کد خبر: ٢٧٣٤١   نسخه چاپی  
  • تاریخ درج خبر:1401/07/12-١٢:١٤

ابوالفضل امیری

 

آبادان نیوزیک مطالعه جدید نشان داده است که در حالی که مصرف کالری نامتوازن ممکن است تاثیری بر کاهش وزن نداشته باشد، اما می‌تواند منجر به کاهش قابل توجه اشتها در طول روز شود و یک صبحانه مفصل و کامل به افراد چاق کمک می‌کند تا اشتهای خود را به منظور کاهش وزن سرکوب کنند.

صبحانه

در حالی که پژوهش‌ها در مورد رژیم‌های روزه‌داری و غذا خوردن در زمان محدود ادامه می‌یابد، می‌توانیم انتظار داشته باشیم که درک روشن‌تری از بهترین زمان‌ها برای غذا خوردن و چرایی آن به دست آوریم.

اکنون یک پژوهش جدید با بررسی تأثیرات رژیم‌های غذایی نامتوازن که وابسته به یک صبحانه سنگین است، بینش جالب و جدیدی را در این موضوع به ارمغان آورده است. نتایج به‌دست آمده در این پژوهش نشان می‌دهد، اگرچه یک صبحانه سنگین، پتانسیل واقعی برای کاهش وزن را ارائه نمی‌دهد، اما می‌تواند اشتهای ما را در طول روز سرکوب کند.

تاکنون شاهد پژوهش‌هایی بوده‌ایم که شکاف‌های مهمی را در دانش ما در خصوص مزایا و معایب رژیم‌های مختلف غذایی پر کرده است؛ از جمله پژوهش‌هایی که نشان می‌دهند محدود کردن مصرف کالری برای کاهش وزن، موثرتر از عدم مصرف کالری به مدت چندین ساعت و ناشتا ماندن است. برخی نیز حتی به پتانسیل ضد پیری غذا خوردن در زمان‌های مشخصی از روز اشاره می‌کنند.

اکنون دانشمندان در دانشگاه "آبردین" (Aberdeen) در اسکاتلند در بررسی مصرف کالری به روشی که اصطلاحا "از پیش" یا نامتوازن نامیده می‌شود، به دنبال این بودند که این ایده را بررسی کنند که آیا خوردن قسمت اعظم غذای روزانه در اوایل روز باعث می‌شود راحت‌تر چربی‌سوزی شود؟

این ایده ممکن است یادآور آن جمله معروف قدیمی باشد که می‌گوید "صبحانه را مانند یک پادشاه، ناهار را مانند یک شاهزاده و شام را مانند یک فقیر بخورید" و فرض می‌کند که این عادت غذایی با گره خوردن به ریتم شبانه‌روزی یا ساعت بدن باعث می‌شود متابولیسم ما برای سوزاندن کالری موثرتر عمل کند.

پروفسور "الکساندرا جانستون" نویسنده ارشد این پژوهش می‌گوید: افسانه‌های زیادی در مورد زمان خوردن غذا و تأثیر آن بر وزن یا سلامت بدن وجود دارد. این تا حد زیادی به ریتم شبانه‌روزی بدن مربوط است؛ اما  تصمیم گرفتیم نگاه دقیق‌تری به نحوه تعامل زمان با متابولیسم بدن بیندازیم.

جانستون و تیمش برای انجام این کار، ۳۰ فرد دارای اضافه وزن یا چاق شامل ۱۶ مرد و ۱۴ زن را انتخاب کردند که به طور تصادفی به دو گروه رژیم غذایی صبحگاهی یا یک گروه رژیم غذایی شبانه تقسیم شدند. هر دو رژیم شامل تعادل تقریباً برابری از پروتئین، کربوهیدرات و چربی بود و برای یک دوره چهار هفته‌ای قبل از یک دوره شستشوی یک هفته‌ای مصرف متعادل کالری در طول روز دنبال شد. سپس شرکت‌کنندگان، رژیم غذایی گروه مقابل را برای یک دوره چهار هفته‌ای اتخاذ کردند.

دانشمندان، مصرف انرژی افراد را از طریق روشی ردیابی کردند که گردش هیدروژن و اکسیژن بدن را اندازه‌گیری می‌کند. دانشمندان هیچ تفاوتی بین این دو رژیم غذایی از نظر مصرف انرژی یا کاهش وزن پیدا نکردند، به طوری که افراد در طول هر یک از این دو رژیم غذایی چهار هفته‌ای به طور متوسط ​​کمی بیش از ۳ کیلوگرم وزن کم کردند.

با این حال دانشمندان اثرات زمان‌بندی وعده‌های غذایی را بر کنترل اشتها ردیابی کردند، چیزی که به گفته آنها تاکنون مورد بررسی قرار نگرفته بود، زیرا پژوهش‌های قبلی اغلب فاقد معیارهای زمانی برای رصد اشتها هستند.

آنها این کار را با اندازه‌گیری اشتهای افراد در فواصل زمانی، از زمان بیدار شدن تا زمان خواب برای ۳ روز متوالی و در فواصل ۳۰ دقیقه‌ای در آزمایشگاه در هر روز انجام دادند. آنهایی که در گروه رژیم غذایی صبحگاهی بودند، سطح گرسنگی به مراتب کمتری را در طول روز نشان دادند.

جانستون می‌گوید: شرکت‌کنندگان گزارش دادند که در روزهایی که صبحانه بزرگتر و سنگین‌تری می‌خوردند، اشتهایشان بهتر کنترل می‌شد و در بقیه روز احساس سیری می‌کردند. این می‌تواند در مقایسه با محیط تحقیقاتی که ما در آن کار می‌کردیم، در دنیای واقعی بسیار مفید باشد.

البته اندازه این مطالعه کوچک است و محققان خاطرنشان می‌کنند که این مطالعه به جای یک محیط آزمایشگاهی کاملاً کنترل شده در شرایط آزادانه انجام شده است، اما سرنخی برای تفکر به این موضوع ارائه می‌دهد.

پژوهشگران قصد دارند این مطالعه را با پژوهش‌های بیشتری در مورد متابولیسم کارگرانی که شیفتی کار می‌کنند، دنبال کنند. همچنین روزه‌داری متناوب، رژیم غذایی دیگری است که آنها مایلند روش‌های خود را در آن اعمال کنند.

جانستون در پایان می‌گوید: نکته‌ای که توجه به آن مهم است این است که وقتی نوبت به زمان‌بندی و رژیم غذایی می‌رسد، احتمالاً یک رژیم غذایی مناسب برای همه وجود نخواهد داشت. دریافتن این موضوع مستلزم مطالعات رژیم غذایی در آینده خواهد بود، اما در هر حال چیزی است که اندازه‌گیری آن بسیار دشوار است.

این پژوهش در مجله Cell Metabolism منتشر شده است.


دانشمندان ژاپنی یک دستور العمل برای متوقف کردن گریه نوزادان مطرح کرده‌اند و می‌گویند این ترفند شامل پنج دقیقه بغل کردن و راه بردن، پنج تا هشت دقیقه نشستن و سپس گذاشتن کودک در تخت خواب است.

گریه نوزاد

اکثر والدین خسته، از پستانک دادن گرفته تا ناامیدانه لالایی خواندن، تمام تلاش خود را می‌کنند تا کودکشان گریه نکند.

در حال حاضر یک مطالعه ادعا می‌کند که موفق به کشف و ارائه یک دستور العمل برای خواباندن نوزادان شده است که به طرز شگفت انگیزی ساده است، اما جواب می‌دهد.

محققان مرکز علوم مغز RIKEN در ژاپن ادعا می‌کنند که ترفند آرام کردن یک نوزاد گریان این است که او را به مدت پنج دقیقه در آغوش خود نگه دارید و راه ببرید، سپس به مدت پنج تا هشت دقیقه در همان حالت که آنها را در آغوش گرفته‌اید، بنشینید، سپس آنها را در تخت خواب خود قرار دهید.

کومی کورودا نویسنده مسئول این مطالعه می‌گوید: اغلب مواقع، ما به طور شهودی به توصیه‌های دیگران در مورد فرزندپروری بدون آزمایش روش‌ها به صورت علمی گوش می‌دهیم. اما ما برای درک رفتارهای نوزاد به علم نیاز داریم، زیرا رفتار نوزادان بسیار پیچیده‌تر و متنوع‌تر از آن چیزی است که فکر می‌کنیم.

در این مطالعه، محققان تصمیم گرفتند راه حلی برای گریه شبانه نوزادان بیابند.

خانم کورودا می‌گوید: بسیاری از والدین از گریه شبانه نوزادان در رنج و سختی هستند. این مشکل بسیار بزرگی است، به ویژه برای والدین بی‌تجربه که می‌تواند منجر به استرس والدین و حتی بدرفتاری با نوزاد در تعدادی از موارد شود.

بسیاری از پستانداران دیررس – آنهایی که در حالت نابالغی به دنیا می‌آیند و قادر به مراقبت از خود نیستند – واکنشی ذاتی به گریه دارند که به آن "واکنش حمل" می‌گویند.

به عنوان مثال، موش‌ها، سگ‌ها و میمون‌ها نوزادان خود را برمی‌دارند و شروع به راه رفتن می‌کنند که این کار آنها موجب خواب آلودگی نوزاد می‌شود.

در زیست‌شناسی، گونه‌های دیررس(Altricial) به گونه‌هایی گفته می‌شود که در آنها بچه‌ها در زمان به دنیا آمدن رشد نکرده‌اند، اما با کمک والدین‌شان پس از تولد بالغ می‌شوند. گونه‌های زودرس(Precocial) نیز به گونه‌هایی گفته می‌شود که در آنها نوزادان از لحظه تولد یا جوجه‌کشی نسبتاً بالغ و متحرک هستند.

اکنون محققان این نظریه را مطرح کرده‌اند که واکنش حمل ممکن است به آرام کردن نوزادان انسان نیز کمک کند.

تیم تحقیقاتی ژاپنی برای بررسی اینکه آیا این نظریه درست است یا خیر، واکنش ۲۱ نوزاد در حال گریه را در چهار شرایط مختلف مقایسه کرد. این چهار وضع شامل نوزادانی بود که توسط مادرانشان راه برده می‌شدند، به شکل نشسته نگه داشته می‌شدند، در گهواره‌ای ساکن دراز می‌کشیدند یا در ننو -گهواره‌ای که حرکت داده می‌شود- گذاشته می‌شدند.

مشاهدات محققان نشان داد که وقتی مادر در حالی که نوزاد را در آغوش دارد، راه می‌رود، نوزاد گریان آرام می‌گیرد و ضربان قلبش در عرض ۳۰ ثانیه کاهش می‌یابد. همچنین اثر مشابهی در هنگام قرار دادن نوزاد در ننو مشاهده شد.

با این حال، هنگامی که مادر، نوزاد را در حالت نشسته نگه می‌داشت، یا نوزاد را در گهواره ساکن قرار می‌داد، نوزاد آرام نمی‌گرفت.

این نشان می‌دهد که درآغوش گرفتن نوزاد به تنهایی برای آرام کردن گریه نوزاد کافی نیست و حرکت کردن برای فعال کردن واکنش حمل لازم است.

به طور مشخص، محققان دریافتند که این تأثیر زمانی که آغوش گرفتن با راه رفتن به مدت پنج دقیقه ادامه می‌یابد بیشتر مشهود است و طی این آزمایش، گریه همه نوزادان در این حالت متوقف شد و نیمی از آنها به خواب رفتند.

با این حال، زمانی که مادران سعی کردند نوزادان خود را روی تخت یا گهواره بخوابانند، بیش از یک سوم آنها در عرض ۲۰ ثانیه از خواب بیدار شدند.

محققان پیشنهاد می‌کنند که مادران باید به نگه داشتن نوزادان در آغوش خود قبل از روی تخت گذاشتن آنها ادامه دهند، حتی اگر به نظر می‌رسد در خواب عمیقی فرو رفته‌اند.

خانم کورودا می‌گوید: حتی من به عنوان مادر چهار فرزند، از دیدن این نتیجه بسیار شگفت زده شدم، زیرا فکر می‌کردم بیدار شدن کودک در هنگام گذاشتن روی تخت به نحوه قرار گرفتن روی تخت، مانند وضعیت بدن یا شدت و ملایمت حرکات مادر مربوط می‌شود. اما آزمایش ما از این فرضیات کلی پشتیبانی نمی‌کند.

توقف گریه نوزاد

محققان بر اساس یافته‌های این مطالعه، یک دستور العمل سه مرحله‌ای را برای آرام کردن نوزادی که گریه می‌کند پیشنهاد می‌کنند:

۱. نوزاد گریان را در آغوش بگیرید و پنج دقیقه او را راه ببرید.

۲. سپس در همان حالت که نوزاد را در آغوش گرفته‌اید، پنج تا هشت دقیقه بنشینید.

۳. در نهایت، فرزندتان را در رختخوابش بگذارید.

این تیم امیدوار است که این روش راه حلی فوری برای توقف گریه نوزادان ارائه دهد، اگرچه مطمئن نیستند که این روش خواب نوزاد را در طولانی مدت بهبود می‌بخشد یا خیر.

 

 

 

پایگاه تحلیلی گفتمانی آبادان نیوز اخبار جنوب غرب کشور را بصورت تحلیلی، گفتمانی و خبری منتشر میکند.

نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: