کد خبر: ٢٣٠٤٦   نسخه چاپی  
  • تاریخ درج خبر:1400/09/10-١١:٠٠

مدیر سلامت محیط و کار معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی آبادان با توجه به شروع فصل سرما توصیه هایی را ارائه داد.

 

به گزارش آبادان خبر، جعفر ربیحاوی با اشاره به اینکه رعایت نکات ساده بهداشتی می‌تواند تاثیر مطلوبی در سلامت افراد داشته باشد، اظهار کرد: ماندگاری ویروس کووید-19 ،کاهش دما و افزایش احتمال ایجاد وارونگی دمایی با شروع فصل سرما و تلاقی آن با شیوع بیماری‌های فصلی مانند سرماخوردگی، حساسیت‌های فصلی و آنفلوانزا موجب نگرانی از وضعیت سلامت جامعه در ماه‌های پیش رو است.
وی افزود: در این بازه‌ی زمانی از سال ویروس‌ها به راحتی بین افراد پخش ‌می‌‌شوند، مردم عموماً زمان بیشتری را در فضاهای بسته می‌گذرانند، به یکدیگر نزدیک‌تر هستند و ابتلا به بیماری‌های شایع این فصل موجب ‌می‌شود با سرفه و عطسه بیشتری در اطرافشان مواجه ‌شوند که در اینصورت گردش سریع ویروس در بین افراد افزایش ‌می‌یابد همچنین با شروع فصل سرما، نگرانی‌ها نسبت به آلودگی هوا تشدید می‌شود، چراکه پدیده «وارونگی دما»-حبس و افزایش غلظت آلاینده ها در سطح زمین- کابوسی از آلودگی هوا برای پاییز و زمستان می‌سازد و اخطارهای کنترل کیفیت هوا برای گروه‌های حساس هر روز تکرار می‌شود.
ربیحاوی گفت: با توجه به سابقه آلودگی هوا در زمستان‌های گذشته و شیوع ویروس کووید-19 و احتمال ایجاد پیک ششم با توجه به شیوع سویه جدید ویروس کووید- 19 ( ا میکرون )به احتمال زیاد خطرات جدی در کمین است. در فصل زمستان میزان ذرات معلق و دوده در اثر سوزاندن سوخت‌های جامد در هوا افزایش ‌می‌یابد و این ‌می‌تواند زنگ خطری برای شیوع بیشتر ویروس ها از جمله کرونا ویروس باشد.
آلودگی هوا و هوای سرد فصل پاییز و زمستان سیستم ایمنی را در برابر عفونت‌ها و بیماری‌های ویروسی آسیب پذیرتر ‌می‌کند و در به وجود آمدن و تشدید حساسیت فصلی نقش مهمی‌دارد که این پدیده می تواند عوارض ویروس کووید - 19 را تشدید کند.
وی افزود: هر چند در این روزها متاسفانه به دلایل مختلف نگرانی از مبتلا شدن به بیماری کرونا نزد عموم مردم کاهش یافته اما هرگز نباید این نکته را فراموش کنیم که در شرایط فعلی در وهله اول تزریق واکسن و پس از آن رعایت پروتکل‌های بهداشتی از جمله رعایت فاصله فیزیکی و استفاده از ماسک می‌تواند ضامن سلامتی افراد جامعه و ادامه روند مقابله با پاندمی کووید-19 گردد. استفاده از ماسک نه تنها در پیشگیری از کرونا تاثیر دارد بلکه در کاهش انتقال آنفلوآنزا و کاهش اثر آلودگی هوا نیز بسیار مؤثر است. توصیه می‌شود که شهروندان حتی با وجود تزریق هر دو دوز واکسن همچنان استفاده از ماسک را جدی بگیرند.

 

 

آبادان،خبر آبادان،اخبار آبادان،آبادان خبر،آبادان نیوز

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: