کد خبر: ٢٧٨٦٠   نسخه چاپی  
  • تاریخ درج خبر:1401/08/30-١١:٣٣

مشاور رئیس جمهور از تبدیل مناطق آزاد به مقاصد سرمایه گذاری خارجی خبر داد.

 

به گزارش آبادان نیوز به نقل از روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان منطقه آزاد اروند، حجت‌الله عبدالملکی، مشاور رئیس جمهور و دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور دیروز (یکشنبه 29 آبان ماه) در خلال بازدید از این منطقه، در جمع خبرنگاران اظهار کرد: این دومین سفری است که از اغاز به کار صورت دادیم، ابتدا به چابهار رفتم و امروز در اروند هستیم تا مسائل را از نزدیک بررسی کنم.

وی با بیان اینکه قرار است مناطق آزاد قطب هایی برای تولید و صادرات و رفاه مردم و انتقال فناوری باشند، گفت: در حیطه سرمایه گذاری خارجی، تمام تلاشمان را می‌کنیم این اتفاق رخ دهد، در دوره جدید مسائل خاصی را داریم که برخی مناطق پیگیری آن در دستور کار قرار گرفته است.

 

پایگاه تحلیلی گفتمانی آبادان خبر


مشاور رییس جمهور و دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور، در ارتباط با اعمال ماده ۶۵ در مناطق آزاد کشور، تصریح کرد: مشخصا در ارتباط با ماده ۶۵ احکام دائمی قانون گذار تاکید می کند که حاکم منطقه، مدیر عامل سازمان منطقه آزاد است و تمام دستگاه‌های دیگر باید تابعیت کامل داشته باشند. در شورای اداری منطقه؛ این مهم را تاکید خواهم کرد که قانون باید به صورت کامل اجرا شود به جز اینکه قانون تاکید کرده که حاکم در منطقه ازاد در بخش های اداری مدیر عامل سازمان است، شخص رییس جمهور هم بارها تاکید کرده و این اصل اساسی در دولت سیزدهم است که همه دستگاه ها و بخش ها حاکمیت و مدیریت عالی منطقه آزاد را بپذیرند.

عبدالملکی ادامه داد: امشب در جلسه شورای اداری منطقه آزاد اروند این را عرض خواهم کرد و هم مسئولین، هم مردم بدانند که اگر دستگاه‌های اجرایی هماهنگی و همکاری کامل را با سازمان منطقه ازاد اروند نداشته باشند، امکان هم افزایی برای توسعه زیرساخت‌ها وجود ندارد.

وی یادآور شد: دستگاه‌های مختلف منابعی را در اختیار دارند و سازمان هم موظف است که منابعش را بیاورد و در اختیار منطقه قرار دهد و تکمیل زیر ساخت‌ها و ایجاد اشتغال برای رفاه مردم باید در یک نظام منسجم تخصیص پیدا کرده و برای این کار به یک برنامه ریزی جامع احتیاج داریم.

دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی با اشاره به وضعیت استقرار گمرگ در منطقه آزاد اروند، افزود: برنامه ریزی شده گمرکات جمهوری اسلامی ایران در ۴ مبادی خروجی مستقر شود، من تعجب می‌کنم که سالهاست این اتفاق رخ نداده، اما به لطف خدا در ماه‌های اخیر توافقاتش انجام شده به جد پیگیری خواهیم کرد، از سویی مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند هم پیگیر این موضوع خواهد بود تا گمرکات هم در خروجی‌های منطقه مستقر شوند.

عبدالملکی به شرایط سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد اشاره کرد و گفت: شرایط برای تولید، سرمایه‌گذاری و اشتغال فراهم است، این را عرض کردیم که مناطق آزاد به مقصد سرمایه گذاری خارجی تبدیل خواهیم کرد، ضمن اینکه تعاملات بین‌المللی در حال شکل‌گیری است.

 

پایگاه خبری تحلیلی آبادان نیوز


وی با بیان اینکه به سراغ سرمایه گذاران خارجی داریم خواهیم رفت و خیلی از آنها مایل هستند که سرمایه خود را در این مناطق متمرکز کنند، ادامه داد: مساله قانون مالیات بر ارزش افزوده تولید کنندگان عزیز را در این مناطق اذیت می‌کند، بعضا چندین بار مالیات بر ارزش افزوده پرداخت میکنند، سازمان مالیاتی هم موافق هستن که قانون مشکل دارد که در این خصوص لایحه دوفوریتی اماده شده بود، بر همین اساس پیگیر هستیم که این موضوع را از طریق مجلس اقدام کنیم.

وی در توضیح بازدید از سایت صنعتی خرمشهر، خاطرنشان کرد: خیلی خوشحال هستیم که واحدهایی در شهرک صنعتی خرمشهر مستقر داریم که بعضا در کشور بی نظیر هستند و دومی ندارند این جای بسی خرسندی است که منطقه آزاد اروند تا حدی توانسته سرمایه‌گذاری این چنینی را فراهم کند، البته زمین‌های فراوانی قابل واگذاری است که در این حیطه، اولویت سرمایه گذاران خارجی هستند و سرمایه گذاران داخلی که تمایل دارند در حوزه‌های دانش بنیان و فناوری های پیشرفته سرمایه گذاری کنند، منطقه ازاد موظف است از آنها حمایت کند.

برنامش این نیست که صرفا زیرساخت تهیه کند عبدالملکی اظهار کرد: گزارش‌هایی که امروز شنیدم در یک سال اخیر سازمان این رویه را داشته کمک کرده به تامین سرمایه برای تولید گنندکان و فشارهایی که به لحاظ اداری روی تهیه کنندگان است مدیریت کردن و کاهش پیدا کرده قطعا این رویه باید تقویت بشه یک اصل اساسی که باید در منطقه ازاد انتظار داریم و پیگیر هستیم بهبود فضای کسب و کار در منطقه هستیم که حتما میتواند برای سرمایه گذار جذاب باشد./ آبادان خبر

 

 

 

پایگاه تحلیلی گفتمانی آبادان نیوز اخبار جنوب غرب کشور را بصورت تحلیلی، گفتمانی و خبری منتشر میکند.

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: