کد خبر: ٢٣٧٥٢   نسخه چاپی  
  • تاریخ درج خبر:1400/11/03-١٢:١٣

مجری طرح کلان سیکلوترون گفت: ساخت این دستگاه برای تشخیص سرطان به ۳۰ میلیارد تومان نیاز دارد.

 

به گزارش آبادان خبر، دکتر حسین آفریده در خصوص آخرین وضعیت سیکلوترون اظهار کرد: هنوز این طرح کلان ملی مورد حمایت قرار نگرفته که به تولید برسد.

عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر با تاکید بر اینکه ۴۸ درصد این پروژه پیش رفته گفت: این در حالی است که می‌توانیم با ۳۰ میلیارد تومان پروژه را به اتمام برسانیم.

آفریده با بیان اینکه بسیاری از بیمارستان‌ها نیاز به این دستگاه دارند، گفت: در حال حاضر دستگاه سیکلوترون برای درمان سرطان از خارج خریداری می‌شود و واردات این ابزار پزشکی نسبت به تولید در اولویت قرار دارد.

مجری طرح کلان ساخت سیکلوترون گفت: در ابتدای کار این پروژه شاید با ۳ میلیارد تومان می‌توانستیم آن را تکمیل کنیم اما اکنون به ۳۰ میلیارد نیاز است تا پروژه تکمیل شود.

وی گفت: وزارت بهداشت، سازمان انرژی اتمی، شورای عالی علوم تحقیقات و فناوری، معاونت علمی و ... می‌توانند از این پروژه حمایت کنند تا بتوانیم نیاز کشور به سیکلوترون را رفع کنیم.

به گزارش مهر، سیکلوترون (شتابگر هسته‌ای) ۱۰ مگا الکترون ولت (۱۰ میلیون الکترون ولت) یا دستگاه تشخیص سرطان از دستگاه‌های مورد نیاز بیمارستان‌های کشور است.

قیمت این دستگاه در صورت تولید ۴۰ درصد نمونه خارجی خواهد بود اما علیرغم نیاز بخش درمان همچنان از خارج وارد می‌شود.که اکثر بیمارستان‌های کشور به آن نیاز دارند.

سیلکوترون شامل بخش‌هایی چون مگنت، کاواک، چشمه یونی، کنترل، RF و خط تولید FDS است.

شعاع استخراج مگنت ۳۹ سانتیمتر، شعاع قطب آن ۴۵ سانتیمتر و ارتفاع کل آن ۱۰۴ سانتیمتر است. ضمن آنکه قطر آن ۱۷۶ سانتیمتر و تعداد قطب‌های مگنت ۴ است و وزن مگنت ۴ هزار و ۲۰۷ کیلوگرم است.

کار اصلی این دستگاه تشخیص بیماری به ویژه سرطان است. تصویربرداری به روش PET نیز یکی از روش‌های تشخیص است. در این روش تصویر با دقت و کیفیت بالا و نویز (اختلال) بسیار اندک در اختیار متخصصان بیمارستانی قرار می‌گیرد. این روش تشخیصی، قادر به تهیه و ارائه اطلاعات داینامیک است به طوری که برای مثال، اگر بیمار در کما باشد تصویربرداری PET به ما نشان می‌دهد که فرد بیمار شاد یا غمگین است و اینکه چه شرایطی دارد.

برای انجام تصویربرداری به روش PET باید یک نوع رادیو دارو به بدن فرد بیمار تزریق شود که این رادیوداروها توسط دستگاه سیکلوترون تولید می‌شود. این دستگاه به تولید داروی SDG می‌پردازد که بیمار مشکوک به سرطان با مصرف این دارو، آماده تصویربرداری PET برای تشخیص بیماری می‌شود.

از آنجا که نیمه عمر رادیو داروهایی که تولید می‌شود بسیار کوتاه است، دستگاه سیکلوترون حتماً باید در بیمارستان باشد تا بتواند در کنار دستگاه PET قرار گیرد و در زمان نیاز، رادیو دارو را در همان جا تولید و برای مصرف عرضه کند به همین دلیل تولید آن در کشور ضروری است.

 

 

دانشگاه امیرکبیر،سرطان،طرح کلان ملی،سیکلوترون،آبادان خبر،آبادان نیوز 

منبع:مهر

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: