۰ متر عرض و ۲۸ متر عمق در عمیق‌ترین نقطه است، از دو بخش ساحل صخره‌ای و ساحل ماسه‌ای تشکیل شده است. قسمت‌های غربی و شرقی دریاچه که ساحل آن‌ها ماسه‌ای است، برای شنا مناسب هستند، اما ساحل صخره‌ای دریاچه اصلا برای این کار مناسب نیستند. ارتفاع این دریاچه از سطح دریا، ۲,۳۶۰ متر است.

یکی از ویژگی‌های منحصر‌به‌فرد این دریاچه، آب بسیار شفاف و بلورین آن است به‌طوری که ماهی‌‌های کف دریاچه در عمق ۴ متری کاملا مشخص هستند. دریاچه‌ای دیگری نیز در بالای دریاچه اصلی قرار گرفته است که با ۴۰ دقیقه پیاده‌روی در امتداد جوی آبی که به دریاچه اصلی می‌ریزد، می‌توانید به آن برسید.

آب های زلال دریاچه گهر در فصل بهار

عکاس: مصطفی باقری

آب دریاچه از طریق رودی به نام تاپله تامین می‌شود که دارای آبی بسیار شفاف و بستری پر از سنگ‌های صیقلی است که منظره جالبی را به وجود آورده‌اند. دریاچه گهر در ۳۵ کیلومتری شهرستان دورود واقع شده و دسترسی به آن از داخل شهر امکان‌پذیر است.

آبشار دره اسپر

آب های خروشان رودخانه در دره اسپر

عکس‌ از وب‌سایت لرنا

آبشار دره اسپر که به آن ازنادر هم گفته می‌شود، پس از بیرون زدن از دل کوهستان با حرکت در میان جویباری دل‌فریب در میان کوهستانی که مأمن جنگل‌های انبوه و محل جوشش چشمه‌های متعدد فصلی است، طراوت خاصی به دره اسپر می‌بخشند. برای رسیدن به آبشار ازنادر، پس از رسیدن به روستای دره‌ اسپیر، باید یک ساعت پیاده‌روی کنید.

دشت لاله‌های واژگون رزستان دورود

دشت لاله های واژگون رزستان دورود

عکاس: اسفندیار خدایی

لاله واژگون یکی از زیباترین گونه‌های گل‌های زینتی در دنیا است که شکل منحصر‌به‌فرد و اندازه آن، زیبایی آن را دو چندان کرده است. دشت لاله‌های واژگون رزستان یا رزسو در ۱۰ کیلومتری شهر دورود و نزدیک روستای دره اسپر در قرار گرفته و بهترین زمان بازدید از آن نیمه دوم فروردین و اوایل اردیبهشت است.

کوه پریز

برف های آب شده و گردشگر در چاه ساز دهل

عکاس: مهدی صبوری

کوه پریز یکی از جلوه‌های فوق‌العاده طبیعت دورود به ارتفاع ۳۰۷۰ متر است که در جنوب درود قرار گرفته است. یکی از جاذبه‌های دیدنی این کوه، تنگه نیگا است که آبشار و چشمه شگفت‌انگیز وقت و ساعت را در خود جای داده است. یکی از جاذبه‌های شگفت‌انگیز این کوه، چاه ساز دهل است که از داخل آن صداهایی عجیب شبیه به ساز دهل که یکی از سازهای محلی استان لرستان است، شنیده می‌شود. دلیل این موضوع هنوز به‌طور قطع مشخص نیست، اما احتمالا وجود آبشار خروشان در انتهای این چاه یا ورود و خروج هوا با فشار زیاد، دلیل این موضوع است. زمانی که سر خود را به داخل چاه می‌برید، بدنتان به‌علت فشار بالای هوا به داخل چاه کشیده می‌شود. آبشارهای متعدد و سراب زیبای روستای دره‌اسپر، از دیگر زیبایی‌های این کوه هستند.

آبشار وقت ساعت

طبیعت گردان در مقابل آبشار وقت و ساعت

منبع:پایگاه خبری بازتاب گهر دورود

یکی یکی دیگر از آبشارهای حیرت‌آور دیگری که در فاصله ۲۸۷ کیلومتری شهرستان دورود قرار دارد، آبشار وقت و ساعت است که یک ویژگی منحصر‌به‌فرد آن را از سایر آبشارهای لرستان متمایز شده است. این آبشار در غار وقت ساعت به ارتفاع ۱۵ متر و عمق ۵۰ متر، از سقف غار به کف آن فرو می‌ریزد.

نکته جالب اینجا است که این آبشار ۵۰ دقیقه جریان پیدا می‌کند و جریان آن پس از این مدت برای ۲ ساعت کاملا متوقف می‌شود و سر و صدای عجیبی در غار ایجاد می‌شود. این آبشار در ۲۰ کیلومتری جنوب دورود، ۱۰ کیلومتری روستای برآفتاب واقع شده است.

کوه قارون

 

رودخانه خروشان در پایین دست کوه قارون

نمایی زیبا از رود قارون و رود سزار

کوه قارون یکی دیگر از جاذبه‌های بکر اطراف دورود است که در ۱۵ کیلومتری این شهر قرار گرفته است. کوهستان قارون جنگل‌های بلوط، چشمه‌ها، کوه‌ها و دره‌های متعددی را در خود جای داده بهترین زمان برای بازدید از این کوهستان نیمه فروردین تا نیمه اردیبهشت است؛ چراکه طبیعت بهاری این منطقه واقعا چشم‌نواز است.

آبشار آبگرم

آبشار آبگرم در حال گذر از میان صخره ها و درختان

عکاس: بهزاد سلاح ورزی

 آبشار آبگرم، آبشاری پلکانی است از ارتفاعات کوهی به نام بشر سرچشمه می‌گیرد. که در انتهای مسیر خود به رود سزار می‌ریزد. گفته می‌شود طول این آبشار از سرچشمه ایران تا نقطه‌ای به سزار می‌ریزد، ۵۰۰ متر است. درختان کهن بلوط کنار آبشار نیز زیبایی خاصی به آن بخشیده‌اند. آبشار آبگرم در ۲۳ کیلومتری جنوب غرب دورود واقع شده و به‌دلیل نزدیکی به چم چید، آن را آبشار چم چید نیز می‌نامند.

تالاب ازگن

انعکاس تصویر کوه و درختان در تالاب ازگن

عکس‌ از وب‌سایت جام نیوز

در نزدیکی آبشار آبگرم، تالابی فصلی به نام تالاب ازگن قرار دارد که فصلی بوده و بارش‌های منطقه آب آن را تامین می‌کنند. این تالاب تا اواخر بهار آب دارد و بهترین بازدید از آن اواخر نیمه فروردین تا نیمه اردیبهشت است.

غار منو

سازند های آهکی در غار منو

منبع: درودلند

غار منو که در ۲۵ کیلومتری جنوب دورود و جنوب شرقی روستای گورکش واقع شده است. این غار در ارتفاع ۳۰۰ تا ۴۰۰ متری از سطح زمین قرار گرفته است و دهانه آن رو به آسمان است. غار منو دارای سه تالار است در این تالار که اصلی‌ترین تالار غار است و برای رسیدن به آن نیاز به تجهیزات کوهنوردی دارید، استلاگمیت‌ها و استلاکتیت‌ها آهکی منظره بسیار زیبایی به وجود آورده‌اند. 

آبشار پوران یا آبشار بیشه

شاخه های مختلف آبشار بیشه یا آبشار پوران

عکس‌ از وب‌سایت جام نیوز

آبشار پوران یا آبشار بیشه یکی دیگر از آبشارهای فوق‌العاده جذاب و دیدنی اطراف دورود است که در ایستگاه بیشه در واقع شده است اطراف این آبشار تا نقطه برخورد با زمین ۴۸ متر است و پس از آن ده متر دیگر را نیز طی می‌کند تا به رود سزار برسد. عرض تاج این آبشار نیز ۲۰ متر است.

آبشار بیشه در دل کوه‌های زاگرس با زیبایی تمام از هر گردشگری دل‌ربایی می‌کند و مجاورت آن با جنگل‌های انبوه بلوط و روستای بیشه، زیبایی آن را مضاعف کرده است. در ضمن تفرجگاهی در راه‌آهن بیشه با امکاناتی نظیر اتاقک‌های چوبی، حمام، سرویس بهداشتی و محلی برای برپایی چادر در فضایی بسیار زیبا ایجاد است که از اول خرداد تا شهریور، پذیرای گردشگران است.

تنگه عزیزآباد

درختان انبوه و جنگل تاریک درتنگه عزیزآباد

عکس‌ از وب‌سایت لرنا

در روستای عزیز آباد که حدودا در ۱۵ کیلومتری جاده دورود به‌سمت بروجرد واقع شده است، تنگه‌ای به نام تنگه عزیزآباد قرار  دارد که حقیقتا تکه‌ای از بهشت است. در این تنگه و مخصوصا در انتهای آن آبشارهای گوناگونی با ارتفاع‌های مختلف وجود دارد. رویش گونه‌های مختلف گل‌ها و درختان گوناگون در دل صخره‌ها، هر بیننده‌ای را وادار به تحسین قدرت خداوند می‌کند.

پل فدیمی و رودخانه در تنگه عزیزآباد

عکاس: محمد فلاحی

پس از رسیدن به روستای عزیزآباد و طی کردن یک مسیر خاکی که طی کردن آن ۱۰ دقیقه طول می‌کشد، با ۱۰ تا ۱۵ دقیقه پیاده‌روی می‌توانید به این بهشت زمینی برسید. بیشه پیرتو و بیشه لنج آباد دو بیشه زیبای اطراف دورود هستند که در بهار طبیعت فوق‌العاده زیبایی دارند. غار مرده یکی دیگر از جاذبه‌های شهرستان دورود بوده که در روستای دریژان از توابع شهرستان دورود قرار گرفته است. 

 

 

 

 

 

آبادان خبر،آبادان نیوز،گردشگری،ایرانگردی،دورود

منبع : کجارو

امتیازدهی
نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: