آکادمی اسکار فهرستی از ۲۷۶ فیلم واجد شرایط رقابت در شاخه بهترین فیلم نود و چهارمین دوره این جوایز سینمایی را منتشر کرد.

 

آبادان خبر: فیلم سینمایی «قهرمان» از جمله فیلم‌های حاضر در فهرست آثار واجد شرایط در شاخه بهترین فیلم نود و چهارمین دوره جوایز سینمایی اسکار شناخته شد. آکادمی اسکار فهرستی از ۲۷۶ فیلم واجد شرایط رقابت در شاخه بهترین فیلم نود و چهارمین دوره این جوایز سینمایی را منتشر کرده است.

«قدرت سگ»، «تل ماسه»، «بلفاست»، «داستان وست‌ساید»، «پادشاه ریچارد»، «به بالا نگاه نکن»، «پیتزا لیکوریس»، «دختر گمشده»، «تیک، تیک ... بوم»، «تزاژدی مکبث»، «کوچه کابوس»، «ماشین منو بران»، «ریکاردوس بودن»، «مرد عنکبوتی: راهی به خانه نیست» هم از دیگر آثار هستند.

امسال قرار است ۱۰ فیلم به صورت قطعی به عنوان نامزد نهایی شاخه بهترین فیلم معرفی شوند، بر خلاف چند سال اخیر که این عدد بین ۵ تا ۱۰ فیلم متغیر بود.

همه این ۲۷۶ فیلم دارای معیار‌های واجد شرایط شامل نمایش در یک سینمای تجاری در یکی از شش منطقه شهری ایالات متحده از جمله لس آنجلس و پنج ناحیه شهر نیویورک بین ۱ مارس تا ۳۱ دسامبر ۲۰۲۱ بوده و حداقل به مدت هفت روز متوالی در این سینماها، سینما‌ها یا سینما-ماشین‌ها اکران شده‌اند.

فیلم سینمایی «قهرمان» ساخته اصغر فرهادی از ۷ ژانویه به صورت محدود و از ۲۱ ژنویه (۱ بهمن) به صورت عمومی در سینما‌های آمریکا و همزمان در سامانه نمایش آنلاین آمازون اکران می‌شود.

این فیلم نماینده سینمای ایران در شاخه بهترین فیلم بین‌المللی اسکار ۲۰۲۲ نیز هست و به فهرست نامزد‌های اولیه شامل ۱۵ فیلم نیز راه یافته است.

رای‌گیری نهایی برای معرفی نامزد‌های نهایی نود و چهارمین دوره جوایز سینمایی اسکار ۲۷ ژانویه (۷ بهمن) آغاز و اول فوریه (۱۲ بهمن) به پایان می‌رسد و نامزد‌های نهایی تمامی شاخه‌ها نیز روز ۸ فوریه (۱۹ بهمن) اعلام می‌شود.


بنا برگفته مسئولان برگزار کننده دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران زمان آغاز خرید کتاب توسط مخاطبان در دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران یک روز بعد از افتتاح نمایشگاه یعنی در روز یکشنبه «سوم بهمن‌ماه ۱۴۰۰» خواهد بود.

دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران از امروز دوم بهمن‌ماه آغاز می‌شود و تا دهم بهمن‌ماه ١٤٠٠ به مدت هشت روز ادامه خواهد داشت. این نمایشگاه در شرایطی کار خود را آغاز کرد که تجربه سال گذشته و استقبال خاص از این نمایشگاه کتاب نشان داد مردم نگاه ویژه‌ای به نمایشگاه‌های مجازی کتاب دارند و به این رویداد‌های فرهنگی به عنوان یک ضرورت در دنیای فرهنگ نگاه می‌کنند.

آغاز خرید کتاب از فردا

بنا برگفته مسئولان برگزار کننده دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران زمان آغاز خرید کتاب توسط مخاطبان در دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران یک روز بعد از افتتاح نمایشگاه یعنی در روز یکشنبه «سوم بهمن‌ماه ۱۴۰۰» خواهد بود. بنابراین علاقه‌مندان به حضور در نمایشگاه مجازی کتاب می‌توانند از فردا برای بازدید و خرید کتاب به آدرس Ketab.ir مراجعه کنند و کتاب‌های خود را خریداری کنند.

نکته مهم در دومین نمایشگاه مجازی کتاب پیرامون یارانه اعتباری خرید کتاب است که روی کدملی اشخاص شارژ خواهد شد، این بن‌ها صرفا در ایام برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب تهران قابلیت استفاده دارند و بدیهی است در صورت عدم استفاده از بن‎های مذکور پس از پایان نمایشگاه و تسویه با ناشران، مبالغ مصرف نشده عودت داده خواهد شد.

فعالان صنعت نشر در سال گذشته و هنگامی که خبر برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب تهران اعلام شد امیدی به استقبال مردمی نداشتند، اما نتایجی که از استقبال ویژه مخاطبان در چهارمین روز این رویداد فرهنگی دیده شد خط بطلانی برای همه پیش‌بینی‌ها بود و نشان داد سرعت تاثیر گذاری فناوری بر جامعه بسیار بیشتر از آنچه فکر می‌کرده‌اند بوده و دنیای امروز تا چه حد به فضای مجازی و کاربری آن وابسته شده است.

بنابر آخرین خبر‌ها ستاد خبری دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران برای تسهیل و انتخاب کتاب مخاطبان شرایط را به گونه‌ای فراهم کرده که کاربران چهار روز زودتر یعنی از چهارشنبه هفته گذشته بیست‌ونهم دی‌ماه ۱۴۰۰ توانستند وارد سایت دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران به نشانی ketab.ir شده و پس از ثبت نام در سایت، کتاب‌های مورد نیاز خود را جست‌وجو و آن را به بخش علاقه‌مندی‌های صفحه شخصی‌شان اضافه کنند همچنین پس از شروع نمایشگاه نیز مخاطبان می‌توانند کتاب‌هایی که انتخاب کرده بودند را سفارش داده و خریدشان را نهایی کنند که به صورت رایگان از طریق شرکت ملی پست به دست‌شان می‌رسد.

ثبت‌نام یارانه اعتباری خرید کتاب

نکته قابل توجه دیگر اینکه ثبت‌نام یارانه اعتباری خرید کتاب از نمایشگاه مجازی کتاب تهران مختص سازمان‌ها و نهاد‌ها از روز چهارشنبه (بیست‌ونهم دی‌ماه ۱۴۰۰) آغاز شده است.

امسال دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران در حالی برگزار می‌شود که سال اول به دلیل عدم پیش بینی بسیاری از زیر ساخت‌ها در چند روز نخست نمایشگاه مشکلاتی ایجاد شد که علاقمندان و خریداران کتاب نتوانستند از آن بهره لازم را ببرند و برخی از مخاطبان دلسرد شدند، اما علی رمضانی رئیس دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران طی گفت‌وگو با میزان اعلام کرد: توسعه زیرساخت‌ها، افزایش منابع پشتیبانی، رفع ۸۰ نقیصه شناسایی شده از دوره قبل، بهبود ارائه خدمات به مردم از قبیل جستجوی کتاب، بسته‌بندی موضوعی همچنین تسهیل فرایند ثبت‌نام ناشران و ثبت اطلاعات کتاب‌ها و افزایش تعداد و مبلغ بن‌های خرید کتاب از جمله ویژگی‌های نمایشگاه امسال است. دانشجویان و طلاب بن ۲۵۰ هزار تومانی با سهم مشارکت ۱۰۰ هزار تومان و اساتید بن خرید ۳۰۰ هزار تومان با سهم مشارکت ۲۵۰ هزار تومان دریافت خواهند کرد که از روز چهارشنبه ۲۲ دی‌ماه سامانه ثبت‌نام بن آغاز به کار کرده است که تاکنون ۱۱۵ هزار و ۲۷۷ نفر در آن ثبت نام کرده‌اند.

استقبال ناشران از نمایشگاه 

مدیرعامل مؤسسه خانه کتاب و ادبیات ایران همچنین گفت: در نمایشگاه امسال مجموعاً ۲۰۱۴ ناشر تاکنون ثبت‌نام کرده‌اند که البته این تعداد ممکن است افزایش یابد، زیرا برخی ناشران اطلاعاتشان دچار مشکل بوده و در حال اصلاح است. سال گذشته ۱۸۴۷ ناشر شرکت کرده بودند که نشان از افزایش ۱۵۰ ناشر نسبت به سال قبل است. ناشران خارجی نیز از ۱۰ کشور از جمله اسپانیا، هند، ایتالیا، آلمان، عراق، بحرین، کویت، عمان و... نیز در نمایشگاه امسال حضور خواهند داشت که در مجموع ۲۰ هزار عنوان کتاب عرضه خواهند کرد که نسبت به سال گذشته که ۱۵ هزار عنوان عرضه شده بود شاهد رشد هستیم.

وی مزایای نمایشگاه مجازی کتاب را مورد بررسی قرار داد و اظهار کرد: در این نمایشگاه هر کس در هر نقطه‌ای که اراده کند می‌تواند کتاب خریداری کند مسئله دسترسی به کتاب همواره دغدغه ناشران بوده است و این نمایشگاه توانسته با حذف مسافت‌های فیزیکی و موضوعات دیگر خدمات خوبی را به دوستداران کتاب ارائه کند.

رمضانی تاکید کرد: سال گذشته ۱۸۴۷ ناشر شرکت کرده بودند که نشان از افزایش ۱۵۰ ناشر نسبت به سال قبل است. ناشران خارجی نیز از ۱۰ کشور از جمله اسپانیا، هند، ایتالیا، آلمان، عراق، بحرین، کویت، عمان و... نیز در نمایشگاه امسال حضور خواهند داشت که در مجموع ۲۰ هزار عنوان کتاب عرضه خواهند کرد که نسبت به سال گذشته که ۱۵ هزار عنوان عرضه شده بود شاهد رشد هستیم.

ضرورت حضور نهاد ها و سازمانها با خرید بن کتاب 

علیرضا اسماعیلی مشاور اجرایی معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پیرامون نمایشگاه مجازی کتاب تهران بیان کرد: امسال نیز همچون سال گذشته سازمان‌ها و نهاد‌ها می‌توانند با همکاری معاونت امورفرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای دریافت یارانه اعتباری خرید کتاب از نمایشگاه مجازی کتاب تهران، جهت تجهیز کتابخانه‎های نهاد‌ها و سازمان‎ها یا تامین منابع علمی مراکز دانشگاهی و آموزشی‎ ثبت‌نام کنند.

وی افزود: همچنین در دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران این امکان فراهم است تا سازمان‌ها و نهاد‌های مختلف برای افراد سازمان یا نهاد خود یارانه اعتباری خرید کتاب از این نمایشگاه را تهیه کنند.

هم افزایی با دومین نمایشگاه مجازی کتاب

در این میان برخی ارگان‌ها نیز آمادگی خود را برای همکاری با دومین نمایشگاه کتاب تهران اعلام کردند سرپرست نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با اشاره به دیدار خود با مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران، از تلاش برای فراهم کردن امکانات لازم در کتابخانه‌های مناطق کمتربرخوردار کشور با هدف مشارکت مراجعان در دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران مورد بررسی قرار گرفته بود تا هم‌افزایی بیشتر از سوی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور برای اجرای برنامه‌های جنبی و فرهنگی دومین نمایشگاه مجازی کتاب تهران به اجرا گذاشته شود.

نکته قابل تامل دیگر اینکه ضرورت جامعه امروز ما افزایش سرانه مطالعه است، اما دلایل متعددی هستند که این مهم را تحت تاثیر قرار داده اند حال با برگزاری نمایشگاه‌های همانند نمایشگاه مجازی کتاب تهران در حالی که بیماری کرونا همچنان به عنوان تهدید کننده زندگی و سلامت افراد بشمار می‌رود مورد استقبال بود و مزیتی ارزشمند برای جلب توجه جامعه به سوی مطالعه دارد و کابران زیادی را به خود جلب می‌کند پیش بینی می‌شود نمایشگاه مجازی کتاب تهران در دومین سال برگزاری خود نیز با استقبال بیشتری برخوردار شود.

فرهنگی،خبرفرهنگی،اخبارفرهنگی،خبر فرهنگی،اخبار فرهنگی،آبادان خبر،آبادان نیوز
شبنم امیری
نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: