کد خبر: ٢٥٦٣٢   نسخه چاپی  
  • تاریخ درج خبر:1401/03/30-١٥:٠٧

فیزیکدانان یک لیزر اتمی ابداع کرده اند که می تواند برای همیشه روشن بماند.

 

آبادان نیوز _ قوانین مکانیک کوانتومی نشان می دهد ذراتی مانند اتم ها باید به عنوان موج در نظر گرفته شوند و می توان از لحاظ تکنیکی لیزرهای اتمی ساخت که حاوی امواجی هماهنگ از مواد باشند اما مشکل اصلی تداوم بخشیدن به امواج ماده است تا بتوان از آنها استفاده کرد.

گروهی از فیزیکدانان آمستردام نشان داده اند با دستکاری مفهوم مربوط به زیربنای لیزر اتمی ( میعان بوز-اینشتین، یا به اختصار BEC) می توان این کار را انجام داد.

پژوهشگران اکنون توانسته اند چالش مهم ایجاد یک میعان ماندگار بوز-انیشتین را حل کنند. فلوریان شرک رهبر ارشد تیم در بیانیه ای در این باره می نویسد: در آزمایش های پیشین، خنک سازی تدریجی اتم ها در یک مکان انجام شد. ما تصمیم گرفتیم گام های خنک سازی در تنظیمات خود را به جای زمان در بعد فضا گسترش دهیم. به عبارت دیگر کاری کنیم تا اتم ها حین گذرندان مراحل متوالی خنک شدن، حرکت کنند.

در نهایت اتم های بسیار خنک به قلب آزمایش یعنی نقطه ای رسیدند که بتوان از آنها برای ایجاد امواج هماهنگ از مواد در میعان بوز-انیشتین استفاده کرد. به این ترتیب می توان فرایند مذکور را به طور مداوم ادامه داد.

هرچند این ایده ساده به نظر می رسد اما در عمل این طور نبود. به هرحال محققان پس از سال ها تلاش موفق شدند یک جریان مداوم از میعان بوز-انیشتین ایجاد کنند و امیدوارند از لیزر ساخته شده برای ایجاد یک اشعه ثابت از ماده استفاده کنند.

اگر آنها بتوانند لیزرهایی بسازند که نه تنها برای همیشه روشن می ماند و کار می کند، بلکه اشعه ای ثابت و ماندگار نیز تولید می کند، موارد استفاده فراوانی خواهد داشت.
منبع:مهر

 

پایگاه اطلاع رسانی احمد امیری ، صاحب امتیاز و مدیر مسئول پایگاه تحلیلی گفتمانی آبادان نیوز : لطفا کلیک کنید 

 

پایگاه تحلیلی گفتمانی آبادان نیوز اخبار جنوب غرب کشور را بصورت تحلیلی، گفتمانی و خبری منتشر میکند.

شما در این آژانس خبری علاوه بر اخبار آبادان، خبر خرمشهر و اخبار اروند کنار را همزمان با اخبار خوزستان خواهید خواند.

ما در آبادان خبر، خبر آبادان را  بصورت شبانه روزی برای شما در کنار خبر های مهم ایران و جهان منتشر خواهیم کرد.

برای خواندن مستند ترین اخبار، آبادان نیوز را دنبال کنید چون این پایگاه خبری به گواه رنک الکسا و گوگل یکی از شاخص ترین پایگاه خبری استان خوزستان و جنوب کشور است.

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: