یک فوق تخصص بیماری‌های عفونی گفت: بیماران مبتلا به آنفلوانزا عمدتا توصیه‌های مقامات بهداشتی به ویژه تزریق واکسن را جدی نگرفته اند، این در حالی است که هم اکنون تزریق این واکسن در کنار واکسن کرونا به ویژه برای گروه‌های پرخطر ضروری است.

 

 

 

آبادان خبر: مسعود مردانی در خصوص وضعیت شیوع بیماری آنفلوانزا در کشور گفت: در حال حاضر متاسفانه با بیمارانی مواجه هستیم که با علائم عفونت‌های تنفسی دستگاه فوقانی به مراکز درمانی مراجعه می‌کنند و وقتی تست کرونا می‌دهند، نتیجه آزماییشان منفی می‌شود و هنگامی که بیماریشان شدید می‌شود و در بیمارستان بستری می‌شوند با انجام تست آنفلوانزا متوجه می‌شویم که این افراد به این بیماری مبتلا شده اند و این در حالی است که اولین سوالی که از این بیماران می‌‍‌پرسیم این است که آیا واکسن آنفلوانزا را تزریق کرده اند یا نه که در بیشتر موارد پاسخ منفی است و این بیماران اظهار می‌کنند که به دلیل بی توجهی و یا در دسترس نبودن واکسن این اقدام را انجام نداده اند.

این فوق تخصص بیماری‌های عفونی با بیان اینکه متاسفانه تعدادی از این بیماران در بیمارستان‌های شهر‌های مختلف کشور بستری هستند، افزود: بیماران مبتلا به آنفلوانزا عمدتا توصیه‌های مقامات بهداشتی به ویژه تزریق واکسن را جدی نگرفته اند و این در حالی است که هم اکنون تزریق این واکسن در کنار واکسن کرونا به ویژه برای گروه‌های پرخطر از جمله افراد بالای ۶۰ سال، بیماران ریوی، مبتلایان به ایدز، مادران باردار، مبتلایان به دیابت و اشخاصی که بیماری‌هایی صعب‌العلاج نظیر سرطان دارند و در حال شیمی درمانی و رادیوتراپی هستند، ضروری است.
عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ضمن اشاره به اینکه اگر واکسن آنفلوانزا در دسترس باشد بهتر است حتما به تزریق آن اقدام شود که افراد حداقل تا اوایل پاییز سال آینده نسبت به این بیماری مصونیت داشته باشند ادامه داد: متاسفانه تعداد واکسن آنفلوانزا در حال حاضر در کشور کاهش یافته چرا که عده‌ای معتقد هستند موعد تزریق این واکسن گذشته است اما توصیه ما این است که اگر فردی این واکسن را دریافت نکرده در هر موقع از سال که به آن دسترسی پیدا کرد حتما نسبت به دریافت آن اقدام کند.

علائم سویه اومیکرون(Omicron) چیست؟

 علائم نوع غالب دلتا اغلب مانند علائم سرماخوردگی بسیار شدید است. بر اساس تجزیه و تحلیل علائم کووید در میان افراد آلوده با علائم نوع Omicron ممکن است خیلی متفاوت نباشد. این مطالعه علائم کووید را که افراد طی یک هفته در ماه اکتبر ثبت کردند - قبل از اینکه نوع Omicron  شناخته شود - و یک هفته در دسامبر - پس از تایید این نوع - مقایسه کرد. در طول هر دو هفته، پنج علامت اصلی که افراد گزارش کردند آبریزش بینی، سردرد، خستگی، عطسه و گلودرد بود.

تیم اسپکتور، دانشمند ارشد برنامه مطالعاتی در پشت این داده ها، برنامه مطالعه کووید ZOE، در یک بیانیه مطبوعاتی گفت: امیدواریم مردم اکنون علائم سرماخوردگی را که به نظر می رسد ویژگی غالب Omicron باشد، تشخیص دهند. آخرین داده های ما نشان می دهد، علائم Omicron عمدتا علائم سرماخوردگی، آبریزش بینی، سردرد، گلودرد و عطسه است، بنابراین مردم باید در خانه بمانند زیرا ممکن است به کووید مبتلا شده باشند.

گزارش دیگری نشان می‌دهد تحقیقات انجام شده در یک مطالعه بزرگ در خارج از آفریقای جنوبی همچنین نشان داد که نوع Omicron نسبت به انواع قبلی کمتر احتمال دارد باعث بیماری شدید شود.

این مطالعه که توسط Discovery Health، بزرگترین شرکت بیمه سلامت آفریقای جنوبی هدایت می‌شود، نشان داد که بیشتر عفونت‌ها خفیف گزارش می‌شوند و شایع‌ترین علامت اولیه آن خراش گلو است. سایر علائم رایج عبارتند از احتقان بینی، سرفه خشک و درد (به ویژه کمردرد).

این تحقیق نشان می دهد که شایع ترین علائم گزارش شده در بین این بیماران سرفه، خستگی و احتقان یا آبریزش بینی بوده است.

به نظر می‌رسد که این آخرین داده‌ها با گزارش‌های اولیه  از آفریقای جنوبی از زمانی که Omicron برای اولین بار شناسایی شد، بررسی می‌شوند. در آن زمان، یک پزشک در آفریقای جنوبی و رئیس انجمن پزشکی آفریقای جنوبی، گفت که بیماران مبتلا به نوع Omicron به نظر می رسد "علائم بسیار خفیفی" از جمله "خستگی، سر و بدن درد و گلودرد گاه به گاه" و سرفه" داشته باشند.با این حال، آن بیماران جوان‌تر بودند، و همانطور که انتظار می‌رود  گروه‌های جوان‌تر علائم خفیف‌تری خواهند داشت.

بنابراین آیا نوع Omicron فقط علائم خفیف ایجاد می کند؟

در حالی که به نظر می رسد شواهدو داده های اولیه نشان می دهد که علائم خفیف است، سرپرست فنی سازمان جهانی بهداشت کووید ۱۹، می گوید که علائم Omicron می تواند طیف گسترده ای را ایجاد کند. در واقع ما می‌دانیم که افراد آلوده به Omicron می‌توانند طیف کاملی از بیماری، از عفونت بدون علامت تا بیماری خفیف، تا بیماری شدید تا مرگ را داشته باشند.

به علاوه، هنوز مشخص نیست که آیا Omicron واقعاً علائم «خفیف‌تر» را نسبت به سایر سویه‌ها ایجاد می‌کند یا خیر. احتمال دارد که Omicron نسبت به انواع قبلی علائم متفاوت یا خفیف‌تری داشته باشد. اما این ممکن است بیشتر به وضعیت واکسیناسیون افراد مرتبط باشد تا خود ویروس – زیرا افراد بیشتری نسبت به همیشه واکسینه شده‌اند، ممکن است Omicron خفیف‌تر به نظر برسد.

چگونه می توانم از خودم در برابر Omicron محافظت کنم؟

با گذشت زمان و انجام تحقیقات بیشتر، کارشناسان در مورد نوع Omicron و خطرات خاص آن (از جمله علائم جدید، به ویژه در افراد واکسینه نشده، و میزان محافظتی که واکسن ها ارائه می کنند) بیشتر می دانند. در حال حاضر، مهم است که از علائم موجود کووید۱۹ آگاه باشید و اگر احساس بیماری می‌کنید (حتی اگر به نظر می‌رسد سرماخورده‌اید) در خانه بمانید. 

علائم سویه جدید:

تب یا لرز

سرفه

تنگی نفس یا مشکل در تنفس

خستگی

دردهای عضلانی یا بدن

سردرد

از دست دادن جدید چشایی یا بویایی

گلو درد

احتقان یا آبریزش بینی

حالت تهوع یا استفراغ

اسهال

 

برای محافظت از خود و دیگران در برابر بیماری شدید ناشی از هر سویه بهترین کار این است که به طور کامل واکسینه شوید. و اگر قبلاً به طور کامل واکسینه شده اید، دوز تقویت کننده خود را دریافت کنید. اگر فرزندانی دارید که واجد شرایط هستند، واکسینه کردن آنها را نیز در اولویت قرار دهید.

حتی اگر به طور کامل واکسینه شده اید، هنگام دور هم جمع شدن با اعضای خارج از خانه یا زمانی که در محیط های شلوغ در فضای باز هستید، به استفاده از ماسک  ادامه دهید. اگر با افرادی که با آن‌ها زندگی نمی‌کنید دور هم جمع می‌شوید، برای جلوگیری از شیوع بدون علامت، آزمایش سریع کووید ۱۹ را در خانه انجام دهید.

آنفولانزا،امیکرون،کرونا،آبادان خبر،آبادان نیوز
ابوالفضل امیری
نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: