کد خبر: ٢١٨٢٥   نسخه چاپی  
  • تاریخ درج خبر:1400/05/05-١١:١٥

نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی علت مشکلات خوزستان را انتصابات غیرقانونی عنوان کرد و گفت: مجلس شورای اسلامی اعتباراتی را برای حل مشکلات استان‌ها در بودجه اختصاص داده تنها بعد از بروز بحران و آسیب روحی و جسمی مردم اعلام می کنند که اختیارات لازم را نداشته اند.

 

به گزارش آبادان خبر، مجتبی یوسفی امروز سه شنبه در جریان بررسی سوال از وزیر کشور در خصوص نظارت بر شهرداری‌ها اظهار کرد: شما در جریان وقوع بحران‌های بزرگ کشور مانند کرونا در سیستان و بلوچستان و شمال کشور، کم آبی خوزستان، آبگرفتگی شهرهای اهواز، بوشهر، بندر امام، ماهشهر، یا گرانی سیمان و کمیاب شدن نان و آرد ... چه کاره بودید؟

نماینده مردم اهواز، باوی، حمیدیه و کارون در مجلس شورای اسلامی افزود: چرا با افزایش اعتبارات استان‌ها در بودجه سالانه مشکلات این استان‌ها حل نمی‌شود؟ یکی از دلایل طرح سوال من در هفته پایانی دولت دوازدهم ارائه پیامی به دولت و وزرای جدید است و دیگر آن که پاسخگویی در کشور باب شود.

یوسفی افزود: در شرایطی که انتصاب فرمانداران، استانداران و برخی شهرداران که تاثیر مستقیم بر توسعه زیرساخت‌های استانی دارند در اختیار وزیر کشور است، شما در قبال کوتاهی‌ها و مشکلات در استان‌ها چه پاسخی دارید؟

عضو هیات رییسه مجلس اظهار داشت: شورای تامین استان، شورای پدافند عامل، مبارزه با قاچاق کالا و ارز، کمیسیون سرقت، کارگروه تنظیم بازار، گفت وگوی بخش خصوصی و دولت، کارگروه اقتصادی اشتغال و سرمایه‌گذاری، صادرات غیرنفتی، تسهیل و رفع موانع تولید، کمیسیون ایمنی راه‌ها، شورای ترافیک، شورای فنی استان‌ها، شورای حفاظت از منابع آب و شورای برنامه‌ریزی از عمده شوراهایی هستند که به طور مستقیم توسط وزارت کشور اداره می‌شوند.

وی ادامه داد: مجلس شورای اسلامی اعتباراتی را برای حل مشکلات استان‌ها در بودجه اختصاص داده اما استانداران و فرمانداران اقدامات لازم را انجام نداده‌اند و تنها بعد از بروز بحران و آسیب روحی و جسمی مردم اعلام می‌کنند که اختیار نداشته‌ایم. چرا شما در ۸ سال دوره وزارت خود از ظرفیت مجلس استفاده نکردید؟ حتی به آیین‌نامه ابلاغی خود برای انتصاب شهرداران نیز توجهی نداشتید.

نماینده مردم اهواز گفت: بر اساس آیین‌نامه اجرایی شرایط احراز تصدی در شهرهای بالای ۲۰۰ هزار نفر، دولت اعلام کرده که فرد مورد نظر باید حداقل ۹سال سابقه مدیریت ارشد مانند استانداری و فرمانداری و حداقل دارای مدرک فوق لیسانس باشد اما شخصی را با مدرک دیپلم به مدت دو سال به عنوان معاون فرهنگی شهرداری اهواز منصوب کرد و آن شخص بعد از آن در کانون تبلیغاتی مشغول فعالیت شد و بعد از یک هفته، آن هم قبل از تصدی پست شهرداری‌ اهواز در سال ۹۸ مدرک فوق لیسانس خود را دریافت کرد.

عضو هیات رییسه کمیسیون عمران مجلس اظهار کرد: حدود ۳۲۶ قطعه زمین در اهواز حداقل به قیمت آن روز حدود ۳۵۰ میلیارد تومان به فروش رفت که تنها نیمی از این مبلغ دریافت شد و همان مبلغ نیز به پروژه‌های غیرضرور تخصیص یافت، در شرایطی که خانه‌های مردم در شهر اهواز تنها با بارش ۱۱ میلیمتری باران یک متر به زیر فاضلاب می‌رود، آنگاه برای ساماندهی این معضل اعلام شد که ۲۰ میلیارد تومان منابع در اختیار نداریم، در همان زمان با وجود این مشکل، حدود ۷۰۰ میلیارد تومان برای تقاطع غیرهمسطح که حتی مصوبه شورای عالی ترافیک را نداشت، هزینه شد و اینها تنها به سوء مدیریت شما و استانداران و فرمانداران بازمی‌گردد.

نماینده مردم اهواز، باوی، حمیدیه و کارون در مجلس شورای اسلامی افزود: شما بدون طی شدن روند قانونی به شهرداری‌ها که صلاحیت نداشت، حکم دادید و بعد از آن استاندار وقت مصوبه شورای تأمین را دریافت کرد، اگرچه برخی اعضای این شورا اعلام کردند که ما راضی نبودیم اما فرماندار شما شب قبل از استیضاح و عزل شهردار مانع انجام این کار شد و سازمان بازرسی هم با ارسال دو نامه عواقب انتصابات شما را اعلام کرد.

وی گفت: نتیجه انتصابات شما در خوزستان، آبگرفتگی اهواز، بوشهر، بندرعباس و نارضایتی مردم بود، مجلس در بودجه سالانه امسال ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبارات در نظر گرفت اما رییس سازمان برنامه و بودجه و رییس جمهور برایشان اهمیتی نداشت که قبل از وقوع بحران مدیریت لازم را انجام دهند. حتی مجلس در شرایط کنونی تنش آبی هم حدود دو هزار میلیارد تومان از محل اصلاح قیمت برق فولاد برای حل مشکلات آب شرب استان‌ها و روستاها منابعی را در نظر گرفت که با وجود دریافت این مبلغ توسط دولت از روی قبض‌ها، اما منابعی برای حل مشکل پرداخت نشد.

در پایان نماینده مردم اهواز از پاسخ وزیر کشور اقناع نشد و رحمانی فضلی از مجلس کارت زرد گرفت.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

خوزستان،خبر خوزستان،اخبار خوزستان،سیاسیت،سیاسی،خبر سیاسی،اخبار سیاسی

منبع : ایرنا

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: